weinig avondmaalgangers in de gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 jun 2007 10:37

Ten eerste bedankt voor de reacties hier en op msn. Dat doet goed.

Ik heb even verder nagevraagd en het blijkt dat de regels idd zo zijn in de GerGem dat ze je mogen weren van het Avondmaal, van de doop, belijdenis en weren te stemmen, als je tv in huis hebt. Al mag elke gemeente zelf hier de uiteindelijke beslissing over nemen.

Nooit geweten dat het echt zelfs vast ligt, wel geweten dat tv gevoelig ligt.

Het doet pijn dat de kerk, die 26 jaar lang, je eigen kerk is geweest je zo aan de kant. Dat een apparaat belangrijker is dan het werk van God.
Ik kan er niet meer bij.

:cry:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 02 jun 2007 10:56

Gerdien B. schreef:Het doet pijn dat de kerk, die 26 jaar lang, je eigen kerk is geweest je zo aan de kant. Dat een apparaat belangrijker is dan het werk van God.
Waarom dan niet de tv dumpen?

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 02 jun 2007 11:12

omdat ik ook wil weten wat er in de wereldgebeurd. Dat is verdraait het enige wat ik kijk.

Daarbij zetten zijn apparatuur boven het persoonlijk geloof. Ook al dump ik hem, dan nog maken zij een grote gruwelijke fout.

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 02 jun 2007 12:56

Optimatus schreef:Ik heb even nagedacht of ik hier nou wel of niet op zou reageren, maar (persoonlijk) zou ik direct opstapen. Het Heilig Avondmaal vier je voor God en met mensen. Als die mensen je het onmogelijk willen maken om voor God het Heilig Avondmaal te vieren, kunnen die mensen wat mij betreft naar Rome gaan fietsen, maar ik zou niet meer meedoen en een ander kerkverband opzoeken.

Uiteraard is er in elk kerkverband wel iets wat je niet aanstaat, maar het brood zou mij in dit kerkverband niet meer smaken.

Precies hoe ik er over denk.

jmpauw
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jmpauw » 02 jun 2007 20:48

Boekenlezer schreef:Misschien is het nuchtere commentaar op deze discussie van een derde persoon eens handig. Het lijkt mij best interessant om eens het commentaar te beluisteren van iemand met een echt gereformeerde opvatting, die ook eens wat positiefs over mij kan zeggen.
Wij kunnen wel eindeloos doordiscussiëren. Maar dat heeft volgens mij weinig nut. Volgens mij krijgt dat het karakter van een loopgravenoorlog, waarin we krampachtig in onze posities zitten ingegraven. Een loopgravenoorlog, waarin we er puur op uit zijn om elkaar onderuit te halen. Dat werkt alleen maar wrok, en dat is nergens nuttig voor. Daarom discussieer ik ook niet meer eindeloos door tot mijn energie helemaal op is om te discussiëren, zoals ik in het verleden deed. Ik kies er dan voor om wat anders nuttigs te gaan doen, wat opbouwender is.

Ik denk dat het probleem hierin zit, dat de reformatorische formulieren en belijdenisgeschriften voor jou (Boekenlezer) van grote waarde zijn, terwijl die waarde voor anderen (Gerdien en Riska) slechts zeer relatief is.
In dat geval is het weinig relevant om je te beroepen op geschriften die een discussiepartner niet (of gedeeltelijk niet) accepteert.

Bovendien maak je misbruik van de belijdenisgeschriften als je je erop beroept : zo zijn ze nooit bedoeld. Geen enkel belijdenisgeschrift of formulier is ooit bedoeld om je standpunt erop te baseren. Ze dienen slechts als onderricht, samenvatting van de geloofsleer, etc. maar niet als bewijs in welke discussie dan ook. Dat is alleen de Schrift - Sola Scriptura! Was dát niet het principe van de Reformatie?

Persoonlijk hecht ik veel waarde aan de gereformeerde belijdenisgeschriften en formulieren, maar je bent pas gereformeerd als je die belijdenisgeschriften niet meer nodig hebt, omdat je alles wat daar staat zélf uit de Bijbel kunt aantonen. En dát is waar het reformatorische christenen van vandaag vaak aan ontbreekt: als je denkt dat welke opvatting dan ook uit de HC, NGB, DL, formulieren, etc. op de Bijbel is gegrond, dan moet je dat aan kunnen tonen. Kun je dat niet, dan moet je óf nog veel leren, óf er zit misschien inderdaad een fout(je) in deze geschriften (en schrik daar niet van, want ze zijn niet onfeilbaar, leren we met de kerk van de Reformatie!).

Kortom, om weer even on-topic te komen: wat is de bijbelse motivatie om te stellen dat het Heilig Avondmaal alléén voor gelovigen is en niet voor mensen die Christus nog niet kennen als hun Verlosser?

Laten we deze vraag eens met Schriftgegevens te lijf gaan en dan hoop ik voor je, Boekenlezer, dat je op hetzelfde standpunt uitkomt als de belijdenisgeschriften.
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Teken de petitie op http://www.axci.nl/eerwraak

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 03 jun 2007 17:45

Nou Gerdien B., wat een gedoe joh! Sterkte ermee, ook met je eventuele keuzes!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 jun 2007 20:59

't Is toch eigenlijk schandalig dat een zure ouderling iemands geloofsleven zo negatief kan beïnvloeden.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

André

Berichtdoor André » 03 jun 2007 21:03

Optimatus schreef:'t Is toch eigenlijk schandalig dat een zure ouderling iemands geloofsleven zo negatief kan beïnvloeden.
Ik zou er denk ik ook op staan om met de predikant in gesprek te gaan.
Eens kijken wat zwaarder weegt, Gods Woord of tradities........

