bedelaars

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

bedelaars

Berichtdoor Sjaan » 11 nov 2003 15:05

Hoe gaan jullie om met bedelaars? Ik durf ze niet goed geld te geven uit angst dat ze er drugs of alcohol voor gaan kopen.
Laatst kocht ik een kaart van een zwerver, hij wilde niet gewoon zijn handje ophouden. Hij had ook kettinkjes gemaakt met kruisjes eraan, die kon je van hem kopen. Maar ik vroeg me toen ik thuis kwam af hoe hij eigenlijk aan die kaarten was gekomen. Ze hadden geen vaste prijs, al gaf je bij wijze van spreken een eurocent, dan kreeg je nog een kaart van hem.
Volgens mij moet iedereen in dit land een dak boven zijn hoofd kunnen hebben.
Ken uzelf.

Mijn web-log!

TheShadow
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor TheShadow » 11 nov 2003 18:55

Een keer in Amsterdan een zwerver wat kleingeld gegeven. (stom) Later kwamen we hem tegen katsbezopen en zo stoned als een garnaal.

Vanaf toen geef ik geen enkele zwerver meer wat... en ik geloof ook niet dat alle zwervers allemaal zo zielig zijn.
I close my eyes, see you and me driving
If I am a river, you are the ocean
Got the radio on, got the wheels in motion ...

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 11 nov 2003 20:11

je kan ze wel wat geven als ze een daklozenkrant of zo verkopen, want dan overnachten ze in een tehuis, daarvoor moeten ze die kranten verkopen zo dat ze snachts kunnen overnachten ze moeten van het geld dus een bepaald deel afstaan en een ander deel mogen ze voor voedsel (etc.) gebruiken.
die mensen zijn dus echt dakloos! integenstelling tot zoveel anderen die wel bedelen...

cire
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor cire » 11 nov 2003 20:16

Een paar jaar geleden kwam ik regelmatig 's avonds op Rotterdam Centraal. Er waren toen vaak zwervers die om geld vroegen. Als het koud was en ze zeiden dat het voor een slaapplek was, gaf ik altijd wel een gulden.

Misschien gebruikten ze het wel voor wat anders, maar dat is niet mijn probleem, vond ik.

Mariamagdalena
Majoor
Majoor

Berichtdoor Mariamagdalena » 11 nov 2003 21:17

Er lopen met name in de grote steden heel wat zwervers rond, en dat die geen dak boven hun hoofd hebben, komt omdat ze vaak psygisch gestoord zijn. Ik vind het zielig, en ook al kopen ze er drank of drugs voor, ik heb altijd wel wat losgeld in mijn zak om zo her en der toch wat mensen wat te geven. Ik vind het leger des heils ook goed dat ze die stumpers soep en brood geven. ook had ik eens een grote zak patat gekocht en die kreeg ik voor de helft niet op, toen heb ik dat ook aan een zwerver gegeven. Ze hebben vaak aids en zijn verslaafd en in de war, en meestal komt het niet meer goed met ze. vooral als ze ouder zijn. Heel erg!

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 nov 2003 12:18

Een vriend van mij had het ook een x met een zwerver. Die vroeg geld aan hem maar m'n vriend bood een frietje aan. Toen wilde die zwerver alleen maar een hele haan.
Maar ja , zo zijn niet alle zwervers. Ik vind het ook moelijk. Ben van de zomer in Roemenie geweest en als je daar die zwervende en bedelende straatkinderen ziet kun je bijna niet weigeren. En ik wilde het ook niet. Vooral daar zie je hoeveel overvloed wij hebben ten opzichte van de kinderen en volwassenen daar. Ik vind het een schrijnend iets, mensen die niet net als wij een dak boven hun hoofd hebben en geen eten. Wilde dat ik ze helpen kon. Veel zeggen; het is hun eigen schuld. Maar daar ben ik het niet mee eens, niemand gaat voor de lol de straat op.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 12 nov 2003 12:23

Als ik met Daan ergens loop, en we zien een zwerver, geeft hij altijd wat! Aan de ene kant vind ik dat echt ontzettend goed, maar ik twijfel ook heel erg aan (wat hier al meer naar voren gehaald is) WAT ze er voor gaan kopen...We hebben het ook een x gehad, op Den Haag CS...Er zat een zwerver naast de deur met een bord waar op hij had geschreven dat hij geen geld had en dat ie erge honger had. Het was koud, en t mannetje zat ineen gedoken achter zn bord. Daan had voor ons een saucijzenbroodje gehaald, en was de zwerver niet vergeten, zodoende dat ie met 3 aan kwam zetten. Toen we die bij die zwerver brachten kregen we ten eerste geen contact en hij KEEK niet een naar t saucijsje! Tsja, dan weet je wel zeker dat ie alleen op geld uit is om andere dingen te kopen....

