inenting

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

JopieK
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor JopieK » 12 nov 2003 11:59

Ik ben welliswaar Refo, maar wel een verlichtte, heb op 2 refo VO scholen gezeten en zou daar graag docent worden etc. maar probeer ook pragmatisch te denken.

Mijn broer is nu bijna 22, 2,5 jaar jonger dan mij. Hij werd geboren als een gezonde baby. Toen hij 13 maanden was is kreeg hij de DKTP prik. Binnen twee weken na die prik had hij opeens een ernstige vorm van epilepsie. Het is bekend dat de Kinkhoest uit de DKTP cocktail kan leiden tot epilepsie. Mijn broer is op 6 jarige leeftijd wonderlijk genezen, maar heeft er wel verstandelijke beperkingen aan overgehouden en kon niet naar normaal onderwijs, is nu werkeloos.

Ik ben niet tegen inenten op zich, maar er wel bezorgd over als mensen het klakkeloos doen: met mate enten lijkt mij! En om mensen te dwingen te laten enten vind ik erg onethisch.

Zie o.a.: http://www.epilepsie.net/actueel/ziekprikken.html en http://www.epilepsie.net/eigenverhaal/kinkhoest.html

Risico's van enten: http://www.tinussmits.nl/dynamic.htm?ma ... icoHIB.asp
Laatst gewijzigd door JopieK op 12 nov 2003 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Cognito Ergo Credo, Credo Ergo Sum

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 12 nov 2003 12:02

Ter verduidelijking: Ik bedoel niet dat we ons allemaal maar klakkeloos moeten inenten, maar om je niet in te enten omdat je God daarmee voor de voeten loopt, vind ik geen echte reden.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 nov 2003 12:22

Memmem schreef:
-jopie- schreef:Je niet laten inenten terwijl er een besmettelijke ziekte heerst is hetzelfde als geblindoekt over de A12 te gaan lopen en zeggen: 'Als God niet wil dat ik nu al sterf zal Hij zorgen dat ik niet wordt platgereden'

Weet je dat het levensgevaarlijk kan zijn als je je laat inenten terwijl de ziekte al heerst? Je kunt al besmet zijn, krijgt er een dosis bovenop en je bent doodziek.

En de vergelijking met een jas slaat nergens op, als ik een jas aan doe word ik echt niet ziek, als ik me laat inenten is die kans er wel. Je wilt niet weten hoeveel mensen stoppen met enten omdat hun kinderen overgevoelig zijn en hun leven lang last hebben van het enten.

Dat hebben we hier gemerkt, een jongetje van 1.5 werd ingeent toen de ziekte al heerste en is er aan overleden (is inmiddels alweer een jaar geleden)

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 12 nov 2003 14:16

Ikke21 schreef:
Memmem schreef:
-jopie- schreef:Je niet laten inenten terwijl er een besmettelijke ziekte heerst is hetzelfde als geblindoekt over de A12 te gaan lopen en zeggen: 'Als God niet wil dat ik nu al sterf zal Hij zorgen dat ik niet wordt platgereden'

Weet je dat het levensgevaarlijk kan zijn als je je laat inenten terwijl de ziekte al heerst? Je kunt al besmet zijn, krijgt er een dosis bovenop en je bent doodziek.

En de vergelijking met een jas slaat nergens op, als ik een jas aan doe word ik echt niet ziek, als ik me laat inenten is die kans er wel. Je wilt niet weten hoeveel mensen stoppen met enten omdat hun kinderen overgevoelig zijn en hun leven lang last hebben van het enten.

Dat hebben we hier gemerkt, een jongetje van 1.5 werd ingeent toen de ziekte al heerste en is er aan overleden (is inmiddels alweer een jaar geleden)

Tijdens de polio-epidemie, +_ 35 jaar geleden, werd er ook in ons dorp ingeent, daar zijn dus ook kinderen aan overleden.
Verder hoorde ik dat een kind was ingeent en sindsdien vreselijke eczeem heeft, heeft de huid helemaal kapot. Dus zonder gevolgen is het niet. Je moet niet voor niks je kind in de gaten houden en zonodig naar de dokter gaan.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 nov 2003 14:35

Ik blijf dit echt een heel moeilijk onderwerp vinden en volgens mij kan ik er pas echt over meepraten als ik zelf kinderen heb. Nu probeer ik nog de boot af te houden, maar weet dus niet hoe dat over een paar jaar is! Misschien dat ik dan nog eens reageer hier op.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 12 nov 2003 17:40

Ikke21 schreef:

Maar als het al heerst kan je toch allang besmet zijn? Dan helpt inenten volgens mij ook niet meer of wel?
En sommige mensen hebben wel zo'n heel groot vertrouwen op God en die doen niet aan inenten, ik denk dat voor deze mensen ook wel iets te zeggen is, waar vind je nog mensen die heel echt op God vertrouwen? Ik geloof niet dat deze mensen dan verkeerd handelen?!

dit vind ik een belangrijk punt. Hier heb ik ook een tijdje over nagedacht. Het punt alleen is waar bestaat dat vertrouwen uit?

