Christelijke discotheek??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Christelijke discotheek??

Berichtdoor janneke » 13 nov 2003 14:24

In de Visie van volgende week (nr. 47) trok dit artikel meteen mijn aandacht: 'Christelijk housen in Huizen'. Na het artikel begon ik me toch wat dingen af te vragen.

Maargoed, eerst voor diegene die de visie niet hebben, een samen gevat stukje:

In Huizen wordt 5x per jaar een " christelijke" disco-avond gehouden. Men wordt in de gaten gehouden door 2 "Guardian Angels" die bij de deur de wacht houden. Als opdruk op hun T-shirt staat: 'Special forces in Christ'. Deze 2 mannen houden bijvoorbeeld in de gaten of er niet teveel gedronken wordt.

Binnen kun je dansen op een dance versie van bijvoorbeeld Michael W. Smith.

Als er aan een jongen (die ondertussen flyers uitdeelt voor zijn eigen feest van die dag erna) wordt gevraagd of is verschil is tussen zijn feest en deze, antwoord hij dat dat volgens hem heel weinig is. Het verschil zou ' m zitten in de muziekkeuze. Ook zou je hier meer lange mouwen zien bij de dames. Hij had niet het idee dat hier zoveel christelijke jongeren rondliepen. Toen hem verteld werd dat dat toch zo' n 71% is reageerde hij verbaasd.

Bij mij riep dit heel wat vraagtekens op. Waarom wordt dit een christelijke discotheek genoemd? Alleen omdat er verkapte liedjes van o.a Michael W. Smith worden gedraaid? Ook bleek uit het artikel dat er niet bijzonder veel over het geloof werd gepraat. En al zou dat gebeuren, is dat de juiste gelegenheid?

Wie is er wel eens in die discotheek geweest, en kan er wat meer over vertellen?

Ben erg benieuwd naar reacties!

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 13 nov 2003 14:34

Ik moet er niet aan denken.... discotheken zijn voor mij al een gruwel.... een Christelijke afgeborstelde versie lijkt me nog veel erger ....

Allen op naar de bruine kroeg :wink:
Afbeelding

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 nov 2003 14:39

Het is gelukt om in een Disco de leegheid te verheffen naar een levensvervulling die veel jongeren aanspreekt, maar niet anders is als volkomen leegheid.

Ik ben een keer naar een disco geweest, maar dat bracht mij tot de volgende woorden tot die vriend die me een keer mee kreeg om te laten zien hoe leuk het wel niet is:
I been to your house an' see what you adore
I left there stiff - stiff as a board
Where could I go but to the Lord
[16 Horsepower]

M@rije
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor M@rije » 13 nov 2003 14:41

Ik ben weleens in een discotheek geweest ja. Dat is alweer een tijdje geleden, maar ik weet nog wel dat ik het best gezellig vond. Alleen voelde ik ook dat ik er eigenlijk niet thuishoorde. Ik had ook na half 1 al geen zin meer, ik was keimoe. En de rest maar lekker doorgaan...

Maar goed, christelijke discotheken bestaan niet. Dat is gewoon een naam die mensen eraan geven om steeds een btje meer bij de rest van de wereld/jeugd te horen. Ik vind het best een grappig idee hor, michael op housemuziek, maar zijn originele muziek spreekt mij toch meer aan.

Maar dat is allemaal persoonlijk.

Ik vind het trouwens wel goed dat er mensen staan om te kijken of je niet dronken wordt enzo...want mannen (en vrouwen) die dronken zijn, zijn echt vet lastug!
Engaged @ 07-01-2005

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 13 nov 2003 14:54

In Spanje ben ik een keer in een discotheek geweest, maar dat was 1 keer nooit meer, was een bij elkaar geraapt zooitje, echt een verschrikking.

Christelijke discotheken vind ik de grootste onzin die er bestaat, waarom dansen, springen op zulke versjes! Kan de christelijke jeugd zijn/haar tijd nou echt niet beter besteden?

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 13 nov 2003 15:58

ik las vandaag daarover een mooi stukje in de clou... het ging niet specifiek over de discotheek... maar tis toch wel toepasselijk dacht ik zo..

het is een stukje van dr. Roland Schipper uit Drachten:

Gereformeerd bier

Een paar actieve ouders gingen maar eens flink aan de slag. Als je geeft om de jeugd van de kerk, moet je er ook wat voor doen. Dus organiseerden ze een zaaltje, een paar hangtafels voor de schaaltjes pinda's, een versleten bankstel in de hoek en een paar kratten bier(max 2 flesjes per bezoeker. Grote posters in kerken in de buurt. En het feest kan beginnen. Het ging een paar keer helemaal gesmeerd, maar na een half jaar kwamen er hooguit nog 10 jongens en meiden die om tien uur
's avonds weer thuis zaten.
De ouders natuurlijk teleurgesteld. Waarom komen jullie niet meer naar onze soos, vroegen ze. Eén van de jongeren zei: de pub is gezellig. Maar een gereformeerd feestje is geen feestje. Christenen kunnen niet feestvieren.

Ik denk dat ik begrijp wat hij bedoelt. Wij willen vaak de leuke dingen uit de wereld overnemen, we gieten er een christelijk sausje overheen, en dan moet Gods zegen daar maar op rusten. Nou, zo werkt het dus niet.
Laten we nou maar eerlijk toegeven: heidenen hebben de beste popmuziek; zij hebben de betere films; de swingendste festivals; de sfeervolste kroegen en cafés. Daar kunnen de meeste gospelartiesten niets aan veranderen, en EO-films niet. En de soos dus ook niet. Je moet dat niet eens willen, de wereld nalopen met je eigen alternatief. Zorg liever voor een eigen stijl.

