Verantwoorde Films [WÉLKE?]

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 11 nov 2003 22:33

henkie schreef:Laten we de discussies een beetje gescheiden houden aub :)

Als er geen films zijn die je dichter bij God brengen, dan zijn er toch geen verantwoorde films?

Als er echt een 'Refo'Web-rijtje met films moet komen, zal je dat toch echt anders op moeten zetten. ALS er al verantwoorde films zijn, ik heb er nog nooit een gezien en wel heel veel bagger, tot mijn spijt! Hier worden films met een gemak aangeraden alsof die personen het onderscheid tussen goed en kwaad kennen.

Pim.
Laatst gewijzigd door The_Pim op 11 nov 2003 22:35, 1 keer totaal gewijzigd.

caprice

Berichtdoor caprice » 11 nov 2003 22:35

Willen wij het risico zoveel mogelijk mijden, of willen we een grens waar we vlak langs wandelen?

Ofwel: Blijven we zo ver mogelijk bij de ravijn vandaan, of gaan we op het uiterste randje balanceren?

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 12 nov 2003 00:00

The_Pim schreef:Als er geen films zijn die je dichter bij God brengen, dan zijn er toch geen verantwoorde films?

Ik steek er mijn hand voor in het vuur dat jij veel dingen doet die je niet dichter bij God brengen en die toch heel verantwoord zijn. :)
Om er een paar te noemen: sporten, praten, eten, drinken, leren etc.
Dit criterium is theoretisch erg aardig maar ik kan er niets mee.

Als er echt een 'Refo'Web-rijtje met films moet komen, zal je dat toch echt anders op moeten zetten. ALS er al verantwoorde films zijn, ik heb er nog nooit een gezien en wel heel veel bagger, tot mijn spijt! Hier worden films met een gemak aangeraden alsof die personen het onderscheid tussen goed en kwaad kennen.

Misschien is dat wat te hoog gegrepen inderdaad al zou ik dat erg toejuichen. Dat 99% bagger is, zullen er weinig ontkennen. Maar dat alles bagger is zullen er ook weinig beamen. Maar misschien kun je eens aangeven wat jouw criteria zijn voor een verantwoorde film. Ik vind die grens heel lastig dus ik ben zeer geinteresseerd. Wel graag in het goede topic :wink:

caprice

Berichtdoor caprice » 12 nov 2003 06:48

henkie schreef:Misschien is dat wat te hoog gegrepen inderdaad al zou ik dat erg toejuichen. Dat 99% bagger is, zullen er weinig ontkennen. Maar dat alles bagger is zullen er ook weinig beamen. Maar misschien kun je eens aangeven wat jouw criteria zijn voor een verantwoorde film. Ik vind die grens heel lastig dus ik ben zeer geinteresseerd. Wel graag in het goede topic :wink:

Als 99% troep is kun je beter alles laten liggen. Dan is het toch niet meer leuk om die ene procent eruit te zoeken?

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 12 nov 2003 09:01

caprice schreef:
henkie schreef:Misschien is dat wat te hoog gegrepen inderdaad al zou ik dat erg toejuichen. Dat 99% bagger is, zullen er weinig ontkennen. Maar dat alles bagger is zullen er ook weinig beamen. Maar misschien kun je eens aangeven wat jouw criteria zijn voor een verantwoorde film. Ik vind die grens heel lastig dus ik ben zeer geinteresseerd. Wel graag in het goede topic :wink:

Als 99% troep is kun je beter alles laten liggen. Dan is het toch niet meer leuk om die ene procent eruit te zoeken?

:!:

Niet meer leuk = in ieder geval niet zinnig!!! Het risico dat je bij de verkeerde 99% zit is erg groot!!!

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 12 nov 2003 09:09

henkie schreef:
The_Pim schreef:Als er geen films zijn die je dichter bij God brengen, dan zijn er toch geen verantwoorde films?

