Rechtszaak tegen de SGP

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

DireStraits
Mineur
Mineur

Rechtszaak tegen de SGP

Berichtdoor DireStraits » 13 nov 2003 23:07

www.nosnieuws.nl
De SGP is voor de rechter in Den Haag gedaagd wegens discriminatie van vrouwen. Tien vrouwenorganisaties, waaronder het Clara Wichman Instituut, hebben de SGP gedagvaard. De organisaties willen een principiële uitspraak uitlokken over het uitsluiten van vrouwen als volwaardig lid door de SGP.

Met de uitsluiting zou de SGP handelen in strijd met de Grondwet en internationale verdragen. Ook is de Staat gedaagd omdat die de uitsluiting van vrouwen gedoogt en de SGP zelfs met subsidie ondersteunt.

Het lijkt me een goede zaak als de SGP eens bij zinnen komt en een aantal van haar achterlijke standpunten, zoals het vrouwenstandpunt, gaat herzien.
Wat vinden jullie ervan? Wat moet zwaarder wegen, de vrijheid van godsdienst of het verbod op discriminatie? Het kan toch niet zo zijn dat allerlei discriminerende en ondemocratische ideeen worden gerechtvaardigd met een beroep op een bepaalde uitleg van een religieus boek? Dan kunnen we straks onze lol nog op, als er Islamitische partijen opkomen.
The proof of the pudding is in the eating.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 13 nov 2003 23:09

dat religieus boek dat je noemt dat is het Woord des Heeren. een leidraad in het leven van een christen
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

joris

Berichtdoor joris » 13 nov 2003 23:55

het lijkt mij dat die vrouwen heel vrijwilliger gewoon geen lid kunnen worden van het sgp, waar maken ze zich druk om? als je aan jouw lijf voelt dat een ander gediscrimineerd wordt (geheel vrijwilliger overigens) dan moetje gewoon naar de psychiater gaan. das heel niet gezond namelijk.

losgeslagen feminisme noem ik dat. Feminisme is achterhaald, ze mogen nu weer nrmaal doen die vrouwen.

Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Melodious Tonk » 14 nov 2003 00:39

DireStraits, volgens mij loopt er al een vrij recent topic over de SGP en het 'vrouwenstandpunt'.
Luister en huiver niet: www.listen.to/earswideopen

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 14 nov 2003 02:02

Stel: je bent christen en wilt getrouwd worden door een imam die zich houdt aan de Bijbel tijdens de dienst en de 3 forumlieren van enigheid...

Zo zijn er ook homo's die door mensen die bezwaren hebben tegen het homohuwelijk getrouwd willen worden.

Ook zijn er mensen die problemen hebben met de standpunten van de SGP om geen vrouwen in leidinggevende posities te zetten en proberen toch binnen de SGP in zo'n positie te komen. Daarnaast zijn er wat nutteloze instituten als het Clara Wichman Instituut en het CoC. Laten wij eens lid gaan worden van zulke instituten en daar te pas en te onpas met Bijbelteksten gaan gooien of zo!
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 14 nov 2003 08:08

Melodious Tonk schreef:DireStraits, volgens mij loopt er al een vrij recent topic over de SGP en het 'vrouwenstandpunt'.

Vermoedelijke bedoel jedit topic.

Maar in hoeve kan deze rechtzaak ook gevolgen hebben? Immers vrouwen kunnen in de meeste kerken ook geen ouderling / diacen worden. Worden er straks ook kerken aangeklaagd?

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 14 nov 2003 10:17

Melodious Tonk schreef:DireStraits, volgens mij loopt er al een vrij recent topic over de SGP en het 'vrouwenstandpunt'.

Dat heb ik gezien, maar dat ging toch voornamelijk over het vrouwenstandpunt. Ik wil de discussie wat breder trekken en het over het democratische gehalte van de SGP hebben tegenover het discriminatieverbod, de vrijheid van godsdienst tegenover de vrijheid van meningsuiting e.d. Maar ik heb er geen bezwaar tegen als dit hele verhaal verplaatst wordt, hoor. Ik zou alleen niet weten hoe dat moet :)
Zoals ik al zei: stel dat Islamitische partijen zich een machtspositie verwerven in ons politieke bestel, accepteren we het dan ook dat zij zich beroepen op de Koran om allerlei groepen (vrouwen, heidenen, homo's) uit te sluiten en er niet-democratische opvattingen op na te houden?
JopieK schreef:Ook zijn er mensen die problemen hebben met de standpunten van de SGP om geen vrouwen in leidinggevende posities te zetten en proberen toch binnen de SGP in zo'n positie te komen.

