Waarom de 'refo-cultuur'?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 10 jun 2007 13:09

Raido schreef: Bijvoorbeeld als het gaat om kleding in de kerk, imho hoort die netjes te zijn. Daar kun je een aantal uitgangspunten voor maken. Bijvoorbeeld in de kerk je de schouders bedekt hebben voor vrouwen o.i.d

Toch zie ik liever een vrouw met een singlet aan in de kerk zitten, dan een vrouw met bedekte schouders die niet in de kerk zit.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 10 jun 2007 13:25

En de vraag is natuurlijk: Wat is de definitie van netjes. Ik vind niet bedekte schouders nou niet een toonbeeld van "niet netjes" bijvoorbeeld. Zelfde geldt voor hoed, rok, etcetera. :)

Kortom, wie bepaalt dat en op basis waarvan? :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 jun 2007 23:30

Harm-J schreef:
Raido schreef: Bijvoorbeeld als het gaat om kleding in de kerk, imho hoort die netjes te zijn. Daar kun je een aantal uitgangspunten voor maken. Bijvoorbeeld in de kerk je de schouders bedekt hebben voor vrouwen o.i.d

Toch zie ik liever een vrouw met een singlet aan in de kerk zitten, dan een vrouw met bedekte schouders die niet in de kerk zit.
Ik zou die singlet-vrouw dan gewoon een mooie shawl over haar schouders draperen, eerbied voor God kan nooit kwaad :)

En verder lijkt mij het nogal wiedes, maar ik had het dan ook gewoon over 'netjes zijn in de kerk', het punt van buiten de kerk was daarin niet aan de orde.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 11 jun 2007 00:05

Raido schreef:En verder lijkt mij het nogal wiedes, maar ik had het dan ook gewoon over 'netjes zijn in de kerk', het punt van buiten de kerk was daarin niet aan de orde.

'k snap wel wat jij bedoelt, kan mij daar ook wel in vinden, toch kom je dan op een hellend vlak terecht denk ik als je daar regels aan gaat verbinden. het kan zo maar gebeuren dat zoals Marnix ook al stelde: 'Kortom, wie gaat de regels bepalen dan en op basis waarvan?

Het lijkt mij belangrijker dat het hart in de eredienst op God gericht is, dan dat daar iemand volgens de geldende (kleding)regels totaal in het nieuw gestoken zit, maar niet met het hart op God gericht, en met de gedachte:'kijk mij hier nu eens zitten'.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 11 jun 2007 06:37

Het lijkt er idd af en toe op dat het gangpad van de kerk een soort catwalk is in bepaalde refo-kringen. Ik ken ook mensen die ver weg gaan winkelen, dat er niemand bij hun uit de kerk hetzelfde aan hebt! Ze krijgen bijna een rolling als iemand anders hetzelfde draagt.

sela

Berichtdoor sela » 11 jun 2007 06:45

pol schreef:Het lijkt er idd af en toe op dat het gangpad van de kerk een soort catwalk is in bepaalde refo-kringen. Ik ken ook mensen die ver weg gaan winkelen, dat er niemand bij hun uit de kerk hetzelfde aan hebt! Ze krijgen bijna een rolling als iemand anders hetzelfde draagt.

:P ik zie het al helemaal voor me..
tja, behoorlijk materialistisch eigenlijk, is het niet..

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 11 jun 2007 07:29

Vind ik ook, maar hoe kom je helemaal los van die cultuur. Mijn familie is nogal refo-achtig en ik ben het zwarte schaap hierin en pas me altijd aan om de lieve vrede. Maar af en toe baal ik er van!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 jun 2007 09:37

pol schreef:Vind ik ook, maar hoe kom je helemaal los van die cultuur. Mijn familie is nogal refo-achtig en ik ben het zwarte schaap hierin en pas me altijd aan om de lieve vrede. Maar af en toe baal ik er van!

Herken dit super.
Soms is het ook wel moeilijk. Soms heb ik gewoon zo'n dag dat ik geen zin heb om mij aan te passen maar gewoon naar een verjaardag wil gaan zoals ik ben. Als ik dan aan de komende boze blikken, vermaningen e.d. denk laat ik dat dan ook wel weer

Dat is daarom ook dat de cultuur niet geheel weggaat uit je, want je blijft deels er aan gebonden door je familie, ook al wil je er zelf helemaal uit
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 11 jun 2007 13:52

Gerdien B. schreef:
pol schreef:Vind ik ook, maar hoe kom je helemaal los van die cultuur. Mijn familie is nogal refo-achtig en ik ben het zwarte schaap hierin en pas me altijd aan om de lieve vrede. Maar af en toe baal ik er van!

Herken dit super.
Soms is het ook wel moeilijk. Soms heb ik gewoon zo'n dag dat ik geen zin heb om mij aan te passen maar gewoon naar een verjaardag wil gaan zoals ik ben. Als ik dan aan de komende boze blikken, vermaningen e.d. denk laat ik dat dan ook wel weer

Dat is daarom ook dat de cultuur niet geheel weggaat uit je, want je blijft deels er aan gebonden door je familie, ook al wil je er zelf helemaal uit

Nou dat is echt herkenbaar, maar aan de andere kant hoever moet je je eigen aanpassen? En doe je het voor de "vermanende ogen"van familie vrienden of doe je het voor de Heere?
Maar aan de andere kant moet je ook respect hebben, maar hoever moet je gaan?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 jun 2007 17:20

Je moet elkaar ook niet expres dwars gaan liggen. Daarom pas ik mij aan als ik naar ze toe ga, maar als zij hier komen dan is de kans wel erg groot dat ik er niet bij loop zoals zij het graag zouden willen zien.
Dat is de vrijheid die ik neem in mijn eigen huis.

open minded
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor open minded » 11 jun 2007 17:29

Dus als ik het goed begrijp, willen een aantal van jullie wel meer vrijheid, maar krijgen jullie de kans niet om die te nemen?
Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. (Galaten 5:1)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 jun 2007 17:32

zo kan je het ongeveer wel omschrijven ja

pol
Majoor
Majoor

Berichtdoor pol » 11 jun 2007 18:01

Wat versta je precies onder vrijheid? Losbandigheid enz. Of gewoon jezelf kunnen zijn in een spijkerbroek en niet volgens die uiterlijke dingen leven, maar WEL je vertrouwen stellen op je Heer en Heiland?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 11 jun 2007 18:06

ik ben zelf van het laatste uit gegaan.

Elkaar vrijheid geven om op hun eigen manier hun geloof vorm te geven en dat dan ook respeceteren

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 11 jun 2007 18:22

Ik vind dat het grootste probleem van de refocultuur. Men heeft het geloof beperkt tot het naleven van regels die het uiterlijk van het leven van mensen bepalen.

Terug naar “Archief”