Curatorium Gereformeerde Gemeenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2007 15:09

Othello schreef:Het blijft onduidelijk op basis van welke criteria iemand afgewezen of aangenomen wordt, en zolang dat zo is vind ik het wat te ver gaan om het curatorium met een orakel te vergelijken.

Is dat niet juist het orakel-achtige ervan dan, die onduidelijkheid?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 mei 2007 15:12

Dirk schreef:
Denkertje21 schreef:Er zijn zoveel bewijzen dat 'capacteiten' eerder een nadeel zijn dan een voordeel.

Over capaciteiten gesproken die niet werden gewaardeerd: hoe lang wil je de lijst hebben? Dr. M Verduijn, Ds. Joz. A de Koeijer, Prof.Dr. A de Reuver, Dr. M. Paul, Ds. E.F. Vergunst om er maar een paar te noemen...
misschien een beetje flauwe redenering: is alles wat deze mensen op dit moment uitdragen nog des GG's?, ofwel: is de GG niet voor een hoop onrust bewaard?

"Bidt dan de heer van de wijngaard dat hij arbeiders uitstote in zijn wijngaard..."

Kun je je voorstellen dat ik kromme tenen krijg van zo'n gebed als tegelijkertijd de gewillige arbeiders niet worden uitgestoten, maar vérstoten!

"Gewillig tot wat?" dat is de vraag.
Gewillig om de eigen gekozen plaats te dienen?
Gewillig om op de door God bepaalde plaats te dienen?
Gewillig om op Gods wijze te dienen?
Gewillig om de eigen wijze te dienen?

zo ken ik van een zeer capabel mens (ook voor predikambt), die echter een totaal andere roeping heeft gevoeld en op zich genomen. Zo zelfs dat hij zijn ouderlingschap vanwege tijdgebrek heeft opgegeven.

Het lijkt me niet goed om hierop te reageren en toch doe ik het maar ik doe het met de grootste schroom. Je trekt de zuiverheid van bepaalde predikanten en roept dan ook nog eens de vraag "of de GG niet voor een heleboel onrust is bewaard". Diep triest, zo'n opmerking!

En de rest over "gewillig" en "eigen wijze" zal ik maar scharen in de categorie uitglijders

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 25 mei 2007 15:18

Aragorn schreef:
Othello schreef:Het blijft onduidelijk op basis van welke criteria iemand afgewezen of aangenomen wordt, en zolang dat zo is vind ik het wat te ver gaan om het curatorium met een orakel te vergelijken.

Dat weet ik niet. Je moet volgens mij ook niet willen dat iedereen op de stoel van de curatoren gaat zitten en achteraf gaat beoordelen of ze wel juist waren in hun oordeel.

Wat ik goed zou vinden, is wanneer er een duidelijke procedure zou worden opgesteld (een beetje zoals Post schetst). Een procedure die bij iedereen ook bekend is. Dan weten we allemaal hóe zo'n selectie gaat, en kunnen we het inhoudelijke oordeel wellicht makkelijker aan de curatoren overlaten.

Maar nogmaals, hoe vinden jullie dat het zou moeten?

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 mei 2007 15:18

Othello schreef:
leclerc schreef:Het feit dat er in de PKN meer predikanten zijn van gergemhuize dan in de gergem zelf zegt voor mij al genoeg dat er niet wordt geselecteerd op basis van kwaliteiten.

Waarmee je dus zegt dat PKN-predikanten van 'betere kwaliteit' zijn. Gehehe. Als ik flauw was, zou ik zeggen: vandaar dat ze negen van de tien keer alles oplezen... :wink:

Doe dat nou toch niet! Dit is zo flauw en verkeerd. Áls ze al oplezen is zo'n preek in de studeerkamer gemaakt, mbv. het licht van de Heilige Geest. daarbij komt het bijzonder weinig voor en is er gelukkig wel een uitgewerkte en bestudeerde preek waarbij niet iedere keer weer bij les 1 wordt begonnen... Of wil je iedere zondag weer hetzelfde vehaal en dezelfde kretologie horen?

Ik ga er ook over ophouden. Dit gaat de verkeerde kant op. Wat mij, met Ger.Gem roots zo aan het hart gaat, is dat zoveel gemeentes zónder predikant zitten terwijl ze er wel zijn. Ik geloof dat het curatorium daarmee de werking van God in de weg staat en de gemeente de levende bediening onthoudt!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2007 15:25

Othello schreef:
Aragorn schreef:

Dat weet ik niet. Je moet volgens mij ook niet willen dat iedereen op de stoel van de curatoren gaat zitten en achteraf gaat beoordelen of ze wel juist waren in hun oordeel.

Ik denk dat dat hier juist meer gebeurt dan bij kerken waar ze niet op zo'n manier werken.

Overigens heb ik jarenlang in de OGG gezeten met een dominee die niet oplas maar rechtstreeks door de Heilige Geest geïnspireerd werd, maar jammer genoeg had de Heilige Geest vaak toch weer dezelfde stokpaardjes.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 25 mei 2007 15:26

Denkertje21 schreef:
Othello schreef:
leclerc schreef:Het feit dat er in de PKN meer predikanten zijn van gergemhuize dan in de gergem zelf zegt voor mij al genoeg dat er niet wordt geselecteerd op basis van kwaliteiten.

