een andere visie op uitverkiezing

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 jun 2007 12:46

Jezus is voor iedereen gestorven alleen niet iedereen wil dat offer van hem aanvaarden.

Jammer dat teksten altijd zo verdraait worden, zodat mensen toch bij hun standpunt kunnen blijven zonder er voor durven te gaan zoals het er werkelijk staat.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2007 13:03

Dat kan wel in de kanttekeningen staan, maar dit staat niet in de grondtekst. Het woord dat daar gebruikt wordt verwijst duidelijk naar de hele wereld. Op dit punt hebben de kanttekeningen geen gelijk en heeft men volgens mij vanuit een vooraf ingenomen standpunt (de verkiezingsleer) dit anders uitgelegd omdat het anders niet met dat standpunt overeen zou komen.

De tekst heeft trouwens geen alverzoening in zich. Christus droeg de zonden van de gehele wereld. Daarmee wordt nog niet iedereen zalig. Alleen hen die geloven. Maar de ongelovigen kunnen nooit zeggen: Ik kon niet geloven, want Christus was niet voor mijn zonden gestorven dus had ik nooit vergeving kunnen krijgen. God gaf zijn eniggeboren zoon zodat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaan maar eeuwig leven heeft. We kunnen dus nooit tevergeefs bij Hem aankloppen omdat we niet uitverkoren zijn en omdat de genade toch niet voor ons is. Dat wil dit vers zeggen. Iedereen heeft de mogelijkheid tot bekering en wordt ook daartoe opgeroepen, wie dit niet doen worden veroordeeld omdat ze niet geloofd hebben. Daarom zegt de Bijbel ook dat God niet wil dat iemand verloren gaat maar allen tot inkeer komen. Daartoe roept Hij iedereen ook daartoe op.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 13 jun 2007 13:31

Marnix schreef:Dat kan wel in de kanttekeningen staan, maar dit staat niet in de grondtekst. Het woord dat daar gebruikt wordt verwijst duidelijk naar de hele wereld. Op dit punt hebben de kanttekeningen geen gelijk en heeft men volgens mij vanuit een vooraf ingenomen standpunt (de verkiezingsleer) dit anders uitgelegd omdat het anders niet met dat standpunt overeen zou komen.

De tekst heeft trouwens geen alverzoening in zich. Christus droeg de zonden van de gehele wereld. Daarmee wordt nog niet iedereen zalig. Alleen hen die geloven. Maar de ongelovigen kunnen nooit zeggen: Ik kon niet geloven, want Christus was niet voor mijn zonden gestorven dus had ik nooit vergeving kunnen krijgen. God gaf zijn eniggeboren zoon zodat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaan maar eeuwig leven heeft. We kunnen dus nooit tevergeefs bij Hem aankloppen omdat we niet uitverkoren zijn en omdat de genade toch niet voor ons is. Dat wil dit vers zeggen. Iedereen heeft de mogelijkheid tot bekering en wordt ook daartoe opgeroepen, wie dit niet doen worden veroordeeld omdat ze niet geloofd hebben. Daarom zegt de Bijbel ook dat God niet wil dat iemand verloren gaat maar allen tot inkeer komen. Daartoe roept Hij iedereen ook daartoe op.

Toch is dat een kromme redenatie. Hij droeg de zonde der hele wereld wil zeggen dat ook de hele wereld behouden is. Hij droeg immers de zonde van de hele wereld? Zo is het als jij zegt. Hij heeft het al gedragen dus het is klaar.
Volgens mij moet het eerder zijn: Hij droeg de zonde voor een ieder die in Hem geloofd, maar het is genoegzaam voor het ganse menselijke geslacht. Dus het is niet zo dat als er ( even beetje raar zeggen) te veel mensen in Hem gaan geloven dat Christus offer niet genoeg zou zijn en het dus over gedaan zou moeten worden.
Het klopt dus dat een ongelovige nooit kan zeggen dat het offer van Christus niet genoeg was om ook zijn zonde te vergeven.

Het is genoeg voor de hele wereld maar enkel voor wie in Hem geloven.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 jun 2007 13:47

omdat je ouders van jou houden, daarom kan je niet per definitie zeggen dat jij ook van hen houdt.
Ook al omdat zij iets voor jou doen, daarom zegt dat nog niet dat jij er blij mee bent.

