******** DÉ kerk?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 16 jun 2007 10:16

Marnix schreef:En wat te denken van de Hersteld Hervormde Kerk, die toch echt wel weer teurg bij de Bijbel zijn? Zo eenvoudig als je het stelt is het dus nog niet

Bedoel je hiermee te zeggen dat de PKN ver van de Bijbel staat? Dus bv. ook de Bonders? Want de PKN is een paraplu van siverse kerken en stromingen, zoals dat vroeger de Herv. Kerk was...

Ik denk dat we de bede van Jezus: "dat zij allen één zijn" los moeten zien van kerkelijke instituten die allemaal een eigen uitleg hebben van Bijbelteksten en menen dat hun uitleg de enig juiste is.
Ik denk dat we ons allemaal bewust mogen en moeten zijn dat we behoren tot de gemeente van onze Heer Jezus Christus en dat we dat, ieder op eigen wijze, mogen beleven en uitdragen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 jun 2007 10:34

Marnix schreef:Dat Jezus oproept tot eenheid klopt helemaal. Maar hoe dat concreet moet worden weet ik niet. Een hoop kerken hebben de instelling: Ja, we willen eenheid, maar dan moeten ze wel allemaal zich bij ONZE kerk aansluiten. De verdeeldheid is erg, dat moet veranderen... zolang wij maar niets anders hoeven te doen. Verder kan je stellen dat de afscheidingen van de vrijgemaakten allemaal wettig waren, prima. Bij de laatste, met de Nderlands gereformeerden zet ik overigens wel grote vraagtekens. Maar geldt dat dan niet voor de Christelijk Gereformeerden? De Ger Gem? En wat te denken van de Hersteld Hervormde Kerk, die toch echt wel weer teurg bij de Bijbel zijn? Zo eenvoudig als je het stelt is het dus nog niet :)
Wettig naar onze wetten ja... maar naar Gods wetten? Waarom zou de Vrijmaking onder Schilder wettig zijn geweest? Ze hebben zich duidelijk 'vrijgemaakt' ;) De Gergem is ontstaan uit groepen die dominees volgend die uit de NHK werden gezet..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jun 2007 10:54

Riska schreef:
Marnix schreef:En wat te denken van de Hersteld Hervormde Kerk, die toch echt wel weer teurg bij de Bijbel zijn? Zo eenvoudig als je het stelt is het dus nog niet

Bedoel je hiermee te zeggen dat de PKN ver van de Bijbel staat? Dus bv. ook de Bonders? Want de PKN is een paraplu van siverse kerken en stromingen, zoals dat vroeger de Herv. Kerk was...

Ik denk dat we de bede van Jezus: "dat zij allen één zijn" los moeten zien van kerkelijke instituten die allemaal een eigen uitleg hebben van Bijbelteksten en menen dat hun uitleg de enig juiste is.
Ik denk dat we ons allemaal bewust mogen en moeten zijn dat we behoren tot de gemeente van onze Heer Jezus Christus en dat we dat, ieder op eigen wijze, mogen beleven en uitdragen.

Dat verschilt erg per gemeente Riska.. en per groep binnen de PKN. Als ik lees wat de ter Lindens allemaal durft te zeggen over Jezus denk ik wel: Het is schandalig dat daar vanuit het kerkbestuur niets aan wordt gedaan. Wat dat betreft vind ik de PKN als geheel ook niet echt zuiver nee en kan ik me voorstellen dat kerkverbanden een eenheid met het kerkverband PKN niet zien zitten. Er zijn echter genoeg PKN-gemeenten waar het evangelie goed wordt gepreekt en men geen loopje neemt met Gods Woord waar je prima een mee zou kunnen zijn. Ik heb vrienden in de PKN en voel me met hen verbonden, een in het geloof. Maar daarmee geldt dat nog niet voor iedere PKN'er. ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jun 2007 10:59

Raido schreef:
Marnix schreef:Dat Jezus oproept tot eenheid klopt helemaal. Maar hoe dat concreet moet worden weet ik niet. Een hoop kerken hebben de instelling: Ja, we willen eenheid, maar dan moeten ze wel allemaal zich bij ONZE kerk aansluiten. De verdeeldheid is erg, dat moet veranderen... zolang wij maar niets anders hoeven te doen. Verder kan je stellen dat de afscheidingen van de vrijgemaakten allemaal wettig waren, prima. Bij de laatste, met de Nderlands gereformeerden zet ik overigens wel grote vraagtekens. Maar geldt dat dan niet voor de Christelijk Gereformeerden? De Ger Gem? En wat te denken van de Hersteld Hervormde Kerk, die toch echt wel weer teurg bij de Bijbel zijn? Zo eenvoudig als je het stelt is het dus nog niet :)
Wettig naar onze wetten ja... maar naar Gods wetten? Waarom zou de Vrijmaking onder Schilder wettig zijn geweest? Ze hebben zich duidelijk 'vrijgemaakt' ;) De Gergem is ontstaan uit groepen die dominees volgend die uit de NHK werden gezet..

