Curatorium Gereformeerde Gemeenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 23 mei 2007 10:49

Marnix schreef:Voor de GG is dit een vrij normale leeftijd hoor. Misschien moet je je iets meer in het curratorium verdiepen :)
Dat het zo in sommige kerken gaat wil niet zeggen dat het overal zo gaat :)

Al zou ik het willen, hoe kan ik me in een dergelijk gesloten instituut als het GG-Curatorium verdiepen? De selectieprocedure wordt nergens beschreven o.i.d. En je moet niet vergeten dat ik geen GG'er ben; voor mij is dit dus behoorlijk de ver-van-mijn-bed-show.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 23 mei 2007 11:05

Marnix is ook geen GG-er, dus zit er net zo ver van af.
Maar, kijk inderdaad eens op refoforum, daar staat wel wat meer over de procedure enz. beschreven.
pobody's nerfect

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 mei 2007 11:06

GKN'er schreef:
Marnix schreef:Voor de GG is dit een vrij normale leeftijd hoor. Misschien moet je je iets meer in het curratorium verdiepen :)
Dat het zo in sommige kerken gaat wil niet zeggen dat het overal zo gaat :)

Al zou ik het willen, hoe kan ik me in een dergelijk gesloten instituut als het GG-Curatorium verdiepen? De selectieprocedure wordt nergens beschreven o.i.d. En je moet niet vergeten dat ik geen GG'er ben; voor mij is dit dus behoorlijk de ver-van-mijn-bed-show.
Als je er in WIL verdiepen kan dat best, er moet heus wat voor beschreven zijn daarnaast zijn de twee belangrijkste dingen beschreven.

Het verschil met andere kerken is dat in de GG iemand uit de gemeente een roeping heeft en dan naar de Theologische School van de Gergem gaat en daar een opleiding krijgt. De meeste predikanten in mijn kerk zijn niet universitair-geschoolde theologen en dat heeft soms ook zo'n zijn voordelen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 23 mei 2007 14:19

Marnix schreef:
De ouderling heette Bos, de dominee Ds. Kuijt. Ook dat hoef ik niet geheim te houden. als het goed is heeft men niets te verbergen daar :)

Dat speelde zich ergens in de jaren 60 af, dus geheimhouding lijkt me niet echt van toepassing nee :?
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Airke
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Airke » 23 mei 2007 14:37

Calvin schreef:
Marnix schreef:
De ouderling heette Bos, de dominee Ds. Kuijt. Ook dat hoef ik niet geheim te houden. als het goed is heeft men niets te verbergen daar :)

Dat speelde zich ergens in de jaren 60 af, dus geheimhouding lijkt me niet echt van toepassing nee :?

:mrgreen: Ik dacht al, dominee Kuijt.. :-k

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 23 mei 2007 17:53

Al (onofficieel) nieuws van vandaag?
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 23 mei 2007 18:01

Toegelaten: Dhr. Visser uit Hardinxveld-Giessendam.
Onofficieel!!!!
Bron: refoforum
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 23 mei 2007 18:43

Raido schreef:Het verschil met andere kerken is dat in de GG iemand uit de gemeente een roeping heeft en dan naar de Theologische School van de Gergem gaat en daar een opleiding krijgt. De meeste predikanten in mijn kerk zijn niet universitair-geschoolde theologen en dat heeft soms ook zo'n zijn voordelen.

Wat zijn die "voordelen" waar je over spreekt?
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

Klaas-Jan

Berichtdoor Klaas-Jan » 23 mei 2007 20:51

Vanavond een officieel bericht gehoord van de kansel. Er zijn 2 studenten aangenomen. Waarschijnlijk gaat het om de namen die reeds genoemd zijn in dit forum...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 23 mei 2007 22:17

GKN'er schreef:
Raido schreef:Het verschil met andere kerken is dat in de GG iemand uit de gemeente een roeping heeft en dan naar de Theologische School van de Gergem gaat en daar een opleiding krijgt. De meeste predikanten in mijn kerk zijn niet universitair-geschoolde theologen en dat heeft soms ook zo'n zijn voordelen.

Wat zijn die "voordelen" waar je over spreekt?
Ik kerk zelf bij een universitair-theologie-predikant, ik ben echt blij met hem omdat ik vaak bij hem terrecht kan met vragen, op theologisch niveau.

Maar ik heb soms echt moeite om zijn preken te volgen omdat hij overal oudvadersciteerd, ondertussen nog eens uit de doeken doet waarom de CGK met hun drie-verbondenleer zou verschrikkelijk zijn dat gemixed met een vleug Oud-Nederlands en ik snap het soms gewoon écht niet..

Dan vind ik het soms fijn om even naar een Timmermandominee, Kinderarts of Huisarts-predikant te luisteren..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 23 mei 2007 22:57

Och, ik zit, als CGK'er, regelmatig te luisteren naar 'universitair-theologie-predikanten'. Meestal praten ze normaal Nederlands en zijn ze goed te volgen.

Dimdidoro
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Dimdidoro » 24 mei 2007 12:34

Klaas-Jan schreef:Vanavond een officieel bericht gehoord van de kansel. Er zijn 2 studenten aangenomen. Waarschijnlijk gaat het om de namen die reeds genoemd zijn in dit forum...

Idd. We hebben het ondertussen kunnen lezen in de krant. Groot wonder dat de Heere nog bemoeienis heeft met onze gemeenten. Lees veel commentaar op de GG op refoweb, maar hier heeft Gód gesproken... Laten we oppassen met onze kritiek... Het gaat om Gods kerk en niet om onze bekrompen en zondige mening. Ik denk echt als ik allerlei dingen lees: waar haalt men het lef vandaan om zo over ambtsdragers (!) te praten. We kunnen beter voor elkaar bidden.
Ken Rob Visser persoonlijk. De Heere zij hem en André Baaijens goed en nabij in de tijd die volgt.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 24 mei 2007 13:41

Alsof je geen vraagtekens mag hebben bij dingen die in de kerk gebeuren?
Natuurlijk is het mooi dat er weer twee mensen gegeven zijn om voor die bijzondere functie verder te studeren.
Maar niet alles wat in de kerk gebeurt is juist, en daar mag je dus best voor uitkijken.
Het is dan ook niet verkeerd om je vraagtekens te hebben bij een procedure als deze.
pobody's nerfect

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 24 mei 2007 13:41

tja al die praat en dat commentaar dat komt niet zomaar uit de lucht vallen hoor!
En 2 studenten vind ik wel weinig!
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 mei 2007 13:50

Dimdidoro schreef:
Klaas-Jan schreef:Vanavond een officieel bericht gehoord van de kansel. Er zijn 2 studenten aangenomen. Waarschijnlijk gaat het om de namen die reeds genoemd zijn in dit forum...

Idd. We hebben het ondertussen kunnen lezen in de krant. Groot wonder dat de Heere nog bemoeienis heeft met onze gemeenten. Lees veel commentaar op de GG op refoweb, maar hier heeft Gód gesproken... Laten we oppassen met onze kritiek... Het gaat om Gods kerk en niet om onze bekrompen en zondige mening. Ik denk echt als ik allerlei dingen lees: waar haalt men het lef vandaan om zo over ambtsdragers (!) te praten.

Ambtsdragers zijn net zo goed bekrompen en zondige mensen. Bovendien vind ik het nogal pretentieus om te beweren dat God spreekt. Hoe weet je dat?

Terug naar “Archief”