Christelijke discotheek??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joris

Berichtdoor joris » 13 nov 2003 23:22

soms spring ik echt gewoon vanzelf de lucht in hoor, kan ik niets aan doen!

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 13 nov 2003 23:30

Ik kan me zelfs voorstellen dat je op wereldse muziek voor God kunt dansen.

Vroeger waren er ook gelovigen in de tempel die het brood dat aan de afgoden was gewijd niet wilden eten. Paulus zei hierover dat als je geloof sterk genoeg is je het gerust kunt eten, immers zo zei hij: niets is vanuit zichzelf slecht. Het gaat erom hoe je ermee omgaat en wat het met je doet.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 13 nov 2003 23:35

Tja, dit idee een christelijke discotheek hebben we jaren geleden al gospeltheek genoemd. Opzich best wel aardig. Maar de belangstelling was niet echt groot.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 13 nov 2003 23:36

BJ schreef:Tja, dit idee een christelijke discotheek hebben we jaren geleden al gospeltheek genoemd. Opzich best wel aardig. Maar de belangstelling was niet echt groot.

Mischien meer iets voor de zondag

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 13 nov 2003 23:38

Het was op zaterdagavond inderdaad.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 13 nov 2003 23:39

Harold schreef:Ik kan me zelfs voorstellen dat je op wereldse muziek voor God kunt dansen.

Vroeger waren er ook gelovigen in de tempel die het brood dat aan de afgoden was gewijd niet wilden eten. Paulus zei hierover dat als je geloof sterk genoeg is je het gerust kunt eten, immers zo zei hij: niets is vanuit zichzelf slecht. Het gaat erom hoe je ermee omgaat en wat het met je doet.

Dat is zo. Maar het gaat hier om brood. Dat is van zichzelf niet slecht. Muziek is van zichzelf ook niet slecht. Maar muziek wordt wel slecht als het niet meer op God gericht is. Als er gezongen wordt over seks, of er wordt met grove taalgebruik gezongen, dan kan ik daarop niet dansen voor God. En bij sommige stijlen muziek kan ik dat ook niet, bijvoorbeeld hardcore, house of trance. Het is een aanbidding van de duivel, dus je kunt daarop niet voor God dansen.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 14 nov 2003 00:01

bloempie19 schreef:
Harold schreef:Ik kan me zelfs voorstellen dat je op wereldse muziek voor God kunt dansen.

Dat is zo. Maar het gaat hier om brood. Dat is van zichzelf niet slecht. Muziek is van zichzelf ook niet slecht. Maar muziek wordt wel slecht als het niet meer op God gericht is. Als er gezongen wordt over seks, of er wordt met grove taalgebruik gezongen, dan kan ik daarop niet dansen voor God. En bij sommige stijlen muziek kan ik dat ook niet, bijvoorbeeld hardcore, house of trance. Het is een aanbidding van de duivel, dus je kunt daarop niet voor God dansen.

Iedereen heeft z'n eigen grenzen en verantwoordelijkheden.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 14 nov 2003 10:06

Harold schreef:
Iedereen heeft z'n eigen grenzen en verantwoordelijkheden.

Inderdaad, maar daarom hoeven we de grenzen nog niet op te zoeken. Als je verantwoordelijk met je eigen leven om wilt gaan, dan moet je dicht bij Christus blijven en niet bij de grens.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 14 nov 2003 10:09

Zullen we dan maar is een dansende kerkdienst gaan houden, daar is toch ook niks mis mee?! Juist fijn he om tijdens de preek en de psalmen te dansen??? dansen tot Gods eer! :?:

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 14 nov 2003 10:32

Ikke21 schreef:Zullen we dan maar is een dansende kerkdienst gaan houden, daar is toch ook niks mis mee?! Juist fijn he om tijdens de preek en de psalmen te dansen??? dansen tot Gods eer! :?:

Ik heb daar op zich niets op tegen. Ik vind juist dat we in de kerk zo passief zijn. Af en toe kun je eens een psalm zingen en verder vertelt de dominee een preek. Op zich niks op tegen hoor, maar soms wordt ik zo vervuld met blijdschap, dat ik echt wel God wil aanbidden en voor Hem dansen. Maar dan moet ik toch maar stilletjes blijven zitten en rustig luisteren of meezingen...

Maar als ik jou reactie begrijp, Ikke21, dan ben jij het er niet mee eens. Zou je misschien willen uitleggen waarom niet?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 14 nov 2003 11:00

Bloempie, ik heb er niks op tegen dat er tot God gezongen wordt, dat Hij gelooft wordt, want Hij is het waard, zie psalm 150

1 Hallelujah! Looft God in Zijn heiligdom; looft Hem in het uitspansel Zijner sterkte!
2 Looft Hem vanwege Zijn mogendheden; looft Hem naar de menigvuldigheid Zijner grootheid!
3 Looft Hem met geklank der bazuin; looft Hem met de luit en met de harp!
4 Looft Hem met de trommel en fluit; looft Hem met snarenspel en orgel!
5 Looft Hem met hel klinkende cimbalen; looft Hem met cimbalen van vreugdegeluid!
6 Alles, wat adem heeft, love den HEERE! Hallelujah!