Zo is het ook met Jezus.
Ook al heeft hij voor iedereen en alle zonden geleden, daarom zegt nog niet dat iedereen dat wil geloven en idereeen ook van Hem houdt.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2007 14:11

tante-tortel schreef:
Marnix schreef:Dat kan wel in de kanttekeningen staan, maar dit staat niet in de grondtekst. Het woord dat daar gebruikt wordt verwijst duidelijk naar de hele wereld. Op dit punt hebben de kanttekeningen geen gelijk en heeft men volgens mij vanuit een vooraf ingenomen standpunt (de verkiezingsleer) dit anders uitgelegd omdat het anders niet met dat standpunt overeen zou komen.

Toch is dat een kromme redenatie. Hij droeg de zonde der hele wereld wil zeggen dat ook de hele wereld behouden is. Hij droeg immers de zonde van de hele wereld? Zo is het als jij zegt. Hij heeft het al gedragen dus het is klaar.
Volgens mij moet het eerder zijn: Hij droeg de zonde voor een ieder die in Hem geloofd, maar het is genoegzaam voor het ganse menselijke geslacht. Dus het is niet zo dat als er ( even beetje raar zeggen) te veel mensen in Hem gaan geloven dat Christus offer niet genoeg zou zijn en het dus over gedaan zou moeten worden.
Het klopt dus dat een ongelovige nooit kan zeggen dat het offer van Christus niet genoeg was om ook zijn zonde te vergeven.

Het is genoeg voor de hele wereld maar enkel voor wie in Hem geloven.

Dat zeg ik juist. Jezus droeg Gods door voor de zonde van de gehele mensheid, maar de vergeving en verlossing is alleen voor hen die in Hem geloven.

De HC zegt:

Vr.37. Wat verstaat gij door het woordeken: Geleden?
Antw. Dat Hij aan lichaam en ziel, den gansen tijd Zijns levens op de aarde, maar inzonderheid aan het einde Zijns levens, den toorn Gods tegen de zonde des gansen menselijken geslachts gedragen heeft a, opdat Hij met Zijn lijden, als met het enige zoenoffer b, ons lichaam en onze ziel van de eeuwige verdoemenis verloste c, en ons Gods genade, gerechtigheid en het eeuwige leven verwierve.

Helder toch? ;) Ongelovigen ontvangen geen vergeving en verlossing omdat ze niet geloven. Ze hebben een schuld bij God. Die schuld kunnen ze zelf niet betalen. Dat kan alleen Christus. Maar geloven ze niet en vragen ze niet om vergeven, beroepen ze zich niet om Hem, dan blijft die schuld toch staan? Ze zijn immer nog niet vrij van die zonden omdat ze niet vergeven zijn? Vergeving hangt samen met geloof. Als je niet gelooft maar dat later wel gaat doen, ben je immers op het moment dat je niet gelooft nog niet vergeven en verlost.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Johannes17
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Johannes17 » 13 jun 2007 14:15

Marnix schreef:De tekst heeft trouwens geen alverzoening in zich. Christus droeg de zonden van de gehele wereld. Daarmee wordt nog niet iedereen zalig. Alleen hen die geloven.
Jij wil zeggen dat de zonden van de hele mensheid vergeven zijn en tegelijk dat niet iedereen zalig wordt. Paulus spreekt anders: Romeinen 4: 6,7 'Gelijk ook David den mens zalig spreekt, welken God de rechtvaardigheid toerekent zonder werken; Zeggende: Zalig zijn zij, welker ongerechtigheden vergeven zijn, en welker zonden bedekt zijn;'

Alleen van de gelovigen zijn de zonden verzoend: Romeinen 3: 24,25: 'En worden om niet gerechtvaardigd, uit Zijn genade, door de verlossing, die in Christus Jezus is; Welken God voorgesteld heeft tot een verzoening, door het geloof in Zijn bloed, tot een betoning van Zijn rechtvaardigheid, door de vergeving der zonden, die te voren geschied zijn onder de verdraagzaamheid Gods;'

Maar de ongelovigen kunnen nooit zeggen: Ik kon niet geloven, want Christus was niet voor mijn zonden gestorven dus had ik nooit vergeving kunnen krijgen. God gaf zijn eniggeboren zoon zodat ieder die in Hem gelooft niet verloren gaan maar eeuwig leven heeft.