Tja, het gereformeerde idee is dat een kerkscheurring wettig is als Gods Woord en dus de zuivere leer in het gedrang komt. Voor een deel is dat allicht waar, voor een deel ook niet. Natuurlijk zijn er veel te veel afscheidingen en kerkscheuringen geweest en is de verdeeldheid in Nederland niet goed te praten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 jun 2007 11:15

Marnix schreef:Dat verschilt erg per gemeente Riska.. en per groep binnen de PKN. Als ik lees wat de ter Lindens allemaal durft te zeggen over Jezus denk ik wel: Het is schandalig dat daar vanuit het kerkbestuur niets aan wordt gedaan. Wat dat betreft vind ik de PKN als geheel ook niet echt zuiver nee en kan ik me voorstellen dat kerkverbanden een eenheid met het kerkverband PKN niet zien zitten. Er zijn echter genoeg PKN-gemeenten waar het evangelie goed wordt gepreekt en men geen loopje neemt met Gods Woord waar je prima een mee zou kunnen zijn. Ik heb vrienden in de PKN en voel me met hen verbonden, een in het geloof. Maar daarmee geldt dat nog niet voor iedere PKN'er

Iemand afzetten via een tuchtmaatregel gebeurt niet meer in de kerken die behoren tot de PKN nee. Dat was al niet meer voordat de PKN tot stand kwam.
Maar je maakt eenzelfde denkfout als mensen die de voormalige GKN ophangen aan Kuitert (of Wiersinga, of Den Heyer, ik zal ze maar gelijk alledrie noemen). De voormalige GKN is niet gelijk aan Kuitert, etc. Dat is één mening, die niet gedeeld wordt door het grootste deel van de voormalig GKN-ers.
De Ter Lindens waren predikant binnen de Hervormde Kerk. Dat was dus ruim vóór het ontstaan van de PKN en er is destijds door de Herv. Kerk ook geen tuchtmaatregel genomen. En ook hier geldt: niet alle leden van de PKN delen de gedachtegang van de Ter Lindens. Dus: Ter Linden & Co. is niet gelijk aan de PKN. Integendeel.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jun 2007 12:05

Dat zeg ik ook niet,ik stel alleen dat ze binnen de PKN niet worden aangesproken op hun gedrag, het wordt toegestaan en daar heb ik moeite mee. De leiding is dan ook medeschuldig.

Riska

Berichtdoor Riska » 16 jun 2007 12:55

Marnix schreef:Dat zeg ik ook niet,ik stel alleen dat ze binnen de PKN niet worden aangesproken op hun gedrag, het wordt toegestaan en daar heb ik moeite mee. De leiding is dan ook medeschuldig.

Er worden geen tuchtmaatregelen meer genomen - al jaaaaaren niet, ver voor het ontstaan van de PKN - maar daarom worden ze er nog wel op aangesproken!
Er zijn vanuit kerkelijke organen verscheidene gesprekken geweest met Kuitert en zo en Den Heyer heeft, mede n.a.v. die gesprekken zijn ambt neergelegd... dus hoe, niet aanspreken?
Nee, misschien niet altijd in het openbaar. Als het goed is is elke vermaning, naar wie dan ook vertrouwelijk en binnenskamers.

Weet je, ik word af en toe moe van alle kritiek op de PKN die 'gewoon' een samengaan van drie kerkgenootschappen is.
Of het in andere kerken allemaal goed is - ik sta af en toe versteld van wat er naar buiten komt over hoe sommige synodes handelen met mensen. En dan vaak niet eens over de leer...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jun 2007 13:15

Riska schreef:
Marnix schreef:Dat zeg ik ook niet,ik stel alleen dat ze binnen de PKN niet worden aangesproken op hun gedrag, het wordt toegestaan en daar heb ik moeite mee. De leiding is dan ook medeschuldig.

Er worden geen tuchtmaatregelen meer genomen - al jaaaaaren niet, ver voor het ontstaan van de PKN - maar daarom worden ze er nog wel op aangesproken!
Er zijn vanuit kerkelijke organen verscheidene gesprekken geweest met Kuitert en zo en Den Heyer heeft, mede n.a.v. die gesprekken zijn ambt neergelegd... dus hoe, niet aanspreken?
Nee, misschien niet altijd in het openbaar. Als het goed is is elke vermaning, naar wie dan ook vertrouwelijk en binnenskamers.

Dat kan goed zo zijn, maar bij die aanpak zet ik wat vraagtekens. Zolang er mensen op de preekstoel staan die allerlei dingen uit de Bijbel ontkent , zelfs de opstanding, is het wat mij betreft niet goed te praten. Bijbels gezien zou dan de tuchtmaatregel moeten worden gebruikt en als men dat niet gewend is moet dat maar weer worden aangeleerd.

Weet je, ik word af en toe moe van alle kritiek op de PKN die 'gewoon' een samengaan van drie kerkgenootschappen is.
Of het in andere kerken allemaal goed is - ik sta af en toe versteld van wat er naar buiten komt over hoe sommige synodes handelen met mensen. En dan vaak niet eens over de leer...