Maar het moet toch eerbieding blijven of niet? Moet er dan echt een christelijke DISCOtheek komen? Verander dan al de Nederlandse kerken en loof God op de manier zoals het hierboven staat geschreven.
Maar kan jij mij vertellen waarom dit niet gebeurt?

Sjofar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Sjofar » 14 nov 2003 11:13

Het gaat erom wat zo´n christelijke discotheek als doelstelling heeft. Ach de naam boeit mij niet zo. Het orgel was in het begin van de reformatie ook niet zo gewild en werelds, maar is er inmiddels toch gekomen.

Ik geloof dat je heel goed "wereldse" zaken kan gebruiken om jongeren te bereiken die nog volledig onbekend zijn met de Heere Jezus. Je bereikt ze in ieder geval niet met een psalmzangavondje. Maar was dat ook de doelstelling van deze chr. discotheek. Zoniet dan is het eigenlijk precies hetzelfde als die refo avonden in die hotels. En daar heb ik niet zo´n hoge pet van op.
Want hetzij dat wij leven, wij leven den Heere; hetzij dat wij sterven, wij sterven den Heere. Hetzij dan dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij zijn des Heeren. Romeinen 14:8

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 14 nov 2003 11:17

Ikke21 schreef:Bloempie, ik heb er niks op tegen dat er tot God gezongen wordt, dat Hij gelooft wordt, want Hij is het waard, zie psalm 150

1 Hallelujah! Looft God in Zijn heiligdom; looft Hem in het uitspansel Zijner sterkte!
2 Looft Hem vanwege Zijn mogendheden; looft Hem naar de menigvuldigheid Zijner grootheid!
5 Looft Hem met hel klinkende cimbalen; looft Hem met cimbalen van vreugdegeluid!

Maar het moet toch eerbieding blijven of niet? Moet er dan echt een christelijke DISCOtheek komen? Verander dan al de Nederlandse kerken en loof God op de manier zoals het hierboven staat geschreven.

Ik denk dat jij niet goed mijn reacties hebt gelezen als je denkt dat ik voor een christelijke discotheek ben. Op pagina 1 schrijf ik, dat ik er juist een groot gevaar in zie. Ik ben het er alleen wel mee eens, als we in de kerk God kunnen loven en prijzen. Daarin zou ik graag zien dat er wat veranderde. Want de helft van de mensen in de kerk ligt te slapen, nog een deel is met z'n gedachten ergens anders en een ander deel is een hele snoeprol aan het opsnoepen. Er is maar een klein deel dat luistert. En waarom? Omdat we zo passief zijn! Omdat we God niet hardop kunnen eren. Omdat we het niet uit kunnen roepen naar God als we onze zonden voelen. Maar waar is het nou de beste plaats om dit te doen? In de kerk toch zeker!?
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

joris

Berichtdoor joris » 14 nov 2003 11:18

yep!
de oplossing is om God weer te gaan dienen zoals bij Hem past en zoals bij ons past! En dus niet in het keurslijf wat jaren geleden is aangemeten.zingt een nieuw lied! Dus blijf bij jezelf en loof God met dat wat in je is en wat nu bij je past.

Sjofar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Sjofar » 14 nov 2003 11:20

bloempie19 schreef:
Ikke21 schreef:Bloempie, ik heb er niks op tegen dat er tot God gezongen wordt, dat Hij gelooft wordt, want Hij is het waard, zie psalm 150

Ik denk dat jij niet goed mijn reacties hebt gelezen als je denkt dat ik voor een christelijke discotheek ben. Op pagina 1 schrijf ik, dat ik er juist een groot gevaar in zie. Ik ben het er alleen wel mee eens, als we in de kerk God kunnen loven en prijzen. Daarin zou ik graag zien dat er wat veranderde. Want de helft van de mensen in de kerk ligt te slapen, nog een deel is met z'n gedachten ergens anders en een ander deel is een hele snoeprol aan het opsnoepen. Er is maar een klein deel dat luistert. En waarom? Omdat we zo passief zijn! Omdat we God niet hardop kunnen eren. Omdat we het niet uit kunnen roepen naar God als we onze zonden voelen. Maar waar is het nou de beste plaats om dit te doen? In de kerk toch zeker!?

Wees welkom bij ons in de gemeente!
Want hetzij dat wij leven, wij leven den Heere; hetzij dat wij sterven, wij sterven den Heere. Hetzij dan dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij zijn des Heeren. Romeinen 14:8

Terug naar “Archief”