Adoptie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 24 mei 2007 08:39

LauraC schreef:Goed nieuws! Het gesprek dat we gisteren mochten hebben met de sociaal werkster was erg goed, en helderde een heleboel zaken voor ons op. En de wachttijd was zelfs beter dan wij dachten. Als wij nu wat papierwerk opsturen, is er binnen 6 weken een 'caseworker' toegewezen, die dan aan een onderzoek gaat beginnen (gesprekken, medische tests etc), dan DV in de herfst een cursus van 6 avonden, daarna nog wat meer gesprekken, dan voor het goedkeuringspanel en dan....wachten op een match. Dit hoeft allemaal maar een jaartje ofzo te duren. De vrouw zei dat het langste gedeelte het legale gebeuren is dat in werking wordt gezet nadat je het kindje/de kinderen in huis hebt. Dus voor ons heel erg positief. Wat een antwoord op gebed!

Van harte joh! Waat gaaf allemaal! Heerlijk dat het niet zo lang hoeft te duren. Maar het wordt ineens wel heel spannend of niet? Succes met alles! Geniet ervan!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 mei 2007 09:32

Bloedband doet denk ik niet zoveel, het hechtingsproces in de eerste levensperiode is veel belangrijker.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 24 mei 2007 09:43

LauraC schreef:Goed nieuws! Het gesprek dat we gisteren mochten hebben met de sociaal werkster was erg goed, en helderde een heleboel zaken voor ons op. En de wachttijd was zelfs beter dan wij dachten. Als wij nu wat papierwerk opsturen, is er binnen 6 weken een 'caseworker' toegewezen, die dan aan een onderzoek gaat beginnen (gesprekken, medische tests etc), dan DV in de herfst een cursus van 6 avonden, daarna nog wat meer gesprekken, dan voor het goedkeuringspanel en dan....wachten op een match. Dit hoeft allemaal maar een jaartje ofzo te duren. De vrouw zei dat het langste gedeelte het legale gebeuren is dat in werking wordt gezet nadat je het kindje/de kinderen in huis hebt. Dus voor ons heel erg positief. Wat een antwoord op gebed!

Wauw!!!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 24 mei 2007 10:51

Lalage schreef:Bloedband doet denk ik niet zoveel, het hechtingsproces in de eerste levensperiode is veel belangrijker.

Ja, dat idee heb ik ook.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 25 mei 2007 00:15

Wat erg toch voor zowel de biologische ouders, adoptie ouders en het kind zelf!

Wat zal dat kind heen en weer geslingerd worden. Hij heeft misschien nog wel herinneringen aan zijn kindertijd bij zijn biologische ouders maar heeft het bij zijn adoptie ouders ook goed. Ik denk dat het kind geen keuze zal kunnen maken of hij bij zijn adoptie ouders wil blijven of naar zijn biologische ouders terug wil.

Ik zou het zelf ook niet weten!
ja, dat is mijn mening dan he.....

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 25 mei 2007 08:42

Ik denk dat een kind dus wel een keuze kan maken. Want lees dit maar eens:

http://www.destentor.nl/binnenlandstn/a ... 450082.ece

Het is een verhaal van een moeder die ook een adoptiekindje heeft uit India. Ze heeft het er gelijk met haar dochtertje over gehad. Dat meisje is 8 jaar en ze zegt dat ze nooit meer terug wil naar India.

Ik kan het me voorstellen. Het is toch vreselijk als je naar een land moet wat je niet kent, dat je bij mensen moet gaan wonen die je niet kent, die je niet kunt verstaan, etc!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 25 mei 2007 13:23

Goed dat die moeder het meteen met haar dochter heeft besproken. Gewoon open erover zijn. Wil ik later ook!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 25 mei 2007 13:31

Galateia schreef:Goed dat die moeder het meteen met haar dochter heeft besproken. Gewoon open erover zijn. Wil ik later ook!

