De Pil

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 30 mei 2007 09:53

Lalage schreef:even tussendoor: NFP is inderdaad een mooie oplossing, als je het niet erg vindt om wel af en toe een kind te krijgen. De jaarlijkse kans om zwanger te worden is dan namelijk 1 op 20 en bij hormonale anticonceptie 1 op 200. Verder moet je je dan wel erg goed kunnen inhouden, want op het moment dat je het meeste zin hebt, 'mag' je dan geen gemeenschap hebben. Dat komt in de praktijk neer op een week doordat je vruchtbaar bent en een week doordat je ongesteld bent (ik weet niet hoe de meeste mensen daar tegenover staan, zal wel verschillen per stel). Dus dan houd je twee weken over. Tja. Moet je willen ;)

Klopt niet hoor, NFP is wel heel betrouwbaar. Kijk maar even naar deze info:
Betrouwbaarheid
De zekerheid van anticonceptiemethoden / middelen wordt uitgedrukt in de pearl index (PI). Deze index geeft een indicatie van het aantal ongeplande zwangerschappen op 100 vrouwjaren (=1200 cycli). Dwz. dat bij een PI van 2 er gemiddeld 1 zwangerschap per 600 cycli optreed, is 1 zwangerschap op 50 vrouwjaren.

Het duitse NFP onderzoek had op 7169 cycli 3 ongeplande zwangerschappen. Uitgedrukt in de PI geeft dit een betrouwbaarheid van 0.5, dat betekend dat er slechts 1 ongeplande zwangerschap op 2400 cycli plaatsvind.

Ter vergelijking, hieronder een overzicht met andere methoden

Methode met bijbehorende Pearl Index
NFP 0.4
sterilisatie <0.5
pil en andere hormoongerelateerde producten zoals de nuvaring <0.5
döringsmethode (temperatuur)* 0.5
spiraal 0.8-1.6
condoom 2-3
diafragma 3-5
moderne chemische middelen 5
billingsmehode (slijm) 5-10
ogino-knaus (kalendermethode) 10
coitus interruptus 10-20

De methode is dus even betrouwbaar als de pil. Je moet je alleen wel aan de regels houden, net zoals je er altijd aan moet denken om de pil te slikken. 't Grote nadeel is idd dat je wat minder vaak gemeenschap kunt hebben, dus dat moet je wel zien zitten, inderdaad ;)

Tuinkabouter
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Tuinkabouter » 30 mei 2007 10:36

Klopt niet hoor, NFP is wel heel betrouwbaar. Kijk maar even naar deze info:
Quote:
Betrouwbaarheid
De zekerheid van anticonceptiemethoden / middelen wordt uitgedrukt in de pearl index (PI). Deze index geeft een indicatie van het aantal ongeplande zwangerschappen op 100 vrouwjaren (=1200 cycli). Dwz. dat bij een PI van 2 er gemiddeld 1 zwangerschap per 600 cycli optreed, is 1 zwangerschap op 50 vrouwjaren.

Het duitse NFP onderzoek had op 7169 cycli 3 ongeplande zwangerschappen. Uitgedrukt in de PI geeft dit een betrouwbaarheid van 0.5, dat betekend dat er slechts 1 ongeplande zwangerschap op 2400 cycli plaatsvind.

Ter vergelijking, hieronder een overzicht met andere methoden

Methode met bijbehorende Pearl Index
NFP 0.4
sterilisatie <0.5
pil en andere hormoongerelateerde producten zoals de nuvaring <0.5
döringsmethode (temperatuur)* 0.5
spiraal 0.8-1.6
condoom 2-3
diafragma 3-5
moderne chemische middelen 5
billingsmehode (slijm) 5-10
ogino-knaus (kalendermethode) 10
coitus interruptus 10-20

De methode is dus even betrouwbaar als de pil. Je moet je alleen wel aan de regels houden, net zoals je er altijd aan moet denken om de pil te slikken. 't Grote nadeel is idd dat je wat minder vaak gemeenschap kunt hebben, dus dat moet je wel zien zitten, inderdaad Wink

En de vrouw moet een regelmatige cyclus hebben, als ik het goed begrijp. Is dat niet het geval is lijkt me het ook heel erg lastig.
Dolce far niënte!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 mei 2007 10:59

Tuinkabouter schreef:En de vrouw moet een regelmatige cyclus hebben, als ik het goed begrijp. Is dat niet het geval is lijkt me het ook heel erg lastig.

Als je de pil slikt heb je een regelmatige cyclus, maar dan heb je geen NFP meer nodig 8)

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 30 mei 2007 18:51

Tuinkabouter schreef:
En de vrouw moet een regelmatige cyclus hebben, als ik het goed begrijp. Is dat niet het geval is lijkt me het ook heel erg lastig.

Een regelmatige cyclus is niet per definitie nodig, je hebt dan alleen een langere vruchtbare periode.

rosalie83 schreef:Als je de pil slikt heb je een regelmatige cyclus, maar dan heb je geen NFP meer nodig 8)

Maar als ik de pil ga slikken ga ik hormonen innemen die niet natuurlijk zijn. Alleen daarom al zal ik niet vrijwillig aan de pil gaan. Ik vraag me altijd af waarom mensen medicijnen gebruiken voor iets wat de Heere zelf geregeld heeft. Dus waarom de pil slikken terwijl het ook op een natuurlijke manier te regelen is.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2007 19:13

Interessant. Eens opzoeken wat NFP nou precies is :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 30 mei 2007 19:54

:mrgreen:
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 30 mei 2007 21:47

En vrouwenlichaam heeft zelf al genoeg de beschikking over hormonen moeten wij er dan voor ons eigen gemak er nog wat bij stoppen, zeker als je weet dat er veel negatieve bijwerkingen van zijn?
Hoe zouden de vrouwen het gedaan voor dat er ook maar iets van een pil was?

Nouja, als je een ontsteking hebt krijg je ook antibiotica, ook al kan je lichaam het zelf in langere tijd ook oplossen.
Blijkbaar zijn hormonen soms wat minder geordend dan gedacht, is de cyclus erg onregelmatig of doet het gewoon verrekte veel pijn. Fijn toch dat er dan wat aan te doen is?
En voordat er ook maar iets van een pil was hebben ze die niet gebruikt nee. Maarja, hoe verplaatsten mensen zich voor er een auto en een fiets was? Hoe aten mensen toen er geen mes en vork was? Wat deden mensen die slechtziend waren voor er brillen waren? Dat vind ik dezelfde soort principes, meegaan met je tijd heet dat.

Dat NFP is nogal een gereken zeg, zeker als je niet altijd even regelmatig bent. :P De combinatie pil - condoom lijkt me dan prettiger. Maargoed, dat is toch nog niet aan de orde ;)
Trouwens, dat zijn net zo goed een berg natuurlijke hormonen :P
pobody's nerfect

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 30 mei 2007 22:02

Jo'tje schreef:
En vrouwenlichaam heeft zelf al genoeg de beschikking over hormonen moeten wij er dan voor ons eigen gemak er nog wat bij stoppen, zeker als je weet dat er veel negatieve bijwerkingen van zijn?

Nouja, als je een ontsteking hebt krijg je ook antibiotica, ook al kan je lichaam het zelf in langere tijd ook oplossen.
Blijkbaar zijn hormonen soms wat minder geordend dan gedacht, is de cyclus erg onregelmatig of doet het gewoon verrekte veel pijn. Fijn toch dat er dan wat aan te doen is?
En voordat er ook maar iets van een pil was hebben ze die niet gebruikt nee. Maarja, hoe verplaatsten mensen zich voor er een auto en een fiets was? Hoe aten mensen toen er geen mes en vork was? Wat deden mensen die slechtziend waren voor er brillen waren? Dat vind ik dezelfde soort principes, meegaan met je tijd heet dat.

Aan de ene kant ben ik het met je eens, anderzijds vind ik dat men tegenwoordig wel heel snel het leven zo gemakkelijk mogelijk maakt. Niet dat daar per definitie wat mis mee is; maar volgens mij kan het leven ook intenser en beter worden als je niet elke oneffenheid wegpoetst.
Dat NFP is nogal een gereken zeg, zeker als je niet altijd even regelmatig bent. :P De combinatie pil - condoom lijkt me dan prettiger. Maargoed, dat is toch nog niet aan de orde ;)
Trouwens, dat zijn net zo goed een berg natuurlijke hormonen :P

Het gereken valt mee hoor. Uit ervaringsverhalen weet ik dat je het vrij snel doorhebt, en bovendien kun je een cursus volgen om te leren hoe het werkt. Bovendien werkt het ongeveer net zo lang duurt als je tanden dagelijks poetsen, en dat kost ook niet zoveel moeite.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 30 mei 2007 22:07

Aan de ene kant ben ik het met je eens, anderzijds vind ik dat men tegenwoordig wel heel snel het leven zo gemakkelijk mogelijk maakt. Niet dat daar per definitie wat mis mee is; maar volgens mij kan het leven ook intenser en beter worden als je niet elke oneffenheid wegpoetst.

Ben ik met je eens hoor. Niet overal zomaar van alles voor slikken enzo. Maar ik kan je garanderen dat je mijn huid niet graag zou willen overnemen zonder pil...;)

Het gereken valt mee hoor. Uit ervaringsverhalen weet ik dat je het vrij snel doorhebt, en bovendien kun je een cursus volgen om te leren hoe het werkt. Bovendien werkt het ongeveer net zo lang duurt als je tanden dagelijks poetsen, en dat kost ook niet zoveel moeite.

Jij bent duidelijk niet op de hoogte van mijn rekenkunsten 8) Mag wel 6 cursussen gaan volge dan, haha.
pobody's nerfect

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 30 mei 2007 22:12

Jo'tje schreef:

Ben ik met je eens hoor. Niet overal zomaar van alles voor slikken enzo. Maar ik kan je garanderen dat je mijn huid niet graag zou willen overnemen zonder pil...;)

Daar zou je gelijk in kunnen hebben ;)
Al ken ik ook zat mensen die het zonder pil-slikken doen en niet zo'n effen huid hebben (understatement). En eigenlijk is het natuurlijk van de zotte dat uiterlijk zo belangrijk is (no offence; ik zie er ook graag goed uit, dus wat dat betreft was ik misschien ook al wel aan de pil geweest).

Jij bent duidelijk niet op de hoogte van mijn rekenkunsten 8) Mag wel 6 cursussen gaan volge dan, haha.

Ach, waar een wil is, is een weg :mrgreen:
Bovendien, áls ik ooit de NFP-methode ga gebruiken (je weet nooit ;)), dan heb ik ook wel een heleboel cursussen nodig, denk ik :roll: :P

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 30 mei 2007 22:15

Al ken ik ook zat mensen die het zonder pil-slikken doen en niet zo'n effen huid hebben (understatement). En eigenlijk is het natuurlijk van de zotte dat uiterlijk zo belangrijk is (no offence; ik zie er ook graag goed uit, dus wat dat betreft was ik misschien ook al wel aan de pil geweest).

Klopt. Ik ga misschien over een poosje ook wel proberen of het met een lichtere pil goed gaat. Al merk ik nu in m'n stopweek al wel dat er gauw weer puistjes komen, maar dat vind ik niet zo'n grote ramp.
Maar met die rug van mij bijvoorbeeld.. ik had nooit hempjes met spaghettibandjes aan, omdat het gewoon een beetje een smerig gezicht was. Toen ik aan de pil was, was ik daar binnen 3 maanden vanaf.
Daar komt nog bij dat ik ook al ontzettend veel andere dingen had geprobeerd. (Zelfs een spulletje waar m'n dekbed kapot van ging, maar wat voor m'n huid niet hielp..)

Enneh, mocht het ooit nog zo ver komen dat we allemaal moeten gaan rekenen, dan kunnen we altijd nog samen op cursus :D
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 30 mei 2007 23:10

Ik heb Wiskunde op de Havo met een 8 afgerond :mrgreen:
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 30 mei 2007 23:12

Mag ik dan bijles van jou? ;)

(Ik trouwens ook op de havo met een 7, dus zeg weinig...)
pobody's nerfect

Gratia

Berichtdoor Gratia » 31 mei 2007 11:37

tante-tortel schreef:
Sabra schreef:
Gratia schreef:Een vriendin van mij heeft dit nagevraagd bij stichting Schreeuw om leven én bij de VBOK, beide instellingen hebben bevestigd dat er een mogelijkheid bestaat tot abortus door het gebruik van de pil.

Als dit niet door de reguliere wetenschap wordt bevestigd, lijkt me niet dat dit op waarheid is gebaseerd.

Ik krijg het idee dat dit ontkent wordt, om maar onze eigen zin te kunnen blijven doen... Het lijkt nogal 'struisvogelpolitiek'.

Het is struisvogelpolitiek om geen anticonceptie te gebruiken. Een vrouwenlichaam is per slot van rekening niet geschikt om al te veel kinderen te krijgen.

Wat is niet al te veel? En moet je dat perse voorkomen met de pil?

Je hebt inderdaad je eigen verantwoordelijkheid. Je weet zelf ook wat je aan kunt en wat niet. Maar durven wij onszelf daarin over te geven aan de Heere? Bidden we om het verlangen naar een kindje, op Zíjn tijd? Dat is voor mij de enige manier waarop ik anti-conceptie toe kan passen...
Ik vind het niet eerlijk als er denigrerend gedaan wordt over grote gezinnen. Ik heb meer respect voor moeders die zich helemaal geven aan het gezin, dan voor ouders met 2 kindjes, die zoveel mogelijk willen blijven werken, enz. Dat is zó van deze tijd(sgeest)! Durven wij nog anders te zijn?!

En trouwens... ik heb hier maar 1 naam, hoor! :lol:

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 31 mei 2007 11:42

Hippieblijhoofd schreef:Bovendien, áls ik ooit de NFP-methode ga gebruiken (je weet nooit ;)), dan heb ik ook wel een heleboel cursussen nodig, denk ik :roll: :P

Als je graag kinderen wilt moet je iemand als jij aan NFP laten doen ja. 8)

Terug naar “Archief”