Situatie in Israel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 04 okt 2006 07:46

Markie schreef:Dank voor alle eer! Ik bemoei me echter niet persoonlijk met de situatie aldaar, maar ventileer alleen maar wat ideeën die misschien een oplossing voor Israël zouden kunnen zijn voor wat betreft het beschermen van zijn onschuldige burgers.

Ja, alleen ventileer je de mening dat er daarvoor maar een hele berg burgers gedood moeten worden ("Heel Libanon van de kaart vegen") maar wil je zelf geen bloed aan je handen. Tenzij we zelf bereid zijn met een semi-automatisch geweer daar vrouwen en kinderen te gaan "af te gaan raggen", denk ik dat wat terughoudendheid ons zou sieren. Ook in Libanon wonen onschuldige burgers.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 04 okt 2006 09:04

Optimatus schreef:
Markie schreef:Als de UNHCR net zulk werk levert als de VN met hun zgn vredesmachten dan ben ik bang dat het niet goed komt. Alweer 4000 raketten onder de ogen van die zgn vredesmacht richting hezbollah getransporteerd. Wel heel triest.

De VN is net zo sterk als dat de leden willen dat de VN zijn. Dat heb je altijd met multilaterale instanties. Als de VN een autonome besluitvorming zou hebben (dus als supranationale staat zou functioneren), was het heel wat eenvoudiger.

Maar dat willen de lidstaten niet.

Hier heb je, v.w.b. de zwakte van de VN betreft, zekere een sterk punt denk ik. Alleen vraag ik me af wat de keerzijde van de medaille zou zijn wanneer de VN supranationaal zou functioneren.
Ben overigens benieuwd wat die (ws) Zuid-Koreaanse opvolger van Koffi gaat doen.
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 04 okt 2006 12:14

Optimatus schreef:
De VN is net zo sterk als dat de leden willen dat de VN zijn. Dat heb je altijd met multilaterale instanties. Als de VN een autonome besluitvorming zou hebben (dus als supranationale staat zou functioneren), was het heel wat eenvoudiger.

Maar dat willen de lidstaten niet.

De burgers van de lidstaten willen dat nog minder. Geen enkele organisatie zo ondoorzichtig en ondemocratisch als de VN.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 04 okt 2006 12:53

Raido schreef:
Markie schreef:Als de UNHCR net zulk werk levert als de VN met hun zgn vredesmachten dan ben ik bang dat het niet goed komt. Alweer 4000 raketten onder de ogen van die zgn vredesmacht richting hezbollah getransporteerd. Wel heel triest.
Doe er wat aan, wordt onderdeel van UNHCR of het IDF dan doe je in ieder geval wat jij vind dat goed is..

De verantwoording ligt bij hen die de verantwoording opzich genomen hebben die wapensmokkeling te voorkomen.
Als het IDF dat doet wordt dat gezien als verbreking van de wapenstilstand.

En laten we hopen dat het rustig blijft

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 11 nov 2006 23:34

Ik vind het vrij treurig dat beide kemphanende partijen steeds weer de wapenstilstanden en andere akkoorden en dergelijke zaken overtreden.

Stilaan krijg ik een beetje het idee van: laat ze het lekker tot op de laatste man uitvechten en haal onze jongens (voor zover aanwezig) terug. Dat gegriep daar in het Midden-Oosten zou geen bloed van onze mannen vrouwen moeten kosten, noch dat van andere Europeanen.

In Afrika en in Azië wordt deze tactiek al jaren toegepast, ik zou niet inzien waarom er dan niet één lijn getrokken kan worden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 12 nov 2006 09:27

Optimatus schreef:Stilaan krijg ik een beetje het idee van: laat ze het lekker tot op de laatste man uitvechten en haal onze jongens (voor zover aanwezig) terug. Dat gegriep daar in het Midden-Oosten zou geen bloed van onze mannen vrouwen moeten kosten, noch dat van andere Europeanen.

Dat idee zou je bijna krijgen he? Groot hek erom en over 10 generaties kijken we wel wat er nog over is. Maar ja, ook in het MO zijn er mensen die er niks mee te maken hebben en die onschuldig slachtoffer zijn van het geweld daar, en die mensen kunnen we niet in de steek laten. Wat dat betreft zie ik niet in waarom het leven van "onze" mensen meer waard zou zijn dan levens van hun mensen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 12 nov 2006 12:17

En daar heb je gelijk in.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 nov 2006 12:53

Optimatus schreef:Ik vind het vrij treurig dat beide kemphanende partijen steeds weer de wapenstilstanden en andere akkoorden en dergelijke zaken overtreden.

Je kunt dat treurig vinden, maar ik heb toch sterk het vermoeden dat je niet voldoende op de hoogte bent van hoe afspraken en beloftes worden beleefd in het Midden-Oosten.

In Afrika en in Azië wordt deze tactiek al jaren toegepast, ik zou niet inzien waarom er dan niet één lijn getrokken kan worden.

Misschien zou je je moeten informeren over de aanwezigheid van VN-personeel in de verschillende Afrikaanse en Aziatische landen. Dat is, zo vermoed ik, meer dan jij op dit eerste gezicht denkt.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 08 jun 2007 11:56

Even dit oude topic omhooggehaald. In de Israelische pers (bijv. Haaretz en de Jerusalem Post) wordt momenteel druk gespeculeerd over een mogelijke oorlog met Syrie deze zomer. Tegelijkertijd wordt er gespeculeerd over mogelijke geheime vredesonderhandelingen. Wat wel duidelijk is, is dat beide landen zich intensiever op oorlog lijken voor te bereiden.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 jun 2007 12:01

Welja, er kan nog wel een oorlogje bij.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 08 jun 2007 12:28

Ben ik niet met je eens, Libanon staat op ontploffen en het lijkt me voor de fragiele stabiliteit in het Midden Oosten niet bepaald rooskleurig als daar ook nog een oorlog bijkomt tussen Israel en Syrie.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 jun 2007 12:44

Het was ook een weinigje ironisch bedoeld. :wink:

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 08 jun 2007 19:10

het is even afwachten wat er gaat gebeuren, maar ik verwacht geen oorlog.

oorlog in spe
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

rafaell

Berichtdoor rafaell » 09 jun 2007 19:15

Terug naar “Archief”