Marnix schreef:Haai, natuurlijk heeft het met je eigen instelling en toonzetting te maken. Als je die namelijk wat aanpast en op alles netjes ja en amen zegt, de tv het huis uit doet en gewoon altijd een rok draagt, hoef je immers geen problemen te verwachten.
Tjongejonge, je slaat wel de spijker op de kop. Natuurlijk heb ik altijd alleen maar ja en amen gezegd, altijd keurig het platgetreden paadje bewandeld, nooit commentaar gegeven, en ziedaar... geen problemen!
En inderdaad Calvin... het gevaar van de refo - levenswandel is dat het uiterlijk allemaal mooi lijkt maar er van binnen vaak niet veel verandert. Wat ik ook lastig vind is dat (veel) mensen zich wel aan de 'regels' houden zonder hier zelf een belangrijker motivatie voor te hebben dan 'zo hoort het nu eenmaal'. Maar goed, ik denk dat iedere kerk of gemeenschap bol staat van de tradities en gewoontes, of ze nu oud of jong zijn.
Gerdien, jouw laatste post was voor mij verhelderend, het laat zien hoe jij in deze situatie staat. En of ik jou daar wel of niet in kan volgen doet er niet zoveel toe (al begrijp ik sommige punten goed, maar niet alles) Ik kan me voorstellen dat je soms gefrustreerd raakt van de grenzen waar je tegen aanloopt, en ik heb je voorgaande posts misschien teveel vanuit dat oogpunt gelezen, gecombineerd met de soms wel erg ongenuanceerde reacties van anderen.
En ja, het doet mij pijn als anderen een kerkverband (wat bol staat van de gebreken, dat weet ik ook wel) wat mij lief is en waarin ik duidelijk de aanwezigheid van God ervaar zo de grond in boren. Volgens mij kan dit niet de bedoeling zijn van dit topic, het is naar mijn idee niet echt opbouwend.