Samen bijbellezen ofzo in verkeringstijd

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Em.
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Em. » 26 feb 2007 21:14

mmm....ik denk dat je als stel zowiezo ruimte nodig hebt om samen te zijn. Zeker als je zoals wij een aantal jaar elkaar alleen in het weekend zag, bij elkaar thuis. Wij doen altijd op zondagmiddag samen bijbelstudie en bidden samen. We gebruiken nu het boekje van Roy Willoughby, ontdekkingstocht. Daar spreken we vaak over door. Tis denk ik heel belangrijk om als stel hier ook de tijd voor te nemen en er bewust mee bezig te zijn. Als je hier geen afspraken over maakt versloft het gauw, dat is jammer, omdat je elkaar en God er beter door leert kennen en ook je relatie ook in het licht van de relatie met God zet.
Omdat we elkaar doordeweeks wat minder vaak zien, hoewel het geen weekendrelatie meer is, is het lastiger om het vaker te doen, maar daar gaat binnenkort verandering in komen :)...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 27 feb 2007 11:49

rosalie83 schreef:
Marnix schreef:Ik begrijp het ook wel... En het is totaal niet goed voor hun kinderen. Dus het blijft dom.

Wat is totaal niet goed voor hun kinderen? Wat blijft dom?

Ze verbieden samen op een kamer te zijn. Hallo, hoe krampachtig kan je controle willen houden over mensen die moeten leren daar ZELF goed mee om te gaan. Stel dat mijn ouders dan altijd zo hadden gedaan... en ik woon nu op kamers... en heb nooit geleerd hoe je met elkaar om moet gaan als er niet iemand toezicht houdt. Dan is het een stuk moeilijker dan nu ik het wel weet.

Dat ze als je bij hen thuis bent niet willen dat je samen op 1 kamer gaat slapen, oke... maar helemaal niet alleen samen mogen zijn, op je kamer bijvoorbeeld, zelfs niet als je aangeeft dat je samen wil bidden en bijbellezen, dat is wel heel vreemd.

Je moet ze goed informeren en leren op dat punt, en ze dan ook de ruimte geven om dat toe te passen, in plaats van te denken: Het kan altijd misgaan anders... dus we laten ze helemaal niet samen in een prive-ruimte zijn. Ze moeten dat juist wel kunnen, zonder dat het mis gaat. Dat is goed opvoeden.... mensen bewust maken en verantwoordelijk, niet als politieagentje ze vanalles verbieden, dan leren ze niet hoe ze in zo'n situatie zich moeten gedragen, en dat is dus dom.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 27 feb 2007 11:59

Marnix schreef:
rosalie83 schreef:
Marnix schreef:Ik begrijp het ook wel... En het is totaal niet goed voor hun kinderen. Dus het blijft dom.

Ze verbieden samen op een kamer te zijn. Hallo, hoe krampachtig kan je controle willen houden over mensen die moeten leren daar ZELF goed mee om te gaan. Stel dat mijn ouders dan altijd zo hadden gedaan... en ik woon nu op kamers... en heb nooit geleerd hoe je met elkaar om moet gaan als er niet iemand toezicht houdt. Dan is het een stuk moeilijker dan nu ik het wel weet.

Dat ze als je bij hen thuis bent niet willen dat je samen op 1 kamer gaat slapen, oke... maar helemaal niet alleen samen mogen zijn, op je kamer bijvoorbeeld, zelfs niet als je aangeeft dat je samen wil bidden en bijbellezen, dat is wel heel vreemd.

Je moet ze goed informeren en leren op dat punt, en ze dan ook de ruimte geven om dat toe te passen, in plaats van te denken: Het kan altijd misgaan anders... dus we laten ze helemaal niet samen in een prive-ruimte zijn. Ze moeten dat juist wel kunnen, zonder dat het mis gaat. Dat is goed opvoeden.... mensen bewust maken en verantwoordelijk, niet als politieagentje ze vanalles verbieden, dan leren ze niet hoe ze in zo'n situatie zich moeten gedragen, en dat is dus dom.

OK, dan is het goed :lol:
Ik dacht dat je soms andersom bedoelde.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 03 mar 2007 21:53

Marnix schreef:
rosalie83 schreef:

Of je kent je dochter of zoon goed genoeg om te weten wat hij of zij allemaal gerotzooit heeft in een vorige vriendschap of verkering ofzo. En dat je als ouders op de een of andere vage manier wilt voorkomen dat het onder jouw dak weer mis gaat...
Niet alle kinderen zijn zo lief en netjes als jij/wij hoor, en niet alle kinderen gaan op een goede manier met verkering en seksualiteit om. Sommige pubers kun je het nog zo goed uitleggen, en nog gaan ze een kant op die de ouders niet aanstaat. En tja, het blijft je kind hoor.