In andere kerken is het ook niet overal goed. Alleen hier ligt wel degelijk een verantwoordelijkheid bij de kerkleiding. Ik kan me voorstellen dat zolang dat niet gebeurt, er kerkgenootschappen zeggen: Wij willen niet samengaan met een kerk waar predikanten die Jezus opstanding ontkennen, gewoon op de preekstoel mogen blijvven staan. Verder ben ik overigens niet kritisch naar de PKN en vind ik het juist erg goed dat ze samen zijn gegaan, dat is goed voor de eenheid en een les voor alle andere protestantse kerken. Maar hier slaan ze de plank wel behoorlijk mis.

Ik sluit af met een bijbeltekst met zowel een positieve boodschap als een kritische:

15 Als een van je broeders of zusters tegen je zondigt, moet je die daarover onder vier ogen aanspreken. Als ze luisteren, dan heb je ze voor de gemeente behouden. 16 Luisteren ze niet, neem dan een of twee anderen mee, zodat de zaak zijn beslag krijgt dankzij de verklaring van ten minste twee getuigen. 17 Als ze naar hen niet luisteren, leg het dan voor aan de gemeente. Weigeren ze ook naar de gemeente te luisteren, behandel hen dan zoals je een heiden of een tollenaar behandelt. 18 Ik verzeker jullie: al wat jullie op aarde bindend verklaren zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat jullie op aarde ontbinden zal ook in de hemel ontbonden zijn. 19 Ik verzeker het jullie nogmaals: als twee van jullie hier op aarde eensgezind om iets vragen, wat het ook is, dan zal mijn Vader in de hemel het voor hen laten gebeuren. 20 Want waar twee of drie mensen in mijn naam samen zijn, ben ik in hun midden.’
Laatst gewijzigd door Marnix op 16 jun 2007 13:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Johannes17
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johannes17 » 16 jun 2007 13:15

Marnix schreef:Tja, het gereformeerde idee is dat een kerkscheurring wettig is als Gods Woord en dus de zuivere leer in het gedrang komt.

Waar haal je dat vandaan? Het gereformeerde idee is dat een kerkscheuring wettig is als Gods Woord en dus de zuivere leer niet meer gepredikt wordt. (lees Calvijns Institutie boek 4) Daar hebben de Gereformeerde Bonders dan ook altijd aanvast gehouden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jun 2007 13:21

Dat zeg ik toch?! je zegt hetzelfde als ik stel.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 16 jun 2007 17:51

Marnix, waarom denk je dat de GKN zo huiverig is geworden voor het hanteren van de tuchtmaatregel? Ik hoef alleen de jaartallen '1926' en '1944' maar te noemen...

Verder sluit ik me aan bij Riska. Er zijn ongeveer 50.000 tot 72.000 leden (HHK, vGKN) niet meegegaan met de PKN, de overige ± 2,3 miljoen hervormden, gereformeerden en lutheranen wel. Dus dat eeuwige gehamer op die twee kleine splinterkerken doet geen recht aan de feiten. Maar ja, "PKN-bashing" (om er maar eens wat internetjargon tegenaan te gooien) schijnt de nieuwste hobby van de gereformeerde gezindte te zijn geworden...
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 jun 2007 18:35

Marnix schreef:Dat zeg ik toch?! je zegt hetzelfde als ik stel.
Nee, hij zegt het net anders.

Mijn kerk (Gergem (dus via Ledeboeriaans en Kruisgemeenten)) waren van mening dat de waarheid in gedrang kwam, en verlieten het schiep.

Jou kerk (Gereformeerde Kerken in Nederland (vrijgemaakt) hebben dat twee keer gedaan, eerst in de NHK later in de GKN) volgens hen kwam ook de leer in gedrang, en zodoende vertrokken ze.

Volgens Johannes mag je pas scheuren als de ware leer niet meer gepreekt wordt in een kerkverband. Nou, er wordt dan misschien ook onwaarheid gepreekt, maar er wordt ook waarheid gepreekt, de GB heeft die visie altijd vast gehouden. Dus nee, jullie zeggen niet hetzelfde.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 16 jun 2007 23:21

Riska schreef:Er worden geen tuchtmaatregelen meer genomen - al jaaaaaren niet, ver voor het ontstaan van de PKN - maar daarom worden ze er nog wel op aangesproken!

Nou, volgens mij is nog niet zo lang geleden een predikantenechtpaar uit Stolwijk geschorst wegens overdoop. Dat lijkt me een maatregel van tucht pur sang.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Riska

Berichtdoor Riska » 17 jun 2007 08:01

Maja de Bij schreef:
Riska schreef:Er worden geen tuchtmaatregelen meer genomen - al jaaaaaren niet, ver voor het ontstaan van de PKN - maar daarom worden ze er nog wel op aangesproken!

Nou, volgens mij is nog niet zo lang geleden een predikantenechtpaar uit Stolwijk geschorst wegens overdoop. Dat lijkt me een maatregel van tucht pur sang.

Uit een PKN-kerk????? Lijkt mij heel sterk...

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 17 jun 2007 12:14

*verwijderd
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Terug naar “Archief”