Curatorium Gereformeerde Gemeenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas-Jan

Berichtdoor Klaas-Jan » 25 mei 2007 12:06

Aragorn schreef:Wat is een hutje in de wijngaard? En een nachthutje in de komkommerhof?

Jesaja 1:8: ''En de dochter van Sion is overgebleven als een hutje in den wijngaard, als een nachthutje in den komkommerhof, als een belegerde stad.''

Het is meer een vergelijking, dan dat het een werkelijke betekenis heeft.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2007 12:08

Ah, dus het betekent zoiets als 'je bent de laatst overgeblevene' oid?

In dat geval kunnen we natuurlijk nooit allemaal hutjes in de wijngaard zijn, want dan gaat het niet meer op. :P

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 mei 2007 12:42

JanV schreef:Wat is jullie doel? God komt aan Zijn eer! Niet door 7 pagina's vol roddelen over het curatorium!

Met alle respect, maar komt God aan Zijn eer door de één na de ander weg te sturen die zich van God geroepen weten?

Gelukkig dat God er zelf over waakt: Hij die U roept is getrouw!
Ze komen in ander delen van Zijn wijngaard terecht.
Het blijft dieptriest hoe de Ger.Gem zich door menselijk oordelen kapot maakt..

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 mei 2007 12:49

Klaas-Jan schreef:
Jo'tje schreef:maar wel dat ik zware twijfels heb bij deze manier van menselijke selectie!)

Ik ben ervan overtuigd dat onze curatoren hun werk doen in afhankelijkheid van God en daarom kan ik niet leven met de bovenstaande uitdrukking...

O ja, ik ben overtuigd van de beste bedoelingen en dat zij echt de zaak aan God voorleggen. Maar je verstand heb je niet voon niks gekregen, dus laat het Curatorium dat dan ook gebruiken.

Hoe vaak zijn er niet predikanten geschorts, omdat ze de mist in gingen? Zat het curatorium dan toch fout?

En hoe vaak hebben de geen predikanten geweigerd die later op andere plaatsen tot geweldig veel zegen waren voor God's kerk?

Klaas-Jan

Berichtdoor Klaas-Jan » 25 mei 2007 13:24

Denkertje21 schreef:
Klaas-Jan schreef:
Jo'tje schreef:maar wel dat ik zware twijfels heb bij deze manier van menselijke selectie!)

Ik ben ervan overtuigd dat onze curatoren hun werk doen in afhankelijkheid van God en daarom kan ik niet leven met de bovenstaande uitdrukking...

O ja, ik ben overtuigd van de beste bedoelingen en dat zij echt de zaak aan God voorleggen. Maar je verstand heb je niet voon niks gekregen, dus laat het Curatorium dat dan ook gebruiken.

Hoe vaak zijn er niet predikanten geschorts, omdat ze de mist in gingen? Zat het curatorium dan toch fout?

En hoe vaak hebben de geen predikanten geweigerd die later op andere plaatsen tot geweldig veel zegen waren voor God's kerk?

Denk je dat Gods kinderen en knechten niet de mist in kunnen gaan?

Gods wegen gaan niet altijd, zoals wij graag willen en daarom kan het best zijn dat er predikanten bij ons Curatorium geweigerd worden, waarvan God wil dat ze zullen dienen in een ander deel van de wijngaard...

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 mei 2007 14:16

Klaas-Jan schreef: Gods wegen gaan niet altijd, zoals wij graag willen en daarom kan het best zijn dat er predikanten bij ons Curatorium geweigerd worden, waarvan God wil dat ze zullen dienen in een ander deel van de wijngaard...

Ik kan je wel volgen, maar ik geloof dat het Curatorium de zaak te menselijk benadert. Zij denken zelf hun straatje schoon en zuiver te kunnen houden.

Hoe kán het zijn, dat iemand soms 6 keer 'opgaat' en pas de zevende keer wordt afgewezen?
Hoe kan het zijn dat prof. dr. A. de Reuver opgaat en wordt afgewezen? Hoe kan het zijn dat predikanten worden aangenomen en vervolgens na hun studie niet durven en dan nooit tot preken komen?

Wie is het curatorium dat zij over een roeping oordeelt? Als een Godvrezend mens zich geroepen weet en de behoefte voelt om in Zijn dienst te treden, is dát dan niet een roeping?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2007 14:19

Klaas-Jan schreef:Denk je dat Gods kinderen en knechten niet de mist in kunnen gaan?

Zeker wel, op dat gegeven berust dan ook de belangrijkste kritiek op het curatorium.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 25 mei 2007 14:26

Draai het nu allemaal eens even om: hoe zouden de 'tegenstanders' het dan graag zien? Ik bedoel, je ontkomt toch niet aan een selectieprocedure, one way or the other?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2007 14:32

Klopt, maar er is toch wel een verschil tussen een interview/keuring op basis van capaciteiten en een soort orakel dat van Boven doorkrijgt of iemand wel of niet toegelaten zou moeten worden.

