Donor worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Tuinkabouter
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Tuinkabouter » 31 mei 2007 15:59

Bijna 3 jaar ben ik nu volbloeddonor. Ik heb me deze week ook opgegeven om donor voor bloedplaatjes of stamcellen te worden. Daar moet ik binnenkort voor gekeurd worden.
Dolce far niënte!

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 31 mei 2007 16:09

Tuinkabouter schreef:Bijna 3 jaar ben ik nu volbloeddonor. Ik heb me deze week ook opgegeven om donor voor bloedplaatjes of stamcellen te worden. Daar moet ik binnenkort voor gekeurd worden.

kan dat ook al!?

Tuinkabouter
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Tuinkabouter » 31 mei 2007 16:29

Evelien schreef:
Tuinkabouter schreef:Bijna 3 jaar ben ik nu volbloeddonor. Ik heb me deze week ook opgegeven om donor voor bloedplaatjes of stamcellen te worden. Daar moet ik binnenkort voor gekeurd worden.

kan dat ook al!?

Yess, ook al. :lol:
en het gave is, tenminste dat vindt ik wel gaaf, dat je gewoon opgebeld kunt worden. Zo van: "we hebben NU je bloed nodig, kun je langs komen??"
Dolce far niënte!

LeChat
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor LeChat » 31 mei 2007 17:05

"volbloeddonor"... merkwaardig woord...
Gelijk hebben is wat anders dan gelijk krijgen

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 31 mei 2007 17:17

Jo'tje schreef:
Evelien schreef:Ik geef bloedplasma! Dan heb je geen last van duizeligheid omdat je je eigen bloed weer terug krijgt!

Haha nou dat gaat echt niet voor iedereen op hoor. Je bent wel weer eerder hersteld omdat je die rode bloedcellen terug krijgt, maar vlak na het bloedplasma geven kun je echt nog wel last hebben.

Niet waar!! In principe mag je om de 2 weken bloedplasma geven. Rode bloedcellen mag niet zoveel keer, dat duurt soms 6/7 weken voordat je er helemaal van bent hersteld. Een vrouw krijgt ook een verzoek om bloed te geven minder dan een man, maar dat is natuurlijk logisch!!
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 31 mei 2007 17:44

6 tot 7 weken? :shock:

Volgens mij duurt dat niet zo lang toch?

Nouja, ik zie het vanzelf wel. Eerst maar eens door de keuring heen en de testen afwachten. Mocht het goed zijn en ik mag bloed geven en ik heb er erg veel last van, kan ik altijd nog stoppen. Dan heb ik in ieder geval een poging gewaagd. :)

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 31 mei 2007 17:59

't Wil niet zeggen dat je je 6 weken duizelig voelt ofzo. Misschien alleen de 1e dagen. Maar het duurt ongeveer 6 weken voor je bloed weer net zo op peil is als voor de donatie. 't Gaat jou lukken hoor Smurf....vind jou dapper!!
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

Tuinkabouter
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Tuinkabouter » 31 mei 2007 18:04

Leej schreef:'t Wil niet zeggen dat je je 6 weken duizelig voelt ofzo. Misschien alleen de 1e dagen. Maar het duurt ongeveer 6 weken voor je bloed weer net zo op peil is als voor de donatie. 't Gaat jou lukken hoor Smurf....vind jou dapper!!

Heb ik nooit last van, duizeligheid. Alleen 1 keer, toen had ik haast en heb ik direct na het bloed geven een sprintje getrokken naar de bus. Toen moest ik snel gaan zitten. :lol:

Verder heb ik nooit ergens last van.

Ja, zo noemen ze dat bij de bloedbank. :mrgreen:
Dolce far niënte!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 31 mei 2007 19:55

Niet waar!! In principe mag je om de 2 weken bloedplasma geven. Rode bloedcellen mag niet zoveel keer, dat duurt soms 6/7 weken voordat je er helemaal van bent hersteld. Een vrouw krijgt ook een verzoek om bloed te geven minder dan een man, maar dat is natuurlijk logisch!!

Lees nou eens goed wat ik zeg...
Evelien beweerde dat je bij bloedplasma geven totaal geen last hebt van duizeligheid. Ik sprak dat tegen, want je kunt vlak daarna wel degelijk last hebben van duizeligheid. Dat de rest van je bloed wat sneller weer op pijl is spreek ik totaal niet tegen, dus roep niet zo hard dat wat ik zeg niet waar is :)
pobody's nerfect

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 31 mei 2007 20:05

Tuinkabouter schreef:Verder heb ik nooit ergens last van.

Ja, zo noemen ze dat bij de bloedbank. :mrgreen:

yep, het volbloed wordt namelijk opgesplitst in componenten: rode cellen, plasma en plaatjes.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 31 mei 2007 21:24

De laatste keer hebben ze bij m'n moeder verkeerd geprikt, het apparaart zette zich in werking en de arm van m'n moeder blies helemaal op en werd blauw/rood. M'n moeder heeft nog nooit zoveel verpleegkundigen bij haar stoel gehad als de vorige keren. :wink:
Ze kon gelijk weer naar huis en moest 1,5 maand wachten voor ze weer bloedplasma mocht geven!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 01 jun 2007 04:52

Smullen hoor, die verhalen.

Zijn er ook nog mensen bij wie het in één keer goed gaat? 8)

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 01 jun 2007 06:12

Smurffie schreef:Smullen hoor, die verhalen.

Zijn er ook nog mensen bij wie het in één keer goed gaat? 8)

tuurlijk! er gebeuren weinig fouten!!! :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 jun 2007 07:06

jahoor, bij mij is het maar 1 keertje misgegaan en dat kwam doordat ik te weinig gedronken had. Meestal gaat het prima!

liefie
Generaal
Generaal

Berichtdoor liefie » 01 jun 2007 07:16

het prikken enz gaat altijd goed bij mij alleen ik ga bijna flauwvallen op het einde.
Maar dat heb ik er wel voor over. Ik heb weer een oproepkaart gehad ga volgende week weer :D maar neem atijd wel iemand mee

Terug naar “Archief”