Favoriete bijbelboek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Favoriete bijbelboek

Berichtdoor @tlantis » 12 nov 2003 12:31

Wat is jullie favoriete bijbelboek en waarom?

Die van mij: Jacobus
Geweldig kernachtig en er spreekt heel veel wijsheid uit. Wat hij zegt over beheersing (taalgebruik, bescheidenheid, verbitterdheid, enz...) vind ik echt prachtig en ik kan het ook vaak toepassen in mijn leven. Daarnaast is het geweldig hoe hij oproept tot een actief geloofsleven (dader van het geloof) en hoe aanspoort elkaar als christenen te ondersteunen (bidden, belijden van zonde, enz...).
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Europeaan

Berichtdoor Europeaan » 12 nov 2003 12:58

Laat ik maar bij het eind beginnen: Openbaring.

De wereldgeschiedenis in een notedop, de ernst van het (on-)geloof en een doorkijkje naar de nieuwe hemel en aarde. Wat wil je nog meer?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 12 nov 2003 13:45

Ik vind heel de bijbel heel mooi, er staat in ieder bijbelboek wel iets wat mij heel erg aanspreekt, dus ik heb niet echt 1 bijbelboek wat mijn favoriet is.

Sjaan
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Sjaan » 12 nov 2003 13:56

Ik vind Romeinen erg mooi, daar lees ik graag in. En verder de psalmen
Ken uzelf.

Mijn web-log!

padvinder
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor padvinder » 12 nov 2003 13:59

Mijn favoriet: het evangelie van Johannes, glashelder! Verder Romeinen (wel moeilijk af en toe), de brief van Jakobus en de Psalmen.
Het instinct, dat een God eist, wint het van de vernuftigheid, die Hem verwerpt (Vinet.)

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 nov 2003 14:54

De Spreuken kunnen mij enorm boeien, maar ik kan niet zo echt een favoriet noemen. Eigenlijk zijn er geen niet-favoriete Bijbelboeken...

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 12 nov 2003 15:29

Ik vind de evangeliën :D en met name Johannes de kern van de bijbel, vooral de stukken waar Yeshua zelf aan het woord is. Daarnaast vind ik ook Openbaringen geweldig 8)
..

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 12 nov 2003 15:33

Openbaringen lijkt mij soms een soort van opgeschreven hallucinatie van een man die te veel L.S.D. heeft gebruikt... (Als ik eerlijk ben) Maar door het einde is het gelijk ook 1 van de meest troostende bijbelboeken die ik ken en daarom is het 1 van mijn favourite. Net als inderdaad Johannes, al ben ik wel eens bang dat blijkt dat Johannes door een pre-gereformeerde monnik is geschreven, omdat er veel specifieke dingen in staan die in de andere evangelieën niet staan.

Nu zullen veel mensen denken: Wat is er met Kaw aan de hand? Een vlaag van twijfel denk ik... Die twijfel verdwijnt altijd als ik de bijbel zelf lees. Maar ik geef hier een eerlijk beeld van mijn gedachten.

Fredrik
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Fredrik » 12 nov 2003 15:36

Ik vraag mij af, wie van de mensen die hierboven iets schreven hebben den ganse Bijbel gelezen, dat ze metteen al weten wat hun 'favoriete' boek is van de Bijbel.
Luther: ,,Liever valle de hemel, dan dat een kruimpje van de waarheid verloren ga".

http://www.wepsite.net/refounielpf/main.htm

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 12 nov 2003 15:38

Fredrik schreef:Ik vraag mij af, wie van de mensen die hierboven iets schreven hebben den ganse Bijbel gelezen, dat ze metteen al weten wat hun 'favoriete' boek is van de Bijbel.

De bijbel heeft de dikte van vier dikke boeken. Het is mogelijk om hem helemaal te lezen.

Vetrouwt de waard zijn eigen gasten hierin niet?

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 12 nov 2003 16:10

De Galatenbrief is m'n favoriet, hoe wij enkel en alleen door het geloof behouden worden, en niet wat ik vroeger dacht nl door wetten en regels geen eigen gerechtigheid dus. Verder voel ik me aangesproken door de brief aan de Romeinen.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 12 nov 2003 16:17

Fredrik schreef:Ik vraag mij af, wie van de mensen die hierboven iets schreven hebben den ganse Bijbel gelezen, dat ze metteen al weten wat hun 'favoriete' boek is van de Bijbel.
Heb jij een favoriet boek? Een favoriete film? of een favoriete CD? Nee zeker, want je hebt nog niet alle boeken, films en cd's gelezen\gezien\gehoord...

Met favoriete boek bedoel ik gewoon het boek wat voor jou het belangrijkste is geweest, jou het meeste heeft aangesproken of anderzinds het meest bijzonder voor jou is.

Daarnaast denk ik dat het inderdaad goed is om de hele bijbel te lezen, maar ik kan me voorstellen dat sommige mensen zich nog niet klaar voelen voor bijv. een boek als ezechiel of openbaringen. Zo een boek zelf lezen vereist enige ervaring\talent\gave en dat is niet iedereen (al) gegeven.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

anne22
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor anne22 » 12 nov 2003 17:38

Jesaja is mijn favoriete boek uit het OT.
Het evangelie naar de beschrijving van Johannes is mijn favoriete boek uit het NT. (En ik ben niet de enige merk ik!)

Overigens wil dat niet zeggen dat de overige 64 bijbelboeken minder waardevol zijn. Met de twee uitgekozen boeken heb ik wat meer een band, omdat ze voor mij veel betekend hebben/ betekenen.

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 12 nov 2003 17:51

Als je je hele leven lang minstens drie x per dag uit de bijbel hoort lezen (gerhersenspoeld wordt), weet je wel zo ongeveer wat er in staat...

Mooiste bijbelboeken vind ik Johannes, Romeinen, Efeze en Spreuken

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 nov 2003 18:56

Ik vind de evangelien mooi om te lezen. Lezen hoe Jezus op aarde leefde en hij was naar de mensen toe. Dan zie je dat het niet gaat om allemaal regeltjes.
De psalmen en jesaja kunnen veel vertroosting en onderwijs geven!

Terug naar “Archief”