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 nov 2003 13:03

toch denk ik dat het beter is om ze iets te geven ipv geld. Dus iets te eten, goeie lectuur ofzoiets. Want met geld weet je gewoon niet of het goed besteed wordt.

maarten83
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor maarten83 » 12 nov 2003 14:41

cire schreef:Een paar jaar geleden kwam ik regelmatig 's avonds op Rotterdam Centraal. Er waren toen vaak zwervers die om geld vroegen. Als het koud was en ze zeiden dat het voor een slaapplek was, gaf ik altijd wel een gulden.

Misschien gebruikten ze het wel voor wat anders, maar dat is niet mijn probleem, vond ik.

Ik geef zwervers niets als ik in rotterdam op de trein sta te wachten en er komen in een kwartier 3 langs met dat gezeur is dat vreselijk irritant.

Ik heb een keer tegen een zwerver gezegd nadat hij binnen het half uur dat ik op de trein stond te wachten en al 5 keer wat had gevraagd en niets gekregen. Dat hij maar naar de sociale dienst moest gaan voor uitkering. Werd hij boos toen ik dat zei.

Ook een zwerver kan toch een uitkering krijgen lijkt mij.

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 12 nov 2003 14:44

ze kunnen idd een uitkering krijgen, maar meestal willen ze zo leven. zij hoeven dat helemaal niet.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 nov 2003 14:49

Tirreg schreef:ze kunnen idd een uitkering krijgen, maar meestal willen ze zo leven. zij hoeven dat helemaal niet.

Inderdaad, bij ons in de stad loopt ook een zwerver, hij vindt dat gewoon leuk om te doen. Hij heeft een huis en geld zat!! Maar de een heeft zo'n hobby en de ander weer een ander :mrgreen: Je moet er maar zin in hebben. :P

Tirreg
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Tirreg » 12 nov 2003 14:54

het is toch vreemd, echt een erg vreemde hobby een beetje luieren overal de hele dag, zoek dan een wat normalere hobby zou ik zeggen? ik vind het gewoon minderwaardig, maar ze doen het zelf. meestal hebben die mensen ook iets los in dr hoofd. anders verneder je jezelf niet zo, afgelopen zomer zat er bij ons ook een zwerver in het dorp, en in een dorp als elspeet vind ik het al helemaal niet kunnen, hij zat altijd midden in het dorp, smorgens als de zon op kwam zat hij al in zijn blote bovenlichaam, tot het eind van de avond, echt goor gewoon. en hij zat de hele dag aan de drank.

maarten83
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor maarten83 » 12 nov 2003 16:34

Tirreg schreef:ze kunnen idd een uitkering krijgen, maar meestal willen ze zo leven. zij hoeven dat helemaal niet.

Waarom worden ze dan kwaad als je niets geeft???

RECI-TATIVO
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor RECI-TATIVO » 12 nov 2003 16:42

Als je bang bent voor het op gaan van je geld aan alcohol of drugs, geef je gewon aan het Leger des Heils, probleem opgelost en heb je je toch bekommert om je naaste.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 12 nov 2003 16:45

het is moeilijk om hier een christelijke mening te geven over het geval of je een bedelaar iets mag geven.
ik denk dat het in nederland niet nodig is om te zwerven en te bedelen.
bedelen is ook verboden. iedereen heeft recht op een uitkering. maar soms vervalt dat recht door omstandigheden.
geef je een zwerver geld, meestal is diegene verslaafd, dan koopt hij drank of drugs. dat is niet goed.
maar mag je als christen hem links of rechts laten liggen? das ook niet goed, hij is immers niet slechter als mij!

geef hem brood is mijn idee.
maar ik loop niet altijd met een halfje bruin op zak. :(
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Terug naar “Archief”