Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 jun 2007 19:55

elbert schreef:
Aragorn schreef:Daarbij is het natuurlijk logisch dat een Westerse democratie met navenante pretenties als Israël eerder op de vingers getikt zal worden dan de eerste de beste bananenrepubliek. Net zoals hier het land te klein zou zijn als iemand de doodstraf zou krijgen terwijl we er nauwelijks van opkijken als dat gebeurt in Saudi-Arabië.

Ik ben eerder bang dat er andersom wordt geredeneerd: in landen als Saudi-Arabië zijn ze nog niet zo hoogontwikkeld als wij en daarom vergeven we het die paupers maar als ze iemand ter dood veroordelen, maar in onze maatschappij die veel verder ge-evolueerd is, schreeuwen we moord en brand als een dergelijke primitieve barbaarse daad wordt voorgesteld. De morele hoogmoed druipt er dan aan alle kanten vanaf natuurlijk. :roll:

Mwah, het is eerder zo dat je mensen niet kunt aanspreken op morele maatstaven die ze niet huldigen. Als je naar een stamhoofd gaat om hem te vertellen dat zijn handelwijze in strijd is met internationale mensenrechtenverdragen heeft hij daar gewoonweg geen boodschap aan. Terwijl een land als Israël dat wel heeft of zou moeten hebben, omdat dat een Westerse mogendheid is die zelf die verdragen ondertekend heeft en daarmee pretendeert serieus te nemen.

Ik voel geen enkele behoefte om paupers die hun vrouwen onderdrukken en hun religie misbruiken om allerhande ongein uit te halen eerder te vergen omdat het nu eenmaal primitieve morons zijn. Het probleem is gewoon dat je ze nergens op kunt aanspreken omdat je geen gedeelde waarden hebt.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 14 jun 2007 20:01

Ik voel geen enkele behoefte om paupers die hun vrouwen onderdrukken en hun religie misbruiken om allerhande ongein uit te halen eerder te vergen omdat het nu eenmaal primitieve morons zijn. Het probleem is gewoon dat je ze nergens op kunt aanspreken omdat je geen gedeelde waarden hebt.

Als die waarden toch anders zijn, zou Israël dan geen oorlog mogen voeren naar hun waarden?
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 jun 2007 20:20

Heeft Israël principieel andere morele waarden dan Amerika of Europa dan? Dat is niet wat ik hier heb willen zeggen, integendeel.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 14 jun 2007 20:26

elbert schreef:
Yael schreef:Meen je dit serieus Waarnemer?

Ik weet vrij zeker van niet, waarnemer een beetje kennende.

Dat vermoedde ik al wel. :wink:

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 14 jun 2007 20:29

Aragorn schreef:Heeft Israël principieel andere morele waarden dan Amerika of Europa dan? Dat is niet wat ik hier heb willen zeggen, integendeel.

Met 'hun waarden' bedoelde ik de wereld van sommige palestijnen (zelfmoordaanslagen, weer beginnen met het afvuren van raketten vanuit palestijnse woningen..zich schuil houden in diezelfde woningen).
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 jun 2007 20:41

Oh zo. :) Waarschijnlijk om dezelfde reden als waarom Amerika het niet kan maken om terrorismeverdachten zonder vorm van proces in Guantanamo Bay te plempen terwijl er ook nare baardmannetjes rondlopen die ergere dingen zomaar doen.

Als je gelooft in bepaalde waarden en het vandaar uit moreel laakbaar acht om zelfmoordaanslagen onder burgers te plegen is het natuurlijk nogal hypocriet om vervolgens zelf hetzeflde te gaan doen.

André

Berichtdoor André » 14 jun 2007 20:54

Welja, zolang de hamas nog in de regering zit (de partij die Israel de zee in wil schuiven) is een muur wel 'handig' denk ik. Fatah heeft ook geen schijn van kans om ook maar iets te bereiken ten goede voor hun eigen bevolking bijvoorbeeld. Misschien is het beter om hamas en fatah te scheiden en de 1 de gaza te geven en de ander de westbank?

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 15 jun 2007 06:28

Optimatus schreef:Wacht even...

Persoonlijk zou ik het geen ramp vinden als Israel een eventuele zesde oorlog verliest en gedwongen wordt Gaza, de Westoever en Golan af te staan aan Palestina resp. Palestina resp. Syrië en netjes achter de grenzen van voor 1967 wordt teruggedrongen.

