Waarom de 'refo-cultuur'?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 13 jun 2007 18:17

Hmm, er wordt hier wel redelijk generaliserend gesproken. Bovendien vind ik het ook wel erg ver gaan om te spreken van een 'sektarisch genootschap'. Een ieder spreekt vanuit zijn eigen (beperkte) gezichtsveld, misschien moeten we ons dat met z'n allen meer realiseren.

Natuurlijk zeg ik hiermee niet dat er in de GG en aanverwante kerken niet star wordt gedacht en gehandeld, maar dit gebeurt echt lang niet door iedereen en ook echt lang niet door alle kerkenraadsleden. Mijn ervaringen in de gesprekken met hen zijn (gelukkig) overwegend positief, ik denk wel dat dit voor een groot deel ligt aan je eigen insteek en toonzetting in gesprekken.

Riska

Berichtdoor Riska » 13 jun 2007 20:25

Haai schreef:Mijn ervaringen in de gesprekken met hen zijn (gelukkig) overwegend positief, ik denk wel dat dit voor een groot deel ligt aan je eigen insteek en toonzetting in gesprekken.

Met die opmerking impliceer je dus in feite dat Gerdien's insteek en toonzetting niet goed waren en ze erom gevraagd heeft dat het mis ging.
Ik denk toch dat het volkomen anders lag...

Gerdien schreef:Maar het geeft wel aan hoe enorm moeilijk het is om echt los te komen van de refo-cultuur. Ik denk ook, dat als je er in opgevoed bent, dat je er nooit helemaal los van komt.

Ik ben ervan overtuigd dat je er nooit helemaal los van komt.
Jezuïten zeiden vroeger niet voor niets: "geef ons een kind de eerste 7 jaar van zijn leven en het is voorgoed gevormd". Dat geldt voor alle culturen en je komt er nooit meer helemaal los van. De kunst is, als het nodig is om verder te groeien, er op een positieve manier afstand van kunnen nemen zonder verbitterd te raken.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 13 jun 2007 21:46

Riska schreef:
Haai schreef:Mijn ervaringen in de gesprekken met hen zijn (gelukkig) overwegend positief, ik denk wel dat dit voor een groot deel ligt aan je eigen insteek en toonzetting in gesprekken.

Met die opmerking impliceer je dus in feite dat Gerdien's insteek en toonzetting niet goed waren en ze erom gevraagd heeft dat het mis ging.
Ik denk toch dat het volkomen anders lag...

Ik impliceer niets, dit is jouw conclusie. Ik geef alleen maar aan wat ik ervaren heb. En mijn ervaring is dus dat het enorm belangrijk is hoe je eigen opstelling is, het is de toon die de muziek maakt... Hoe en waarom het bij Gerdien is misgegaan weet ik niet, en daar wil ik dus ook geen oordeel over vellen. Ik vind het alleen een beetje kort door de bocht om dit volledig op het bordje van de kerkenraad te schuiven, en die indruk kreeg ik wel een beetje door de wijze waarop het verwoord was. Maar natuurlijk wil dat niet zeggen dat ik er met mijn indruk niet naast kan zitten :wink:

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 jun 2007 23:31

Mijn eigen zwager zit in de kerkenraad en ik heb hem zeer hoog staan. Zeker als het gaat om hoe hij met zijn geloof omgaat, met zijn medechristenen en met zijn gezin. Ik weet dat er kerkenraadsleden zijn die er anders overdenken, maar het zijn er te weinig nog om een kerkenraad een andere beslissing te laten durven nemen.
Kerkenraden laten alles bij het oude want anders worden de oude van dagen uit de gemeente boos en die willen zij niet over zich heen krijgen.

vanavond nog een zeer mooie lezing gehoord. Daarin kwam naar voren: wat staat er op nummer 1?
Bij de reformatorische kerken staat al gauw de kerkleer op plek 1 en Jezus pas op plek 2. Dat is iig waar ik nu tegen aanloop en wat mij in de 26 jaar opgevallen is. Dat is het punt waar ik tegen wil strijden. Jezus moet op plek 1 komen, ook al gaat dat soms tegen de kerkleer in.

