Het grote Israel/Palestina topic Deel 1

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2007 15:16

dalethvav schreef:
Aragorn schreef:
dalethvav schreef:Sinds Israël vorige week besloot terug te slaan zijn al meer dan veertig Palestijnen gedood, maar de raketbeschietingen zijn er niet minder door geworden.

Goh, wat opmerkelijk. :roll:

Misschien dat onderstaand commentaar van Jan van Benthem (ND 22-05-2007) een ander licht op de zaak werpt?

Wat voor ander licht zou dat erop moeten werpen?

Overigens wilde ik verder geen oordeel hierover geven, maar ik vond het een bijzonder naieve zin. Alsof je geweld met geweld zou kunnen beëindigen..

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 25 mei 2007 16:46

Aragorn schreef:Overigens wilde ik verder geen oordeel hierover geven, maar ik vond het een bijzonder naieve zin. Alsof je geweld met geweld zou kunnen beëindigen..
Lieverd, wie is hier nu naief?
Geweld wordt over het algemeen met geweld beeindigt. Dat gaat al meer dan tweeduizend jaar op die manier en dat blijft ook zo.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2007 16:48

Ja, als je de ander uitschakelt houdt het geweld inderdaad op. Ik neem echter aan dat het niet de bedoeling is om alle Palestijnen af te maken en ik begrijp niet hoe je kunt denken dat zij minder agressief zullen worden als je er nog een paar raketten bij doet.

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 25 mei 2007 16:57

Aragorn schreef:Ja, als je de ander uitschakelt houdt het geweld inderdaad op. Ik neem echter aan dat het niet de bedoeling is om alle Palestijnen af te maken en ik begrijp niet hoe je kunt denken dat zij minder agressief zullen worden als je er nog een paar raketten bij doet.
Je kunt ze op die manier verzwakken en ze dwingen tot wapenstilstand, onderhandelingen of de dreiging verkleinen.

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 25 mei 2007 21:37

Aragorn schreef:
dalethvav schreef:
Aragorn schreef:
dalethvav schreef:Sinds Israël vorige week besloot terug te slaan zijn al meer dan veertig Palestijnen gedood, maar de raketbeschietingen zijn er niet minder door geworden.

Goh, wat opmerkelijk. :roll:

Misschien dat onderstaand commentaar van Jan van Benthem (ND 22-05-2007) een ander licht op de zaak werpt?

Wat voor ander licht zou dat erop moeten werpen?

Overigens wilde ik verder geen oordeel hierover geven, maar ik vond het een bijzonder naieve zin. Alsof je geweld met geweld zou kunnen beëindigen..

Even ter verduidelijking: Die zin was niet van mij maar van Novum/AP. Ik had dit bericht zonder verder commentaar geplaatst als nieuws over het P-I conflict. (Als ik een uitgesproken mening over een bericht heb, zet ik dat er meestal wel bij).
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2007 22:12

Dat begrijp ik, ik had het dan ook niet direct tegen jou. :)

Lichtje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Lichtje » 27 mei 2007 22:18

Aragorn schreef:Ja, als je de ander uitschakelt houdt het geweld inderdaad op. Ik neem echter aan dat het niet de bedoeling is om alle Palestijnen af te maken en ik begrijp niet hoe je kunt denken dat zij minder agressief zullen worden als je er nog een paar raketten bij doet.

Beste Aragorn,

Een recente uitspraak van de president van Iran.
Zodra wij atoomwapens heben sturen we er enkele naar Israel. Ja dan krijgen we er wel een tien tot twintig terug. Wij hebben dan 20 - 30 miljoen nieuwe martelaren, maar dan is het joodse vraagstuk definitief opgelost. En er blijven nog steeds ca 1 miljard islamieten over.

Ja het is de bedoeling van alle arabische landen in het midden-oosten al sinds 1948 om de Joden de middellandse zee in te drijven. Men komt er intern openlijk voor uit dat men er zo over denkt.

Alleen in de retoriek gericht op het westen, wil men soms wel eens wat anders beweren, omdat het westen dat graag zo wil horen.

Hamas heeft openlijk in haar handvest staan, dat men Israel gaat vernietigen.

Hoe ga jij met een dergelijke vijand om?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 mei 2007 02:05

Machiavelli schreef:
Je kunt ze op die manier verzwakken en ze dwingen tot wapenstilstand, onderhandelingen of de dreiging verkleinen.

In dit conflict hoef je daar niet op te rekenen.