En nogmaals: ik ben blij dat bij mij en mijn vriend thuis deze regels niet gelden, maar ik ken wel gezinnen waar een stel niet samen mag, en dat kan ik me heeeeel erg goed voorstellen, vanuit beider verleden bekeken
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 mar 2007 22:43

haha, nou ik ben blij dat mijn ouders niet weten wat ik heb uitgespookt in mijn 'wilde jaren' en waarschijnlijk willen ze dat ook niet weten. Al ben ik bang dat ze meer door hadden dan ik dacht... :oops: Het is tamelijk verdacht als je af en toe 'gezellig' bij een vriend gaat logeren. Maar ze hebben wijselijk hun mond gehouden, meestal dan.

Ch. de Vries
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Ch. de Vries » 28 mei 2007 13:06

Ik en mijn vriendin hebben meer dan twee jaar verkering. 's Avonds lezen we samen uit de Bijbel met een dagboek er bij. Dit gaat goed en als we er over door willen praten, dan doen we dat. Toch merk ik dat het niet altijd zo makkelijk gaat. Ook om bijvoorbeeld te praten over de kerkdienst. We komen namelijk uit verschillende kerkgenootschappen en dat heeft wel eens voor spanning gezorgd. Ook samen bidden gebeurt bij ons niet vaak. Hopelijk gaat dat in de toekomst veranderen, want wat moet je zonder Gods hulp in een relatie?
We zijn hier allemaal met een doel!

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 29 mei 2007 15:40

Ch. de Vries schreef:Ik en mijn vriendin hebben meer dan twee jaar verkering. 's Avonds lezen we samen uit de Bijbel met een dagboek er bij. Dit gaat goed en als we er over door willen praten, dan doen we dat. Toch merk ik dat het niet altijd zo makkelijk gaat. Ook om bijvoorbeeld te praten over de kerkdienst. We komen namelijk uit verschillende kerkgenootschappen en dat heeft wel eens voor spanning gezorgd. Ook samen bidden gebeurt bij ons niet vaak. Hopelijk gaat dat in de toekomst veranderen, want wat moet je zonder Gods hulp in een relatie?
Nou daar ben ik het helemaal mee eens. Zonder God's hulp staat een relatie nergens. Nu moet ik eerlijk bekennen dat wij eigenlijk weinig echt samen de Bijbel lezen. We hebben het er wel na de Kerk over, waar de preke over ging en wat je boeiend vond en natuurlijk waarom. Als we getrouwd zijn zal het misschien ook wat makkelijker zijn omdat je dan ook meer samen bent, dan kan je ook echt samen de dag afsluiten enz..
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 29 mei 2007 15:53

Wij zijn eigenlijk meer van het samen bidden dan van het samen bijbellezen. Dat doen we ook wel hoor, maar dat is dan meestal in de kerk of tijdens andere avonden ofzo. Daar wordt dan wel weer over doorgebabbeld natuurlijk.
Verder zit het geloof delen 'm ook gewoon in gesprekken over geloofszaken, van vroeger, van nu, whatever.

En inderdaad Kwebbel, als je eenmaal getrouwd bent en wat meer een vast ritme hebt ofzo dan gaan zulke dingen vast makkelijker. Al is er dan natuurlijk ook wel weer kans dat het eten, bijbellezen, opruimen wordt..
pobody's nerfect

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 29 mei 2007 17:27

Het lijkt mij juist veel lastiger om samen te bidden vooral als je altijd samen bent. Wij zien elkaar soms meerdere avonden achter elkaar, en dan vervallen we al snel in steeds hetzelfde bidden enzo, en dat 'boeit' niet zo erg meer. Daarom hebben wij nu al besloten om als we gtrouwd zijn een lijstje te maken, met bijv maandag voor: familie, dinsdag: voorbede voor gemeenteleden, woensdag: koningshuis. Bij wijze van dan. Om zo toch elke dag te bidden, en niet te vervallen in verveling en in steeds hetzelfde.
Met bijbellezen lijkt het me wel makkelijker, ja bijv een dagboek, dat kun je elke dag volgen.
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 mei 2007 17:33

Jo'tje schreef:En inderdaad Kwebbel, als je eenmaal getrouwd bent en wat meer een vast ritme hebt ofzo dan gaan zulke dingen vast makkelijker. Al is er dan natuurlijk ook wel weer kans dat het eten, bijbellezen, opruimen wordt..