Het vertrouwen moet dan betekenen dat je de ziekte niet zal krijgen. Op zich is dat mogelijk maar het in niet bijbels. Nergens in de bijbel kan je lezen dat iemand vraagt aan de Heere om het niet krijgen van een ziekte. Zeker dus ook niet dat dat gebed ook wordt verhoord.

ik vind dan ook het argument vertrouwen eigenlijk misplaatst. God geeft geen reden om te vetrouwen op grond van de bijbel. En daar wil ik nooit omheen gaan. Stappen we in zoiets kleins om de bijbel heen dan is dat vrees ik een hellend vlak.

De site's van Jopie K,

Opvallend is dat op een site ook een link naar homeopathy (schud dwaasheden) staat.

De gevaren zijn er heus wel maar in zeer geringe mate. We moeten ons in deze het volgende afvragen.

doen we niet inenten dan zijn we zeker (op basis van de gescheidenis) dat er met enige regelmaat vreselijke ziekten zullen uitbreken met tientallen procenten slachtoffers.

doen we vaccineren dan blijkt uit de feiten dat we dit sterk kunnen beperken.

groeten JacobH

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 12 nov 2003 17:51

Kaw schreef:Inenten is nog lang niet zo gevaarlijk als roken.
Waarom hebben die refo-farizeeërs het daar niet eens over?

moet dit nou

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 nov 2003 18:27

Memmem schreef:En de vergelijking met een jas slaat nergens op, als ik een jas aan doe word ik echt niet ziek, als ik me laat inenten is die kans er wel. Je wilt niet weten hoeveel mensen stoppen met enten omdat hun kinderen overgevoelig zijn en hun leven lang last hebben van het enten.

Oke als jij hebt zegt :mrgreen:
maare.. (komt ie hoor) ik zal mijn voorbeeld proberen te verdedigen.
Als jij je inent heb je en grotere kans dat je niet ziek wordt, omdat je beschermt tegen virussen.
Als jij een jas aantrekt heb je en grotere kans dat je niet ziek wordt, oomdat je je beschermt tegen de kou en de regen.

Toch kan je ondanks alle middelen nog ziek worden, of onder een auto komen, je kan je been breken, verlamt raken, kanker krijgen, ms krijgen, enz.. Dit heb jij niet in de hand, je gebruikt de middelen die er zijn om je te beschermen tegen ziektes, maar je weet dat God overal over regeert, als hij het nodig vindt dat jij ziek wordt. Is dat niet om je te pesten, of om je wat af te nemen maar om je dichter bij God te brengen.

Sorry, ik vindt dat je niet kan verantwoorden voor God dat je bewust een risico loopt om ziek te worden. God wil toch dat we goed voor onszelf zorgen?

Als je wegens omstandigheden je niet kan beschermen tegen ziektes mag je verwachten dat Hij voor je zorgt.. maar dat is wat anders dan je moedwillig in gevaar begeven.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 nov 2003 18:30

Ikke21 schreef:Ik blijf dit echt een heel moeilijk onderwerp vinden en volgens mij kan ik er pas echt over meepraten als ik zelf kinderen heb. Nu probeer ik nog de boot af te houden, maar weet dus niet hoe dat over een paar jaar is! Misschien dat ik dan nog eens reageer hier op.

Je staat iig al wat opener tegenover dan een (half) jaar geleden, ik herinder de discussie nog :mrgreen:

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 12 nov 2003 18:32

sommige gebruiken het argument dat inenting gevaarlijk kan zijn, en daarom zich niet laten inenten.

Mijn vraag:
Ent je je wel in als het zeker is dat de inenting geen gevaar met zich mee brengt?

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 12 nov 2003 23:28

Het verhaaltje van een man .