Helemaal waar.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 13 jun 2007 14:17

Ja, helemaal helder.
Ik las dat je bedoelde dat het offer de gehele wereld heeft verlost.
Maar het is precies zoals we beide zeggen: voor het ganse menselijke is geslacht is het genoeg en heeft Hij geleden maar enkel wie het offer aannemen( de cheque) innen krijgen de verlossing ;-)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 jun 2007 15:14

Johannes17, aangezien je op mijn tweede deel zegt dat je het er mee eens bent, snap je het denk ik al wel. Ik zeg niet dat iedereen vergeven is. Ik zeg juist dat Jezus offer voldoende is tot vergeving van de zonden van de hele wereld, maar dat alleen de mensen die geloven en zich op zijn offer beroepen, ook vergeving zullen ontvangen.

Yotam
Mineur
Mineur

Berichtdoor Yotam » 14 jun 2007 18:47

leg aub uit. wil je ook vertellen wat voor woorden er staan en wat er had moeten staan als de kanttekenaren gelijk zouden hebben? lijkt me uitermate interessant.

Iedereen heeft de mogelijkheid tot bekering en wordt ook daartoe opgeroepen, wie dit niet doen worden veroordeeld omdat ze niet geloofd hebben.
iedereen heeft de mogelijkheid...???? dat is puur remonstrants. ik hoop voor je dat je het niet zo bedoeld als je het neerschrijft.
menschen helpt elkaar, koopt Hollandschen waar
Christus heeft maar 1 kerk tot zijn bruid, Hij is geen polygamist.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 jun 2007 18:56

Dat hoop ik nu juist wel en Marnix een beetje kennende, bedoeld hij het precies zoals hij het zegt.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 jun 2007 19:17

Een verzoening voor de zonden van de gehele wereld is natuurlijk wat anders dan een verzoening van de zonden van de gehele wereld.

Het eerste is waar, het tweede niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 jun 2007 19:24

wil je daarmee zeggen dat niet iedereen de mogelijkheid heeft tot bekering?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 jun 2007 20:01

Naar mijn overtuiging focussen we met zijn allen veel te veel op de woorden, hele, alle of wereld. Het staat er inderdaad. Hele wereld. En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld. (KJV: vertaling: the whole world).

ολου του κοσμου (holos hay kosmos --> hele de wereld) daarbij is het wel goed om te bedenken dat de betekenis van 'hele' en 'kosmos' misschien wel wat anders kunnen zijn dan wij denken. A primary word; “whole” or “all”, that is, complete (in extent, amount, time or degree), especially (neuter) as noun or adverb: - all, altogether, every whit, + throughout, whole.. Daarnaast is misschien de context ook wel erg belangrijk. Johannes was namelijk een jood (en verbondskind). Wij zijn dan wel verbondskinderen, dat wil nog niet zeggen dat wij ook joden zijn.

[John Gills schreef:the Syriac version renders it, "not for us only, but also for the whole world"; that is, not for the Jews only, for John was a Jew, and so were those he wrote unto, but for the Gentiles also. Nothing is more common in Jewish writings than to call the Gentiles amle, "the world"; and
Mlweh lk, "the whole world"; and Mlweh twmwa, "the nations of the world
In de Syrische versie staat geschreven 'niet voor ons alleen, maar ook voor de hele wereld'. Dat betekend 'niet alleen voor de Joden' (Johannes was een Jood en de mensen aan wie de brief gericht was waren ook Joods), maar ook voor de heidenen. Niets is meer gewoon in de Joodse geschriften dan om de heidenen/volkeren 'amle (de wereld)' of 'mlew lk (de hele wereld)', 'mlweh twmwa (alle natieën van de wereld) te noemen.

Zo maar wat denk duwtjes..

"it happened to a certain high priest, that when he went out of the sanctuary, amle ylwk, "the whole world" went after him;''

which could only design the people in the temple. And elsewhere {o} it is said,

"amle ylwk, "the "whole world" has left the Misna, and gone after the "Gemara";''

which at most can only intend the Jews; and indeed only a majority of their doctors, who were conversant with these writings: and in another place {p},

"amle ylwk, "the whole world" fell on their faces, but Raf did not fall on his face;''

where it means no more than the congregation. Once more, it is said {q}, when

"R. Simeon ben Gamaliel entered (the synagogue), amle ylwk, "the whole world" stood up before him;''

that is, the people in the synagogue: to which may be added {r},

"when a great man makes a mourning, amle ylwk, "the whole world" come to honour him;''

