Waarom de 'refo-cultuur'?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 15 jun 2007 19:55

De Saambinder schreef:...Vraagt toch naar de Heere en onderwerpt u aan Zijn leiding. Ziet op de zalige uitkomst. Moet u veel afleren? Komt u erachter dat u hardleers bent? Toch is het een zalige leerschool en een allerbeminnelijkste Leraar. Als u uzelf door genade leert kennen als een zondaar: strekt uw handen maar uit naar Hem Die kwam om zondaren te behouden. Als u ontdekt schuldenaar te zijn: strekt uw handen maar uit naar Hem Die zaligmaakt. Als u inleeft onverbeterlijk te zijn: strekt uw handen maar uit naar Hem Die harten vernieuwt. Als u gewaar wordt dat er zoveel tegenkanting is, van binnen en van buiten: stekt uw handen maar uit naar Hem Die alle vijanden overwon. Vraagt maar: 'Leert U mij maar mijn handen uit te strekken'. Het einde zal zalig zijn; door de dood heen....

Jammer dat ze voorwaarden stellen... :(

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 15 jun 2007 20:01

Woensdag hoorde ik het volgende en ik nde dat dat klopt:

het is genoeg als je weet dat je een zondaar bent om tot Jezus te vluchten
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 16 jun 2007 12:25

Wullempie, ik denk daar echt anders over. Het gaat mij er pertinent niet om om mensen af te serveren. Maar op grond van wat ik hier onder andere tegenkom over de Gergem, en wat ik hoor in mijn naaste omgeving (en dat is echt niet mals kan ik je vertellen) vind ik het een uitermate beroerd kerkgenootschap. Wat van het 'Evangelie van vrije genade' een ware hindernisbaan maakt waar geen doorkomen aan is. Waar vaak een cirkelredenering wordt toegepast waar een boeddhist nog jaloers op zou zijn. (je bent zondaar, hebt verlossing nodig, kan je zelf niet 'regelen' want je bent een zondaar, je moet oprecht zoeken, kan je helaas ook niet want je bent een zondaar, enzovoorts enzovoorts) Je mag blij zijn als je met je 88e een keer aan het Avondmaal mag deelnemen. Iedereen die jonger is of niet gestaag in het aak'lig zwart ronddoolt is verdacht.
Het slaat allemaal nergens op. En ontneemt het zicht op wat ons nu juist wordt aangeboden: genade. Ik zie bij reformatorischen een enorme drang om het toch nog te verdienen: door degelijk te praten, degelijke kleding aan te trekken, door voortdurend geestelijke navelstaarderij toe te passen, en maar te twijfelen -twijfel als de hogere wiskunde van de bevindelijke kring-. En o, wee degene die het uit jubelt omdat hij of zij die genade heeft ontvangen.... brrr. Dan begint de molen weer te draaien: hoe kun je daar nu zo zeker van zijn, en is al die malle blijdschap sowieso niet verdacht en verkeerd? Waar blijft de ellende dan wel? De Gergem is verstrikt geraakt in een technisch/taalkundig doolhof.

Een kerkgenootschap dat zó het zicht op wie Jezus is belemmert hoort er niet te zijn. Net zo min als de farizeeën in de ogen van Jezus grond van bestaan hadden. Dat is niet onchristelijk, het is hooguit eerlijk. Sorry.
"As we are liberated from our own fear our presence automatically liberates others."

Nelson Mandela

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 jun 2007 12:54

er zijn zulke GerGem kerken, maar dat is niet overal zo. Sommige zijn juist enorm blij als er jongeren zijn die aan het avondmaal gaan.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 jun 2007 12:57

Volgens mij zijn er diverse soorten Gergems? Ik zag van de week beroepingsberichten in Trouw en daar was alleen al sprake van drie andere kerken... dan zullen de opvattingen ook wel anders zijn, anders was het wel één geheel zijn gebleven... toch?
Laatst gewijzigd door Riska op 16 jun 2007 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 jun 2007 14:06

Er zit een groot verschil tussen de ene GerGem en een ander. Sommige vinden Zeist en Woerden hetzelfde maar daar zit degelijk verschil. De Valk-Wekerom wordt toch wel als 1 van de strengste gezien onder de Gergem's. Zo is dominee Vreugdenhill in ogen van vele GerGemmers evangelisch, maar preekt er wel. Alles exact op 1 lijn krijg je nergens, Binnen geen een kerkverband denk ik

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jun 2007 14:11

Wullimpie schreef:
medina schreef:Spuit 11: ik zou niet weten waarom een kerkverband waar Jezus niet op nummer 1 staat niet in de grond geboord zou mogen worden. Wat is het bestaansrecht van dat kerkverband als ik het vragen mag? Okee, mogelijk vindt iemand daar iets van God, net zo goed als er mensen zijn die 'iets van God' in de natuur vinden. Ik zou zeggen geef mij de natuur maar. De Gereformeerde Gemeenten is mijns inziens een verzameling fatsoenlijke mensen. Een gemeenschap van gelijkgezinden (op straffe van uitsluiting van van alles) Maar das nog iets heel anders dan een gemeenschap van heiligen.

Dat vind jij, iemand anders kan dat anders ervaren.

Elkaars kerkgenootschap de grond in gaan boren lijkt me trouwens niet er christelijk, vind je wel?

Natuurlijk niet, maar het lijkt me wel goed dat men de kritiek gaat onderzoeken, in plaats van bij iedere vorm van kritiek te zeggen: Kritiek op de kerk is niet goed. Ik vraag me in sommige GerGems wel eens af of Christus er inderdaad wel op de eerste plaats staat en niet de eigen traditie/cultuur. Soms lijkt het wel alsof die ten koste van de Bijbel in stand moet worden gehouden. Natuurlijk is dat niet de bedoeling, maar ook met goede bedoelingen kunnen hele verkeerde dingen worden gedaan.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 jun 2007 14:46

Marnix, gewoon een eerlijke vraag, hoeveel Gergems heb jij op dit moment van binnen gezien? Volgens mij is dat ongeveer evenveel als ik GKV's van binnen heb gezien.. 'een paar keer' de rest kan ik alleen maar uit andere bronnen en op basis van mijn interpretatie van woorden van Vrijgemaakte vrienden/innen baseren.

Ga er maar vanuit dat in ELKE Gergem de prediking van Christus centraal staat, in elke Gergem waar ik ben geweest was dit het geval. Dat de traditie belangrijk is, en hoog staat klopt, maar de prediking staat hoger. Er wordt niet gepreekt dat de traditie heilig is, nooit. wel dat ik elke dag tot Christus kan vluchten. Goed, de interpretatie is dan misschien niet de joue.. maar ik vind het nogal robuust om zulke vragen te stellen, over andere kerkverbanden waar je (denk ik) niet vaak genoeg, breed genoeg en diep genoeg in bent geweest.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 16 jun 2007 16:11

Het ging mij om het "de grond in boren", klinkt mij net iets te hoogmoedig, zo van ik zal eens even zeggen hoe het wel moet, er zijn betere manieren om kritiek te leveren lijkt mij.

Ik kom tegenwoordig om de week in de GerGem, en heb ook wel mijn bedenkingen bij dingen die ik hoor of lees, maar de grond in boren is dan niet de oplossing.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 jun 2007 16:26

geen enkele kerk moeten we de grond in boren, maar als je dingen ziet die tegen Gods Woord in gaan, die met liefde en geduld aankaarten. Forceren en trappen maakt meer stuk dan dat het heelt

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 16 jun 2007 16:42

De GerGem is een kerk waar God op het hoogst verheerlijkt en de mens op het diepst vernederd wordt.

In veel kerken is dat andersom daar wordt de mens verheerlijkt op voorwaarde van geloof in Jezus Christus.

Eerst genoemde alinea heeft wel wat uitleg nodig maar toch lopen heel veel mensen tegen genoemde uitspraak aan zoals @medina en gaan zelf over tot ‘de grond in boren’ want Christus staat niet op nummer 1 of de hoogste plaats.

Het is juist als Christus op de hoogste plaats staat in een kerkelijke gemeente maar hoe leg je dat uit in de kerkdienst? Christus heeft zelf het voorbeeld gegeven hoe dat dient te gebeuren in de bergredes waar hij altijd begon met ‘zalig zijn’.
Hij zei niet zalig zijn die in mijn geloven maar zalig zijn de:
armen van geest
die treuren
die hongeren
de reinen van hart
de zachtmoedigen
de vreedzamen
die vervolgd worden
die het Woord Gods horen, en hetzelve bewaren.

Zalig zijn zij, die Zijn geboden doen, opdat hun macht zij aan den boom des levens, en zij door de poorten mogen ingaan in de stad.

Waarom toch heeft Christus niet één keer gezegd in de bergredes ‘geloof in Mij en gij zult zalig zijn’ zoals zovele evangelische gemeentes doen? Ik denk dat het komt omdat het dan niet juist verkondigd wordt..

Het is natuurlijk niet prettig om zalig te worden zoals Hij zelf gezegd heeft:
Zalig zijt gij, als u de mensen smaden, en vervolgen, en liegende alle kwaad tegen u spreken, om Mijnentwil.

En toch heeft Hij er dit aan toegevoegd:
Verblijdt en verheugt u; want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij vervolgd de profeten, die voor u geweest zijn.

Wie wil er zalig worden door en vernederende weg? niemand toch.
Daarom dient er een wonder te gebeuren in de mens en anders wil die mens wel zalig worden maar met behoud van ‘eigen ik’ en dat is onmogelijk en is er geen ruimte voor Christus.

Ik kom weer bij de eerste alinea hierboven, dat wordt verkondigd in de GerGem en dat is juist overeenkomstig Zijn eigen woorden ‘zalig zijn de doden, die in den Heere sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, opdat zij rusten mogen van hun arbeid; en hun werken volgen met hen’.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 16 jun 2007 17:59

Jantjes schreef:De GerGem is een kerk waar God op het hoogst verheerlijkt en de mens op het diepst vernederd wordt.

In veel kerken is dat andersom daar wordt de mens verheerlijkt op voorwaarde van geloof in Jezus Christus.

"Waar de mens op het diepst vernederd wordt"? Vreemde woordkeuze, Jantjes. Tuurlijk, mensen zijn zondig, maar zou het werkelijk in Zijn bedoeling liggen dat Zijn schepselen in de kerk vernederd moeten worden? Lijkt me niet, of wel...? Als dit trouwens breed in de GG gedeeld wordt, moet je je afvragen of er wel van gezond kerkelijk leven sprake kan zijn.

En waar baseer je die tweede zin op? Heb je überhaupt weleens buiten de GG gekerkt? Kennelijk niet, want dan zou je weten dat die uitspraak je reinste kolder is.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 16 jun 2007 18:15

GKN'er schreef: maar zou het werkelijk in Zijn bedoeling liggen dat Zijn schepselen in de kerk vernederd moeten worden? Lijkt me niet, of wel...?
In principe heb ik het antwoord gegeven aan medina en bevestigend geantwoord.
Een mens moet inderdaad vernederd worden, want hij heeft Gods eer geroofd in het paradijs en wil nog altijd zelf op de troon zitten. Voordat de mens van die troon afstapt moet er heel wat vernederend werk plaats vinden, van zichzelf gaat dat onmogelijk, kijk maar naar de ‘Paulus bekering’ en zoals reeds gezegd in de bergrede van Christus zelf.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 jun 2007 19:01

Jantjes schreef:
GKN'er schreef: maar zou het werkelijk in Zijn bedoeling liggen dat Zijn schepselen in de kerk vernederd moeten worden? Lijkt me niet, of wel...?
In principe heb ik het antwoord gegeven aan medina en bevestigend geantwoord.
Een mens moet inderdaad vernederd worden, want hij heeft Gods eer geroofd in het paradijs en wil nog altijd zelf op de troon zitten. Voordat de mens van die troon afstapt moet er heel wat vernederend werk plaats vinden, van zichzelf gaat dat onmogelijk, kijk maar naar de ‘Paulus bekering’ en zoals reeds gezegd in de bergrede van Christus zelf.

Het probleem is alleen dat vaak alleen maar wordt stilgestaan bij die vernedering van de mens. Het is Gods bedoeling geweest ons terug te brengen op Zijn weg. Dat gaat liefdevol en vernedering gaat niet samen met liefdevol. Bestraffen bv. is iets anders dan vernedering. God maakt ons duidelijk dat wij zondigen, zonder ons te vernederen tot niets.
En verder weet eenieder die gelooft in Christus dat hij/zij zondig is.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 16 jun 2007 19:48

Riska schreef:
Het probleem is alleen dat vaak alleen maar wordt stilgestaan bij die vernedering van de mens.

Dat klop gedeeltelijk, maar het woord ‘alleen’ is niet waar.
Ook in de GerGem wordt weldegelijk bij het verlossende werk van Christus stil gestaan en verkondigd maar niet buiten ‘vernedering’ om. Onder vernedering verstaat de GerGem dit: Mt 23:12 En wie zichzelven verhogen zal, die zal vernederd worden; en wie zichzelven zal vernederen, die zal verhoogd worden.
Het is Gods bedoeling geweest ons terug te brengen op Zijn weg. Dat gaat liefdevol en vernedering gaat niet samen met liefdevol.

Vergis jij je niet. Weetje wie de grootse vernedering heeft ondergaan! Dat is God zelf zoals Filippenzen zegt in 2 ver 8 En in gedaante gevonden als een mens, heeft Hij Zichzelven vernederd, gehoorzaam geworden zijnde tot den dood, ja, den dood des kruises. Ja, dat was inderdaad ‘liefdevol’ anders had er nooit iemand zalig kunnen worden, maar moet wij Zijn weg niet volgen? Zonder vernedering geen verhoging.
Bestraffen bv. is iets anders dan vernedering. God maakt ons duidelijk dat wij zondigen, zonder ons te vernederen tot niets.

Bestraffing brengt wel tot vernedering maar als het alleen tot bestraffing blijft dan zegt: Jeremia 5:3 O HEERE! zien Uw ogen niet naar waarheid? Gij hebt hen geslagen, maar zij hebben geen pijn gevoeld; Gij hebt hen verteerd, maar zij hebben geweigerd de tucht aan te nemen; zij hebben hun aangezichten harder gemaakt dan een steenrots, zij hebben geweigerd zich te bekeren.
Het moed toch echt bij ‘vernedering’ komen.
En verder weet eenieder die gelooft in Christus dat hij/zij zondig is.

Wel verstandelijk maar niet bij ondervinding.

Terug naar “Archief”