joris schreef:jacobH schreef:joris schreef:wat is dan volgens jou de betekenis van het doorscheuren van het voorhangsel?
nou dat zijn er een heel aantal.
deze 2 zijn belangrijk voor de discussie.
de offerdienst was niet meer nodig van Christus had geleden. Deze belofte was al voorzegd in Gen 3
Jeruzalem en/of het Jodendom waren niet meer de enige die het voorecht hadden om de wet te hebben. Die was daarna beschikbaar voor alle mensen die het Woord hoorden.
waar haalje dat vandaan?Ik denk juist dat Paulus uit alle macht er voro zorgt dat de nieuwe christenen zich niet aan de wet hoeven te houden! Hij komt voor ze op tegenover de joden juist!
De offerdienst was niet meer nodig, helemaal mee eens!!!! Maar waarom was de offerdienst eerst wel nodig?
Joris,
Deze bal gooi ik deze keer lekker terug. Toon mij eerst maar eens vanuit de bijbel aan dat Paulus werkelijk heeft bedoelt hoe jij een en ander interpreteer.
Ik wil je graag helpen met het begin. Als er geen wet is, dan is er ook geen goed en kwaad toch? Hoe kan je nou zondigen als er geen wet is? Tegen welke wet moet dan worden overtreden?
Doe daar eerst maar eens antwoord op geven. Ik heb er overigens nog een gesteld maar daar heb ik nooit antwoord op gekregen;
Als de wet dan niet meer geld. Waarom moeten wij dan nog sterven?
Ik zal nogmaald aantonen dat de wet nog steeds geld. Lees maar.
10 Gelijk geschreven is: Er is niemand rechtvaardig, ook niet een;
11 Er is niemand, die verstandig is, er is niemand, die God zoekt.
12 Allen zijn zij afgeweken, te zamen zijn zij onnut geworden; er is niemand, die goed doet, er is ook niet tot een toe.
13 Hun keel is een geopend graf; met hun tongen plegen zij bedrog; slangenvenijn is onder hun lippen.
14 Welker mond vol is van vervloeking en bitterheid;
15 Hun voeten zijn snel om bloed te vergieten;
16 Vernieling en ellendigheid is in hun wegen;
17 En den weg des vredes hebben zij niet gekend.
18 Er is geen vreze Gods voor hun ogen.
Hoe kan paulus dit nou zeggen???????????????????? De wet bestaat toch niet meer. Dan mag dit toch gewoon?
weet je waar het staat. Romeinen 3.
ik ben er haast van overtuigd dat jij daar ook iets uit gaat posten......
groeten JacobH