Welke wet is door Christus afgeschaft?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 17 jan 2007 20:54

Ik heb verschillende keren jou postig gelezen biblebook, het is Bijbels en ik kan het er mee eens zijn, mooi, vooral deze:
God schrijft, indien wij hem aanvaard hebben Zijn wet in onze harten waardoor wij een besneden hart ontvangen en de wet niet naar de geschreven wet doen die niet te onderhouden is, maar naar de gewoonte, dat Geestelijk is. Wij herkennen de wet en doen die naar de gewoonte in onze handelingen. (Liefde voor Jezus en de Vader)

Tegenwoordig zeggen ze in kerkelijk denominaties dat je in Christus moed geloven en aannemen zonder te beseffen wat dat inhoud. In die denominaties kom je veelal terecht bij een arrivé-geloof in de zin van ‘welgesteld’ en einde verhaal. Een beleving in Christus volmaakte offer is er niet maar het tegenovergestelde namelijk in de lusten van deze tijd.

Jij zegt in de aangehaald quote dat indien we de wet aannemen / aanvaard hebben die voor een natuurlijk mens een ergernis / dwaasheid is maar voor een geestelijk mens ‘besneden hart’ een buitengewone rijkdom en in het dagelijkse leven toepasbaar. Zalig zijn de doden, die in den Heere sterven, van nu aan. Ja, zegt de Geest, opdat zij rusten mogen van hun arbeid; en hun werken volgen met hen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 17 jan 2007 23:47

Als we Christus aannemen, die voor Joden een aanstoot is en voor Grieken een dwaasheid, dan pas kunnen we ook naar de wet gaan leven omdat de Geest in ons komt wonen en werken... Niet de wet op zich is de aanstoot maar Christus... zegt de Bijbel.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 18 jan 2007 00:11

Marnix schreef:Als we Christus aannemen, die voor Joden een aanstoot is en voor Grieken een dwaasheid, dan pas kunnen we ook naar de wet gaan leven omdat de Geest in ons komt wonen en werken... Niet de wet op zich is de aanstoot maar Christus... zegt de Bijbel.

Marnix, dat is juist, als we Jezus aannemen en door Hem ons leven laten inrichten, dan leef je door de Wet van God, want Jezus is wet voor ons geworden.
We hoeven de tafelen niet meer te zien maar Jezus, Hij legt ze in ons hart.
Dan wordt het een natuurlijk proces, door de wet leert men de zonde kennen, maar nu de Here Jezus, en de Heilige Geest overtuigt ons daarin.

En de Here Jezus wil ons daar dagelijks mee helpen.

marin

open minded
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor open minded » 04 jun 2007 11:08

Als Christen zijn we vrij van de wet (Halleluja!)

In Galaten 5:13 staat:

Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde

We hoeven niet meer te leven naar de wet, maar DOOR de Geest!

marin
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor marin » 04 jun 2007 20:12

open minded schreef:Als Christen zijn we vrij van de wet (Halleluja!)

In Galaten 5:13 staat:

Broeders en zusters, u bent geroepen om vrij te zijn. Misbruik die vrijheid niet om uw eigen verlangens te bevredigen, maar dien elkaar in liefde

We hoeven niet meer te leven naar de wet, maar DOOR de Geest!

Hoi open minded,
"Halleluja vrij van de wet", wil jij mij dat eens uitleggen? er is in voorgaande veel over gesproken met elkaar, heb je dat wel gelezen?
Een tekst is gemakkelijk op te schrijven, maar....wat bedoeld Jezus met vrijheid in Hem.
Voel jij niet, als je iets verkeerd doet?
Hoeven niet meer te leven naar de wet? welke wet?
Als wij Jezus leren kennen, en door Hem verlost zijn van , ja waarvan?
Dan willen wij als het goed is niet meer zondigen (verkeerde dingen doen) of wel? Dat is de strijd die elk kind van God aangaat.
Als je de Here Jezus hebt aangenomen en de wet voor ons heeft vervuld, de wet die tegen ons getuigde ( in voorgaande berichten besproken) valt er een heel ander licht op dit onderwerp.

vr.groet
marin
Jes 8: 20: Tot de wet en tot de getuigenis! Voor wie niet spreekt naar dit woord, is er geen dageraad. King James: Dit komt, omdat er in hen geen licht is.

