zijn de 10 geboden onzin?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 14 nov 2003 00:03

Harold schreef:Het kwaad is als een kolenboer hoe harder je ertegen vecht hoe zwarter je wordt.

De wet is als een kooi die je beschermt zodat de kolenboer niet meer bij je kan komen.

Door de kooi voelen we ons in onze vrijheid beperkt en opgesloten, eigenlijk ligt het niet aan de kooi maar aan de kolenboer.

Nu jezus de kolenboer heeft gedood, is de kooi van ons afgenomen
en kunnen we in weer in vrijheid leven.

Wil jij dit eens op grond van de bijbel onderbouwen?

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 14 nov 2003 00:06

jacobH schreef:
joris schreef:wat is dan volgens jou de betekenis van het doorscheuren van het voorhangsel?

nou dat zijn er een heel aantal.

deze 2 zijn belangrijk voor de discussie.

de offerdienst was niet meer nodig van Christus had geleden. Deze belofte was al voorzegd in Gen 3
Jeruzalem en/of het Jodendom waren niet meer de enige die het voorecht hadden om de wet te hebben. Die was daarna beschikbaar voor alle mensen die het Woord hoorden.

Jacobh, niets is meer nodig alleen Jezus is nodig.

Zoals Paulus zei, de wet is als vuilnis voor mij, alleen Jezus telt.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 14 nov 2003 00:15

jacobH schreef:
Harold schreef:Het kwaad is als een kolenboer hoe harder je ertegen vecht hoe zwarter je wordt.

De wet is als een kooi die je beschermt zodat de kolenboer niet meer bij je kan komen.

Door de kooi voelen we ons in onze vrijheid beperkt en opgesloten, eigenlijk ligt het niet aan de kooi maar aan de kolenboer.

Nu jezus de kolenboer heeft gedood, is de kooi van ons afgenomen
en kunnen we in weer in vrijheid leven.

Wil jij dit eens op grond van de bijbel onderbouwen?

Lees de Romeinen of Galatenbrief nog maar eens een keer serieus.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 14 nov 2003 07:17

Harold schreef:
jacobH schreef:
joris schreef:wat is dan volgens jou de betekenis van het doorscheuren van het voorhangsel?

de offerdienst was niet meer nodig van Christus had geleden. Deze belofte was al voorzegd in Gen 3
Jeruzalem en/of het Jodendom waren niet meer de enige die het voorecht hadden om de wet te hebben. Die was daarna beschikbaar voor alle mensen die het Woord hoorden.

Jacobh, niets is meer nodig alleen Jezus is nodig.

Zoals Paulus zei, de wet is als vuilnis voor mij, alleen Jezus telt.

Ik ben het helemaal met je eens als je zegt alleen Jezus is nodig. Maar hoe weten we nu dat we Jezus nodig hebben is dat niet door de wet?

Ik weet heel goed wat er in de Galaten en Romeinen brief staat. Ik heb alleen zelf het idee dat het voor velen hier maar bij 1 tekst blijft namelijk deze. Galaten 5:18 Maar indien gij door den Geest geleid wordt, zo zijt gij niet onder de wet. (of dergelijken)

En dan ga je voorbij aan de rest van Romeinen en Galaten.

maar ik vroeg om een uitleg. Dit vind ik erg makkelijk. Bewijs maar dat je gelijk hebt. Dat doe ik ook. en als ik dat niet voldoende doe word ik daar direct op gewezen.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 14 nov 2003 10:26

Al zouden we de wet niet meer nodig hebben, dan weten we ook niet meer wat wel en wat niet mag. Waarom zou je niet een relatie mogen beginnen met iemand die al getrouwd is? In onze Nederlandse wetten staat dat nergens. Je bent overal vrij in. Als we alleen nog maar die wetten hebben, dan wordt het toch een zooitje in de wereld. Plus dat we God ontzettend veel verdriet doen, dat we zijn geboden weggooien en er niet meer naar luisteren.

Verder is het zo, dat als je heilig voor God wilt leven, dat je dan ook probeert om je aan Zijn geboden te houden. Je wilt namelijk geen zonden meer doen. En als je er dan achter komt dat dit niet kan, omdat je elke dag weer de fout in gaat, en dit belijdt voor God, dan wil Christus de zonden van jou op zich nemen, zodat je vrijgesproken bent van de wet. Maar dat betekent niet dat we de wet niet meer nodig hebben. Anders komen we ook niet meer voor vergeving bij God. Want waar moet je nog vergeving voor vragen als je de wet hebt weggedaan??
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

joris

Berichtdoor joris » 14 nov 2003 11:04

jacobH schreef:

waar haalje dat vandaan?Ik denk juist dat Paulus uit alle macht er voro zorgt dat de nieuwe christenen zich niet aan de wet hoeven te houden! Hij komt voor ze op tegenover de joden juist!

De offerdienst was niet meer nodig, helemaal mee eens!!!! Maar waarom was de offerdienst eerst wel nodig?

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 14 nov 2003 12:33

Hebreen 13:1-6
Persoonlijk vind ik deze tekst heel belangrijk, en ik dacht wel dat door het hele nieuwe testament de 10 geboden naar voren komen, het zit er doorheengeweven. Nog zoiets vind ik Jacobus 3:13-17 , en zo zijn er heel veel voorbeelden te vinden........

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 14 nov 2003 20:26

joris schreef:
jacobH schreef:

waar haalje dat vandaan?Ik denk juist dat Paulus uit alle macht er voro zorgt dat de nieuwe christenen zich niet aan de wet hoeven te houden! Hij komt voor ze op tegenover de joden juist!

De offerdienst was niet meer nodig, helemaal mee eens!!!! Maar waarom was de offerdienst eerst wel nodig?

Joris,

Deze bal gooi ik deze keer lekker terug. Toon mij eerst maar eens vanuit de bijbel aan dat Paulus werkelijk heeft bedoelt hoe jij een en ander interpreteer.

Ik wil je graag helpen met het begin. Als er geen wet is, dan is er ook geen goed en kwaad toch? Hoe kan je nou zondigen als er geen wet is? Tegen welke wet moet dan worden overtreden?
Doe daar eerst maar eens antwoord op geven. Ik heb er overigens nog een gesteld maar daar heb ik nooit antwoord op gekregen;

Als de wet dan niet meer geld. Waarom moeten wij dan nog sterven?

Ik zal nogmaald aantonen dat de wet nog steeds geld. Lees maar.

10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.

Hoe kan paulus dit nou zeggen???????????????????? De wet bestaat toch niet meer. Dan mag dit toch gewoon?

weet je waar het staat. Romeinen 3.

ik ben er haast van overtuigd dat jij daar ook iets uit gaat posten...... :D

groeten JacobH

joris

Berichtdoor joris » 14 nov 2003 23:41

ik heb niet gezegd dat de wet niet geld. Alles wat in de wet staat geld! Alleen is het niet meer de safelijn om bij Jezus te komen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 15 nov 2003 02:53

Ik ben van mening dat de 10 geboden nog wel degelijk waarde hebben. De de overige wetten in het OT niet meer:

Lees Romeinen 7 en 8.

Ik ga dit niet quoten omdat dit teveel tekst is.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 nov 2003 13:58

joris schreef:ik heb niet gezegd dat de wet niet geld. Alles wat in de wet staat geld! Alleen is het niet meer de safelijn om bij Jezus te komen.

Dus de wet is geen tuchtmeester tot Christus?

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 15 nov 2003 14:12

Sabra schreef:Ik ben van mening dat de 10 geboden nog wel degelijk waarde hebben. De de overige wetten in het OT niet meer:

Lees Romeinen 7 en 8.

Ik ga dit niet quoten omdat dit teveel tekst is.

Dus een hek om je balkon hoeft niet meer, mensen en kinderen mogen gewoon naar beneden vallen? En zo zijn er nog veel meer voorbeelden.

joris

Berichtdoor joris » 15 nov 2003 15:14

weet ik veel hoe je het allemaal noemen wilt.
Wat ik weet is dat
- ik zondig ben
- ik redding nodig heb
- ik dat alleen kan vinden bij Jezus
-dat ik Hem dus nodig heb

Als '' geoefend'' gelovige weet ik:
- dat christus mij naar zich toetrek
- dat Christus mij mijn zonde liet zien
- dat door het offer van Christus ik tot de Vader mag komen
- dat als ik Jezus aanneem (gewerkt door de Heilige Geest) dat ik dan vergeving van zonden krijg als ik mijn zonden belijdt

Dus weet ik:
- dat ik gered ben!
- dat de Heilige Geest mij overtuigd van goed en kwaad, heel bijbels: de wet is in mijn hart geschreven.
- als ik gericht blijf op Jezus kan ik geestelijk leven en zijn wil doen.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 15 nov 2003 15:22

DE tien geboden zijn prachtig: ze sluit (indirect) al het kwaad uit en het goed in. De tien geboden zijn heel harmonieus. En navolgenswaardig.
De tiengeboden zijn geen tralies, maar de ondergrond van een liefdevolle samenleving. NEt als verkeersregels, maar dan voor het leven, nog veel intenser en belangrijker.

Maar zei hij, je moet het niet doen, omdat je God moet liefhebben. Hij gaf de vergelijking met een relatie van een man en vrouw. Je zegt niet tegen je vrouw ook niet, dat je niet vreemd gaat omdat je vrouw dat niet wilt, maar dat doe je omdat je van je vrouw houd. Ik vind wel een mooie boodschap. maar ben nogal bijbelvast, en ken er niks over vinden.

HIer ben ik het mee eens. Maar als je God echt liefhebt, heb je ook de tien geboden lief. En pas echt verdriet als je merkt dat je bijna onmogelijk vanuit jezelf de tiengeboden kan navolgen. En des te meer vraagje God om hulp.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 nov 2003 18:46

joris schreef:weet ik veel hoe je het allemaal noemen wilt.
Wat ik weet is dat
- ik zondig ben
- ik redding nodig heb
- ik dat alleen kan vinden bij Jezus
-dat ik Hem dus nodig heb

Als '' geoefend'' gelovige weet ik:
- dat christus mij naar zich toetrek
- dat Christus mij mijn zonde liet zien
- dat door het offer van Christus ik tot de Vader mag komen
- dat als ik Jezus aanneem (gewerkt door de Heilige Geest) dat ik dan vergeving van zonden krijg als ik mijn zonden belijdt

Dus weet ik:
- dat ik gered ben!
- dat de Heilige Geest mij overtuigd van goed en kwaad, heel bijbels: de wet is in mijn hart geschreven.
- als ik gericht blijf op Jezus kan ik geestelijk leven en zijn wil doen.

AMEN

Terug naar “Archief”