Veel sterkte

Moderator: Moderafo's
open minded schreef:
Jezus zelf is het die ons uitnodigt om aan het avondmaal te gaan.
Om aan het avondmaal te gaan hoef je niets van jezelf mee te brengen. Dus ook geen donkere kleding, grote hoeden, vroomheid oid. Zelf Judas Iskariot zat aan het avondmaal.
Als jij gelooft dat Jezus jou redder is, dan nodigt Hij jou. Hij zal niemand tegenhouden. Vaak zijn het helaas de mensen die je tegenhouden!
Hoi,
hoewel je uiterlijk zeker geen voorwaarde is, lijkt het me toch redelijk normaal dat je er netjes verzorgd uitziet. Je gaat ook weer niet naar het strand, maar je gaat naar het feest van de Koning der Koningen!
open minded schreef:Zelf Judas Iskariot zat aan het avondmaal.
Als jij gelooft dat Jezus jou redder is, dan nodigt Hij jou. Hij zal niemand tegenhouden. Vaak zijn het helaas de mensen die je tegenhouden!
Gandalf schreef:Hoe moet ik dat opvatten? Ik denk nl. niet dat een gemeente bestaat die hem graag aan het avondmaal zou laten deelnemen.
Hij at en dronk zich ongetwijfeld een oordeel aan, maar toch, lees ik niet dat het hem ontraden werd of zelfs van weerhouden werd. Dat snap ik niet.
Riska schreef:Gandalf schreef:Hoe moet ik dat opvatten? Ik denk nl. niet dat een gemeente bestaat die hem graag aan het avondmaal zou laten deelnemen.
Hij at en dronk zich ongetwijfeld een oordeel aan, maar toch, lees ik niet dat het hem ontraden werd of zelfs van weerhouden werd. Dat snap ik niet.
Omdat Jezus en God veel groter zijn dan wij kunnen beseffen?
Omdat de kerken regels stellen die in feite nniet op Bijbelse gronden gebaseerd zijn?
Ging Jezus niet aan met zondaren en tollenaren?
De beruchte tekst uit de brief aan de Korinthiërs heeft niets te maken met wel of niet aan het Avondmaal mogen gaan, maar alles met toen aanwezige misstanden bij dat Avondmaal.
Mattheüs 26: 26-29
•1ste beker --> bittere kruiden: de slavernij. De uittocht uit Egypte wordt herdacht. Hierbij zegt Jezus dat hij geen Pesach meer zal eten voordat het zijn vervulling zal hebben in Gods Koninkrijk. Als hij die beker doorgeeft zegt hij erbij: vanaf nu zal ik niet meer drinken van de vrucht van de wijnstok tot het koninkrijk van God gekomen is. (Luc. 22:15-18).
•2de beker --> ongezuurd brood (geen tijd voor het gisten) --> dit is mijn lichaam. De paasmaaltijd volgt. In de schaal met bittere kruiden dopen (Joh. 13:26)
•3de beker --> Beker van de dankzegging (na de maaltijd): wijn: ´dit is mijn bloed van het verbond, dat voor velen wordt vergoten tot vergeving van zonden.` (Matt. 26:28)
•Daarna het Hallel = Psalm 113 en 114 --> na de lofzang gaan ze naar de olijfberg. (Matt. 26:30)
•De 4de beker --> van de verlossing: komst van de Messias. Wanneer dit gedronken wordt, zegt Jezus in Getsemane: ‘Mijn Vader, als het mogelijk is, laat deze beker dan aan Mij voorbijgaan.’ (Matt. 26: 39)
•Het grote Hallel = Psalm 115-118.
meschianza schreef:Ga jij aan het Avondmaal? Sinds hoe lang? Wat herinner je nog van de eerste keer dat je aan mocht gaan? Had je gelijk de vrijmoedigheid om aan te gaan of heeft het lang geduurt? Wat betekent het avondmaal voor je persoonlijk geloof/welke plaats heeft het?
(gelieve geen pittige discussies, maar persoonlijke verhalen)
Jo'tje schreef:Daar is 'ie dan, kort overzicht van hoe die maaltijd er in die dagen uit zag.Mattheüs 26: 26-29
•1ste beker --> bittere kruiden: de slavernij. De uittocht uit Egypte wordt herdacht. Hierbij zegt Jezus dat hij geen Pesach meer zal eten voordat het zijn vervulling zal hebben in Gods Koninkrijk. Als hij die beker doorgeeft zegt hij erbij: vanaf nu zal ik niet meer drinken van de vrucht van de wijnstok tot het koninkrijk van God gekomen is. (Luc. 22:15-18).
•2de beker --> ongezuurd brood (geen tijd voor het gisten) --> dit is mijn lichaam. De paasmaaltijd volgt. In de schaal met bittere kruiden dopen (Joh. 13:26)
•3de beker --> Beker van de dankzegging (na de maaltijd): wijn: ´dit is mijn bloed van het verbond, dat voor velen wordt vergoten tot vergeving van zonden.` (Matt. 26:28)
•Daarna het Hallel = Psalm 113 en 114 --> na de lofzang gaan ze naar de olijfberg. (Matt. 26:30)
•De 4de beker --> van de verlossing: komst van de Messias. Wanneer dit gedronken wordt, zegt Jezus in Getsemane: ‘Mijn Vader, als het mogelijk is, laat deze beker dan aan Mij voorbijgaan.’ (Matt. 26: 39)
•Het grote Hallel = Psalm 115-118.
Goed, ik weet er ook het fijne niet van verder dus ben benieuwd of er mensen zijn die hier nog wat meer van weten.
Maar ik denk wel dat het van betekenis is dat Judas voortijdig de maaltijd verliet. Hij heeft dus niet de ronde van bekers afgemaakt.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten