Discussie verantwoorde films [WÁT?]

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 nov 2003 20:26

Napoleon schreef:
jacobH schreef:DIT HEET NU SCHRIFT KRITIEK
ls het om het tweede gaat: hoewel surfer gelijk heeft (het lijkt me geen schriftkritiek, want de Bijbel geeft hem gelijk), is het inderdaad geen reden om de woorden van Salomo maar in de wind te slaan.
nee, zeker niet in de wind te slaan. Maar ik vindt het eerlijk gezegd nogal dubbel van Salomo. Hij geeft vaak adviezen waar hij zich zelf niet aan gehouden heeft.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 13 nov 2003 20:30

surfer schreef:
Napoleon schreef:
jacobH schreef:DIT HEET NU SCHRIFT KRITIEK
ls het om het tweede gaat: hoewel surfer gelijk heeft (het lijkt me geen schriftkritiek, want de Bijbel geeft hem gelijk), is het inderdaad geen reden om de woorden van Salomo maar in de wind te slaan.
nee, zeker niet in de wind te slaan. Maar ik vindt het eerlijk gezegd nogal dubbel van Salomo. Hij geeft vaak adviezen waar hij zich zelf niet aan gehouden heeft.

ik begrijp wat je bedoelt. overigens heb ik zelf ook nogal eens last van dit, laten we zeggen, "salomo-syndroom". maar het feit dat hij zich niet aan zijn adviezen hield, heeft geen invloed op de juistheid daarvan, hoewel het de geloofwaardigheid niet ten goede komt.

bovendien had je je misschien iets chiquer uit kunnen drukken, maar dat terzijde
Laatst gewijzigd door Napoleon op 13 nov 2003 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 nov 2003 20:30

joris schreef:soms denk ik dat ik maar in het klooster ga. Lekker rustig, geen gesodemieter aan mijn kop. Nergens van genieten, ook nergens van balen. Gewoon in een vacuum.

Ja, ik heb ook wel eens gedacht dat ik maar het beste in een trappistenklooster kan gaan. Wel genieten, geen gezeur :D
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 nov 2003 20:31

we moeten genieten
nou, dat gaat wel weer een beetje te ver, Klaas. Moeten en genieten zijn basaal met elkaar in conflict. Maar het is idd vreemd als we niet kunnen genieten.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 nov 2003 20:33

Napoleon schreef: ik begrijp wat je bedoelt. overigens heb ik zelf ook nogal eens last van dit, laten we zeggen, "salomo-syndroom". maar het feit dat hij zich niet aan zijn adviezen hield, heeft geen invloed op de juistheid daarvan, hoewel het de geloofwaardigheid niet ten goede komt.

Dat is idd het kernpunt. Salomo hield zich er weliswaar niet aan, maar Mozes hield zich ook niet altijd aan de 10 geboden en bij David was het vertrouwen dat je in sommige psalmen ziet ook ver te zoeken... enzovoorts. En dan heb je jezelf nog... :?
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 nov 2003 21:03

bovendien had je je misschien iets chiquer uit kunnen drukken, maar dat terzijde
sorry, was idd wat snerend.
Laatst gewijzigd door surfer op 14 nov 2003 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 nov 2003 21:10

Surfer:
nou, dat gaat wel weer een beetje te ver, Klaas. Moeten en genieten zijn basaal met elkaar in conflict.

Als we ageren tegen genieten dan verklaren we daarmee eigenlijk dat Gods schepping niet goed is. In die zin moeten we genieten; niet in de zin van dwang. Moeten in de zin van het engelse 'should' en niet in de zin van 'have to'.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 nov 2003 21:13

Klaas schreef:Surfer:
nou, dat gaat wel weer een beetje te ver, Klaas. Moeten en genieten zijn basaal met elkaar in conflict.

Als we ageren tegen genieten dan verklaren we daarmee eigenlijk dat Gods schepping niet goed is. In die zin moeten we genieten; niet in de zin van dwang. Moeten in de zin van het engelse 'should' en niet in de zin van 'have to'.

Klaas
inderdaad. Ik had dat bij jou ook niet zo snel verwacht dat je iemand zou willen verplichten te genieten :).