Waarmee je dus zegt dat PKN-predikanten van 'betere kwaliteit' zijn. Gehehe. Als ik flauw was, zou ik zeggen: vandaar dat ze negen van de tien keer alles oplezen... :wink:

Doe dat nou toch niet!

Niet zo heftig, Denkertje... 8) Ik gaf toch al direct toe dat het flauw was? En bovendien zijn er ook genoeg argumenten te bedenken om een preek wel uit te schrijven. Daarom: 't was maar een gewoon melige opmerking.

Denkertje21 schreef:Ik geloof dat het curatorium daarmee de werking van God in de weg staat en de gemeente de levende bediening onthoudt!

Dat vind ik dan weer een bedenkelijke opmerking.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 25 mei 2007 15:28

Aragorn schreef:
Othello schreef:
Aragorn schreef:

Ik denk dat dat hier juist meer gebeurt dan bij kerken waar ze niet op zo'n manier werken.

Ik denk dat dat wel meevalt. Het is immers lastig oordelen als je niet weet wie er allemaal voor het curatorium zijn verschenen. En dat blijft bij de goegemeente toch onbekend.

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 25 mei 2007 15:38

Othello schreef:Ik denk dat dat wel meevalt. Het is immers lastig oordelen als je niet weet wie er allemaal voor het curatorium zijn verschenen. En dat blijft bij de goegemeente toch onbekend.

gelukkig wel ja.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Dimdidoro
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dimdidoro » 25 mei 2007 15:45

Dirk schreef:
Othello schreef:Ik denk dat dat wel meevalt. Het is immers lastig oordelen als je niet weet wie er allemaal voor het curatorium zijn verschenen. En dat blijft bij de goegemeente toch onbekend.

gelukkig wel ja.

Enneh... zowel de toegelatenen als afgewezenen zijn WEL bij God bekend. Gelukkig dat ook! Ik moet mezelf vaak voorhouden dat ik meer vetrouwen zou moeten hebben in Gods raad en dat Hij die altijd volvoert! Ongeacht ons redeneren. Gelukkig maar dat wat voor ons bressen lijken, voor God geen hindernissen zijn.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 25 mei 2007 18:41

Dimdidoro schreef:
Dirk schreef:

gelukkig wel ja.

Enneh... zowel de toegelatenen als afgewezenen zijn WEL bij God bekend. Gelukkig dat ook! Ik moet mezelf vaak voorhouden dat ik meer vetrouwen zou moeten hebben in Gods raad en dat Hij die altijd volvoert! Ongeacht ons redeneren. Gelukkig maar dat wat voor ons bressen lijken, voor God geen hindernissen zijn.

Dan kunnen we het curatorium ook wel afschaffen, nietwaar?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 25 mei 2007 19:10

Aragorn schreef:

Geloof Aragorn... wie niet geloofd in 'geloven' of het zelf niet doet vind dingen al snel 'orakelachtig' daarnaast... een orakel is Bijbels... *Ummim und Tummim*
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 25 mei 2007 19:28

Raido schreef:
Aragorn schreef:

Geloof Aragorn... wie niet geloofd in 'geloven' of het zelf niet doet vind dingen al snel 'orakelachtig' daarnaast... een orakel is Bijbels... *Ummim und Tummim*

Ja, als men nu het lot zou werpen... Dat zou e.e.a. iets geloofwaardiger maken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2007 22:02

Raido schreef:
Aragorn schreef:

Ik heb ook niet gezegd dat orakel-achtigheid onbijbels is, maar zoals Airke al zegt kun je dan idd nog beter het lot werpen.

Verder lijkt het me dat het geen verschil maakt of je nu wel of niet gelooft als het gaat om het beoordelen van het curatorium als een soort orakel. Het idee is namelijk hetzelfde: priesters/predikanten gaan de goden/God raadplegen en krijgen vervolgens door of ze iemand wel of niet toe moeten laten.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 30 mei 2007 11:06

Othello schreef:

Uit het artikel van Post begrijp ik inderdaad dat er vooral wordt gekeken naar bekering en roeping. En dus niet of veel minder naar iemands gaven om te spreken. Dat vind ik persoonlijk jammer, maar anderzijds hoeft een kandidaat ook weer geen geweldige redenaar te zijn.

Het blijft onduidelijk op basis van welke criteria iemand afgewezen of aangenomen wordt, en zolang dat zo is vind ik het wat te ver gaan om het curatorium met een orakel te vergelijken. Post draagt in zijn artikel overigens goede suggesties aan om de werkwijze wat aan te passen. Daar kan ik me wel in vinden.

Blijft mijn vraag hoe het dan wel zou moeten nog steeds onbeantwoord...

ik zeg nergens dat er in de PKN betere dominees zouden zijn als in de Gergem. Ik merk alleen op dat er een groot aantal dominees in de PKN blijkbaar wel een roeping hadden en ook echte kinderen van God zijn; iets wat dus bij diezelfde predikanten werd betwijfeld in de gergem. Want dat zijn de enige vragen die er toe doen heb ik begrepen.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

dora pluis
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor dora pluis » 30 mei 2007 12:13

van mij mag het curatorium wel blijven. Als die studenten echt door God zijn geroepen komen ze er wel door. Misschien moet het wel worden aangepast maar het is niet verkeerd om kritisch tegenover nieuwe dominees te staan.

Terug naar “Archief”