Als er behoefte aan is om dit ook vertaald te hebben, roept u maar ;) Natuurlijk praat ik nu maar andere mensen na, en ik heb expres even het Commentaar van Gills gepakt (omdat hij bekend staat als een zogenoemde 'hypercalvinist') Het is dus maar net de vraag wat Marnix bedoeld met 'de hele wereld', bedoeld hij daar mee 'Jezus Christus stierf voor alle mensen. hoofd voor hoofd, zonde voor zonde', in dat geval is inderdaad de vraag 'als voor alle zonden betaalds is, waarom wordt het dan niet bij alle mensen toegepast?'. Dit zijn niet direct de grootste problemen, het gaat vooral om hoe deze leer in praktijk wordt gebracht. In Baptistenkringen (vroeger) in Engeland heb en had je de General Baptists en de Particular Baptists (waar de Strict Baptists bijvoorbeeld onder vallen).

De General Baptists geloofden in de algemene verzoening (Verzoening voor de zonden van de gehele wereld) de Particular Baptists geloven in de *denkt* gewone verzoening? De verzoening van de zonden van de uitverkorenen. Ik weet niet goed hoe je deze dingen zou moeten preken. Voor elk mens ligt er gewoon de oproep tot bekekering, echter God weet wie er geen gehoor zullen geven aan die oproep, de vraag is dan, stierf Hij voor hen? Ik weet niet wat ik zelf geloof, in mijn kerk wordt altijd fél gepreekt tegen 'dien algemenen verzoening' waar o.a Vrijgemaakten in zouden geloven, maar natuurlijk de alverzoening is nog veel erger ;) Zolang er evenwicht gepreekt wordt, hoeft deze stof helemaal niet naar voren te komen, maar in elke hoek van het gereformeerde komt het wel voor, op een of andere manier.

Ik kan er niet tegen dat er in mijn kerk altijd gezegt wordt 'wij moeten ons bekeren, wij zijn zondaren, wij zijn ...', iedereen is onbekeerd (zeg maar), even ernstig vind ik het sommige andere kerken waar maar wat te makkelijk wordt 'gewijd' als het gaat om 'wij zijn kindjes van de Goede Herder, de Heere Jezus stierf voor ons, wij zijn het lichaam van Christus', dat is de andere kant. Jezus Christus stierf voor de mensen die in Hem zullen gaan geloven, Hij stelt zijn leven voor zijn schapen (zo heb ik het geleerd). Om dan te stellen dat 'niet iedereen bekeerd kan worden', dat durf ik niet aan. Als het aan God ligt kan het zeker, maar het zal niet gebeuren (na ik geloof).

@Marnix, het is misschien goed om de Dordtse Leerregels te lezen, vooral hoofdstuk 2, ze maken daar het een en andere behoorlijk duidelijk. Een bekend (Engels) ezelsbruggetje voor de vijf punten van het calvinisme is:

TULIP
* Total depravity
* Unconditional election
* Limited atonement
* Irresistible grace
* Perseverance of the saints

De vijf punten zijn opgesteld in de Dordste Leerregels, dus ik weet niet goed hoe een waere gereformeerde zulke dwaelingen kan uitdraegen :)

2-3. Deze dood van den Zone Gods is de enige en volmaakte offerande en genoegdoening voor de zonden; van oneindige kracht en waardigheid, overvloediglijk genoegzaam tot verzoening van de zonden der ganse wereld.

2-8. Want dit is geweest de gans vrije raad, de genadige wil en het voornemen van God den Vader, dat de levendmakende en zaligmakende kracht van den dierbaren dood Zijns Zoons zich uitstrekken zou tot alle uitverkorenen, om die alleen met het rechtvaardigmakend geloof te begiftigen, en door ditzelve onfeilbaar tot de zaligheid te brengen; dat is: God heeft gewild, dat Christus door het bloed Zijns kruises (waarmede Hij het nieuwe verbond bevestigd heeft), uit alle volken, stammen, geslachten en tongen, diegenen allen, en die alleen, krachtiglijk zou verlossen, die van eeuwigheid tot de zaligheid verkoren, en van den Vader Hem gegeven zijn; hen zou begiftigen met het geloof, hetwelk Hij hun, gelijk ook andere zaligmakende gaven des Heiligen Geestes, door Zijn dood heeft verworven; en hen van al hun zonden, zowel de aangeborene als de werkelijke, zowel na als vóór het geloof begaan, door Zijn bloed zou reinigen, tot het einde toe getrouwelijk bewaren, en ten laatste zonder enige vlek en rimpel heerlijk voor Zich stellen.

