Waarom de 'refo-cultuur'?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2007 14:01

je bedoelt "wat voorzichtiger"? ;)

Sela, gaat dat niet een beetje mis? De 35+ groep staat in de eerste linie, wij daar ergens achter, en later moeten we dat gaan overnemen. Volgens mij zou het goed zijn als jong en oud in de eerste linie stonden en men naar elkaar luistert en rekening met elkaar houdt, ipv dat 1 leeftijdsgroep de koers gaat uitzetten.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 jun 2007 14:05

Dat zou het mooiste wezen, maar mijn ervaring is, dat de stem van de oudere zwaarder mee telt dan die van jongeren.
Daarbij zullen er altijd jongeren blijven die de lijn van de ouders en kerk e.d. geheel en al onderschrijven.

pas zei nog iemand van 28 dat zij denkt in de ware kerk te zitten. Zolang ze dat roepen kom je ook niet dichter tot elkaar Bij deze mensen is het ook het moeilijkst om duidelijk te maken dat veranderingen misschien wel is goed zullen wezen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 jun 2007 14:23

Daarbij zullen er altijd jongeren blijven die de lijn van de ouders en kerk e.d. geheel en al onderschrijven.
En die mensen worden kandidaat gesteld voor diaken of ouderling.. De 'verontrusten' staan in een hoekje.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Johannes17
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johannes17 » 14 jun 2007 14:26

Marnix schreef:Haai, natuurlijk heeft het met je eigen instelling en toonzetting te maken. Als je die namelijk wat aanpast en op alles netjes ja en amen zegt, de tv het huis uit doet en gewoon altijd een rok draagt, hoef je immers geen problemen te verwachten.

Zelf zit ik niet in een gemeente waarbij het er zo absurd aan toegaat als hier beschreven word. Bij het lezen van deze topic vraag ik me af over welke dingen het concreet gaat.

Het lijkt me absurd dat men zo op de uiterlijkheden gericht is dat men geweigerd word aan het Avondmaal als men een tv in huis heeft of niet altijd een rok draagt. Dat kan ik me niet voorstellen.

@Gerdien: Ik ken de situatie niet, maar het is goed te kijken waarom een kerkenraad mensen weigert aan het Avondmaal. (Is het wel omdat ze eigen regels boven God willen stellen?) Men moet namelijk voorzichtig zijn met kritiek (gezien de erg starre en vaste tradities waarin men zit) anders schiet het vaak in het verkeerde keelgat.
Laat de kerkenraad zien dat je het serieus bedoeld en wees eerlijk tegenover de kerkenraad. Wek vooral niet de indruk dat je perse vernieuwingen wilt (waar ze bang voor zijn) maar dat je ze liefdevol wil vermanen met de goede bedoelingen. Vertel ze ook eerlijk dat de indruk word gewekt dat de 'regeltjes van de kerk' op nummer 1 komen.
Vraag je pas als zoiets ook niet werkt af of de tucht van de kerk wel goed gehandhaafd wordt. (dan heb je altijd nog de mogelijkheid bezwaren bij meerdere vergaderingen in te dienen)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 jun 2007 14:29

Het lijkt me absurd dat men zo op de uiterlijkheden gericht is dat men geweigerd word aan het Avondmaal als men een tv in huis heeft of niet altijd een rok draagt. Dat kan ik me niet voorstellen.
Tja... ik kan mij ook wel eens dingen niet voorstellen, het is toch echt zo.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 jun 2007 14:47

Raido schreef:
En die mensen worden kandidaat gesteld voor diaken of ouderling.. De 'verontrusten' staan in een hoekje.

Precies en daarom is het zo moeilijk om iets te veranderen binnen de kerk.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 jun 2007 14:51

Johannes17 schreef:(dan heb je altijd nog de mogelijkheid bezwaren bij meerdere vergaderingen in te dienen)

ik ben vrouw, dus mijn mening telt toch al minder dan die van een man. Dat idee heb ik tenminste wel is.

Eigenlijk voel ik er niets voor om het hogerop te gaan spelen als het echt tot weigering van het Avondmaal uitdraaid of God moet het van mij vragen. Dan zal ik het doen, maar mijn intensie is het niet om zover door te gaan. Daarbij zou ik dan eerst uit moeten zoeken hoe dat werkt: alleen een brief insturen of moet je dan verschijnen voor die vergadering.

Maar eerst maar is bij het begin beginnen: bidden tot God om leiding en het gesprek afwachten.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 jun 2007 16:43

Haai schreef:En ja, het doet mij pijn als anderen een kerkverband (wat bol staat van de gebreken, dat weet ik ook wel) wat mij lief is en waarin ik duidelijk de aanwezigheid van God ervaar zo de grond in boren. Volgens mij kan dit niet de bedoeling zijn van dit topic, het is naar mijn idee niet echt opbouwend.

Beste Haai,

Ik lees nogal eens de Saambinder. Ik kom in dat blad regelmatig stukken tegen waarin andere christelijke groeperingen in een kader worden geplaatst en ondergeschikt worden geacht aan het eigen kerkgenootschap.

Als één kerkgenootschap dus niet opbouwend bezig is, is het dit kerkgenootschap wel, dus je huilt krokedillentranen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 jun 2007 16:47

Ook al is een kerk nog zo hardleers en tegendraads, daarom kan je er God nog wel ontmoeten. Haai geeft aan dat hij daar God ervaard. Dat staat buiten het punt of een kerk wel goed bezig is.