Dat is natuurlijk wel een beetje het kromme. Ik neem aan dat de vrouwen (en misschien ook wel mannen) van het Clara Wichmanninstituut nog niet dood gezien willen worden bij de SGP, maar ze gaan wel weer heel erg hard hun best doen om het lidmaatschap open te stellen voor vrouwen... Aan de andere kant, het gaat om een 'principe-uitspraak'.
BJ schreef:Maar in hoeve kan deze rechtzaak ook gevolgen hebben? Immers vrouwen kunnen in de meeste kerken ook geen ouderling / diacen worden. Worden er straks ook kerken aangeklaagd?

Dat denk ik niet. Een kerk is een besloten gemeenschap, waarin men meer eigen regels mag stellen. Er zijn ook golfclubs waar je eerst door een ballotagecommissie gekeurd moet worden. Een politieke partij wordt verondersteld toegankelijk te zijn voor iedereen die graag lid wil worden van die partij.
Maar ook voor een besloten gemeenschap zijn de mogelijkheden natuurlijk niet onbeperkt. Je mag geen onredelijke eisen stellen, alleen eisen om een bepaalde identiteit te waarborgen.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 14 nov 2003 11:32

Indien de rechter zou besluiten dat de SGP vrouwelijke leden moet toelaten (er is overigens een handjevol vrouwen lid met alle rechten en plichten, maar dat terzijde), zou ik dan eindelijk ook een vrouwencafe mogen binnenstappen ;-)
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 14 nov 2003 11:42

Omega schreef:Indien de rechter zou besluiten dat de SGP vrouwelijke leden moet toelaten (er is overigens een handjevol vrouwen lid met alle rechten en plichten, maar dat terzijde), zou ik dan eindelijk ook een vrouwencafe mogen binnenstappen ;-)

humor....

ik hoop dat de rechter verstandig is en de stichting die de rechtzaak aanspant buiten spel zet. Deze mensen weten niet eens de achtergronden van de principes van de SGP en proberen gewoon met een stok te slaan. Deze vrouwen die dit doen zullen ook zeker nooooittt lid worden van de SGP dus waar maken ze zich druk om.

Als je het er niet mee eens bent en er niet mee kunt leven dan kies je toch voor een andere partij.

De vrouwen die kiezen voor de SGP voelen zich niet ge discrimineerd en kunnen er prima mee leven.

Sjofar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Sjofar » 14 nov 2003 11:47

We hebben er in dit land altijd over respect voor anderen, vrijheid en dergelijke. Maar ik zie steeds meer en meer dat vrijheid maar een beperkt begrip is. Pas als de grote massa iets vind wordt dat in het kader van vrijheid genoemd. Zo vindt de massa het onbehoorlijk dat er geen vrouwen lid mogen worden van de SGP dus moet er tegen geprocedeerd worden.

Laat de SGP vrij in hun standpunten. Niemand is verplicht gesteld door de overheid en SGP om lid te worden van die partij. Ik ben het ook niet en sta ook niet achter hun vrouwen standpunt, maar dit gaat mij echt te ver. Ik zou bijna lid worden om mijn broeders tot steun te zijn.

Het is in Nederland FOUT als je:
christen bent
tegen homohuwelijk bent
tegen euthanasie/arbortus
vertelt wie Jezus voor je betekent
de Bijbel gezaghebbend is voor de inrichting van je leven en de staat
etc...