Wees niet bang dat ik een verkeerde insteek heb, want ik vraag Jezus dat Hij door mij het gesprek wil leiden, dan weet ik zeker dat het tot Zijn eer gebeurd.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2007 07:29

Haai, natuurlijk heeft het met je eigen instelling en toonzetting te maken. Als je die namelijk wat aanpast en op alles netjes ja en amen zegt, de tv het huis uit doet en gewoon altijd een rok draagt, hoef je immers geen problemen te verwachten.

Gerdien heeft dat niet gedaan, zonder daarbij een verkeerde toonzetting te hebben, als ik zo lees wat er gebeurd is is ze rustig de dialoog aangegaan, heeft ze niet tegen de kerk en de regels aan zitten schoppen, niet geprovoceerd. EN heeft e ggetuigd van haar geloof. Kortom, de instelling en de toonzetting zijn op dat punt goed, maar als je dan toch wat afwijkt van het gangbare en geaccepteerde in wat je doet, word je alsnog een verkeerde inzetting en toonstelling verweten (het feit dat je de discussie uberhaupt aangaat en niet gewoon de regels van de kerk volgt).

En ja, je hebt gelijk dat er ook een hoop mensen zijn die niet zo doen en denken. Alleen drukt die groep die dat wel doet en in de kerkenraden best sterk vertegenwoordigd is, wel een zware stempel op de GerGem. Het probleem is dat er zo weinig aan te doen is, wie dat proberen krigen zelf allicht ook problemen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 14 jun 2007 07:59

De refo-levenswandel komt voort zoals het hieronder beschreven staat. Helaas wordt het dan op een gegeven moment een wet voor anderen of een traditie die wordt overgenomen en waarmee men erg degelijk lijkt maar ondertussen heeft er nooit een hartsverandering plaatsgevonden.

Een ware verzekering heeft tot hare vrucht een ernstig opgzet om tederder en heiliger voor God te leven, want omdat het hart is gereinigd door het geloove van de liefde tot de zonde wordt gij ook werkzaam in de betrachtinge van alle deugd. O zegt een oprechte zouden zulke groote beloften op mij zijn en zou ik mijne heiligmaking niet bevorderen in Gods vreeze?
Maar een waan-verzekerde, gelijk hij zorgeloos is, is ook doorgaans slordig in zijn wandel. Mag hij maar in de hemel komen dan is het goed, maar hij heeft geen lust tot den nauwe weg.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 14 jun 2007 08:19

Wullimpie schreef:
Sabra schreef:
Wullimpie schreef:
Het feit dat dit bij jou is gebeurd wil natuurlijk niet zeggen dat het overal zo is.
Er zijn ook zat mensen die zich rekenen tot de refo-cultuur maar zich toch "normaal" gedragen.

Het feit alleen al dat dr. K. van der Zwaag in het openbaar weinig bijval krijgt is een duidelijk signaal dat kritiek op de leiders van dit sektarisch genootschap niet wordt gewaardeerd c.q. de hetgeen de leiders van dit genootschop plachten te presenteren als de waarheid alom wordt aanvaard.

Dat kan goed zijn maar de refo-cultuur is natuurlijk wel wat breder dan de GerGem.
Er zijn best refo´s die wel wat ruimer denken.

Hoe ruim?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 14 jun 2007 10:04

Marnix schreef:Haai, natuurlijk heeft het met je eigen instelling en toonzetting te maken. Als je die namelijk wat aanpast en op alles netjes ja en amen zegt, de tv het huis uit doet en gewoon altijd een rok draagt, hoef je immers geen problemen te verwachten.

Tjongejonge, je slaat wel de spijker op de kop. Natuurlijk heb ik altijd alleen maar ja en amen gezegd, altijd keurig het platgetreden paadje bewandeld, nooit commentaar gegeven, en ziedaar... geen problemen!

