christelijk geloof: gevoelloos?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

surfer
Majoor
Majoor

christelijk geloof: gevoelloos?

Berichtdoor surfer » 07 nov 2002 16:51

Ik heb de indruk dat veel forumgebruikers het 'gevoel' niet ter zake doende vinden. Vaak wordt er gesproken over 'rationele argumenten', waarmee letterlijke quotatie uit de Bijbel bedoeld wordt.
Maar wat is het geloof anders dan gevoel? En wat wordt dan bedoeld met de liefde tot God? Liefde is immers grotendeels gevoelsmatig?

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 07 nov 2002 17:58

Tuurlijk doet het gevoel ter zake! Maar veel feiten uit de Bijbel kun je niet omheen, hoe je ze ook wendt of keert!! En of je gevoel nou iets anders zegt...tsja...

Liesl
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Liesl » 07 nov 2002 18:50

Gevoel is niet altijd het juiste idd. Van nature is een mens zondaar dus dan zouden de gevoelens niet altijd goed zijn. Daarom blijft de bijbel als richtlijn erg belangrijk en kun je idd niet om dingen heen.

Natuurlijk mag je je gevoel erbij gebruiken maar je discussieert niet over gevoelens m.i.
Refoweb is van ons allemaal :p

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 07 nov 2002 18:52

Natuurlijk doet het gevoel terzake. Maar.....mijn gevoel is bedriegelijk. Ik kan gevoelsmatig dingen verdedigen die rationeel gezien puur op grond van de bijbel gewoon af te keuren zijn.
Wie ben ik dan om te beweren dat mijn gevoel boven het verstand gaat.

Ik ben ook maar een zondig mens die in feite alles probeer goed te praten vanuit het gevoel.

Dat is juist gevaarlijk. Gelukkig hebben we dan de Bijbel als leidraad

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 nov 2002 19:43

rationeel gezien puur op grond van de bijbel
in hoeverre is de bijbel rationeel dan?? om het maar even op scherp te zetten...
Rationeel = met je verstand te verklaren/logisch te beredeneren, of aan te tonen op basis van feiten.
Laatst gewijzigd door surfer op 07 nov 2002 19:49, 1 keer totaal gewijzigd.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 07 nov 2002 19:49

'rationele argumenten', waarmee letterlijke quotatie uit de Bijbel bedoeld wordt.

dat bedoelde in met rationeel.

Ik beweer ook niet dat het geloof en gevoel niet samen gaan.
Maar het gevoel is niet doorslag gevend bij het nemen van bepaalde keuze, in principiele kwesties denk ik.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 07 nov 2002 19:49

'rationele argumenten', waarmee letterlijke quotatie uit de Bijbel bedoeld wordt.

dat bedoelde ik met rationeel.

Ik beweer ook niet dat het geloof en gevoel niet samen gaan.
Maar het gevoel is niet doorslag gevend bij het nemen van bepaalde keuze, in principiele kwesties denk ik.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 nov 2002 19:52

Maar dan moet je eerst geloven dat de bijbel het Woord van God is. En waar haal je dat geloof vandaan? Dat is toch ook 'maar' een kwestie van gevoel? Geloof is immers niet te beredeneren/te rationaliseren? Een sprong in het diepe?

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 07 nov 2002 19:58

Behalve dat zijn er ook een hoop rationele redenen om aan te nemen dat de bijbel het betrouwbare Woord van God is. Neem bijvoorbeeld het feit dat het het oudste geschrift op aarde is. Dat er zeer sterke wetenschappelijke aanwijzingen zijn dat de brieven van de apostelen inderdaad uit hun tijd komen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 nov 2002 20:15

Behalve dat zijn er ook een hoop rationele redenen om aan te nemen dat de bijbel het betrouwbare Woord van God is. Neem bijvoorbeeld het feit dat het het oudste geschrift op aarde is. Dat er zeer sterke wetenschappelijke aanwijzingen zijn dat de brieven van de apostelen inderdaad uit hun tijd komen.
gesteld dat wat je zegt allemaal waar is, zegt dat ook dat de dingen die in de bijbel staan waar zijn?? Maar ik wil een discussie over de betrouwbaarheid van de Bijbel hier niet voeren. Niemand kan onweerlegbaar aantonen dat de bijbel waar is, dat Christus gestorven is voor onze zonden, dat er een leven na de dood is etc..

