@Raido
Twijfel kan natuurlijk nooit als voorwaarde gesteld worden dat zou hypocriet zijn maar hoort er wel bij zoals Riska schreef.
Als het moet, kan ik huilen op commando, een kwestie van met je ratio zo hard mogelijk willen, en zie je huilt
Ha, ha, ja dat klop dat zijn de zogenaamde ‘krokodillentranen’.
Ik geloof dat ‘twijfel’ van de duivel komt waar je steeds mee overvallen wordt. Maar ja, probeert die boze maar eens van je schouder te krijgen het is mij nog niet gelukt en zal mij ook niet lukken want:
Strijd den goeden strijd des geloofs.Verstand en gevoel is nooit los te koppelen van elkaar net zomin als de geest van het lichaam. Een mens is een psychosomatisch geheel (ziel en lichaam) zo ook met verstand (ratio) en gevoel (gewaarwording, bewustzijn).
Toen de Joodse Christenen wilde terugkeren naar het Judaïsme schrijft de Hebreeënbrief ‘
Het geloof nu is een vaste grond der dingen, die men hoopt, en een bewijs der zaken, die men niet ziet’. Kijk deze tekst kan natuurlijk niet buiten het verstand om (niets kan buiten het verstand om), dat is onmogelijk. Maar door het verstand spreekt deze tekst tot ons…. ja, waar tegen…., tegen de hoop die binnen in ons is. Dat ‘binnen in ons’ noem ik gevoel wat wel onderscheiden moet worden van emotie en sentiment.
Ik weet dat ik mij op glad eis begeef met ‘geloof en gevoel’ want daar is heel wat over geschreven, zoals jij ook een boek aanhaalde van Allister McGrath.
Rutherford schreef:
‘in het geloof voeden wij, in zekere mate, Christus: in gevoel voeden wij onszelf’. In zekere zin schreef
@Mariekje88 hierboven het zelfde. Ik kan mij totaal niet in zo’n uitspraak vinden. Nog een uitspraak, van Kohlbrugge:
‘Wij moeten er niet naar vragen, hoe wij ons bevinden, of wat wij in onszelf hebben of gehad hebben, maar naar wat Christus eens en voorgoed heeft gedaan, opdat wij ons in het geloof aan Hem houden’. Ik vind het een totale verstandsrede alsof een mens een stuks staal is zonder gevoel en ten overvoede het gevoel waar ik het over hebt is geen emotie en/of sentiment maar gewaarwording of bewustzijn.
Uiteraard heb ik hierover niet het laatste woord (was het maar waar) maar ik geloof (hoeft niemand met mij eens te zijn) dat hier toch in de refo-cultuur nogal wat (menings)verschillen over zijn. Ik geloof ook dat het niet legitiem te maken is omdat ieder mens uniek is in zijn/haar karakter die meespreekt in gevoel.
Ook moed ik constateren dat veel onzekerheid voort komt uit een wachten op bijzondere gevoelen, misschien ben jij daar ook wel een van. Ik vraag mij dan af is het een bijzonder gevoel als Gods Geest je levend maakt door Zijn Woord? Ik zeg met grote letters JA. Wat denk jij, dat je dat lichtpuntje in die donkerkamer niet opmerkt? Als je als drenkeling gered wordt niet constateert? onmogelijk.
Ik weet het wij krijgen niet allemaal een Paulus bekering maar in de lijn van wedergeboorte is een analogie te constateren die het verschil uitmaakt tussen licht en donker.
Geen verlossing zonder verloren te zijn, net zoals Riska met haar drie zinnen zei.
Geen vreugde zonder verdriet,
geen licht zonder duisternis
geen geloof zonder twijfel...
Het geloof wordt verkregen zonder dat je het aanpakt het komt als een regen over je en houd niet meer op. Het wordt niet voor niets in de Bijbel vergeleken bij dauw:
Ik zal Israel zijn als de dauw; hij zal bloeien als de lelie, en hij zal zijn wortelen uitslaan als de Libanon (Hos 14). Toe-eigenen? Het is een totaal verkeerd woord, wij kunnen ons niets maar dan ook niets toegeëigenen het wordt verkregen uit genade en heeft niets met stilzitten te maken.
Ja, klinkt wel eigenwijs hé maar als je er zekerheid in hebt neemt niemand je dat meer af, proest….., klinkt nog eigenwijzer dan verwaand.
Belijdenis van geloof kan je ook alleen maar doen tussen God en jou ziel omdat je dat van Hem Zelf verkregen hebt, daar kan geen moedertje lief bij helpen. Je kan wel belijdenis doen van de leer dat is een verstandelijk keuze waarvan je het misschien nog niet zeker weet maar de doopbelofte van je ouders overneemt en daarmee de verantwoordelijkheid van je ouder op jou komt. Het wordt dan wel een zeer tot zeer ernstige zaak want je komt voor eigen rekening te staan niettegenstaande kan dat uitdrijven tot de zaligheid en daar heb je het weer geen verlossing zonder nood.