Inderdaad is het zo dat als je getrouwd bent je echt kan zorgen voor ritme. Maar als het in je verkeringstijd al niet lekker loopt en je niet echt goed samen kan bidden en zo, dan vraag ik me af of je moet wachten tot je getrouwd bent om erachter te komen of het dan wel werkt. Misschien is het handiger om ervoor te zorgen dat je daar voor je huwelijk achterkomt! Dan moet het ook wat dat betreft volgens mij gewoon goed zitten.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 29 mei 2007 17:36

Hmm ligt eraan. Wij zien elkaar (zeker in het weekend) ook meerdere dagen. Soms schiet het er wel eens bij in, maar meestal bidden we wel elke avond. En iedere dag maak je wel weer iets anders mee, heb je contact met andere mensen of hoor je andere verhalen. Zo niet, dan bedenk je vanzelf wel weer iets waar je voor kunt bidden. Lijstje is handig, maar kan ook plichtmatig worden. Dagboekje is inderdaad handig. Als je getrouwd bent. Nu in m'n uppie gaat het meestal ook wel aardig, maar na het weekend moet ik altijd weer even inhalen ;)
pobody's nerfect

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 29 mei 2007 18:58

rosalie83 schreef:
Jo'tje schreef:En inderdaad Kwebbel, als je eenmaal getrouwd bent en wat meer een vast ritme hebt ofzo dan gaan zulke dingen vast makkelijker. Al is er dan natuurlijk ook wel weer kans dat het eten, bijbellezen, opruimen wordt..

Inderdaad is het zo dat als je getrouwd bent je echt kan zorgen voor ritme. Maar als het in je verkeringstijd al niet lekker loopt en je niet echt goed samen kan bidden en zo, dan vraag ik me af of je moet wachten tot je getrouwd bent om erachter te komen of het dan wel werkt. Misschien is het handiger om ervoor te zorgen dat je daar voor je huwelijk achterkomt! Dan moet het ook wat dat betreft volgens mij gewoon goed zitten.
Ja daar heb je wel gelijk in. Goed om voor je huwelijk er al in te komen natuurlijk. Ik weet zeker dat het goed zit tussen ons, we kletsen tot middernacht, we zijn heel close, vertellen elkaar alles, we houden van elkaar, vinden allebei het geloof belangrijk. Wat wil je nog meer? :wink:
Misschien moet ik hem porren om samen de dag af te sluiten. Op zich ik ben er wel in te vinden maar ik vind het moeilijk om te beginnen met bidden. We zijn allebei best wel aftastend wat geloof betreft. Ik merk daarin dat hij er moeilijk over praat. Ik zal eens proberen om er met hem over te praten wat hij er van vindt :wink:
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 mei 2007 19:15

MissF schreef: woensdag: koningshuis

haha vet koel, en de regering en de Tweede Kamer enzo, dat is zeker een goed gebedspunt!

Wij bidden eigenlijk alleen voor het eten heel kort, samen bidden komt er niet zo vaak meer van :oops: Maar het kan altijd als 't nodig is.

linetje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor linetje » 29 mei 2007 23:28

Mijn vriend en ik proberen (en het lukt meestal ook nog :mrgreen: ) om iedere keer dat we bij elkaar zijn te bidden. Samen lezen doen we niet zo vaak, maar we hebben aan de hand van het gebed altijd zat onderwerpen om over door te praten. Je hoort wat de ander bidt en de ander hoort wat jij bidt. En het fantastische is dat na het gebed de sfeer altijd beter is en de band tussen ons sterker!
We hebben het boek '5 talen van de liefde' gelezen en nog een boekje over verkering, zijn inmiddels in de derde bezig. t Is wel goed om hierin uitdaging te houden.
Geestelijk naar elkaar toegroeien is in een verkering enorm belangrijk. Het versterkt je relatie en het geeft zoveel meer diepgang!
Zo ik niet had geloofd, dat ik het goede des HEEREN zou zien in het land der levenden, ik ware vergaan.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 30 mei 2007 07:20

Lalage schreef:
MissF schreef: woensdag: koningshuis

haha vet koel, en de regering en de Tweede Kamer enzo, dat is zeker een goed gebedspunt!

Wij bidden eigenlijk alleen voor het eten heel kort, samen bidden komt er niet zo vaak meer van :oops: Maar het kan altijd als 't nodig is.

Ik kan je echt aanraden om dat wel te doen! Wij ervaren het als heel gaaf om samen te bidden. We sluiten elke dag af met een stukje lezen (adhv bijbelscheurkalander en bijbel) en samen bidden. We hebben het gevoel dat we daardoor dichter bij elkaar komen! In het bidden ben je heel open, leg je jezelf open zeg maar, en dat doe je dan dus bij de ander. We gaan niet altijd tegelijk slapen, dus soms eindigen we de dag bij de koffie ;)

Terug naar “Archief”