Ik heb op dit topic wat doorgelezen. Optimatus wist heel goed hoe het opgelost moest worden. Nu lees ik weinig meer van hem. Hij is misschien in beraad met Van Agt hoe dit nu opgelost moet worden.

Nederland is natuurlijk ook schuldig aan deze affaire, hadden natuurlijk Haniyah voor 4 mei een visum moeten geven, dan waren wij met de leider van Hamas in gesprek gekomen en dan had hij niet alleen van Agt en mevr. Duisenberg van zijn goede bedoelingen kunnen overtuigen.
Hij had nu geen andere keuze.
Misschien wordt de profetie van Optimatus wel werkelijkheid en dan hebben we nu al vast een voorproefje hoe het zal gaan als geheel Israël bevrijd is.

salty
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor salty » 15 jun 2007 07:16

Massada shall not fall again ! 8)
For YHWH the LORD is our judge,
the YHWH the LORD is our lawgiver,
the YHWH the LORD is our king;
it is HE who will save us.
Isaiah 33:22

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 15 jun 2007 08:27

Aragorn schreef:Oh zo. Waarschijnlijk om dezelfde reden als waarom Amerika het niet kan maken om terrorismeverdachten zonder vorm van proces in Guantanamo Bay te plempen terwijl er ook nare baardmannetjes rondlopen die ergere dingen zomaar doen.

Als je gelooft in bepaalde waarden en het vandaar uit moreel laakbaar acht om zelfmoordaanslagen onder burgers te plegen is het natuurlijk nogal hypocriet om vervolgens zelf hetzeflde te gaan doen.

Gelukkig doet Israël dat ook niet. Het enige wat ze wel doen is een muur/hek maken ter beveiliging van hun eigen land. Het lijkt me logisch dat je dan een soort van buffer neemt....anders wordt het nog steeds makkelijk om raketten af te schieten. Ik snap je verontwaardiging ook niet zo....als je wordt aangevallen door een onstabiel land, dan is het toch vanzelfsprekend dat je je goed verdedigd en zonodig wat land inneemt...dat is oorlog. En dan nog iets....als je toch niet in absoluut goed en kwaad gelooft (subjectief)....mag Israël dan niet even zelf bepalen wat zij het beste vinden. Het zou in ieder geval raar zijn als jij ze gaat opleggen hoe ze niet moeten handelen.
Afbeelding

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 15 jun 2007 09:45

Optimatus schreef:Wacht even...
Persoonlijk zou ik het geen ramp vinden als Israel een eventuele zesde oorlog verliest en gedwongen wordt Gaza, de Westoever en Golan af te staan aan Palestina resp. Palestina resp. Syrië en netjes achter de grenzen van voor 1967 wordt teruggedrongen.

'k Weet niet van wanneer deze uitspraak is, maar ik begrijp niet hoe je zoiets kunt zeggen.

Gaza is al teruggegeven aan de Pal. en wat komt ervan?
De 2 statenoplossing zit geen leven meer in.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 jun 2007 10:30

reform schreef:
Aragorn schreef:Oh zo. Waarschijnlijk om dezelfde reden als waarom Amerika het niet kan maken om terrorismeverdachten zonder vorm van proces in Guantanamo Bay te plempen terwijl er ook nare baardmannetjes rondlopen die ergere dingen zomaar doen.

Gelukkig doet Israël dat ook niet. Het enige wat ze wel doen is een muur/hek maken ter beveiliging van hun eigen land. Het lijkt me logisch dat je dan een soort van buffer neemt....anders wordt het nog steeds makkelijk om raketten af te schieten. Ik snap je verontwaardiging ook niet zo....als je wordt aangevallen door een onstabiel land, dan is het toch vanzelfsprekend dat je je goed verdedigd en zonodig wat land inneemt...dat is oorlog.

Uiteraard mag ieder land zich verdedigen en opkomen voor de veiligheid, maar de manier waarop kan wel verschillen. Zoals in dat artikel ook staat, een muur is wel begrijpelijk maar het is nergens voor nodig om die vervolgens op Palestijns grondgebied te zetten waardoor steden en dorpen van elkaar afgescheiden zijn en de hele infrastructuur overhoop ligt, met alle gevolgen van dien.