In het eerste geval kun je ook veel beter uitleggen waarom iemand wel of niet toegelaten is.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 25 mei 2007 14:36

Maar wie zegt dat het curatorium niet selecteert op basis van capaciteiten? Het is makkelijk om aan te nemen dat er maar op los georakeld wordt, maar niemand weet dat.

leclerc
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor leclerc » 25 mei 2007 14:48

Het feit dat er in de PKN meer predikanten zijn van gergemhuize dan in de gergem zelf zegt voor mij al genoeg dat er niet wordt geselecteerd op basis van kwaliteiten.
Verkiezingsprogramma's zijn naar mijn bescheiden mening bedoeld om verkiezingen mee te winnen, niet om mee te regeren. -Willem Aantjes

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 mei 2007 14:49

Zegt dat niet al genoeg dan?

Ik heb altijd begrepen dat het er bij het curatorium vooral om ging of men de roeping van de betreffende kandidaat 'over kan nemen'. Niet zozeer of diegene goed kan preken enzo.

Denkertje21

Berichtdoor Denkertje21 » 25 mei 2007 14:50

Er zijn zoveel bewijzen dat 'capacteiten' eerder een nadeel zijn dan een voordeel.

Over capaciteiten gesproken die niet werden gewaardeerd: hoe lang wil je de lijst hebben? Dr. M Verduijn, Ds. Joz. A de Koeijer, Prof.Dr. A de Reuver, Dr. M. Paul, Ds. E.F. Vergunst om er maar een paar te noemen...
Allemaal mensen uit de Gereformeerde Gemeente die niet 'mochten'. En daar zijn er vele vele tientallen meer van.

En anderzijds, als Ds Hakvoort in Alphen aan den Rijn de boel echt op steleten zet en een zeer kwalijke rol speelt bij het splijten van de Christelijk Gereformeerde kerk, is hij in no time welkom in de Ger. Gem.

"Bidt dan de heer van de wijngaard dat hij arbeiders uitstote in zijn wijngaard..."

Kun je je voorstellen dat ik kromme tenen krijg van zo'n gebed als tegelijkertijd de gewillige arbeiders niet worden uitgestoten, maar vérstoten!

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 25 mei 2007 15:00

Denkertje21 schreef:Er zijn zoveel bewijzen dat 'capacteiten' eerder een nadeel zijn dan een voordeel.

Over capaciteiten gesproken die niet werden gewaardeerd: hoe lang wil je de lijst hebben? Dr. M Verduijn, Ds. Joz. A de Koeijer, Prof.Dr. A de Reuver, Dr. M. Paul, Ds. E.F. Vergunst om er maar een paar te noemen...
misschien een beetje flauwe redenering: is alles wat deze mensen op dit moment uitdragen nog des GG's?, ofwel: is de GG niet voor een hoop onrust bewaard?

"Bidt dan de heer van de wijngaard dat hij arbeiders uitstote in zijn wijngaard..."

Kun je je voorstellen dat ik kromme tenen krijg van zo'n gebed als tegelijkertijd de gewillige arbeiders niet worden uitgestoten, maar vérstoten!

"Gewillig tot wat?" dat is de vraag.
Gewillig om de eigen gekozen plaats te dienen?
Gewillig om op de door God bepaalde plaats te dienen?
Gewillig om op Gods wijze te dienen?
Gewillig om de eigen wijze te dienen?

zo ken ik van een zeer capabel mens (ook voor predikambt), die echter een totaal andere roeping heeft gevoeld en op zich genomen. Zo zelfs dat hij zijn ouderlingschap vanwege tijdgebrek heeft opgegeven.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 25 mei 2007 15:00

leclerc schreef:Het feit dat er in de PKN meer predikanten zijn van gergemhuize dan in de gergem zelf zegt voor mij al genoeg dat er niet wordt geselecteerd op basis van kwaliteiten.

Waarmee je dus zegt dat PKN-predikanten van 'betere kwaliteit' zijn. Gehehe. Als ik flauw was, zou ik zeggen: vandaar dat ze negen van de tien keer alles oplezen... :wink:

Uit het artikel van Post begrijp ik inderdaad dat er vooral wordt gekeken naar bekering en roeping. En dus niet of veel minder naar iemands gaven om te spreken. Dat vind ik persoonlijk jammer, maar anderzijds hoeft een kandidaat ook weer geen geweldige redenaar te zijn.

Het blijft onduidelijk op basis van welke criteria iemand afgewezen of aangenomen wordt, en zolang dat zo is vind ik het wat te ver gaan om het curatorium met een orakel te vergelijken. Post draagt in zijn artikel overigens goede suggesties aan om de werkwijze wat aan te passen. Daar kan ik me wel in vinden.

Blijft mijn vraag hoe het dan wel zou moeten nog steeds onbeantwoord...

Terug naar “Archief”