standen in het genadeleven

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

ndonselaar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ndonselaar » 11 nov 2003 22:05

Gerrit2 schreef:Is het niet juist vaak zo dat in het begin van het genadeleven met heel vurig en enthousiast is, en dat dat later door eigen schuld en luiheid weg kan gaan?
Wie dicht bij Hem leeft en Zijn woord houdt zal meer van God leren en meer groeien in het geloof dan iemand die dat niet doet. De laatste kan er zeker van zijn dat hij twijfel (=ongeloof) zal ervaren.

Hier ben ik het zeker mee eens.

Als we in de eerste liefde lopen, dan kan het geloof bergen verzetten! De bruidskerk ligt dan veel aan de voeten van de Bruidegom. Was het nu maar altijd zo, maar nee, soms gaat men die liefde verlaten. Dan verachtert de genade. Het nabije leven wordt gemist. Dat gebruikt de Heere soms ook om Zijn kind weer terug te brengen. Zijn kinderen hebben altijd onderwijs nodig, tot de laatste snik toe.
Zo had ook Paulus een doorn in het vlees. Misschien had hij die ook wel nodig. Hij was immers in de derde hemel opgetrokken en misschien was Paulus hier wel te groot mee geworden. Nu gaf de Heere hem een doorn in het vlees, waar hij drie maal de Heere om gebeden had. Hierop mocht Paulus horen: 'Mijn genade zij u genoeg'. Zo is het nu, niets meer dan genade. Om met Luther te eindigen 'Wir sind bettler'.

Groeten,

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 12 nov 2003 21:53

Vriend Donselaar heeft al een aantal zinvolle dingen gezegd over je bijbelse onderbouwing. Omdat ik er ook expliciet om vroeg zal ik bij deze ook mijn reactie geven.

Laat ik beginnen met dat waarover we het wel eens zijn. Als jij schrijft 'dat de één verder geleid kan zijn in de kennis van de genade dan de ander' dan beaam ik dat direct. Niet iedereen is even 'ver' in zijn geloofsleven. De één staat aan het begin van een leven met God terwijl de ander al jaren met God geleefd heeft. De één is verder gegroeid in het geloof dan de ander.

Het probleem ontstaat echter als je een bepaalde chronologie suggereert. Eerst dit en dan dat... Ik heb daar zeer grote vraagtekens bij. Ik hoeverre kun je stellen dat de chronolgie die jij geeft maatgevend is voor Gods werk met mensen? Gaat Hij met iedereen dezelfde weg? Gaat Hij met Petrus dezelfde weg als met Thomas? Is Gods weg met Timotheus dezelfde als die met Paulus?

Een nog groter probleem is echter dat je Christus niet aan het begin van die weg plaatst. Dat is een gegeven dat ik nergens in de bijbel terug kan vinden. Groeien in geloof begint met geloof en geloof begint met 'Jezus Christus en die gekruisigd'. Natuurlijk kan God al lang voor dat iemand tot geloof komt in iemands hart werken. Hij kan een lange weg met iemand gaan om diegene bv tot het inzicht te brengen dat hij zichzelf niet kan redden. Met dat besef geeft God m.i. echter altijd het zicht op Christus die wel redding biedt. Als je die twee uit elkaar trekt ben je niet bijbels bezig. Alsof God het zicht op Zijn Zoon zou achterhouden... Darabij komt dat dat de weg kan zijn die Godmet iemand gaat. Om te stellen dat dat de normale weg is gaat echter veel te ver. Als er als sprake is van een 'normale weg' in de bijbel dan is dat de weg van geloof op prediking. Mensen horen de prediking van de apostelen en komen tot geloof.

Met je OT voorbeelden kan ik niet zoveel. Als je eerst een bepaald principe evrzint kun je dat allicht teruglezen in de bijbel. Als je wilt weten hoe mensen reageren op de prediking van 'Jezus Christus en die gekruisigd' moet je volgens mij allereerst in het NT zijn. Ik wil dan ook de NT teksten die je geeft langslopen.

Uit Zijn volheid hebben we ontvangen genade voor genade (Joh. 1:16)

Het gaat hier niet om verschillende genades maar om het feit dat we in Christus genade op genade ontvangen. Het houdt niet op. Hij overlaadt ons met genade. De kanttekenaren onderscheiden hier weliswaar verschillende soorten genade maar dat betekent nog niet dat daar een chronologie in zit. De genade van Christus omvat vele aspecten.

“Want de zaligheid is ons nu nader dan toen we eerst geloofd hebben” (Rom 13: 11)

Dat laatse deel duidt erop dat er reeds sprake is van geloof en zoals gezegd is geloof niet verkrijgbaar buiten Christus om. Het gaat hier dus om groei in het geloof.

Er zijn kinderkens, jongelingen en vaders in de genade (1 Joh. 2: 12-14).

1 Joh 2:12 zegt: Ik schrijf u, kinderkens, want de zonden zijn u vergeven om Zijns Naams wil.

De kinderen hebben dus reeds weet van vergeving van zonden. Ze hebben dus reeds weet van Christus. Dat past absoluut niet in jouw chronologie. Ook hier gaat het weer over groeien in geloof.

de Geest overtuigt van zonde, gerechtigheid en oordeel, Joh. 16:8

Het gaat hier om het feit dat de Heilige Geest zal komen nadat Christus ten hemel is gevaren. Hier wordt helemaal niet gesproken over een bepaalde weg tot bekering.

De Samaritaanse vrouw (Joh. 4) werd door Jezus eerst bij haar zonde en overtreding bepaald voor Hij Zich aan haar bekend maakte.

Hij maakte zich binnen het tijdsbestek van 1 gesprek aan haar bekend en zij geloofde op basis van dat ene gesprek. Ik zou wel willen dat de reformatorische kerkgangers ook zo snel van geloof waren...

Dat Christus nog een verborgen Persoon kan zijn, blijkt ook uit Joh. 9:36 “Wie is Hij, Heere, opdat ik in Hem moge geloven?”

Allereerst is de weg die Jezus met Zijn discipelen gaat een unieke weg. Je kunt dat moeilijk model stellen voor onze omgang met God. Ten tweede heeft Christus zich aan ons ten volle geopenbaard als de Zoon van God die de zonden der wereld wegneemt. God zelf heeft dat bevestigd door Hem uit de dood op te wekken. Daarop wordt onze reactie gevraagd. Nogmaals, ik zou willen dat mensen Hem zo snel zouden erkennen als de discipelen in dit gedeelte. Als Jezus hen zegt (uitwendige prediking?) dat Hij de Zoon van God is dan geloven ze.

Paulus spreekt van de “verborgenheid van Christus” (Ef. 3:4)

Donselaar heeft hier reeds e.e.a. over gezegd.

“opdat ik Hem kenne en in Hem gevonden worde” (Filip. 3).

Kende Paulus Christus dan nog niet? Hij was hem notabene geopenbaard op een manier die de meesten van ons niet ten deel valt. Kende hij de Christus dan nog niet echt? Is dat wat je uit dit gedeelte wilt halen???

“Het volk dat in duisternis is gezeten, zal een groot Licht zien”

Ook hier heeft Donselaar al afdoenden een antwoord op gegeven.

Paulus zegt over de kennis van Christus, dat Hij is geworden wijsheid, rechtvaardigmaking, heiligmaking en verlossing (1 Cor. 1: 30).

Ik zie daar geen opklimming in. Jij koppelt dat aan de verschillende ambten van Christus. Dat is misschien leuk gevonden maar waar staat dat deze ambten ons in een bepaalde volgorde geopenbaard worden?

De standen in het genadeleven zie je ook duidelijk in het leven van de discipelen. Eerst verkeerden ze onder de scherpe wetsprediking van Johannes de doper. Zo werd er plaats gemaakt voor Christus.

En als Jezus dan voorbij komt wijst Johannes Hem direct aan als 'het Lam dat de zonde der wereld wegneemt'. Daar is niets verborgens aan. De discipelen weten het direct. Dat ze daar later niet aan vast lijken te houden is waar, maar dat is niet de normale weg. Jezus bestraft hen niet voor niets: ze zouden het moeten geloven, maar doen het niet. Het is menselijk falen dat hen kleingelovig houdt, niet Gods voortschrijdende openbaring o.i.d.

Al met al lever je m.i. voldoende bewijs voor de stelling dat niet iedereen even ver is in zijn geloofsleven. Maar daar waren we het al over eens. Voor die standen zoals jij ze ziet zie ik echter 0,0 bewijs.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 13 nov 2003 20:10

Klaas,
ik waardeer je reactie zeer, en hier en daar kan ik me er ook wel in vinden, hoewel de algehele teneur me wat teleurstelt. Als we over de uitleg van individuele teksten gaan twisten ben ik bang dat het einde zoek is. Het is duidelijk dat ik bepaalde teksten anders interpreteer dan jij. Ik kan er in de meeste gevallen allerlei gezaghebbende (maar voor jou waarschijnlijk weer niet zo gezaghebbend aangezien je ook al vraagtekens bij de DL stelt...) verklaarders ter ondersteuning bij halen. Dat zullen we maar laten.

Wel zouden we zinning kunnen discussieren over een kernvraag die ik naar voren gebracht heb, maar waar nog niet erg op ingegaan is. In de Bijbel zijn er heilsfeiten. Die zijn cruciaal. Er zit een bepaalde volgorde in. Dat zal niemand ontkennen. Die volgorde is logisch, maar ook chronologisch. Als er nu een opwas in de kennis van Christus is, en dat geef jij toe, zou dat dan echt los staan van deze heilsfeiten, waar het Nieuwe Testament bomvol mee staat? En als het nodig is om deze zaken ondervindelijk te kennen, niet alleen met het verstand, en dat stem jij volgens mij ook toe, is het dan logisch om bij de kennis van Pinksteren te beginnen, om dan na lange tijd voor het eerst eens een keer de vrucht van Kerstfeest ondervindelijk te mogen kennen? Dat zou toch erg vreemd zijn of niet? Zou het nou niet logischer zijn dat Christus in Zijn ambtelijke bediening in de gelovigen dezelfde heilige orde aanhoudt als aan ons geopenbaard is omtrent de historische heilsfeiten?

ndonselaar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor ndonselaar » 13 nov 2003 20:52

Solus schreef:Klaas,
ik waardeer je reactie zeer, en hier en daar kan ik me er ook wel in vinden, hoewel de algehele teneur me wat teleurstelt. Als we over de uitleg van individuele teksten gaan twisten ben ik bang dat het einde zoek is. Het is duidelijk dat ik bepaalde teksten anders interpreteer dan jij. Ik kan er in de meeste gevallen allerlei gezaghebbende (maar voor jou waarschijnlijk weer niet zo gezaghebbend aangezien je ook al vraagtekens bij de DL stelt...) verklaarders ter ondersteuning bij halen. Dat zullen we maar laten.

Wel zouden we zinning kunnen discussieren over een kernvraag die ik naar voren gebracht heb, maar waar nog niet erg op ingegaan is. In de Bijbel zijn er heilsfeiten. Die zijn cruciaal. Er zit een bepaalde volgorde in. Dat zal niemand ontkennen. Die volgorde is logisch, maar ook chronologisch. Als er nu een opwas in de kennis van Christus is, en dat geef jij toe, zou dat dan echt los staan van deze heilsfeiten, waar het Nieuwe Testament bomvol mee staat? En als het nodig is om deze zaken ondervindelijk te kennen, niet alleen met het verstand, en dat stem jij volgens mij ook toe, is het dan logisch om bij de kennis van Pinksteren te beginnen, om dan na lange tijd voor het eerst eens een keer de vrucht van Kerstfeest ondervindelijk te mogen kennen? Dat zou toch erg vreemd zijn of niet? Zou het nou niet logischer zijn dat Christus in Zijn ambtelijke bediening in de gelovigen dezelfde heilige orde aanhoudt als aan ons geopenbaard is omtrent de historische heilsfeiten?

Solus hoe zijn dan de oudtestamentische gelovigen gerechtvaardigd? Toch ook door het geloof in het naakte Woord van God?

Hebben dan de heilsfeiten geen waarde in het leven van een gelovige? Zeker wel, maar om hier een heilsweg in te leggen, gaat me te ver. We maken zo ook het Evangelie nodeloos ingewikkeld. De boodschap is toch zo eenvoudig. Een rijk Evangelie voor een arme zondaar. Paulus preekt toch ook iedere keer weer dat hij geen ander Evangelie wenste te prediken dan 'Jezus Christus en Dien gekruisigd.'
Toen ik dit jaar in Schotland was tijdens een communion season preekte Rev. MacDonald uit de tekst 'Dit is een getrouw Woord en aller aanneming waardig, dat Christus Jezus is gekomen om de zondaren zalig te maken, van welke ik de voornaamste ben'.

Hoe rijk was deze 'Gospel Table'. Ja het bloed van het Lam drupte in de bediening van het Woord. Een rijke nalezing van een Avondmaal, waarin de dood van Hem die alles gaf, herdacht werd. Geen ingewikkelde prediking, nee een rijke Christus voor een arme zondaar. Wordt daar dan over de 'ellende' heengesprongen? Nee, juist niet, er wordt scherp de Wet gepredikt, maar ook een lieflijk Evangelie. Als ik éénmaal per jaar in Schotland ben, denk ik veel, wat hebben we het toch ingewikkeld gemaakt. Het was ook wijlen Ds. Paauwe die eens sprak tegen wijlen Ds. C. Smits 'ik weet waar het Evangelie gebleven is, nl. in Schotland'.
Het was de zaterdagmorgen vooraf dat Ds. MacDonald sprak nav. Hooglied 2: 1-5 met als kerntekst 'want ik ben krank van liefde'. Krank van liefde, omdat Hij de eeuwige dood is ingegaan. Hij voor mij, omdat anders ik de eeuwige dood had moeten sterven. De kerk hier op aarde zal dat wonder nooit uit kunnen wonderen. Daarvoor is straks de eeuwigheid te kort. Hier op aarde mag het dan eens zijn zoals we samen toen zongen uit Psalm 23 'Yea, though I walk in death's dark vale, yet will I fear none ill: For thou art with me; and thy rod and staff me comfort still. My table thou hast furnished in presence of my foes; My head thou dost with oil anoint, and my cup overflows.' Deze geloofstaal is de taal die de kerk in Nederland op dit moment zo mist. Zeker ze is er nog wel, maar ze wordt zo zeldzaam. Hebben we dat ook niet over ons heengeroepen? De fundamenten van de kerk in zijn zichtbare gestalte scheuren. We naderen een beslissing in kerkelijk Nederland waar nog niemand de gevolgen van kan overzien. De kerk van Rome spreekt uit één mond. De kerk van de Reformatie is hopeloos verdeeld. Als we als Asaf zouden zijn dan zouden we zeggen 'HEERE zie het gaat de goddelozen goed, hoe moet dat nu?' Dan blijft er maar één weg over en dat is de weg van het gebed. Laten we de brokstukken maar voor Gods aangezicht neerleggen. Hij heeft zo vaak door de onmogelijkheid heen gewerkt. Esther moest zeggen 'zo ik omkom, zo kom ik om'. Juist toen heeft God Zijn Kerk gered. Wij mensen rekenen teveel. Laten we maar met David bidden 'laat mij niet in de hand van mensen vallen', nee laten we alles maar aan God overlaten. Wie weet Hij mocht zich wenden.

Gr.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 nov 2003 21:04

Solus:
Als we over de uitleg van individuele teksten gaan twisten ben ik bang dat het einde zoek is.

Tja, als je een theorie bijbels wilt onderbouwen dan doe je dat aan de hand van bijbelteksten. Als we daar al niet meer over kunnen discussiëren kun je net zo goed geen bijbelse onderbouwing geven.

Solus:
Het is duidelijk dat ik bepaalde teksten anders interpreteer dan jij.

Ja, en daar gat het nou net om: welke interpretatie is de juiste? Op deze manier kunnen we de bijbel wel in het vuur gooien. Ik kan me echt ergeren aan een dergelijke houding.

Solus:
Ik kan er in de meeste gevallen allerlei gezaghebbende (maar voor jou waarschijnlijk weer niet zo gezaghebbend aangezien je ook al vraagtekens bij de DL stelt...) verklaarders ter ondersteuning bij halen. Dat zullen we maar laten.

Ik heb heel bewust bij de beantwoording de Kanttekenaren, Matthew Henry, waar mogelijk Calvijn en nog wat andere commentaren bij de hand gehouden. Bij geen van deze kwam ik jouw interpretatie tegen.

Solus:
In de Bijbel zijn er heilsfeiten. Die zijn cruciaal. Er zit een bepaalde volgorde in. Dat zal niemand ontkennen. Die volgorde is logisch, maar ook chronologisch.

Ja als God mens wordt wordt Hij onderdeel van tijd en plaats, dat lijkt me logisch. Maar wat dat over ons geloofsleven wil zeggen ontgaat me.

Solus:
Als er nu een opwas in de kennis van Christus is, en dat geef jij toe, zou dat dan echt los staan van deze heilsfeiten, waar het Nieuwe Testament bomvol mee staat?

In welke zin bedoel je dat 'los staan van'? Mijn geloof is gebaseerd op Jezus Christus en daarmee op de heilsfeiten. Maar ik zie in de bijbel geen aanleiding om te veronderstellen dat het groeien in het geloof langs een soort van heilsfeitenweg moet lopen. Kun je dat bijbels onderbouwen?

Solus:
En als het nodig is om deze zaken ondervindelijk te kennen, niet alleen met het verstand, en dat stem jij volgens mij ook toe, is het dan logisch om bij de kennis van Pinksteren te beginnen, om dan na lange tijd voor het eerst eens een keer de vrucht van Kerstfeest ondervindelijk te mogen kennen?

Wat mij betreft spreek je in raadselen. In de bijbel zie ik dat e.e.a. zeer dicht bij elkaar ligt. Zondenbesef, zien op Christus en het ontvangen van de Heilige Geest vinden in het NT plaats in een zeer kort tijdsbestek, meestal volgend op de prediking van een apsotel. Waarom zou je dit uit elkaar wilen trekken?

Waar wordt overigens in het NT het kerstfeest buiten de evangeliën verkondigd? Ik zie Paulus niet uitweiden over de 'vrucht van Kerstfeest' (wat dat ook mag wezen). Paulus preekte 'Jezus Christus en die gekruisigd'. Goede Vrijdag dus.

Solus:
Dat zou toch erg vreemd zijn of niet?

Ik zie werkelijk niet in waarom dat vreemd is. Ik vind jouw redenatie uiterst vreemd. Waar vind ik deze gedachten in de bijbel terug?

Solus:
Zou het nou niet logischer zijn dat Christus in Zijn ambtelijke bediening in de gelovigen dezelfde heilige orde aanhoudt als aan ons geopenbaard is omtrent de historische heilsfeiten?

Ik zie echt niet in waarom dat logischer zou zijn.

Klaas

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 nov 2003 21:08

:idea: *heeft een aha-erlebnis*

Jongens, nu begrijp ik waarom Corne de christelijke feestdagen af wil schaffen!
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 13 nov 2003 21:40

Beste Klaas,

Wat jij zegt komt er eigenlijk op neer dat een gelovige bevindelijk niets van kersfeest hoeft te kennen. Dat is een behoorlijke inperking van de bijbel. Paulus verwijst voortdurend naar kennis van kerstfeest als hij het heeft over het grote wonder dat Christus mens is geworden ("geworden uit een maagd, etc."), als hij zegt dat Christus als de gestalte van een dienstknecht aangenomen heeft etc. Als hij het over de openbaring van Christus heeft. Als Petrus het heeft over de Morgenster die in het hart opgaat. En zo kan ik wel verder gaan. Nogmaals: je kunt wel over een aantal heilsfeiten heenspringen om meteen met Goede Vrijdag te beginnen, maar kerstfeest is er niet voor niets! Laten we niet een gedeelte uit de bijbel of heilsfeiten er uit pikken dat ons aanstaat, maar de gehele Bijbel als noodzakelijk zien, en ook alle heilsfeiten, plus de toepassing ervan aan het hart!

Solus
Mineur
Mineur

Berichtdoor Solus » 13 nov 2003 22:36

Klaas schreef:
Een nog groter probleem is echter dat je Christus niet aan het begin van die weg plaatst. Dat is een gegeven dat ik nergens in de bijbel terug kan vinden.
Klaas

Wat vervelend als je steeds iets in de schoenen geschoven krijgt wat je nooit beweerd hebt. Ik plaatst Christus wel degelijk aan het begin van de weg. Het geestelijk leven begint met de profetische bediening van Christus. Toen Saulus van Tarsen stilgezet werd, was dat door Christus. Maar hij wist toen nog niet bevindelijk van het kruis hoor! Dat wordt later pas geleerd. Maar als over dat plaatsmakende werk gesproken wordt dan wil de natuurlijke mens daar niets van weten. Dan bruist de vijandschap omhoog.
Trouwens, als ik het heb over het functioneren van de ambten van Christus, dan vinden sommigen dat maar vreemd, en zeggen dat ze dat niet zo letterlijk in de Bijbel lezen etc. Maar bij jullie merk ik er helemaal niets van dat die ambten nog enige functie hebben. Heeft Christus ze voor niks of zo?
En wat houdt een opwas in de genade nu precies in bij jullie? Veel verder dan enkele vaagheden zijn jullie nog niet gekomen. Geef daar dan eens een heldere tekst en uitleg bij met bijbelse onderbouwing, zoals ik gedaan heb.

Benieuwd afwachtend,
S

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 nov 2003 10:05

Solus:
Wat jij zegt komt er eigenlijk op neer dat een gelovige bevindelijk niets van kersfeest hoeft te kennen.

Nou, ik begreep in eerste instantie niet eens wat je bedoelde met dat bevindelijke kennis van het kersfeest. Alleen al daarom kon ik jouw redenatie niet plaatsen.

Solus:
Paulus verwijst voortdurend naar kennis van kerstfeest als hij het heeft over het grote wonder dat Christus mens is geworden ("geworden uit een maagd, etc."), als hij zegt dat Christus als de gestalte van een dienstknecht aangenomen heeft etc. Als hij het over de openbaring van Christus heeft. Als Petrus het heeft over de Morgenster die in het hart opgaat. En zo kan ik wel verder gaan
.

OK, natuurlijk zijn deze zaken die van belang zijn. Absoluut. De incarnatie is zo ongeveer de kern van het christendom.

Solus:
Nogmaals: je kunt wel over een aantal heilsfeiten heenspringen om meteen met Goede Vrijdag te beginnen, maar kerstfeest is er niet voor niets!

Wat ik nog steeds niet kan plaatsen is die chronologische volgorde. Waar haal je vandaan dat de Heilige Geest begint met het kerstfeest? Ik zie dat gewoon niet.

Solus:
Wat vervelend als je steeds iets in de schoenen geschoven krijgt wat je nooit beweerd hebt. Ik plaatst Christus wel degelijk aan het begin van de weg.

Dan heb ik je wellicht verkeerd begrepen. Ik meende dat je een beeld schetste waarbij het geestelijk leven begon met de zondekennis, dan nog een stap en dan pas werd Christus als middelaar geopenbaard.

Solus:
Het geestelijk leven begint met de profetische bediening van Christus
.

Misschien is het goed als je de geheimtaal achterwege laat. Wat versta je onder de profetische bediening van Christus.

Solus:
Toen Saulus van Tarsen stilgezet werd, was dat door Christus. Maar hij wist toen nog niet bevindelijk van het kruis hoor! Dat wordt later pas geleerd.

Dat zeg jij. Waar staat dat in de bijbel?

Solus:
Trouwens, als ik het heb over het functioneren van de ambten van Christus, dan vinden sommigen dat maar vreemd, en zeggen dat ze dat niet zo letterlijk in de Bijbel lezen etc. Maar bij jullie merk ik er helemaal niets van dat die ambten nog enige functie hebben. Heeft Christus ze voor niks of zo?

De ambten van Christus zijn wel degelijk van belang. Wat ik niet zie is de chronologische volgorde. Christus is profeet, priester en koning in 1 persoon en tegelijkertijd. Ik wil zelfs wel zover gaan dat op het ene moment het ene ambt meer een rol speelt in mijn geloofsleven dan het andere, maar zeker niet in deze strakke volgorde. Nogmaals: waar staat in de bijbel dat we profeet, priester en koning chronologisch moeten zien.

Solus:
En wat houdt een opwas in de genade nu precies in bij jullie? Veel verder dan enkele vaagheden zijn jullie nog niet gekomen. Geef daar dan eens een heldere tekst en uitleg bij met bijbelse onderbouwing, zoals ik gedaan heb.

Ik heb zo geen bijbel bij de hand, maar ik zal proberen de grote lijn te schetsen. Of ik voor 'jullie' spreek weet ik niet omdat ik niet weet wie 'jullie' zijn.

Je geloofsleven begint met het aannemen van Jezus Christus (nee, niet uit onszelf etc etc.) Het begint met het geloven dat Jezus Christus, de Zoon van God voor jouw zonden gestorven is. Hoe mensen aankomen op dat punt verschilt van mens tot mens. De één zit jaren in de kerk, groeit op met de bijbel en komt langzaamaan tot het punt dat hij beseft dat het waar is (nee, ik bedoel niet enkel verstandelijke kennis) Bijbelse parallel: Timotheus (dacht ik). Een ander leeft los van God en komt door b.v. een evangelisatiebijeenkomst of een uitzendingvan de EO tot geloof. Bijbelse parallel: de heidenen die in Handelingen tot geloof komen. Weer een ander meent zich in te zetten voor de kerk, maar zit eigenlijk helemaal verkeerd totdat hij door God wordt stilgezet en inziet dat het allemaal ijdel was. Bijbelse parallel: Paulus. Als je er even voor gaat zitten kun je vast zelf nog wel wat meer voorbeelden bedenken.

Overeenkomst is dat ze op een gegeven moment inzien dat ze een verlosser nodig hebben en dat Christus die verlosser is. Dat beginpunt van het geloof zie ik als de wedergeboorte. Gods Geest komt in ons wonen en we worden in Christus ingelijfd. Daarmee is de kous echter niet af. Vanaf dat moment begint je leven met God en je groei in het geloof. Je leert door met Hem te leven Hem steeds beter kennen en daarmee ook jezelf. Om het uit te drukken in de ambten van Christus: je ziet steeds duidelijker je eigen tekort schieten (profeet) maar daardoor besef je ook steeds meer hoe groot Gods liefde voor je is en wat Zijn lijden en sterven inhouden. Daarnaast krijg je meer en meer oog voor de zegeningen die God ons geeft (priester). Tenslotte leer je steeds meer dat God koning over je leven is en dat alle terreinen van het leven op Hem gericht dienen te zijn. Dat is niet een eenmalig proces maar eerder een cyclus of een proces waarbij de verschillende aspecten een wisselwerking op elkaar uitoefenen. Doordat je gaat zien dat je God niet je hele leven geeft zie je je eigen tekortkomingen beter etc. Dit proces gaat je hele leven door en eindigt pas wanneer we onze Zaligmaker zullen zien zoals Hij werkelijk is.

Zo wat duidelijker?

Klaas

Terug naar “Archief”