Boekenlezer schreef:Misschien is het nuchtere commentaar op deze discussie van een derde persoon eens handig. Het lijkt mij best interessant om eens het commentaar te beluisteren van iemand met een echt gereformeerde opvatting, die ook eens wat positiefs over mij kan zeggen.
Wij kunnen wel eindeloos doordiscussiëren. Maar dat heeft volgens mij weinig nut. Volgens mij krijgt dat het karakter van een loopgravenoorlog, waarin we krampachtig in onze posities zitten ingegraven. Een loopgravenoorlog, waarin we er puur op uit zijn om elkaar onderuit te halen. Dat werkt alleen maar wrok, en dat is nergens nuttig voor. Daarom discussieer ik ook niet meer eindeloos door tot mijn energie helemaal op is om te discussiëren, zoals ik in het verleden deed. Ik kies er dan voor om wat anders nuttigs te gaan doen, wat opbouwender is.
Ik denk dat het probleem hierin zit, dat de reformatorische formulieren en belijdenisgeschriften voor jou (Boekenlezer) van grote waarde zijn, terwijl die waarde voor anderen (Gerdien en Riska) slechts zeer relatief is.
In dat geval is het weinig relevant om je te beroepen op geschriften die een discussiepartner niet (of gedeeltelijk niet) accepteert.
Bovendien maak je misbruik van de belijdenisgeschriften als je je erop
beroept : zo zijn ze nooit bedoeld. Geen enkel belijdenisgeschrift of formulier is ooit bedoeld om je standpunt erop te baseren. Ze dienen slechts als onderricht, samenvatting van de geloofsleer, etc. maar niet als bewijs in welke discussie dan ook. Dat is alleen de Schrift -
Sola Scriptura! Was dát niet het principe van de Reformatie?
Persoonlijk hecht ik veel waarde aan de gereformeerde belijdenisgeschriften en formulieren, maar je bent pas gereformeerd als je die belijdenisgeschriften niet meer nodig hebt, omdat je alles wat daar staat zélf uit de Bijbel kunt aantonen. En dát is waar het reformatorische christenen van vandaag vaak aan ontbreekt: als je denkt dat welke opvatting dan ook uit de HC, NGB, DL, formulieren, etc. op de Bijbel is gegrond, dan moet je dat aan kunnen tonen. Kun je dat niet, dan moet je óf nog veel leren, óf er zit misschien inderdaad een fout(je) in deze geschriften (en schrik daar niet van, want ze zijn niet onfeilbaar, leren we met de kerk van de Reformatie!).
Kortom, om weer even on-topic te komen: wat is de bijbelse motivatie om te stellen dat het Heilig Avondmaal alléén voor gelovigen is en niet voor mensen die Christus nog niet kennen als hun Verlosser?
Laten we deze vraag eens met Schriftgegevens te lijf gaan en dan hoop ik voor je, Boekenlezer, dat je op hetzelfde standpunt uitkomt als de belijdenisgeschriften.