2-9. Deze raad, voortkomende uit de eeuwige liefde Gods tot de uitverkorenen, is van den aanbeginne der wereld tot op dezen tegenwoordigen tijd, de poorten der hel zich tevergeefs daartegen stellende, krachtiglijk vervuld geweest, en zal ook voortaan vervuld worden, alzo dat de uitverkorenen te zijner tijd tot één vergaderd zullen worden, en dat er altijd zal zijn een Kerk der gelovigen, gefundeerd in het bloed van Christus, dewelke Hem, haar Zaligmaker, Die voor haar, als een bruidegom voor zijn bruid, aan het kruis Zijn leven overgegeven heeft, standvastiglijk beminne, geduriglijk diene, en hier en in alle eeuwigheid prijze.

http://www.gkv.nl/main.asp?intTreeviewI ... derdeel=66 Bij hoofdstuk 2, de verwerping van de dwalingen der remonstranten, verwerping 6:
[i] 6. God heeft, voor zover het aan Hem ligt, aan alle mensen de weldaden die door de dood van Christus verkregen worden, in gelijke mate willen schenken. Wanneer sommigen aan de vergeving van de zonden en het eeuwige leven deel krijgen en anderen niet, hangt dit verschil af van de vrije wil, die ingaat op de genade, welke zonder onderscheid aangeboden wordt. Het genoemde verschil hangt niet af van een bijzondere gave van Gods barmhartigheid, die zo krachtig in de mensen zou werken, dat dezen zich - in tegenstelling tot anderen - die genade eigen zouden maken.

[b]Zij die dit leren, misbruiken het onderscheid tussen verwerving en toepassing van het heil, om zo bij argeloze en onervaren mensen deze mening ingang te doen vinden. Terwijl zij doen alsof zij dit onderscheid op een juiste manier naar voren brengen, proberen zij intussen het volk het dodelijke gif van de pelagiaanse dwalingen toe te dienen.[b]]/i]
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 jun 2007 20:08

Gerdien B. schreef:wil je daarmee zeggen dat niet iedereen de mogelijkheid heeft tot bekering?

Ik meen dat de bedoeling van dit vers een andere is, dan dat we in onszelf mogelijkheden hebben. Integendeel, de bedoeling van dit vers is dat het ons een mogelijkheid geeft, zodra de Heilige Geest dit vers (of een ander vers) in ons hart laat ontkiemen. Dan zeggen we: dit Woord is waar, nl. dat Jezus een verzoening voor de zonden van de wereld is en in geloof mag ik daar voor mezelf ja en amen op zeggen.

De mogelijkheid die Raido noemt (niet alleen voor joden, maar ook voor heidenen) is ook een mogelijkheid, al is volgens mij niet zeker dat Johannes alleen aan joodse gelovigen schreef; ik vermoed eigenlijk dat dit niet uitsluitend het geval was.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 14 jun 2007 20:29

Een andere manier om de vraag te beantwoorden is deze, en denk ik behoorlijk gereformeerd: wil je daarmee zeggen dat niet iedereen de mogelijkheid heeft tot bekering? Ja, iedereen kan bekeerd worden aangezien iedereen kan vragen om bekering, en wie het vraagt die zál het krijgen (de zekerheid ligt in Jezus Christus). Vanuit de mens gezien komt daar helemaal niets van de verkiezing bij te kijken, daarom hoef je daar op dit punt ook niet op te antwoorden.

Ja, iedereen kan bekeerd worden, omdat God een gunnende God is en Zijn Zoon het volmaakte offer heeft gebracht. Als je begint over 'maar hoe weet ik nou of ik uitverkoren ben, moet ik niet eerst een teken krijgen of ik uitverkoren ben, voordat ik mij mag bekeren', dan zit je naar mijn overtuiging heel erg verkeerd. De vraagt 'wordt iedereen dan bekeerd?' vind ik ook een verkeerde vraag, stel dat ik 'Ja' zou zeggen, heb je daar dan problemen mee? Gun je het die mensen niet?

Net als mensen nu vragen of 'geheel Israel' nou betekend dat het hele Joodse volk bekeerd zal worden. Je weet het niet, maar als het gebeurd wat dan nog? God is Groot.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”