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 05 jun 2007 04:01

Ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat Jezus zei:

Wie Mij lief heeft, onderhoud Mijn geboden!

Efezi‘rs 6:17 Draag als een helm de verlossing en als zwaard de Geest, dat wil zeggen Gods woorden

Dus.......heeft Christus nergens de wet van Zijn Vader en God afgeschaft.
Stelen mag niet en ergens een merkteken opzetten, wat niet van jou is, ook niet. Als dus "elke zondag" de Geboden worden voorgelezen dan zijn vele Christenen niet alleen doof en blind, maar vooral hardleers!

Openbarin 14:6-10

1.Het Evangelie is eeuwig, en dus ook de geboden.
het evangelie Žn dus de geboden zijn een geestelijke ervaring en toepassing voor ons leven en anderen. Daar ging ook Christus ons in voor.

2. Deze aarde met zijn Merkteken, een valse doctrine is reeds verloren.
christenen wordt wakker en aanvaard de wetten van een andr, geestelijk en hemels Rijk. Immers Christus`rijk is niet van deze aarde.

3. Zij die de aardse editie van Gods blijven navolgen met haar -veranderde wetten- van God zal ook drinken van Gods gramschap en uiteindelijk, door eigengerechtigheid, verloren gaan. Voor zover hij of zij weet en bekend -kan- zijn met Gods Eeuwigdurende 10 geboden.

Lees ook eens waar deze 3 engelenboodschappen voor staan:

Openbaring 14:6-10 de aankondiging van het oordeel.

Dus goed weten waar je mee bezig bent, voordat het Grote Babylon daadwerkelijk valt, nadat de twee Beesten van Openbaring 13 het met elkaar eens zijn geworden en hun wetten (Merkteken) plaats heeft gemaakt voor de Genade-tijd waarin ELK mens het Zegel van de Hemelse God konden ontvangen.

Gewoon goed leren lezen en "zondags" je afvragen of met het 4e gebod dan ook de 7e of de 1e dag der week wordt bedoeld. Raar dat zoveel "aanbeden" predikanten elke week zondigen tegen de Heilige Geest, inclusief hun slapende kudde. Net als de 5 onwijze maagden, die lieten hun lampen ook niet brenden waardoor hunne kennis en inzicht verloren ging. Christus heeft al aangekondigd: Mijn volk gaat verloren door gebrek aan kennis.

De verkondiging als ook het instellen van valse doctrines en de aanvaarding er van, is een Teken van Christus`spoedige komst!

Onderdaad "Open minded" we mogen leven door de Geest. En van wie komt die Heilige Geest dan. En wat is dan het verschil tussen de Heilige Geest, de Zoon en de Heilige Vader? Onderhoud Gods Geest dan, ineens, de geboden niet meer? Is Gods Geest een "Onreine Geest" geworden, Nogal vreemde redernering Open minded. Eerst nadenken dan doen! Ik dacht dat vele kerken zo hingen aan de "Drie-enigheid" van God, wat overigens geheel onbijbels is.

Salty schreef:

Het Nieuwe Verbond- >>>> Het Verbond in Yeshua als offer , mediator en als Hogepriester.
Heel goed! De wereldse kerken schrijven, nota bene op grond van Christus:

Zondag is ons MERK-teken van autoriteit, de kerk staat boven de Bijbel, en verandering van de Sabbataanbidding is een bewijs van dat feit.

Welnu de zondag is geen bewijs van Gods autoritei maar van de mens die Gods geboden en wetten heeft veranderd! Niet voor de mens, maar van de mens. Hij heeft zich Gods wetten toegeeigend en ze, daarom veranderd en aan de natuurlijke geest van de mens aan gepast. Een onreine Geest!