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 13 nov 2003 21:52

Zo, jongens. Je eigen straatje weer schoongeveegd? Jullie zijn een beetje vies van zelfreflectie he? Alle teksten die tegen onze (verdorven) wil en gevoel ingaan leggen we maar wat anders uit? Gaat niet hoor!

Wij moeten ons bekeren en tot Gods eer leven, verder moeten we nix volgens mij! Dat we daarin te kort schieten moet ons op de knieen brengen (bekeren) en we moeten ons tekort-schieten niet als feit aannemen.

Mhg,
Pim.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 13 nov 2003 22:02

The_Pim schreef:Zo, jongens. Je eigen straatje weer schoongeveegd? Jullie zijn een beetje vies van zelfreflectie he? Alle teksten die tegen onze (verdorven) wil en gevoel ingaan leggen we maar wat anders uit? Gaat niet hoor!

Wij moeten ons bekeren en tot Gods eer leven, verder moeten we nix volgens mij! Dat we daarin te kort schieten moet ons op de knieen brengen (bekeren) en we moeten ons tekort-schieten niet als feit aannemen.

Mhg,
Pim.
wat bedoel je nou precies, The Pim? Op welke opmerkingen slaan jouw opmerkingen? Oordeel je niet een beetje heel snel?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 nov 2003 22:50

joris schreef:soms denk ik dat ik maar in het klooster ga. Lekker rustig, geen gesodemieter aan mijn kop. Nergens van genieten, ook nergens van balen. Gewoon in een vacuum.

Lekker safe :mrgreen:

Kom op!

Live the Life
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 14 nov 2003 00:30

Sabra schreef:Nog even terugkomend op de film Titanic. Het commentaar wat Vreugdenhil gaf over deze film slaat helemaal nergens op. Hij zegt dat het onvoorstelbaar is dat mensen naar deze film kijken terwijl duizenden mensen omkomen in het water. (duizenden moet je met een korreltje zout nemen het waren er een aantal honderd)

Het is gewoon een film gebaseerd op feiten. Al jaren weten we dat er ruim 1200 mensen bij dit ongeluk om het leven zijn gekomen. Het is gewoon een reconstructie van de werkelijkheid. Niets meer en niets minder.

Als het gewoon een reconstructie zou zijn zou het een documentaire heten. Nu zit er weldegelijk een entertainment-factor in, al is die in deze film (op de belangrijke momenten) wel minimaal.
..

Melodious Tonk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Melodious Tonk » 14 nov 2003 00:48

Eh.... :shock:
beste niet-genieters, hoe ziet de hemel er volgens jullie uit?
Een heeeele lange zondagse dienst?
Of?

caprice

Berichtdoor caprice » 14 nov 2003 07:34

Melodious Tonk schreef:Inderdaad, Caprice. Yuk. :(
Je argument doet me denken aan een zeker Judas ( 'wat een kostbare olie die zomaar over Zijn voeten gaat, weet je hoeveel armen daarvan betaald hadden kunnen worden?')
En ja, natuurlijk gaat deze parallel mank.

Mijn punt is dat als je zo'n bekrompen manier van leven bezigt die jij propageert (je zult dan ook vast nooit biertjes drinken omdat 't lekker is, alleen maar water, want wat je uitspaart kan naar de 3e wereld, joepie!) je de Heer van het Leven beledigt.

Zo, dat moest'k effe kwijt.

Een Chevrolet Caprice heb ik niet hoor. Maar een biertje is inderdaad wel lekker. Het is onzin om daar water voor te gaan drinken.

caprice

Berichtdoor caprice » 14 nov 2003 07:36

Melodious Tonk schreef:Eh.... :shock:
beste niet-genieters, hoe ziet de hemel er volgens jullie uit?
Een heeeele lange zondagse dienst?
Of?

Ik weet niet wie je onder de niet-genieters schaart, maar als je het over degenen hebt die vrijwel geen film kijken slaat dat nergens op. Die doen dat niet om niet te hoeven genieten, of omdat het maken verspilling is van geld, maar door de slechte dingen en verdorvenheden die er in voorkomen. Wat schiet je er nu verder mee op om een film te kijken?
Genieten kan ook op een andere manier.

Terug naar “Archief”