Lichtje schreef:

Beste Aragorn,

Een recente uitspraak van de president van Iran.
Zodra wij atoomwapens heben sturen we er enkele naar Israel. Ja dan krijgen we er wel een tien tot twintig terug. Wij hebben dan 20 - 30 miljoen nieuwe martelaren, maar dan is het joodse vraagstuk definitief opgelost. En er blijven nog steeds ca 1 miljard islamieten over.

Bron?

AnnekeF
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor AnnekeF » 30 mei 2007 16:32

Ik heb deze 3 pagina’s nu met belangstelling gelezen. Israel interesseert me. Ik heb het boekje gelezen “Wij willen allebei hier leven” “vriendschap onder vuur in Jeruzalem” van Odelia Ainbinder Amal Rifa’i en Sylke Tempel. Een vriendschap tussen een Islamitische Palestijnse en Israëlische jonge meiden. Een ingewikkelde vriendschap waarin de meisjes elkaar proberen te vertellen over hoe hun eigen woon en leef situatie is. Allebei vragen ze zich af of een gezamenlijke toekomst in vrede mogelijk is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mei 2007 10:29

In een uitzending van Tegenlicht (serie: Plaats Des Oordeels, is nog wel te vinden op uitzendinggemist.nl) zegt Amos Oz ook dat de bevolking veel verder is dan de politiek wat het vredesproces betreft. Men wordt het conflict moe en heeft geen zin meer in eindeloze vicieuze geweldscirkels en zal zich volgens hem uiteindeiljk neerleggen bij een tweestaten-oplossing.

Als dit onderwerp je interesseert zou ik die uitzending zeker checken.. :)

dalethvav
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor dalethvav » 01 jun 2007 11:37

Ga ik zeker eens bekijken
Ps. 122vs6: Bidt om de vrede van Jeruzalem; wel moeten zij varen, die u beminnen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 jun 2007 20:26

Het gaat er simpelweg om dat ze stoppen met beschietingen op Israel.
Israels acties om de beschietingen op met name Sederot te stoppen zijn tot nu toe weinig effectief. De beschietingen vanuit de Gazastrook worden er niet mee gestopt. Als iemand een oplossing weet...
Iedergeval lijken ze momenteel even niet met elkaar te vechten. (Hamas en Fatah).

In een uitzending van Tegenlicht (serie: Plaats Des Oordeels, is nog wel te vinden op uitzendinggemist.nl) zegt Amos Oz ook dat de bevolking veel verder is dan de politiek wat het vredesproces betreft. Men wordt het conflict moe en heeft geen zin meer in eindeloze vicieuze geweldscirkels en zal zich volgens hem uiteindeiljk neerleggen bij een tweestaten-oplossing.

Volgens mij is in de Israelische samenleving sowieso de gedachte wel geaccepteerd van de tweestaten-oplossing. Alleen de grenzen liggen nog niet definitief vast. Verder is het denk ik zeker waar wat hij zegt, dat men het conflict moe is.

En Amos Oz is dacht ik betrokken bij Sjalom Achsjav (Vrede nu - beweging) in Israel. http://www.peacenow.org/shalom/index.asp
Hij is redelijk links.

Wat trouwens te denken wat er in Libanon aan de gang is: http://www.ad.nl/buitenland/article1409891.ece

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2007 20:30

Yael schreef:

Ja, en hun gaat het er simpelweg om dat Israel stopt met de bezetting. Maar met zulke statements bereik je natuurlijk weinig.

En Amos Oz is dacht ik betrokken bij Sjalom Achsjav (Vrede nu - beweging) in Israel. http://www.peacenow.org/shalom/index.asp
Hij is redelijk links.

Klopt ja. :) En links-zijn is natuurlijk alleen maar een aanbeveling. 8)

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 01 jun 2007 21:33

Aragorn schreef:
Yael schreef:

Ja, en hun gaat het er simpelweg om dat Israel stopt met de bezetting. Maar met zulke statements bereik je natuurlijk weinig.

Ja je moet die zin ook in z'n verband lezen he. Volgens mij had ik nog meer geschreven.

Hij is redelijk links.

Klopt ja. :) En links-zijn is natuurlijk alleen maar een aanbeveling. 8)

't Is maar dat men weet vanuit welke hoek de wind waait. 8)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jun 2007 21:55

Want dat bepaalt hoe serieus je iemands woorden moet nemen?

Overigens is hij vergeleken met de standpunten van veel linkse Nederlanders omtrent Israël en de Palestijnen nog helemaal niet zo links.

Terug naar “Archief”