Welnu de Sabbat van het 4e gebod, de zaterdag, is een bewijs van Gods autoriteit, maar voor de mens, in relatie met een reine Geest.

groet
Laatst gewijzigd door biblebook op 05 jun 2007 04:28, 5 keer totaal gewijzigd.

open minded
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor open minded » 05 jun 2007 07:36

Even wachten!

Lees Galaten 5 maar eens na op het 'Leven DOOR de Geest'. Ik zal er enkele verzen uithalen:

19 Het is bekend wat onze eigen wil allemaal teweegbrengt: ontucht, zedeloosheid en losbandigheid, 20 afgoderij en toverij, vijandschap, tweespalt, jaloezie en woede, gekonkel, geruzie en rivaliteit, 21 afgunst, bras- en slemppartijen, en nog meer van dat soort dingen. Ik herhaal de waarschuwing die ik u al eerder gaf: wie zich aan deze dingen overgeven, zullen geen deel hebben aan het koninkrijk van God. 22 Maar de vrucht van de Geest is liefde, vreugde en vrede, geduld, vriendelijkheid en goedheid, geloof, 23 zachtmoedigheid en zelfbeheersing. Er is geen wet die daar iets tegen heeft.

Als we dus (uiteraard door Gods genade) gaan leven door de Geest, hebben we geen wet meer nodig om ons aan te moeten houden. De Geest zal ons leiden.

Het gaat om de mindset. Natuurlijk is het de bedoeling dat we als Christen leven zoals God dat wil. Maar als wij gelovige Christenen zijn, hoeven we niet meer op eigen kracht de wet na te leven, maar mogen we ons laten leiden door de Geest.
Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. (Galaten 5:1)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 05 jun 2007 09:45

Paulus zegt in Galaten 5 ook dat wie door de Geest leeft, de wet niet tegen zich heeft. Als je de vrucht van de Geest legt naast wat de wet van ons vraagt, dan blijkt dat die vrucht volmaakt in overeenstemming is met de geestelijke bedoeling van de wet. Paulus zegt immers ook dat de wet geestelijk is (Rom. 7:14). Hij zegt nergens dat de wet (10 geboden) afgeschaft is als leefregel voor ons, maar wel dat we vrijgemaakt zijn van de vloek van de wet (Gal. 3:13).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

open minded
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor open minded » 05 jun 2007 14:59

Amen!
Christus heeft ons bevrijd opdat wij in vrijheid zouden leven; houd dus stand en laat u niet opnieuw een slavenjuk opleggen. (Galaten 5:1)

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 05 jun 2007 18:06

Beste Open minded en Elbert,

Is het zo dat je hier op aarde "zo maar"ineens op slag je door de heilige Geest laat leiden? Of groei je in de ervaringen die ook Jezus had met de Heilige Geest, die Hij toeliet in Zijn leven en Zich ook door die Geest liet bedouwen, dat wat Hij van Zijn Vader Žn God ontving. Is het onderhouden van de wet een bewijs dat de wet dan ook is afgeschafd, of kon Jezus de wet ook overtreden.

Jezus leert ons nergens dat we ons lukraak moeten laten leiden door de Heilige Geest, want we zijn geen slaven maar vrienden van Christus en kinderen van Zijn Žn Onze Vader in de hemel. Wie zijn kinderen als slaaf behandeld, is een slechte vader en geen voorbeeld van het Hemelse.

Houdt het leven door de Heilige Geest dan ook in dat we ALLE geboden eerbiedigen en trachten er naar te leven, of is het nog steeds zo dat,als we

open minded
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor open minded » 07 jun 2007 09:52

Biblebook,

Even een reactie.

Is het zo dat je hier op aarde "zo maar"ineens op slag je door de heilige Geest laat leiden? Of groei je in de ervaringen die ook Jezus had met de Heilige Geest, die Hij toeliet in Zijn leven en Zich ook door die Geest liet bedouwen, dat wat Hij van Zijn Vader Žn God ontving.