Elke kerk heeft zijn zwakke en sterke punten, maar belangrijk is dat God er nog kan werken en Hij centraal staat.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 14 jun 2007 19:43

Sabra schreef:Als één kerkgenootschap dus niet opbouwend bezig is, is het dit kerkgenootschap wel, dus je huilt krokedillentranen.

Ach Sabra... je hebt helemaal gelijk. De GG is wel de meest erge vreselijke verschrikkelijke kerk die er bestaat, al de mensen daar een stelletje fakers, mijzelf incluis, dus kan ik alleen maar krokodillentranen huilen.

Jij bent ook wel erg opbouwend bezig moet ik zeggen, dus dat kunnen ze niet alleen in de GG...

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 14 jun 2007 19:55

Ach Sabra... je hebt helemaal gelijk. De GG is wel de meest erge vreselijke verschrikkelijke kerk die er bestaat, al de mensen daar een stelletje fakers, mijzelf incluis, dus kan ik alleen maar krokodillentranen huilen.

Ik ben altijd maar weer verbaasd dat kritiek op dit kerkverband niet toegestaan schijnt te zijn. Als je ziet hoe men dit kerkverband omgaat met andersdenkenden, dan vind ik het raar dat jij hier zo reageert. Niemand is perfect, maar in de Gereformeerde Gemeente schijnt men net een beetje beter te zijn.

Jij bent ook wel erg opbouwend bezig moet ik zeggen, dus dat kunnen ze niet alleen in de GG...

Ik pretendeer niet lid te zijn van het enige kerkverband waar de juiste leer wordt gepredikt.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 14 jun 2007 19:58

Sabra schreef: ...dan vind ik het raar dat jij hier zo reageert.

??? Leg uit, wat vind je precies raar aan mijn reactie???

medina
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor medina » 15 jun 2007 14:26

Spuit 11: ik zou niet weten waarom een kerkverband waar Jezus niet op nummer 1 staat niet in de grond geboord zou mogen worden. Wat is het bestaansrecht van dat kerkverband als ik het vragen mag? Okee, mogelijk vindt iemand daar iets van God, net zo goed als er mensen zijn die 'iets van God' in de natuur vinden. Ik zou zeggen geef mij de natuur maar. De Gereformeerde Gemeenten is mijns inziens een verzameling fatsoenlijke mensen. Een gemeenschap van gelijkgezinden (op straffe van uitsluiting van van alles) Maar das nog iets heel anders dan een gemeenschap van heiligen.
"As we are liberated from our own fear our presence automatically liberates others."

Nelson Mandela

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 15 jun 2007 14:38

medina schreef:Spuit 11: ik zou niet weten waarom een kerkverband waar Jezus niet op nummer 1 staat niet in de grond geboord zou mogen worden. Wat is het bestaansrecht van dat kerkverband als ik het vragen mag? Okee, mogelijk vindt iemand daar iets van God, net zo goed als er mensen zijn die 'iets van God' in de natuur vinden. Ik zou zeggen geef mij de natuur maar. De Gereformeerde Gemeenten is mijns inziens een verzameling fatsoenlijke mensen. Een gemeenschap van gelijkgezinden (op straffe van uitsluiting van van alles) Maar das nog iets heel anders dan een gemeenschap van heiligen.

Tja... en dat is dus iets waar je over kunt twisten: stellen ze Christus wel of niet centraal? (overigens: ik vind het niet helemaal juist te stellen dat alleen Jezus centraal zou moeten staan, Hij is niet los te koppelen van de drieeenheid Vader - Zoon - Heilige Geest)
Ik trek even een willekeurige Saambinder uit de kast - die van 3 mei. Ik citeer:

...Vraagt toch naar de Heere en onderwerpt u aan Zijn leiding. Ziet op de zalige uitkomst. Moet u veel afleren? Komt u erachter dat u hardleers bent? Toch is het een zalige leerschool en een allerbeminnelijkste Leraar. Als u uzelf door genade leert kennen als een zondaar: strekt uw handen maar uit naar Hem Die kwam om zondaren te behouden. Als u ontdekt schuldenaar te zijn: strekt uw handen maar uit naar Hem Die zaligmaakt. Als u inleeft onverbeterlijk te zijn: strekt uw handen maar uit naar Hem Die harten vernieuwt. Als u gewaar wordt dat er zoveel tegenkanting is, van binnen en van buiten: stekt uw handen maar uit naar Hem Die alle vijanden overwon. Vraagt maar: 'Leert U mij maar mijn handen uit te strekken'. Het einde zal zalig zijn; door de dood heen....

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 15 jun 2007 15:36

medina schreef:Spuit 11: ik zou niet weten waarom een kerkverband waar Jezus niet op nummer 1 staat niet in de grond geboord zou mogen worden. Wat is het bestaansrecht van dat kerkverband als ik het vragen mag? Okee, mogelijk vindt iemand daar iets van God, net zo goed als er mensen zijn die 'iets van God' in de natuur vinden. Ik zou zeggen geef mij de natuur maar. De Gereformeerde Gemeenten is mijns inziens een verzameling fatsoenlijke mensen. Een gemeenschap van gelijkgezinden (op straffe van uitsluiting van van alles) Maar das nog iets heel anders dan een gemeenschap van heiligen.

Dat vind jij, iemand anders kan dat anders ervaren.

Elkaars kerkgenootschap de grond in gaan boren lijkt me trouwens niet er christelijk, vind je wel?
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Terug naar “Archief”