Er was eens een man die bijna was verdronken en God om hulp bad.
Toen kwam er een boot langs om de drenkeling op te pikken, de man schreeuwde dat hij hun hulp niet nodig was en dat God hem zou helpen.
Tot driemaal toe bad de man en tot driemaal toe kwam er een boot langs die hij weigerde.
Toen de man was verdronken zei hij tot God; ik heb tot driemaal toe gebeden en gesmeekt en u heeft mij niet van de verdinkingsdood gered.
Toen zei God ik heb tot driemaal toe een boot langsgestuurd en je bent niet meegegaan.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 13 nov 2003 08:19

hijwel schreef:
Ikke21 schreef:Ik blijf dit echt een heel moeilijk onderwerp vinden en volgens mij kan ik er pas echt over meepraten als ik zelf kinderen heb. Nu probeer ik nog de boot af te houden, maar weet dus niet hoe dat over een paar jaar is! Misschien dat ik dan nog eens reageer hier op.

Je staat iig al wat opener tegenover dan een (half) jaar geleden, ik herinder de discussie nog :mrgreen:

Haha, ja ik weet het, ik ben er ook meer over na gaan denken, maar een definitief antwoord weet ik nog steeds niet!! :mrgreen:

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 13 nov 2003 08:22

jacobH schreef:
Ikke21 schreef:

Maar als het al heerst kan je toch allang besmet zijn? Dan helpt inenten volgens mij ook niet meer of wel?
En sommige mensen hebben wel zo'n heel groot vertrouwen op God en die doen niet aan inenten, ik denk dat voor deze mensen ook wel iets te zeggen is, waar vind je nog mensen die heel echt op God vertrouwen? Ik geloof niet dat deze mensen dan verkeerd handelen?!

dit vind ik een belangrijk punt. Hier heb ik ook een tijdje over nagedacht. Het punt alleen is waar bestaat dat vertrouwen uit?

Het vertrouwen moet dan betekenen dat je de ziekte niet zal krijgen. Op zich is dat mogelijk maar het in niet bijbels. Nergens in de bijbel kan je lezen dat iemand vraagt aan de Heere om het niet krijgen van een ziekte. Zeker dus ook niet dat dat gebed ook wordt verhoord.

ik vind dan ook het argument vertrouwen eigenlijk misplaatst. God geeft geen reden om te vetrouwen op grond van de bijbel. En daar wil ik nooit omheen gaan. Stappen we in zoiets kleins om de bijbel heen dan is dat vrees ik een hellend vlak.

De site's van Jopie K,

Opvallend is dat op een site ook een link naar homeopathy (schud dwaasheden) staat.

De gevaren zijn er heus wel maar in zeer geringe mate. We moeten ons in deze het volgende afvragen.

doen we niet inenten dan zijn we zeker (op basis van de gescheidenis) dat er met enige regelmaat vreselijke ziekten zullen uitbreken met tientallen procenten slachtoffers.

doen we vaccineren dan blijkt uit de feiten dat we dit sterk kunnen beperken.

groeten JacobH

Waar geeft God geen reden om te vertrouwen op Hem? Weet je, ik ken echt mensen die puur uit hun liefde voor God, hun geloofsovertuiging, zich niet hebben verzekerd en ook in inenten. Het is bij deze mensen NIET zo van o, als God het niet wil, nee het is echt het vertrouwen alleen op God, ik heb echt heel veel respect voor deze mensen en ik denk dat we hier ook best jaloers om mogen zijn. Zo mooi om te zien hoe hun er mee omgaan!

caprice

Berichtdoor caprice » 13 nov 2003 08:32

God dankbaar zijn in voorspoed (je wordt niet ziek), geduldig in de verdrukking (als je wel ziek wordt, ter beproeving) en op Hem vertrouwend in de toekomst.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 13 nov 2003 09:21

jacobH schreef:
Kaw schreef:Inenten is nog lang niet zo gevaarlijk als roken.
Waarom hebben die refo-farizeeërs het daar niet eens over?

moet dit nou

Nou, soms...

Ik zie hier die mensen hier niet, maar ik ken er wel een paar. 1 daarvan vertelde al rokende trots dat geen van zijn 11 kinderen ooit ingeënt is. Toen ik hem vroeg waarom hij dat had gedaan, zei ie dat het van de bijbel niet mocht. Ik vond dat zo hypocriet en dubbelzinnig. Hij verzekert zich ook niet. Is al 4 keer met zijn bedrijf falliet gegaan en heeft enorme schulden, maar het is wel een voorbeeld voor de kerk! Altijd in het zwart, 11 kinderen, geen verzekering, geen inentingen, komt altijd 2 keer per zondag naar de kerk enz. Maar heeft geen idee waarom.

Terug naar “Archief”