De Heilige Geest is een 'gave' van God. Lees maar in Handelingen 2, bijv vers 4:

'en allen werden vervuld van de heilige Geest'

Er staat niet: en allen begonnen te groeien in het zich laten leiden door de Geest.
Helaas betekent dit niet dat we op dat moment zonder zonden zijn.
Jezus kon de wet niet overtreden omdat Hij de Zoon van God is.

Jezus leert ons nergens dat we ons lukraak moeten laten leiden door de Heilige Geest, want we zijn geen slaven maar vrienden van Christus en kinderen van Zijn Žn Onze Vader in de hemel.

God wil idd geen slaven. Maar ons laten leiden door de geest is geen slavernij, integendeel. Romeinen 6:16 zegt:

Wanneer u zich als slaaf in iemands dienst stelt, weet u toch dat u hem moet gehoorzamen? Wanneer u de zonde dient, leidt dat tot de dood; wanneer u God gehoorzaamt, leidt dat tot vrijspraak.

En romeinen 8:15 zegt:

U hebt de Geest niet ontvangen om opnieuw als slaven in angst te leven, u hebt de Geest ontvangen om Gods kinderen te zijn, en om hem te kunnen aanroepen met ‘Abba, Vader’.

Dus als we ons door de Geest laten leiden zijn we vrij en mogen we Gods kinderen zijn en hem Papa noemen! Fantastisch toch?

[quote]Houdt het leven door de Heilige Geest dan ook in dat we ALLE geboden eerbiedigen en trachten er naar te leven, of is het nog steeds zo dat,als we

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 08 jun 2007 04:17

Beste Open Minded,

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. God stelt geen voorwaarden. Zijn Liefde voor ons is onvoorwaardelijk. De Heilige Geest leert ons juist om dat te doen wat hij van ons vraagt. Het zal je niet lukken om alle geboden te houden. God stelt geen onmogelijke eisen aan zijn kinderen.

Je citeert zelf Ezechiel 36: 25:27. Daar staat dat God ons zijn Geest zal geven en dan zal zorgen dat jullie volgens mijn wetten leven en mijn regels in acht nemen.
Dat zegt het tegenovergestelde!

Ik begrijp niet dat je lunt stellen dat God geen voorwaarden stelt. In Gods hemelrijk komt niets dat zondig is. Dus ergens stelt God voorwaarden om het Hemelrijk binnen te kunnen gaan. Openbaring 14:6-10 geeft heel duidelijk aan dat er 3 voorwaarden gesteld worden voor de Christen in ieder geval, die het mogelijk maken dat hij of zij Geestelijke Joden dienen te zijn. EŽn van de meest sprekende in Openbaring 14 is dat het Grote Babylon gevallen is.

God stelt ook geen onmogelijke eisen aan zijn kinderen. Maar wie is nu een kind van God. Als Jezus aangeeft dat zij die Hem liefhebben, ook Zijn geboden bewaren, dat stelt Christus dus toch een eis. het kan niet zo zijn dat we elke zondag naar de kerk gaan, terwijl God een geheel andere wetmatigheid heeft, namelijk de Sabbat. Een eeuwig verbond en bovendien het 4e gebod van de decaloog.

Je haalt wel verschillende Bijbelpassages aan, maar die staan in een heel ander licht dan dat jij wil doen geloven.

God stelt geen eisen. Ik zou maar heel voorzichtig zijn let zo`n uitspraak.

Aangaande de wezt, leert het Schriftwoord van God:

Christus`leven toont aan wat gehoorzaamheid aan Gods wet inhoudt. Johannes 15:10

Zo heeft dus de wet niet afgedaan. Matt. 5:17-20

Is de wet -die jij als niet vereist ziet- is basis voor het oordeel. Prediker 12:13-15 en Jacobus 2:8-12

Onze gehoorzaamheid is een getuigenis aan de wereld 2 Korinthiers 3:2,3

Eens tijd voor serieus Bijbelonderricht Open minded.