Je kent het verhaal van David, die de reus Goliath te lijf wil gaan. Die reus staat daar te vloeken en te tieren tegen God en hij daagt koning Saul uit met al zijn Israëlitische soldaten:probeer mij maar eens te verslaan! David wil er op af. En dan zegt Saul: Goliath heeft een helm op, jij moet er ook één. Goliath heeft een zwaard, jij ook één. Goliath heeft een harnas, dan moet David er ook één. En als David is omgekleed, ziet hij er precies zo uit als Goliath, maar alles is een paar maten kleiner. 't Is net als bij de heidenen, maar dan wat kleinschaliger. Dat wordt dus niks. David is niet van plan om de stijl van die ongelovige over te nemen, maar dan in iets ander formaat. Nee, David zegt: weg met die uitrusting, ik heb mijn eigen stijl. En hij gaat op die reus af met alleen een slinger. Dat klinkt een beetje alsof David een waaghals is. Maar dat is niet zo. David weet: ik ga met God. Dat is mijn stijl. Wat ik doe, daar is God bij. Waar ik heen loop, daar loopt God met mij mee.

Wat is je stijl? Je kan als christen twee kanten op. De ene kant is: je doet net als iedereen om je heen, maar zet er een C van Christelijk voor en dat is dan het verschil. Of je bouwt je eigen stijl En je bouwt je eigen feestje in het jeugdhonk op zolder. Wat zeg je? Dat christenen geen feest kunnen maken? Dat zul je nog gaan beleven! In de hemel is het feest, zó groot! Ik weet zeker dat daar niemand is die ook maar één seconde terugverlangt naar deze wereld. De stijl van God, daar zit muziek in!

joris

Berichtdoor joris » 13 nov 2003 16:55

Christenen kunnen geen feestvieren, dat heb ik ook jaren gedacht! Maar goed, God heeft zijn volk zelfs bevolen feest te vieren! kijk maar in ex 23:14! God houdt wel van een feesie!

wij kunnen er alleen vaak niet mee uit de voeten omdat we het zo moeiljik vinden om God te integreren in heel ons leven. Op de een of andere manier ben je een watje alsj e christelijke muziek draait op je verjaardag of in de soos! Ik schaam mij het evangelie zelfs voor kerkgenoten!

maar ik merk nu de laatste jaren dat Christenen juist biuj uitstek feest kunnen vieren! precies om de redenen van exodus 23. In mijn gemeente is het feest! Onze bijbelstudieavonden zijn ffeest! Dansen en zingen, hartstikke goed!

disco? Het woord hebben ze ooit al gereservered voor een bepaald onderkomen met een bepaalde sfeer en bepaalde muziek en bepaalde verlangens van de bezoekers. Die verlangens en sfeer en muziek past niet bij een christen, dus ik zou dat woord disco gewoon niet overnemen.
verzin iets anders.
Feesten is prima!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 13 nov 2003 18:47

Inspector Morse schreef:Ik moet er niet aan denken.... discotheken zijn voor mij al een gruwel.... een Christelijke afgeborstelde versie lijkt me nog veel erger ....

Allen op naar de bruine kroeg :wink:

Ben het voor de afwisseling eens helemaal met je eens :mrgreen:

Joris, je hebt een goed punt. Dansen op zich is nix miz mee, maar door de negatieve associaties die we hebben bij het woord 'disco' (trouwens ook bij 'dansen') krijgt het gelijk het etiket 'goddeloos'.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 13 nov 2003 19:31

Ik denk dat het ook belangrijk is om ons af te vragen of we het tot eer van God doen. Gaan we dansen tot eer van God? Of dansen we omdat het een minder 'heidens' gevoel geeft om op christelijke muziek te dansen dan op 'wereldse' muziek?

Ik heb niets tegen op dansen voor God (David huppelde ook van blijdschap voor God).
Maar ik ben wel bang dat de overstap om van een christelijke discotheek naar een gewone discotheek te gaan, kleiner wordt.

Verder ben ik het er niet mee eens dat er alcohol wordt gedronken. Als je uitgaat, dan drink je al snel meer dan één biertje. Met wat drank op is het al gauw wat gezelliger en gaat het swingen ook gelijk een stuk beter. (Tot eer van God???)
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

joris

Berichtdoor joris » 13 nov 2003 19:36

weet je wat ik merk, dansen ga je niet '' doen''. Dansen gaat vanzelf!!!!!

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 13 nov 2003 22:57

joris schreef:weet je wat ik merk, dansen ga je niet '' doen''. Dansen gaat vanzelf!!!!!

mee eens
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 13 nov 2003 23:07

joris schreef:weet je wat ik merk, dansen ga je niet '' doen''. Dansen gaat vanzelf!!!!!

Dat is zo, maar in een gewone discotheek gaat het dansen ook vanzelf.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 13 nov 2003 23:18

bloempie19 schreef:

Dat bedoelde Joris toch ook.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 13 nov 2003 23:21

Ik heb er eigenlijk niets op tegen, alleen ik geloof niet zo dat het werkt.
Mischien is het motief wel goed.

Nou ja, Frans Bauer vind ik ook weinig aan maar zie er ook geen kwaad in.

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 13 nov 2003 23:21

Harold schreef:
bloempie19 schreef:

Dat bedoelde Joris toch ook.

Bij mij gaat dansen voor God ook vanzelf.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Terug naar “Archief”