Ik steek er mijn hand voor in het vuur dat jij veel dingen doet die je niet dichter bij God brengen en die toch heel verantwoord zijn. :)
Om er een paar te noemen: sporten, praten, eten, drinken, leren etc.
Dit criterium is theoretisch erg aardig maar ik kan er niets mee.

Natuurlijk durf jij je hand er voor in het vuur te steken dat ik niet zonder zonde zou zijn. Maar gaan we het nu op de man spelen?

Wat sporten/eten/drinken betreft. Dat probeer ik met mate te doen en dat valt in de categorie verzorging van het lichaam. Praten moeten we zoveel mogelijk over God doen en Zijn werk in zondaarsharten!

Maar het is toch feitelijk geen argument? 'Je doet al zoveel wat niet tot Gods eer is, dus kan een filmpje er ook nog wel bij!'

Misschien is dat wat te hoog gegrepen inderdaad al zou ik dat erg toejuichen. Dat 99% bagger is, zullen er weinig ontkennen. Maar dat alles bagger is zullen er ook weinig beamen. Maar misschien kun je eens aangeven wat jouw criteria zijn voor een verantwoorde film. Ik vind die grens heel lastig dus ik ben zeer geinteresseerd. Wel graag in het goede topic

Er wordt zoveel kostbare tijd verknoeid met het kijken van speelfilms. Ik heb dat zelf tot mijn spijt ook gedaan en ik ben tot de conclusie gekomen dat je je vrije tijd beter daar niet aan kan besteden. Als je overdag/in je werk niet kan werken aan de uitbreiding van Gods Koninkrijk of bezig kan zijn met Gods Woord is dat al erg genoeg, laten we dan in iedergeval onze vrije tijd invullen tot Gods eer!

Mhg,
Pim.[/quote]

lizzz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor lizzz » 12 nov 2003 09:26

The_Pim schreef:
Natuurlijk durf jij je hand er voor in het vuur te steken dat ik niet zonder zonde zou zijn. Maar gaan we het nu op de man spelen?

Wat sporten/eten/drinken betreft. Dat probeer ik met mate te doen en dat valt in de categorie verzorging van het lichaam. Praten moeten we zoveel mogelijk over God doen en Zijn werk in zondaarsharten!

Maar het is toch feitelijk geen argument? 'Je doet al zoveel wat niet tot Gods eer is, dus kan een filmpje er ook nog wel bij!'

Ik denk niet dat henkie op de man wilde spelen, hij veroordeelt niet datgene wat jij doet en je niet dichter bij God brengt, maar wil jou van het veroordelen van films afbrengen die je niet direct bij God brengen (tenminste, mijn interpretatie).
Als jij bezig bent met de verzorging van je lichaam, valt dat niet direct onder 'bij God komen'. Toch is het wel nodig. Zo ook met ontspanning. Als jij je op een 'neutrale' manier ontspant (bijvoorbeeld sporten, tekenen, lezen, muziek maken, films kijken) is dat niet verkeerd. Je kunt ook dingen tot Gods eer doen die je misschien niet dírekt dichter bij God brengen.

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 12 nov 2003 11:22

Ik kan het niet beter verwoorden dan Lizzz :)

Praten moeten we zoveel mogelijk over God doen en Zijn werk in zondaarsharten!

Vanzelfsprekend. Maar brengt het praatje met de buurman over het weer je ook dichter bij God? Zo niet, dan kun je dit in het vervolg beter nalaten om in jouw redenering te blijven.

Dat argument gebruik ik dan ook niet :)

Er wordt zoveel kostbare tijd verknoeid met het kijken van speelfilms. Ik heb dat zelf tot mijn spijt ook gedaan en ik ben tot de conclusie gekomen dat je je vrije tijd beter daar niet aan kan besteden. Als je overdag/in je werk niet kan werken aan de uitbreiding van Gods Koninkrijk of bezig kan zijn met Gods Woord is dat al erg genoeg, laten we dan in iedergeval onze vrije tijd invullen tot Gods eer!

ik heb er veel respect voor dat je uit principe geen films kijkt. Dat is waarschijnlijk het wijste. Ik kijk ook zelden of nooit films omdat wat ik leuk vind vaak rommel is. Voor het argument dat je vrije tijd moet invullen tot Gods eer verwijs ik even naar Lizzz' laatste 2 zinnen...