En verder vertegenwoordigd de SGP zo´n klein deel van de nederlandse bevolking, waar maken ze zich druk om.
Want hetzij dat wij leven, wij leven den Heere; hetzij dat wij sterven, wij sterven den Heere. Hetzij dan dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij zijn des Heeren. Romeinen 14:8

DireStraits
Mineur
Mineur

Berichtdoor DireStraits » 14 nov 2003 12:40

Omega schreef:er is overigens een handjevol vrouwen lid met alle rechten en plichten, maar dat terzijde

Hoe kan dat nou? Ze mogen geen lid zijn, maar ze zijn het wel? Die vrouwen zijn vast niet verkiesbaar, neem ik aan? :wink:
Overigens is er wel een grote kloof tussen het landelijke partijstandpunt en de plaatselijke kiesverenigingen. Zo weet ik van de kiesvereniging hier ter plaatse dat er niet zo moeilijk wordt gedaan over vrouwen. Ik heb de indruk dat de vrouwenkwestie meer een traditiekwestie is, maar dat de SGP hier niet aan wil sleutelen, uit angst (rechtse) kiezers kwijt te raken.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 14 nov 2003 13:13

Het Clara Wichman instituut is een zeer fanatieke feministische organisatie, de SGP is een Christelijke partij die zich aan de bijbel wil houden, en dat schijnt in Nederland niet meer te mogen. Ik reis regelmatig door heel Nederland en overal staan grote moskeeen, het lijkt af en toe de efteling wel. De SGP heeft het over 1korinthe 14:34-36 Dat is toch heel duidelijk, of niet? Als het Clara Wichman instituut en andere feministische groeperingen hier moeite mee hebben, dan stemmen ze toch niet op deze partij? Of mag er geen vrijheid van Godsdienst meer zijn? En over onze moslimzusters dan? Dat er hier door de stad vrouwen als spoken in zwarte wijde gewaden rondlopen met alleen een gleufje voor de ogen, dat is zeker wel normaal? Sorry, maar ik schrik me een beroerte als ik zulke vrouwen op de markt tegekom, en als je even te lang kijkt, dan brabbelen ze in onverstaanbaar buitenlands iets met een agressieve toon. Doen die feministische organisaties dan niet eerst daar eens wat aan? Of zijn die vrouwen lekker vrij? Ja, lekker anoniem onder zo'n burka, niemand die je herkent. Alles van het Christendom moet afgebroken worden, zodat de islam volop kan heersen, of zodat de feministes lekker de baas over mannen kunnen spelen. Ik kan me hier heel erg boos over maken! Feministes die hier gaan bepalen wat er in de politiek gebeurt............ hebben ze niet al genoeg kapotgemaakt en verprutst voor ons als echte vrouwen? Dat we voor vol aangezien werden als we huisvrouw en moeder waren? Nu word je door hun toedoen als looser gezien, als je gezin je hoofddoel van leven is, en als je van je man houdt, want dat mag ook niet meer, van je man houden, en hem lekker verwennen als hij hard gewerkt heeft.

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 14 nov 2003 20:28

Nou nou, wat een grote woorden. Het is voor mij de vraag of het wel echt christelijk is, dat vrouwen geen volwaardig lid mogen zijn van een politieke partij of niet in een ambt mogen staan. Jaja, ik ken al die teksten ook wel, maar laten we eerlijk zijn: Paulus deed er een stuk moeilijker over dan Jezus. Waarom hollen wij altijd Paulus achterna? Natuurlijk was hij geïnspireerd etc. etc., maar hij was ook niet meer of minder dan een product van zijn tijd en zijn cultuur.

Mijn stelling: zou Jezus dezer dagen door Nederland lopen, dan zou hij niet de SGP zien als DE partij die Hem navolgt.

garry

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 nov 2003 02:31

Omega schreef: zou ik dan eindelijk ook een vrouwencafe mogen binnenstappen ;-)

Zo'n knappe man als jij mag dat toch allang, Omega! :wink:

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 15 nov 2003 09:07

Garry heeft gelijk denk ik. Paulus is eigenlijk al een stuk theologie! Uiteraard te situeren in zijn tijd en cultuur. We gaan daar toch niet stil bij blijven staan hoop ik. Er is namelijk evolutie in het denken en met de komst van de verlichting hebben we heel wat vraagstukken positiever kunnen benaderen!
Afbeelding

Terug naar “Archief”