Marnix schreef:Haai, natuurlijk heeft het met je eigen instelling en toonzetting te maken. Als je die namelijk wat aanpast en op alles netjes ja en amen zegt, de tv het huis uit doet en gewoon altijd een rok draagt, hoef je immers geen problemen te verwachten.
Zelf zit ik niet in een gemeente waarbij het er zo absurd aan toegaat als hier beschreven word. Bij het lezen van deze topic vraag ik me af over welke dingen het concreet gaat.
Het lijkt me absurd dat men zo op de uiterlijkheden gericht is dat men geweigerd word aan het Avondmaal als men een tv in huis heeft of niet altijd een rok draagt. Dat kan ik me niet voorstellen.
@Gerdien: Ik ken de situatie niet, maar het is goed te kijken waarom een kerkenraad mensen weigert aan het Avondmaal. (Is het wel omdat ze eigen regels boven God willen stellen?) Men moet namelijk voorzichtig zijn met kritiek (gezien de erg starre en vaste tradities waarin men zit) anders schiet het vaak in het verkeerde keelgat.
Laat de kerkenraad zien dat je het serieus bedoeld en wees eerlijk tegenover de kerkenraad. Wek vooral niet de indruk dat je perse vernieuwingen wilt (waar ze bang voor zijn) maar dat je ze liefdevol wil vermanen met de goede bedoelingen. Vertel ze ook eerlijk dat de indruk word gewekt dat de 'regeltjes van de kerk' op nummer 1 komen.
Vraag je pas als zoiets ook niet werkt af of de tucht van de kerk wel goed gehandhaafd wordt. (dan heb je altijd nog de mogelijkheid bezwaren bij meerdere vergaderingen in te dienen)