Groet

biblebook
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor biblebook » 08 jun 2007 04:17

Beste Open Minded,

Hier ben ik het dus absoluut niet mee eens. God stelt geen voorwaarden. Zijn Liefde voor ons is onvoorwaardelijk. De Heilige Geest leert ons juist om dat te doen wat hij van ons vraagt. Het zal je niet lukken om alle geboden te houden. God stelt geen onmogelijke eisen aan zijn kinderen.

Je citeert zelf Ezechiel 36: 25:27. Daar staat dat God ons zijn Geest zal geven en dan zal zorgen dat jullie volgens mijn wetten leven en mijn regels in acht nemen.
Dat zegt het tegenovergestelde!

Ik begrijp niet dat je lunt stellen dat God geen voorwaarden stelt. In Gods hemelrijk komt niets dat zondig is. Dus ergens stelt God voorwaarden om het Hemelrijk binnen te kunnen gaan. Openbaring 14:6-10 geeft heel duidelijk aan dat er 3 voorwaarden gesteld worden voor de Christen in ieder geval, die het mogelijk maken dat hij of zij Geestelijke Joden dienen te zijn. EŽn van de meest sprekende in Openbaring 14 is dat het Grote Babylon gevallen is.

God stelt ook geen onmogelijke eisen aan zijn kinderen. Maar wie is nu een kind van God. Als Jezus aangeeft dat zij die Hem liefhebben, ook Zijn geboden bewaren, dat stelt Christus dus toch een eis. het kan niet zo zijn dat we elke zondag naar de kerk gaan, terwijl God een geheel andere wetmatigheid heeft, namelijk de Sabbat. Een eeuwig verbond en bovendien het 4e gebod van de decaloog.

Je haalt wel verschillende Bijbelpassages aan, maar die staan in een heel ander licht dan dat jij wil doen geloven.

God stelt geen eisen. Ik zou maar heel voorzichtig zijn met zo`n uitspraak.

Aangaande de wet, leert het Schriftwoord van God:

Christus`leven toont aan wat gehoorzaamheid aan Gods wet inhoudt. Johannes 15:10

Zo heeft dus de wet niet afgedaan. Matt. 5:17-20

Is de wet -die jij als niet vereist ziet- is basis voor het oordeel. Prediker 12:13-15 en Jacobus 2:8-12

Onze gehoorzaamheid is een getuigenis aan de wereld 2 Korinthiers 3:2,3

Eens tijd voor serieus Bijbelonderricht Open minded.

Groet

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 08 jun 2007 08:27

Hm, maar dat je Zijn geboden houdt is wederliefde tot God, uit dankbaarheid voor Zijn genade..
Je kunt niet zeggen van God te houden en vervolgens alleen maar doen wat God verdriet doet, maar dit is iets anders dan dat God het als een voorwaarde stelt. Hij weet dat Zijn liefde en genade voor wederliefde zorgt en dat Hij hen daardoor kan heiligen.

En dan heeft Open-minded wel gelijk dat we het niet volledig kunnen houden. We gaan dan wel steeds meer op Hem lijken, maar zonden blijven, zolang we hier op aarde zijn (Hij kent Zijn schepselen goed, lezen we ook in psalm 103). Gelukkig ziet God Zijn kinderen in Christus aan, dus Hij ziet hen als rein.

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 08 jun 2007 08:33

Als de wet voor ons een liefde-wet geworden is, is er wat in ons veranderd.
Het was eerst een straffende-wet, toe wij nog in onze zonden waren, maar door wedergeboorte een liefde-wet geworden. Door die wedergeboorte zijn wij niet van de wet af, want die wet klaagt ons nog steeds aan! maar wij hebben een Middelaar en voorsprak Christus waarop wij kunnen pleiten bij de Vader.

Mooi uitgelegd van jou @biblebook, over de wet, mee eens.
Mt 13:43 Dan zullen de rechtvaardigen blinken, gelijk de zon, in het Koninkrijk huns Vaders. Die oren heeft om te horen, die hore.

Terug naar “Archief”