sinterklaas

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

sinterklaas

Berichtdoor janneke » 06 nov 2002 13:44

Ik heb al een keer een topic geopend over pakjesavond, en dit is een wat meer serieuze versie erop:)

Sinterklaas...Elkaar kadootjes geven, surprises maken, gedichten maken, pepernoten, enz enz.
Wat denken jullie hier van?
Kun je als christen mee doen aan Sinterklaas, je kinderen laten geloven in de Sint?
En vieren jullie het?

Ps. het gaat dus vooral om het christelijke idee rondom Sinterklaas.

Johanne
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Johanne » 06 nov 2002 13:48

Ja, ik zie eigenlijk niet in wat er fout is aan sinterklaas...

Ja je laat je kinderen er wel in geloven ofzo, maar volgens mij is dat toch niet verkeerd. Zolang je sinterklaas maar niet als een of andere afgod ofzo gaat zien....
"I am a lonely soldier, I fight my own war
Everyone's caught up in themselves
My wounded soul is tearing me down"

-Narnia-

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 06 nov 2002 13:54

Wij hebben thuis gewoon elk jaar Sinterklaas gevierd. Maar ik woon ook, net als m'n ouders vroeger, in een stad. Ik heb het nooit een foute gewoonte gevonden. Ik vond het als kind, natuurlijk, juist heel erg leuk! Het gevaar is misschien wel dan kinderen God en Sinterklaas door elkaar gaan halen. Dat ze God allemaal cadeuatjes vragen en gewoon boos worden als ze die niet krijgen, ik bedoel: dat kan toch?

Bij mij op school zijn er altijd wel een paar jongens en meisjes die geen sinterklaas mogen vieren van thuis, dan vind ik het ook niet meer leuk als diegenen er niet bijzijn, en moet je gewoon niets doen.

Overigens; bij mij op school op 5 december is er elk jaar "pepernoten gooien in de aula" dat vind ik erg dom! Die gasten uit de 6e klas doen altijd het hardste mee. Inplaatst van dit kinderachtige "speelfestijn" kunnen we toch ook eens per jaar gaan koffien met de klas in het lokaal?! Maar goed, ik stop want ik dwaal lekker af, dat is natuurlijk niet de bedoeling... :wink:
Dus, dat.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 06 nov 2002 16:09

Ik ben thuis opgevoed met de stelling:
Sinterklaas bestaat niet en we vieren gewoon lekker sinterklaas.

Lijkt me een goeie houding, ook vanuit christelijk oogpunt. Kinderen laten geloven dat Sint bestaat, is ze laten geloven in een leugen -> FOUT

cadeautjes geven -> GOED

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 06 nov 2002 16:36

vanuit het idee van de wereldgelijkvormigheid kan ik wel begrijpen dat mensen bezwaren hebben tegen het vieren van sinterklaas. Kunnen we niet zoeken naar een alternatief?

Zelf heb ik er nog niet echt een mening over, ik voel er veel voor om kinderen wel te vertellen wat het is, hen niet expliciet te verbieden het te vieren op school of waar dan ook, maar zou het zelf niet organiseren.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 06 nov 2002 17:01

Tegen het elkaar cadeautjes geven en er een gezellig gezinsgebeuren van maken heb ik geen bezwaar. Maar dan wel met mate.
Geen gelieg ed, wel de waarheid vertellen.
Geen gebeuren wat alleen maar commercieel te noemen is en wat bol staat van de dure cadeaus. Juist de kleine dingen zijn fijn, de grote maken vaak alleen maar hebberig.

Een sober klaasfeest dus...
;-)
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 06 nov 2002 18:49

Wij noemen het gewoon pakjesavond en aan Sinterklaas hebben we geen behoefte. Dure cadeaus komen er ook niet op tafel. Dus een Calvinistisch sobere, doch gezellige familiebijeenkomst.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 nov 2002 13:36

Dat maakt het gewoon leuk, lekker relaxed met je familie of vrienden plezier cq lol maken, voor een leuk bedragje.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 07 nov 2002 13:40

Volgens mij zijn meerdere het hier over eens dat je kinderen niet in de Sint mag laten geloven... Dan een paar vragen van mijn kant:

1-Hebben je ouders jullie er wel in laten geloven?
2-Heb je je kinderen (als je ide hebt) erin laten geloven?
3- Hoe gaat dat op school met je kinderen, als andere kinderen WEL in de sint geloven?

Ben benieuwd naar de anwtoorden!

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 07 nov 2002 14:07

Mijn ouders reageerden hetzelfde als die van Tk en anderen. Niet geloven in wel vieren.

Ik ben er dus me opgegroeid dat sinterklaas de buurman of een oom oid dergelijk was ( wadtie meestal ook) en dat de kadootjes gewoon door paps en mams gekocht waren.

Sinterklaas komt of van rooms of van islam daar zijn verschillende meningen over en is dus een afgod. Erin geloven of laten geloven is dus afgodenverering.

Andere kinderen in een klas die er wel in geloven zul je op een refoschool iets minder snel meemaken. Toch lijkt me dat idd hel moeilijk. De verantwoording ligt in feite bij de ouders. Een kind vertellen dat het anders is kan dus voor problemen met de ouders zorgen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 nov 2002 14:11

Moppie??

iets wat van de roomsen komt is een afgod???
Lijkt me een rare redenering, wil je het uitleggen?

Zelfs heiligen zijn geen afgoden, dus ik vrees dat je iets beter moet uitleggen wat je bedoeld...

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 07 nov 2002 14:16

islam iig wel TK.

Overigens is heiligenverering tegen alle reformatorische norm in

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 07 nov 2002 14:20

Moppie, ik kan nog steeds de link niet leggen tussen het aan je kind wijsmaken van het bestaan van Sint Nicolaas, en tussen afgodendienst...

Feit is dat er een Nicolaas geweest is die veel goeds deed. Later is hij heilig verklaard, maar dat maakt hem niet slechter toch?

Wij herdenken die man met het vieren van kadootjes geven.

Nix mis mee toch?

Alleen het voorliegen dat die man geleefd heeft, dat is erg. Het is liegen, maar je vereerd hem er toch niet mee?

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 08 nov 2002 07:01

Overigens is heiligenverering tegen alle reformatorische norm in

Weet je dat zeker? Ds. Kersten is anders ook 'heilig verklaard'. Kritiek op zijn handel en wandel staat gelijk aan heiligschennis.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 08 nov 2002 12:03

Ds. Kersten is anders ook 'heilig verklaard'.

Zeer betreurenswaardig.

Tk: Ik denk dat je dat idd aan een kind niet hoeft uit teleggen. Maar het is toch wel mijn achterliggende gedacht. Een kind duidelijk maken dat de beste man idd niet leeft, is denk ik voldoende.

Terug naar “Archief”