ik las vandaag daarover een mooi stukje in de clou... het ging niet specifiek over de discotheek... maar tis toch wel toepasselijk dacht ik zo..
het is een stukje van dr. Roland Schipper uit Drachten:
Gereformeerd bier
Een paar actieve ouders gingen maar eens flink aan de slag. Als je geeft om de jeugd van de kerk, moet je er ook wat voor doen. Dus organiseerden ze een zaaltje, een paar hangtafels voor de schaaltjes pinda's, een versleten bankstel in de hoek en een paar kratten bier(max 2 flesjes per bezoeker. Grote posters in kerken in de buurt. En het feest kan beginnen. Het ging een paar keer helemaal gesmeerd, maar na een half jaar kwamen er hooguit nog 10 jongens en meiden die om tien uur
's avonds weer thuis zaten.
De ouders natuurlijk teleurgesteld. Waarom komen jullie niet meer naar onze soos, vroegen ze. Eén van de jongeren zei: de pub is gezellig. Maar een gereformeerd feestje is geen feestje. Christenen kunnen niet feestvieren.
Ik denk dat ik begrijp wat hij bedoelt. Wij willen vaak de leuke dingen uit de wereld overnemen, we gieten er een christelijk sausje overheen, en dan moet Gods zegen daar maar op rusten. Nou, zo werkt het dus niet.
Laten we nou maar eerlijk toegeven: heidenen hebben de beste popmuziek; zij hebben de betere films; de swingendste festivals; de sfeervolste kroegen en cafés. Daar kunnen de meeste gospelartiesten niets aan veranderen, en EO-films niet. En de soos dus ook niet. Je moet dat niet eens willen, de wereld nalopen met je eigen alternatief. Zorg liever voor een eigen stijl.
Je kent het verhaal van David, die de reus Goliath te lijf wil gaan. Die reus staat daar te vloeken en te tieren tegen God en hij daagt koning Saul uit met al zijn Israëlitische soldaten:probeer mij maar eens te verslaan! David wil er op af. En dan zegt Saul: Goliath heeft een helm op, jij moet er ook één. Goliath heeft een zwaard, jij ook één. Goliath heeft een harnas, dan moet David er ook één. En als David is omgekleed, ziet hij er precies zo uit als Goliath, maar alles is een paar maten kleiner. 't Is net als bij de heidenen, maar dan wat kleinschaliger. Dat wordt dus niks. David is niet van plan om de stijl van die ongelovige over te nemen, maar dan in iets ander formaat. Nee, David zegt: weg met die uitrusting, ik heb mijn eigen stijl. En hij gaat op die reus af met alleen een slinger. Dat klinkt een beetje alsof David een waaghals is. Maar dat is niet zo. David weet: ik ga met God. Dat is mijn stijl. Wat ik doe, daar is God bij. Waar ik heen loop, daar loopt God met mij mee.
Wat is je stijl? Je kan als christen twee kanten op. De ene kant is: je doet net als iedereen om je heen, maar zet er een C van Christelijk voor en dat is dan het verschil. Of je bouwt je eigen stijl En je bouwt je eigen feestje in het jeugdhonk op zolder. Wat zeg je? Dat christenen geen feest kunnen maken? Dat zul je nog gaan beleven! In de hemel is het feest, zó groot! Ik weet zeker dat daar niemand is die ook maar één seconde terugverlangt naar deze wereld. De stijl van God, daar zit muziek in!