Ik heb me inmiddels neergelegd bij het feit dat deze discussie(s) niet te sturen zijn d.m.v. meerdere topic. Ik leg me neer bij deze nederlaag. :wink:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 12 nov 2003 12:10

Dan probeer ik het nog wel een keer :mrgreen:

De vraag waar deze topic om draait is: welke films kun je als christen zonder problemen kijken?

Als je van mening bent dat je (beter) geen enkele film kunt kijken dan meldt je dat.

Als je wilt uitwijden over de redenen voor je standpunt dan kan dat in de daarvoor geopende discussie onder religie.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 nov 2003 12:21

Tsja als ik eerlijk ben zijn er geen of nauwelijks films die je kijken kunt. Leg de wet ernaast en kijk dan een film. Eigenlijk onmogelijk toch???

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 12 nov 2003 12:32

Dichter bij God brengen moeten we dus beter formuleren cq aanvullen met gehoorzaamheid van God en leven tot God's eer!

Dat we veel te veel niet tot Gods eer doen is ons tot schuld, nu kunnen we ons afvragen of we het kijken van films (99 van de 100 is zowieso fout en van die ene kunnen we het moeilijk inschatten).

Henk, jij geeft aan dat het niet kijken van films het wijste is. Ik sluit me daar bij aan en ik denk dat we dat daarom ook uit moeten dragen naar anderen hier op het forum!

Mhg,
Pim.

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 12 nov 2003 12:39

Klaas schreef:Dan probeer ik het nog wel een keer :mrgreen:

De vraag waar deze topic om draait is: welke films kun je als christen zonder problemen kijken?

Als je van mening bent dat je (beter) geen enkele film kunt kijken dan meldt je dat.

Als je wilt uitwijden over de redenen voor je standpunt dan kan dat in de daarvoor geopende discussie onder religie.

Klaas

Eigenlijk vind ik dat de discussie over wel/niet films eerst gevoerd moet worden en daarna overwogen moet worden of er uberhaupt goede films zijn.

Pim.

Skoezie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Skoezie » 12 nov 2003 13:03

Wie vroeg zich pas ookal weer af waarom alle topics over films/muziek vervielen in eindeloze welgoed/nietgoed discussies. Ik denk dat dat door een aantal dogmatische persoonlijkheden komt. Zelf vind ik de film Air Force One echt heel goed.
Je hoeft er niet aan te twijfelen of ik gek ben ... die conclusie heb ik zelf al getrokken . JA IK BEN

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 12 nov 2003 13:06

Skoezie schreef:Wie vroeg zich pas ookal weer af waarom alle topics over films/muziek vervielen in eindeloze welgoed/nietgoed discussies. Ik denk dat dat door een aantal dogmatische persoonlijkheden komt. Zelf vind ik de film Air Force One echt heel goed.

Maar brengt het je ook dichter bij God? Dat blijft de levensvraag denk ik, al gaat dat bij mij ook heeel moeilijk. Ben van de week naar het omniversum geweest en heb daar een mooie natuurfilm gezien. Kan dat verkeerd zijn? denk het niet. Brengt het je dichter bij God? Je ziet wel de schoonheid van de natuur maar verders, ik weet het ook niet echt?

The_Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor The_Pim » 12 nov 2003 13:22

Skoezie schreef:Wie vroeg zich pas ookal weer af waarom alle topics over films/muziek vervielen in eindeloze welgoed/nietgoed discussies. Ik denk dat dat door een aantal dogmatische persoonlijkheden komt. Zelf vind ik de film Air Force One echt heel goed.

Kan je misschien aangeven waarom deze film verantwoord is?

Pim.

Terug naar “Archief”