Ik ben erfgenaam van het eeuwige leven want ik geloof!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kaw
Majoor
Majoor

Ik ben erfgenaam van het eeuwige leven want ik geloof!

Berichtdoor Kaw » 13 nov 2003 08:28

In de H.C. worden eerst de twaalf artikelen besproken en dan komt deze vraag en antwoord:

Catechismus 23 schreef:Vraag 59
Wat hebt u er nu aan, dat u dit alles gelooft?

Antwoord Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben en een erfgenaam van het eeuwige leven.

Stelling:
Ik geloof dus ben ik voor God rechtvaardig en erfgenaam van het eeuwige leven.

Hoe ben ik rechtvaardig voor God?

Catechismus 23 schreef:Vraag 60
Hoe bent u rechtvaardig voor God?

Alleen door waar geloof in Jezus Christus.
Al klaagt mijn geweten mij aan, dat ik tegen alle geboden van God zwaar gezondigd en geen daarvan gehouden heb en dat ik nog altijd uit ben op elk kwaad, toch schenkt God mij, zonder enige verdienste van mijn kant, alleen uit genade, de volkomen voldoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus. Hij rekent mij die toe, alsof ik nooit zonde had gehad of gedaan, ja, alsof ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht had die Christus voor mij volbracht heeft.
Aan deze weldaad heb ik alleen deel, als ik die met een gelovig hart aanneem.

Ik neem God's beloften met een gelovig hart aan, want ik weet dat Hij mij zal leiden naar mijn eeuwige Kanaän.

Catechismus 23 schreef:Vraag 64
Maar maakt deze leer de mensen niet zorgeloos en goddeloos?

Antwoord Nee, want het kan niet anders, of ieder die door waar geloof in Christus ingeplant is, brengt vruchten van dankbaarheid voort.

Ik heb de wil gekregen om te bidden "Uw wil geschiede!" en de kracht gekregen om Zijn wil realiteit te maken in mijn leven. Ik verlang om het goede te doen, al is mijn leven nog bevlekt met zonden omdat mijn vlees sterk is en mijn wil zwak.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 nov 2003 08:34

Komt het uit jezelf of uit Christus? Voor het eeuwige leven moet iemand wel wederom geboren worden (Nicodemus).

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 nov 2003 08:38

caprice schreef:Komt het uit jezelf of uit Christus? Voor het eeuwige leven moet iemand wel wederom geboren worden (Nicodemus).

Waar stelt de H.C. die vraag? En wat is wedergeboren? Is dat niet dat je totaal wereldse vlees een klein zaadje ontvangt van het goede vlees, zodat je een begin van de wil ontvangt die God van je vraagt? En moet dat niet groeien in je geloofsleven?
Is dat beginsel echt wel zo magisch als in de ger. gem. beschreven wordt? En hoe spreekt de bijbel over wedergeboorte?

"Maar bij U is vergeving, altijd al geweest, omdat U in ons leven, eerbiedig wordt gevreesd."

caprice

Berichtdoor caprice » 13 nov 2003 08:41

Het is alles uit God, en niets uit ons. In de geschiedenis met Nicodemus wordt dat duidelijk verwoord. We moeten niet denken dat we zelf wat voor de eeuwigheid kunnen doen (bidden, bijbellezen, veel werk verrichten in de kerk). Zelfs als we 0,0001 procent zelf moesten verdienen voor de eeuwigheid. Het valt niet mee om dat te geloven, want de paus leeft in het hart van ons allemaal. We willen graag werken.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 nov 2003 08:42

caprice schreef:Het is alles uit God, en niets uit ons. In de geschiedenis met Nicodemus wordt dat duidelijk verwoord. We moeten niet denken dat we zelf wat voor de eeuwigheid kunnen doen (bidden, bijbellezen, veel werk verrichten in de kerk). Zelfs als we 0,0001 procent zelf moesten verdienen voor de eeuwigheid. Het valt niet mee om dat te geloven, want de paus leeft in het hart van ons allemaal. We willen graag werken.

Yep en daarom kunnen we het geschenk van God's genade alleen maar aannemen.

caprice

Berichtdoor caprice » 13 nov 2003 08:48

Ja, maar er moet dus wel meer gebeuren dan alleen bidden, kerken, bijbellezen e.d. Dan zijn we nog niet wedergeboren. Dat gebeurt dus pas als wij die genade ontvangen.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 nov 2003 08:51

caprice schreef:Ja, maar er moet dus wel meer gebeuren dan alleen bidden, kerken, bijbellezen e.d. Dan zijn we nog niet wedergeboren. Dat gebeurt dus pas als wij die genade ontvangen.