Ja, ik ook! :)
Sowieso over alles. Gewoon altijd normaal over doen dat hij of zij geadopteerd is. En wij willen ook graag als het kan naar het land zelf teruggaan met het kind!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 25 mei 2007 13:35

rosalie83 schreef:
Galateia schreef:Goed dat die moeder het meteen met haar dochter heeft besproken. Gewoon open erover zijn. Wil ik later ook!

Sowieso over alles. Gewoon altijd normaal over doen dat hij of zij geadopteerd is. En wij willen ook graag als het kan naar het land zelf teruggaan met het kind!

Ja, wij ook! Vind ik ook wel belangrijk. Een kind moet toch weten waar het vandaan komt... kennis maken met de cultuur in dat land, etc. Gewoon weten waar het vandaan komt. Wil iedereen toch!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 25 mei 2007 13:41

Galateia schreef:
rosalie83 schreef:

Ja, wij ook! Vind ik ook wel belangrijk. Een kind moet toch weten waar het vandaan komt... kennis maken met de cultuur in dat land, etc. Gewoon weten waar het vandaan komt. Wil iedereen toch!

Ja, echt wel!
En ook daarom willen we het kindje graag zelf halen, zodat we daar al foto's kunnen maken, kunnen filmen en zo het kindje op den duur kunnen vertellen wat onze ervaringen in het land waren!

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 25 mei 2007 13:42

rosalie83 schreef:
Galateia schreef:
rosalie83 schreef:

Ja, echt wel!
En ook daarom willen we het kindje graag zelf halen, zodat we daar al foto's kunnen maken, kunnen filmen en zo het kindje op den duur kunnen vertellen wat onze ervaringen in het land waren!

Gaan wij ook doen :mrgreen:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 25 mei 2007 13:43

Mennnn :lol:

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 mei 2007 10:37

Nou, hier een artikel uit het RD ( http://www.refdag.nl/artikel/1302269/&b ... uo%3B.html ) waarin iets staat over het wel of niet dopen van geadopteerde kinderen:

" ... Ds. Vlietstra zei graag eraan vast te willen houden dat kinderen die door adoptie het juridisch eigendom van ouders worden in de lijn van Gods verbond behoren gedoopt te zijn. Volgens hem delen alle kerkgenootschappen binnen de gereformeerde gezindte dat standpunt, behalve de Gereformeerde Gemeenten in Nederland.

Ds. A. van Voorden, predikant van dat kerkgenootschap te De Beek-Uddel, nuanceerde dat standpunt in zijn slotwoord voor de ambtsdragersvergadering. Hij refereerde aan de uitspraak van zijn synode uit 1975, waarin is vastgesteld dat geadopteerde kinderen alleen gedoopt kunnen worden wanneer ten minste een van de natuurlijke ouders of grootouders van dat kind gedoopt is. Anders moet het kind gedoopt worden bij het doen van openbare belijdenis. ... "

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 29 mei 2007 16:13

Interessant artikel. 'Het adoptievraagstuk'... ik ben me er echt nooit bewust van geweest, dat het in sommige Christelijke kringen echt een 'vraagstuk' is. Als ik dit allemaal zo lees, dan bekruipt mij steeds het gevoel, dat mijn schoonouders er erg moeilijk over gaan doen, over het hele vraagstuk... :|

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 29 mei 2007 17:31

Galateia schreef:Interessant artikel. 'Het adoptievraagstuk'... ik ben me er echt nooit bewust van geweest, dat het in sommige Christelijke kringen echt een 'vraagstuk' is. Als ik dit allemaal zo lees, dan bekruipt mij steeds het gevoel, dat mijn schoonouders er erg moeilijk over gaan doen, over het hele vraagstuk... :|

Het is volgens mij alleen in de 'echt rechtse kringen' een vraagstuk. Op deze manier tenminste.
Weten je schoonouders nog niet van jullie plannen? Hebben jullie het al wel tegen mensen verteld?

Terug naar “Archief”