Hoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jnien

Berichtdoor jnien » 15 jan 2007 12:50

:D

nickk
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor nickk » 18 apr 2007 22:58

Ik zie er totaal geen probleem in dat vrouwen geen hoed dragen in een kerk. Je hoofd is toch al bedekt met haar? In de tijd van Paulus werden hoeren kaalgeschoren en IMO. om dan gedoe te voorkomen, vroeg hij de vrouwen gesluierd te gaan.

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 27 mei 2007 15:29

1 Korinthe 11:2-13 schreef:2 Ik prijs het in u dat u mij bij alles als voorbeeld neemt en u aan de voorschriften houdt die ik u gegeven heb.
3 Ik moet u echter nog het volgende zeggen. Christus is het hoofd van de man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus.
4 Iedere man die met bedekt hoofd bidt of profeteert, maakt zijn hoofd te schande.
5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw.
6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken.
7 Een man mag zijn hoofd niet bedekken omdat hij Gods beeld en luister is. De vrouw is echter de luister van de man.
8 (De man is immers niet uit de vrouw voortgekomen, maar de vrouw uit de man;
9 en de man is niet omwille van de vrouw geschapen, maar de vrouw omwille van de man.)
10 Daarom, en omwille van de engelen, moet een vrouw zeggenschap over haar hoofd hebben.
11 Echter, in hun verbondenheid met de Heer is de vrouw niets zonder de man, en ook de man niets zonder de vrouw.
12 Want zoals de vrouw uit de man is voortgekomen, zo bestaat de man door de vrouw – en alles is ontstaan uit God.
13 Oordeelt u daarom zelf. [...]

Ik maak hieruit op dat een vrouw niet zonder hoofddeksel mag bidden of profeteren (= over God vertellen??) Zeker de zin uit bovenstaande tekst (5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw.) vind ik persoonlijk nogal hard uitgedrukt. :?
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 mei 2007 15:32

Ik vraag me af of Paulus hiermee bedoelde dat we hoedenparades in de kerken moeten gaan houden.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Hadassa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hadassa » 27 mei 2007 15:51

Gerdien B. schreef:Ik vraag me af of Paulus hiermee bedoelde dat we hoedenparades in de kerken moeten gaan houden.

Denk het niet, soms hebben ze gewoon zeeschuiten op dat degene die er achter niets meer ziet, ('k weet ook wel dat je moet luisteren in de kerk, maar het zou ook prettig zijn als je ook nog eens wat zag).
U schonk mij het leven en de liefde, Uw zorg heeft mij bewaard !

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 27 mei 2007 16:10

Prima als je om deze aangehaalde tekst een hoed op doet in de ker, maar schiet dan niet je doel voorbij!

Daarbij moet de ene nog een grotere en luxere hoed dan een ander. Ik vertik het daarom ook om een hoed op te zetten en heb alleen maar pinopetjes in mijn kast liggen
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 mei 2007 17:54

De vraag is of deze tekst niet meer vanuit die cultuur en situatie in Korinthe bekeken moet worden... ik lees namelijk nergens anders dat men dit zou moeten. Waarom het volk Israel niet? Waarom wordt het niet tegen andere gemeenten gezegd? De uitleg van Nickk is een veelgehoorde en een best waarschijnlijke uitleg. Overigens zegt Paulus dat dit alleen hoeft bij het bidden en profeteren, dus onderweg naar de kerk, en ook in de kerk tijdens de preek mogen ze best af.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 27 mei 2007 18:24

Voor je zulke uitspraken doet zou je je beter even kunnen verdiepen in de cultuur van die tijd.
Kaalgeschoren vrouwen waren toen hoeren.
Paulus wil dus niet dat je er als een hoer bij loopt wanneer je bidt of profeteert. Dat is niet zo gek toch? Dat wordt tegenwoordig ook niet netjes gevonden, bijvoorbeeld in de kerk.
Als je die tekst erg strikt wilt nemen moet je dus ook een hoed op voor je aan tafel gaat bidden voor je eten etc.
Magoed, cultuur verandert. Tegenwoordig zijn vrouwen met kort haar niet meer automatisch hoeren en kun je dat dus niet zomaar overal op betrekken.
pobody's nerfect

open minded
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor open minded » 04 jun 2007 10:49

Waarom wel een hoed op en niet met je handen in de lucht bidden?

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 04 jun 2007 10:52

traditie :)

open minded
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor open minded » 04 jun 2007 10:54

Dus omdat het traditie is, doet iedereen het maar? Is het dan ook je eigen mening?

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 04 jun 2007 13:56

Ja, dat gaat zo met tradities.

Mariekje88
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Mariekje88 » 04 jun 2007 18:34

open minded schreef:Waarom wel een hoed op en niet met je handen in de lucht bidden?
Ach, ik vroeg dat eens aan onze wijkouderling. Hij zei: als je voelt dat je dat 'moet' doen, het verlangen hebt, dan doe jij gewoon je armen omhoog!

blub
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor blub » 04 jun 2007 22:17

kwebbel schreef:
1 Korinthe 11:2-13 schreef:2 Ik prijs het in u dat u mij bij alles als voorbeeld neemt en u aan de voorschriften houdt die ik u gegeven heb.
3 Ik moet u echter nog het volgende zeggen. Christus is het hoofd van de man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus.
4 Iedere man die met bedekt hoofd bidt of profeteert, maakt zijn hoofd te schande.
5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw.
6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken.
7 Een man mag zijn hoofd niet bedekken omdat hij Gods beeld en luister is. De vrouw is echter de luister van de man.
9 en de man is niet omwille van de vrouw geschapen, maar de vrouw omwille van de man.)
10 Daarom, en omwille van de engelen, moet een vrouw zeggenschap over haar hoofd hebben.
11 Echter, in hun verbondenheid met de Heer is de vrouw niets zonder de man, en ook de man niets zonder de vrouw.
12 Want zoals de vrouw uit de man is voortgekomen, zo bestaat de man door de vrouw – en alles is ontstaan uit God.

lijkt me simpel.. de man geen hoofdbedekking en de vrouw wel tijdens bidden of profeteren. Dat betekend dus niet alleen op zondag in de kerk, maar alle dagen van de week wanneer iemand bid of profeteert...

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Race406 » 05 jun 2007 07:26

blub schreef:
kwebbel schreef:

lijkt me simpel.. de man geen hoofdbedekking en de vrouw wel tijdens bidden of profeteren. Dat betekend dus niet alleen op zondag in de kerk, maar alle dagen van de week wanneer iemand bid of profeteert...

Paulus schrijft deze dingen met het oog op de samenkomsten. Anders zou jij ook iedere dag in je nette kleren moeten rondlopen. Die trek je zondags immers ook aan?
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Terug naar “Archief”