En dan nog iets....als je toch niet in absoluut goed en kwaad gelooft (subjectief)....mag Israël dan niet even zelf bepalen wat zij het beste vinden. Het zou in ieder geval raar zijn als jij ze gaat opleggen hoe ze niet moeten handelen.

Het feit dat ik in filosofische zin niet in absoluut goed en kwaad geloof wil niet zeggen dat ik er helemaal geen moraal meer op na houd. Er zijn genoeg dingen die ik 'fout' en absoluut onacceptabel vind.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 15 jun 2007 10:38

Aragorn schreef:Uiteraard mag ieder land zich verdedigen en opkomen voor de veiligheid, maar de manier waarop kan wel verschillen. Zoals in dat artikel ook staat, een muur is wel begrijpelijk maar het is nergens voor nodig om die vervolgens op Palestijns grondgebied te zetten waardoor steden en dorpen van elkaar afgescheiden zijn en de hele infrastructuur overhoop ligt, met alle gevolgen van dien.
Dat is jammer voor die mensen, maar ik vind dat Israël het nog erg netjes oplost. Ze hadden ook meteen het gebied kunnen innemen.

Aragorn schreef:Het feit dat ik in filosofische zin niet in absoluut goed en kwaad geloof wil niet zeggen dat ik er helemaal geen moraal meer op na houd. Er zijn genoeg dingen die ik 'fout' en absoluut onacceptabel vind
.
Dat ontken ik ook ook helemaal niet. Maar wat jij totaal fout en onacceptabel vind, wil niet zeggen dat Israël dat fout en onacceptabel vind. En wie ben jij dan om te zeggen (je gelooft niet in een absoluut goed en kwaad) hoe Israël het niet zou moeten doen. Wat ik ermee wil zeggen...dat het helemaal geen zin heeft om tegen Israël af te reageren, als er toch geen absoluut goed en kwaad is.
Afbeelding

Hero
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Hero » 15 jun 2007 10:43

salty schreef:Massada shall not fall again ! 8)

Massada ... is nutteloos !! --- uit Gallilea daarentegen, komt het drinkwater --- en de bijbel zegt dat : uit het noorden het onheil zal komen, dus zodra Gallilea valt ... dan resteert de joodse bevolking : een overhaaste *exodus* ?
Profetie, is de Geschiedenis van de Toekomst

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 jun 2007 10:49

reform schreef:
Aragorn schreef:Uiteraard mag ieder land zich verdedigen en opkomen voor de veiligheid, maar de manier waarop kan wel verschillen. Zoals in dat artikel ook staat, een muur is wel begrijpelijk maar het is nergens voor nodig om die vervolgens op Palestijns grondgebied te zetten waardoor steden en dorpen van elkaar afgescheiden zijn en de hele infrastructuur overhoop ligt, met alle gevolgen van dien.
Dat is jammer voor die mensen, maar ik vind dat Israël het nog erg netjes oplost. Ze hadden ook meteen het gebied kunnen innemen.

Ja, ze hadden ook gelijk alle Palestijnen plat kunnen bombarderen, nog makkelijker. Het gaat natuurlijk niet om of het nog erger had gekund, maar of het beter zou kunnen.

Aragorn schreef:Het feit dat ik in filosofische zin niet in absoluut goed en kwaad geloof wil niet zeggen dat ik er helemaal geen moraal meer op na houd. Er zijn genoeg dingen die ik 'fout' en absoluut onacceptabel vind
.
Dat ontken ik ook ook helemaal niet. Maar wat jij totaal fout en onacceptabel vind, wil niet zeggen dat Israël dat fout en onacceptabel vind. En wie ben jij dan om te zeggen (je gelooft niet in een absoluut goed en kwaad) hoe Israël het niet zou moeten doen. Wat ik ermee wil zeggen...dat het helemaal geen zin heeft om tegen Israël af te reageren, als er toch geen absoluut goed en kwaad is.

Jawel, want volgens mijn morele maatstaven -die redelijk overeen komen met de universele verklaring van de rechten van de mens- is er wel goed en kwaad. Een man die een kleuter verkracht ga ik niet relativeren, evenals het zonder vorm van proces molestreren met de dood als gevolg van een Palestijn die verdacht wordt van stenengooierij en dat niet toegeeft.
Bovendien verschillen de Israëlische morele maatstaven niet zoveel van die van ons, dus bestaat er min of meer overeenstemming over goed en kwaad.

Terug naar “Archief”