Het grote Israel/Palestina topic Deel 1

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 11 jun 2007 10:58

Aragorn schreef:Het hele beeld van een meester en een klas is al fout, dat is wat ik aan wilde tonen. Maar daar komt men blijkbaar niet los van.

Je maakte zelf die vergelijking :wink: . Ik snap ook niet zo goed waarom je die vergelijking maakte. Israël is totaal niet paternalistisch....het enige wat ze doen is zich zelf beschermen. Ik denk dat de Arabische wereld wat paternalistischer zou moeten zijn tegen onstabiele/fragiele gebieden als Libanon en Palestina.
Afbeelding

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 jun 2007 11:09

Ik maakte die vergelijking om aan te geven met wat voor situaties ik het toontje van dalethvav associeer en dat ik dat hier dus niet echt op z'n plaats vind. Daarmee zeg ik niets over Israël zelf.

reform
Moderator

Berichtdoor reform » 11 jun 2007 11:19

Aragorn schreef:Ik maakte die vergelijking om aan te geven met wat voor situaties ik het toontje van dalethvav associeer en dat ik dat hier dus niet echt op z'n plaats vind. Daarmee zeg ik niets over Israël zelf.

Mijn excuses...ik had het niet zo goed gelezen. Je had het inderdaad over dat de opmerking van Delatvav paternalistisch klonk. Waarom vind je dat eigenlijk paternatistisch klinken....je geeft er een negatieve lading aan?
Afbeelding

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 11 jun 2007 14:17

Aragorn schreef:Mwah, feiten. Het toontje is typisch dat van een leraar die voor een klierende klas staat en zegt: als er nu nog één propje gegooid wordt moeten jullie allemaal nablijven. Vervolgens vliegt er een propje naar voren en dan 'hebben ze het voor zichzelf verpest'. Paternalistisch dus.

Wbt Fatah, die manifesteren zich idd niet zo heel gematigd de laatste tijd.

Deze vergelijking is natuurlijk nogal ongenuanceerd. Het gaat hier namelijk om een situatie waarbij doden kunnen vallen.

Wat dit verder van doen heeft met paternalisme is mij ook geheel onduidelijk.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 24 jun 2007 19:47

N.a.v. dit conflict las ik de volgende, m.i. haarscherpe, analyse die tot nadenken aanzet, in een boekje uit ´91 (maar nog steeds actueel):

Hierin (dat de Islam de laatste openbaring van God is - dv) ligt de wortel van de hele strijd om Israel. Want als de Islam het laatste woord van God is, dan is de wedergeboorte van een Israelische staat een onmogelijkheid, en haar overleving een afschuwelijke belediging voor de Islam. Individuele Joden of kleine Joode gemeenschappen zouden nog getolereerd kunnen worden als oude overblijfselen van een volk dt in Gods ogen rechschapen was, maar een moderne Joodse staat en volk ontkrachten de islamitische bewering dat de Joden door God zijn afgewezen en dat de Islam hun opvolger en vervulling is. (.....) Daarom is het door zijn aard onmogelijk een Joodse staat te accepteren, en àls men deze moet erkennen, zal dit alleen zijn met de bedoeling om de staat op een geschikter tijdstip uiteindelijk te vernietigen.
(.....)
De werkelijke situatie is geestelijk en theologisch, het is een ideologische confrontatie. Wat voor reden zouden de Islamitische landen - met hun uitgestrekte gebieden, hun grote rivieren en hun onmetelijke olierijkdommen - kunnen hebben om Israel te willen bezitten; een land niet groter dan Wales en zonder deze bronnen, anders dan een geestelijke reden? Voor westerlingen, die in een maatschappij leven waarin godsdienst en theologie gedevalueerd zijn tot sentimentele en traditionele belevingen van weinig waarde in nationaal en politiek leven, is het moeilijk te begrijpen dat zoiets een dynamische rol kan spelen in deze tijd. Maar dat is wel zo in vele islamitische landen
De dag breekt aan... - Lance Lambert
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 02 jul 2007 11:33

.....

Jihad-Mickey Mouse sterft 'als martelaar'
ANP
JERUZALEM - Farfour, de sterk op Mickey Mouse lijkende cartoonmuis die kinderen in de Palestijnse gebieden aanspoorde tot de jihad (heilige oorlog), is de martelaarsdood gestorven. Dat stond afgelopen zaterdag te lezen in de Israëlische krant The Jeruzalem Post.

De door de radicaal islamitische Palestijnse beweging Hamas bestierde zender al-Aqsa, zond vrijdag de laatste uitzending uit van het programma 'Pioniers van Morgen', waarin Farfour de hoofdpersoon was.

In deze laatste episode werd Farfour doodgeslagen door een Israëlische ambtenaar die zijn land wilde inpikken. De ambtenaar werd overigens gespeeld door een Palestijn.

,,Farfour is de martelaarsdood gestorven toen hij zijn land probeerde te verdedigen. Hij is gedood door kindermoordenaars'', zei co-presentatrice Sara.

In de show, die wekelijks werd uitgezonden, prezen Farfour en Sara geregeld de gewapende strijd tegen onder meer Israël en de Verenigde Staten en werd verder opgeroepen tot de islamitische wereldheerschappij.

Israël had felle kritiek geuit op het programma.
bron: ND maandag 02-07-07
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Terug naar “Archief”