Dat is een kwestie van geloof, wat ingegeven wordt door de Heilige Geest. En niet ingegeven door rationaliteit! Of beter gezegd, niet wat de doorsnee christen of doorsnee mens onder rationeel verstaat.
Gevoel heeft m.i. ook veel met de werking van de Geest te maken. Toen Elia boos was, moest er een speelman komen om zijn geest tot rust te brengen. Eerder kon hij Gods woorden niet doorgeven (profeteren). Profeteren ging trouwens altijd samen met een toestand van vervoering, zodanig dat deze mensen er aan te herkennen waren (is Saul ook onder de profeten?).

Gelovige mensen kunnen m.i. geen ongevoelige mensen zijn. "De Geest zal u in alle waarheid leiden".
Laatst gewijzigd door surfer op 07 nov 2002 20:18, 1 keer totaal gewijzigd.

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor rutgernation » 07 nov 2002 20:17

Het zegt iets over de betrouwbaarheid van de bijbel en dus ook over de inhoud. Het bewijst niets, maar het is wel een goede reden de inhoud van de bijbel serieus te nemen.

Bestaan er dan ook ongevoelige mensen?

Eelco
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Re: christelijk geloof: gevoelloos?

Berichtdoor Eelco » 08 nov 2002 13:14

surfer schreef:Ik heb de indruk dat veel forumgebruikers het 'gevoel' niet ter zake doende vinden. Vaak wordt er gesproken over 'rationele argumenten', waarmee letterlijke quotatie uit de Bijbel bedoeld wordt.
Maar wat is het geloof anders dan gevoel? En wat wordt dan bedoeld met de liefde tot God? Liefde is immers grotendeels gevoelsmatig?

Ik heb het 'gevoel' dat je dit onder andere schrijft naar aanleiding van mijn opmerking over argumentatie op basis van gevoel. Daarom wil ik er even op ingaan.

Het lijkt me duidelijk dat het gevoel een belangrijke rol speelt bij religie (niet bij geloof, denk ik zelf. Dat neigt te veel naar psychologie, en een fan van Kuitert ben ik niet). Mijn bezwaar is echter het gebruik van gevoelsargumentatie om anderen te overtuigen. Argumenten als 'voor mijn gevoel begint de zondag als ik uit mijn bed kom' zijn leuk om voor kennisgeving aan te nemen, maar mogen niet stiekem gevolgd worden door de gedachte 'en als jij een ander gevoel hebt ben je raar'. Het is immers slechts jóuw gevoel, het meest subjectieve wat bestaat.
Nog zo'n argument: "Twee kerkdiensten is wel te doen, drie wordt wel wat te veel, één lijkt me wat mager." Dit zou een schoolvoorbeeld kunnen zijn van een mening die gespeend is van elke rationaliteit en voortkomt uit een gevoel als gevolg van het referentiekader dat iemand heeft opgebouwd na vele jaren kerkgang en een gedegen opvoeding. Maar niet iets wat nuttig is in een discussie over hoe vaak je naar de kerk behoort te gaan (In mijn ogen overigens in het geheel geen zinnige discussie).

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 08 nov 2002 13:16

In mijn ogen is gevoel heel belangrijk. Dat God dichtbij is, weet je misschien wel met je verstand, maar als je het voelt, dan weet je het zeker!! Net zoals Gods liefde, maar ook z'n boosheid. Dat moet je voelen!! daarom is gevoel wel belangrijk.
Helaas kun je je gevoel ook makkelijk bedriegen. Je kunt jezelf heel makkelijk een gevoel aanpraten bedoel ik.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 08 nov 2002 14:40

Het geloof is een vaste grond der dingen die men hoopt en een bewijs der zaken die men niet ziet... (Hebr ...:1)

Geloof is geen gevoel! Gevoel is geen vaste grond.
Geloof is geen rationaliteit! Dan zou je het moeten zien!

Geloof is iets wonderbaarlijks, iets groots! Groter dan ons twijfelachtige gevoel. Groter dan onze wetenschappelijke rationaliteit.

Geloof is een gave Gods!

Geloof is de basis van ons gevoel. En de basis van onze rationaliteit.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 09 nov 2002 17:23

Er is slechts 1 geloof
En dat is religie
Het geloof dat recht uit het hart komt
En altijd klare taal spreekt
Het is Het Geloof in De Liefde

(niet bekend van wie)

Terug naar “Archief”