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 jun 2007 21:07

Zonder Schrift geen traditie, maar zonder traditie geen Schrift.

Echter, het is walgelijk als een of andere zure ouderling, die jou nauwlijks kent, laat staan jouw geloofsleven, zich op een ongekend stuitende en laatdunkende over jou en jouw geloofsleven meent te moeten uitlaten.

Als ik daar bij was geweest, had men de afdruk van mijn schoen operatief uit zijn anus moeten verwijderen.

André

Berichtdoor André » 03 jun 2007 21:15

Optimatus schreef:Zonder Schrift geen traditie, maar zonder traditie geen Schrift.

Echter, het is walgelijk als een of andere zure ouderling, die jou nauwlijks kent, laat staan jouw geloofsleven, zich op een ongekend stuitende en laatdunkende over jou en jouw geloofsleven meent te moeten uitlaten.

Als ik daar bij was geweest, had men de afdruk van mijn schoen operatief uit zijn anus moeten verwijderen.
Oké, misschien niet de uitkomst/oplossing.
Maar ik denk dat het zo simpel is, dat als men nu iemand toe laat toch het avondmaal men als kerkraad niet meer serieus kan worden genomen.
(Ik heb begrepen dat het over de tv ging)
Maar misschien waren er ook nog serieuze punten?

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 jun 2007 21:20

Een ouderling die zich zo meent op te moeten stellen tegen een jonge vrouw die zoveel vertrouwen in God heeft, is wat mij betreft volledig ongeschikt voor zijn taak.
Laatst gewijzigd door Optimatus op 04 jun 2007 10:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 03 jun 2007 21:21

André schreef:Ik zou er denk ik ook op staan om met de predikant in gesprek te gaan.
Eens kijken wat zwaarder weegt, Gods Woord of tradities........

Heeft geen zin vrees ik..... (Had het er vandaag nog met een kundig iemand over) Het gaat er bij Gergem om dat je volgens hun visie, met een televisie de wereld in huis haalt... Daar hebben ze vrolijk nog wat geschriften omheen gevouwen... Zo zal een inhoudelijk gesprek waarschijnlijk geen oplossing bieden.

Ik zou bijna stellen, zonder televisie en ook door andere kanalen te kanaliseren is het makkelijk mensen dom te houden. Zeer betreurens waardig voor de mensen die iets verder willen kijken en wel de schrift op waarheid willen toetsen zonder alles maar direct voor aanname aan te nemen, die krijgen nu de kous op de kop.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

André

Berichtdoor André » 03 jun 2007 21:38

Toch blijf ik het standpunt erg jammer vinden en ook redelijk achterhaald.
Misschien zijn er wel veel andere items belangrijk.
Het wordt wsl met de jaren ook steeds grijzer als je om je heen kijkt in de gemeente, jammer...

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 03 jun 2007 21:39

Tja, consequenties hè...

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 03 jun 2007 23:13

Ik heb de laatste dagen hard nagedacht over dit. niet alleen gedacht, veel gebeden, kan beter zeggen geroepen, tot God en veel met vrienden er over gehad.

Andre.. het gaat echt enkel en alleen om de tv.

Na mijn getuigenis zei de dominee: ik maak hier uit op dat je Avondmaalganger bent. Ik neem aan dat dus duidelijk is geworden wat voor werk God in mij gedaan heeft. Daarna kwam de tv de ten sprake.

Ik kan de kabel er achter uit trekken, maar wat dan? Ik mag dan aan het Avondmaal, maar ga ik daar dan nog zo graag zitten als vroeger? Sta ik er dan nog steeds zo open voor bemoediging van God? Ik denk zelf dat ik er ongemakkelijk zal zitten omdat ik mij eigenlijk niet geaccepteer voel door de mede Avondmaalgangers.

Schoppen en schelden en pijnigen heeft geen zin en dat leert Jezus ons ook niet, om zo met onze naasten om te gaan. Daarom heb ik besloten het volgende gesprek zeer zeker aan te gaan. Ik wil hier in ook gaan voorkomen dat het geen tekstensmijterij wordt en het elkaar om de oren slaan met loze argumenten. Zij mogen hun standpunt duidelijk maken en ik wil de mijne zeer duidelijk maken. Daarna is de vraag: mag ik aan het Avondmaal? is het ja, prima, is het nee, dan ga ik hier verder geen strijd over aan en vertrek ik uit de gemeente.

Eerst ervaarde ik het of dat het geloof onder mijn voeten vandaan getrokken werd. Ik was echt ten einde raad, maar God heeft mij op moment juist sterk gemaakt. Dit heeft Hij o.a. gedaan door stukken uit een boekje te laten lezen waar het ook gaat over duivel en God. Dat we niet voor de duivel hoeven te vrezen als we bij God Zijn want Zijn kracht is vele malen sterker.
Ik wil en zal ze duidelijk maken dat ze door in angst voor de duivel (de tv is duivels in hun ogen) te leven, vergeten vanuit de kracht van God te leven. Omdat ik vanuit God mag leven, heb ik niets te vrezen. Van de kerk niet en van de tv niet, omdat ik mag weten dat mijn relatie met God vele malen sterker is.

Ik wacht in Gods kracht alles af en ik geloof dat God mij in dat gesprek zal helpen.

Terug naar “Archief”