En die genade ontvangen wij uit geloof.

joepie

Berichtdoor joepie » 13 nov 2003 09:33

En als wij die genade aannemen met een gelovig hart!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 nov 2003 09:37

joepie schreef:En als wij die genade aannemen met een gelovig hart!

Ja, zoals staat in H.C. 23.

Sjofar
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: Ik ben erfgenaam van het eeuwige leven want ik geloof!

Berichtdoor Sjofar » 13 nov 2003 11:29

Kaw schreef:In de H.C. worden eerst de twaalf artikelen besproken en dan komt deze vraag en antwoord:

Antwoord Dat ik in Christus voor God rechtvaardig ben en een erfgenaam van het eeuwige leven.

Stelling:

Al klaagt mijn geweten mij aan, dat ik tegen alle geboden van God zwaar gezondigd en geen daarvan gehouden heb en dat ik nog altijd uit ben op elk kwaad, toch schenkt God mij, zonder enige verdienste van mijn kant, alleen uit genade, de volkomen voldoening, gerechtigheid en heiligheid van Christus. Hij rekent mij die toe, alsof ik nooit zonde had gehad of gedaan, ja, alsof ik zelf al de gehoorzaamheid volbracht had die Christus voor mij volbracht heeft.

Ik neem God's beloften met een gelovig hart aan, want ik weet dat Hij mij zal leiden naar mijn eeuwige Kanaän.

Antwoord Nee, want het kan niet anders, of ieder die door waar geloof in Christus ingeplant is, brengt vruchten van dankbaarheid voort.

Ik heb de wil gekregen om te bidden "Uw wil geschiede!" en de kracht gekregen om Zijn wil realiteit te maken in mijn leven. Ik verlang om het goede te doen, al is mijn leven nog bevlekt met zonden omdat mijn vlees sterk is en mijn wil zwak.

AMEN!!

Is dit de Catechismus van de evangelische gemeenten? Wist niet dat de catechismus zo evangelisch was. Heerlijk.
Want hetzij dat wij leven, wij leven den Heere; hetzij dat wij sterven, wij sterven den Heere. Hetzij dan dat wij leven, hetzij dat wij sterven, wij zijn des Heeren. Romeinen 14:8

Kaw
Majoor
Majoor

Re: Ik ben erfgenaam van het eeuwige leven want ik geloof!

Berichtdoor Kaw » 13 nov 2003 11:45

Sjofar schreef:
Kaw schreef:In de H.C. worden eerst de twaalf artikelen besproken en dan komt deze vraag en antwoord:

Stelling:

AMEN!!

Is dit de Catechismus van de evangelische gemeenten? Wist niet dat de catechismus zo evangelisch was. Heerlijk.

Ja, verbazend he? De cath. onderscheidt zich van de evangelischen alleen met de kinderdoop en (niet speciaal genoemde maar wel geimpliceerde) verwerping van de volwassendoop. In die tijd werd er vooral gevochten met de R.K., vandaar dat de H.C. wel flink uitvalt tegen de R.K.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 13 nov 2003 12:53

Ik zou willen dat ik het ook had!!!

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 nov 2003 13:32

Sabra schreef:Ik zou willen dat ik het ook had!!!

Zou je kunnen vertellen wat je mist?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 13 nov 2003 13:38

Bestaat er een evangelische catechismus dan? Haddenz e ook wel eens wat eerder mogen vertellen :!:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 nov 2003 13:42

@mic schreef:Bestaat er een evangelische catechismus dan? Haddenz e ook wel eens wat eerder mogen vertellen :!:

De evangelische gemeenten doen uit princiepe toch zo min mogelijk met belijdenissen? Althans, dat is wat ik wel eens gehoord heb.

En de H.C. is niet een evangelische cath., maar is wel evangelisch qua het evangelie. Iets wat ik ook probeer te zijn. Oud ger. gem. in de radikale afkeer van de wereld en evangelisch als een evangelische gemeente.
(En hierin misschien best wel naief, maar dat is een ander onderwerp.)

Terug naar “Archief”