En inderdaad Calvin... het gevaar van de refo - levenswandel is dat het uiterlijk allemaal mooi lijkt maar er van binnen vaak niet veel verandert. Wat ik ook lastig vind is dat (veel) mensen zich wel aan de 'regels' houden zonder hier zelf een belangrijker motivatie voor te hebben dan 'zo hoort het nu eenmaal'. Maar goed, ik denk dat iedere kerk of gemeenschap bol staat van de tradities en gewoontes, of ze nu oud of jong zijn.

Gerdien, jouw laatste post was voor mij verhelderend, het laat zien hoe jij in deze situatie staat. En of ik jou daar wel of niet in kan volgen doet er niet zoveel toe (al begrijp ik sommige punten goed, maar niet alles) Ik kan me voorstellen dat je soms gefrustreerd raakt van de grenzen waar je tegen aanloopt, en ik heb je voorgaande posts misschien teveel vanuit dat oogpunt gelezen, gecombineerd met de soms wel erg ongenuanceerde reacties van anderen.

En ja, het doet mij pijn als anderen een kerkverband (wat bol staat van de gebreken, dat weet ik ook wel) wat mij lief is en waarin ik duidelijk de aanwezigheid van God ervaar zo de grond in boren. Volgens mij kan dit niet de bedoeling zijn van dit topic, het is naar mijn idee niet echt opbouwend.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 jun 2007 10:16

Optimatus schreef:
Wullimpie schreef:
Sabra schreef:
Wullimpie schreef:
Het feit dat dit bij jou is gebeurd wil natuurlijk niet zeggen dat het overal zo is.
Er zijn ook zat mensen die zich rekenen tot de refo-cultuur maar zich toch "normaal" gedragen.

Het feit alleen al dat dr. K. van der Zwaag in het openbaar weinig bijval krijgt is een duidelijk signaal dat kritiek op de leiders van dit sektarisch genootschap niet wordt gewaardeerd c.q. de hetgeen de leiders van dit genootschop plachten te presenteren als de waarheid alom wordt aanvaard.

Dat kan goed zijn maar de refo-cultuur is natuurlijk wel wat breder dan de GerGem.

Hoe ruim?
Er zijn refo's die geloven dat er ook katholieken in de hemel komen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 jun 2007 10:44

Haai schreef:
Marnix schreef:Haai, natuurlijk heeft het met je eigen instelling en toonzetting te maken. Als je die namelijk wat aanpast en op alles netjes ja en amen zegt, de tv het huis uit doet en gewoon altijd een rok draagt, hoef je immers geen problemen te verwachten.

Tjongejonge, je slaat wel de spijker op de kop. Natuurlijk heb ik altijd alleen maar ja en amen gezegd, altijd keurig het platgetreden paadje bewandeld, nooit commentaar gegeven, en ziedaar... geen problemen!

En inderdaad Calvin... het gevaar van de refo - levenswandel is dat het uiterlijk allemaal mooi lijkt maar er van binnen vaak niet veel verandert. Wat ik ook lastig vind is dat (veel) mensen zich wel aan de 'regels' houden zonder hier zelf een belangrijker motivatie voor te hebben dan 'zo hoort het nu eenmaal'. Maar goed, ik denk dat iedere kerk of gemeenschap bol staat van de tradities en gewoontes, of ze nu oud of jong zijn.

Gerdien, jouw laatste post was voor mij verhelderend, het laat zien hoe jij in deze situatie staat. En of ik jou daar wel of niet in kan volgen doet er niet zoveel toe (al begrijp ik sommige punten goed, maar niet alles) Ik kan me voorstellen dat je soms gefrustreerd raakt van de grenzen waar je tegen aanloopt, en ik heb je voorgaande posts misschien teveel vanuit dat oogpunt gelezen, gecombineerd met de soms wel erg ongenuanceerde reacties van anderen.

En ja, het doet mij pijn als anderen een kerkverband (wat bol staat van de gebreken, dat weet ik ook wel) wat mij lief is en waarin ik duidelijk de aanwezigheid van God ervaar zo de grond in boren. Volgens mij kan dit niet de bedoeling zijn van dit topic, het is naar mijn idee niet echt opbouwend.

De vraag is alleen of mensen iets posten met als doel om het kerkverband de grond in te boren, of als opbouwende kritiek omdat men hoop dat een kerkverband dat iemand lief is op die punten tot inkeer komt.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 14 jun 2007 11:22

Marnix schreef:De vraag is alleen of mensen iets posten met als doel om het kerkverband de grond in te boren, of als opbouwende kritiek omdat men hoop dat een kerkverband dat iemand lief is op die punten tot inkeer komt.

Inderdaad, en dat is de vraag waarvan ik hoop dat een ieder zichzelf die vraag stelt voor hij besluit hier iets te posten, maar waaraan ik soms (niet bij iedereen!!) twijfel...

sela

Berichtdoor sela » 14 jun 2007 11:31

Raido schreef:
Optimatus schreef:
Wullimpie schreef:
Sabra schreef:
Wullimpie schreef:

Hoe ruim?

wij zijn toch ook refo's? niet alleen ouderlingen en dominees enzo? over een paar jaar staan wij in de voorste linie.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 jun 2007 12:11

Haai schreef:Gerdien, jouw laatste post was voor mij verhelderend, het laat zien hoe jij in deze situatie staat. En of ik jou daar wel of niet in kan volgen doet er niet zoveel toe (al begrijp ik sommige punten goed, maar niet alles) Ik kan me voorstellen dat je soms gefrustreerd raakt van de grenzen waar je tegen aanloopt, en ik heb je voorgaande posts misschien teveel vanuit dat oogpunt gelezen, gecombineerd met de soms wel erg ongenuanceerde reacties van anderen.

Het is goed ;)
De kerk is mij ook dierbaar anders was ik allang vertrokken. Maar als je 26 jaar een kerk hebt bezocht dan hecht je je er toch aan, ondanks al de gebreken die daar zijn. Ook in deze kerk heeft God mij willen bemoedigen en aansporen.

Toch voel ik mij geroepen om te laten zien dat ze de kerkregels/leer te vaak voor Jezus zetten, terwijl Hij op plek 1 hoort te staan.
Dat is de enige reden waarom ik nu het gesprek aan ga. Ik kan ook zonder problemen de kabel er uit trekken. Maar dat is de weg weer van de minste weerstand. We moeten ook durven strijden voor God.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 jun 2007 12:40

sela schreef:
Raido schreef:
Optimatus schreef:
Wullimpie schreef:
Sabra schreef:
Wullimpie schreef:

Hoe ruim?

wij zijn toch ook refo's? niet alleen ouderlingen en dominees enzo? over een paar jaar staan wij in de voorste linie.
Exact, ik geloof dat er katholieken in de hemel zullen zijn en wat kerkverband betreft ben ik nog steeds hardcore-refo, qua overtuigingen nog steeds goed-gereformeerd :)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 14 jun 2007 12:58

Gerdien B. schreef:
Haai schreef:Gerdien, jouw laatste post was voor mij verhelderend, het laat zien hoe jij in deze situatie staat. En of ik jou daar wel of niet in kan volgen doet er niet zoveel toe (al begrijp ik sommige punten goed, maar niet alles) Ik kan me voorstellen dat je soms gefrustreerd raakt van de grenzen waar je tegen aanloopt, en ik heb je voorgaande posts misschien teveel vanuit dat oogpunt gelezen, gecombineerd met de soms wel erg ongenuanceerde reacties van anderen.

Het is goed ;)
De kerk is mij ook dierbaar anders was ik allang vertrokken. Maar als je 26 jaar een kerk hebt bezocht dan hecht je je er toch aan, ondanks al de gebreken die daar zijn. Ook in deze kerk heeft God mij willen bemoedigen en aansporen.

Toch voel ik mij geroepen om te laten zien dat ze de kerkregels/leer te vaak voor Jezus zetten, terwijl Hij op plek 1 hoort te staan.
Dat is de enige reden waarom ik nu het gesprek aan ga. Ik kan ook zonder problemen de kabel er uit trekken. Maar dat is de weg weer van de minste weerstand. We moeten ook durven strijden voor God.

Dan wens ik je daarmee heel veel sterkte en wijsheid van God. Ik op mijn plekje probeer hetzelfde te doen, zij het met wat andere accenten.

Terug naar “Archief”