Waarom eet je welk voedsel niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 23 mei 2007 15:16

Ik eet gewoon alles.

Wat mijn plan wel is om zodra ik op mezelf ga wonen meer aandacht aan mijn eten te gaan besteden. Bijvoorbeeld naar het OT eten. En alleen biologisch. (Dat zal wel flink de broekriem aanhalen worden ben ik bang 8-[ )

Nu vind ik het lastig om erg op te letten wat ik eet, omdat mijn moeder geen apart eten wil kopen/koken.

Edit: Het waarom was ik vergeten..

Omdat ik vind dat de dieren die niet biologisch gehouden worden mishandeld worden, en omdat ik vind dat ik zo veel mogelijk bij moet dragen aan een betere wereld. Dus ook biologische groenten, omdat bologische boeren beter/zorgvuldiger met de natuur omspringen dan niet-biologische boeren.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 23 mei 2007 15:23

hoe meer vlees hoe beter

alleen eet ik geen varkens vlees.. omdat het vanuit de bijbel gezien geen rein vlees is. Verder vind ik varkensvlees stinken als ik et moet bakken. Het ruikt dan naa rmodder!!!

verder vnd ik et geen probleem da tik zelf de koe gezien heb en em vervolgens opeet

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 23 mei 2007 15:42

paprikameisje2 schreef:alleen eet ik geen varkens vlees.. omdat het vanuit de bijbel gezien geen rein vlees is. Verder vind ik varkensvlees stinken als ik et moet bakken. Het ruikt dan naa rmodder!!!

Dat stinken word ook wel rottingsproces genoemd (versterving) het vindt overigens plaats bij elk soort vlees. Btw hoe beter verstorven hoe malser het vlees. 8)

Varkensvlees onrein? Wat doe jij dan met de tekst uit Markus 7, met nadruk op vers 18 - 23 , waar Jezus de onderstaande woorden sprak.!

En Hij zeide tot hen: Zijt ook gij zo onbevattelijk? Begrijpt gij niet, dat al wat van buiten in de mens komt, hem niet onrein kan maken, omdat het niet in zijn hart komt, maar in de buik, en er te zijner plaatse uitgaat? En zo verklaarde Hij alle spijzen rein. En Hij zeide: Hetgeen uit de mens naar buiten komt, dat maakt de mens onrein. Want van binnenuit, uit het hart der mensen, komen de kwade overleggingen, hoererij, diefstal, moord, echtbreuk, hebzucht, boosheid, list, onmatigheid, een boos oog, godslastering, overmoed, onverstand. Al die slechte dingen komen van binnen uit naar buiten en maken de mens onrein.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 23 mei 2007 15:52

Ik eet geen lamsvlees omdat ik er onpasselijk van wordt als ik het moet bereiden..gewoon de lucht ervan, jak! Varkensvlees vind ik ook niet zo best ruiken/smaken, maar dat gaat nog wel.

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Berichtdoor paprikameisje2 » 23 mei 2007 16:17

Harm-J schreef:
paprikameisje2 schreef:alleen eet ik geen varkens vlees.. omdat het vanuit de bijbel gezien geen rein vlees is. Verder vind ik varkensvlees stinken als ik et moet bakken. Het ruikt dan naa rmodder!!!

Dat stinken word ook wel rottingsproces genoemd (versterving) het vindt overigens plaats bij elk soort vlees. Btw hoe beter verstorven hoe malser het vlees. 8)

Varkensvlees onrein? Wat doe jij dan met de tekst uit Markus 7, met nadruk op vers 18 - 23 , waar Jezus de onderstaande woorden sprak.!

En Hij zeide tot hen: Zijt ook gij zo onbevattelijk? Begrijpt gij niet, dat al wat van buiten in de mens komt, hem niet onrein kan maken, omdat het niet in zijn hart komt, maar in de buik, en er te zijner plaatse uitgaat? En zo verklaarde Hij alle spijzen rein. En Hij zeide: Hetgeen uit de mens naar buiten komt, dat maakt de mens onrein. Want van binnenuit, uit het hart der mensen, komen de kwade overleggingen, hoererij, diefstal, moord, echtbreuk, hebzucht, boosheid, list, onmatigheid, een boos oog, godslastering, overmoed, onverstand. Al die slechte dingen komen van binnen uit naar buiten en maken de mens onrein.

voor de joden dan!! en ook voor mij!!1 :mrgreen:

Ik vind dat varkensvlees veel meer stinkt... Kip en rund ruikt gewoon lekker!!

T zal wel aan me neus liggen dat ik verschil ruik!!

L'être extraterrestre
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor L'être extraterrestre » 23 mei 2007 16:30

Varkensvlees heeft, bij mijn weten, geen toegevoegde waarde. Het is net zo 'goed' voor je als een zuurtje of een koekje. In tegenstelling tot kip, rund, ed.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 23 mei 2007 17:27

Harm-J schreef:Was het niet God zelf die zijn volk in de woestijn manna en kwakkels te eten gaf?

Yep, maar het was ook God die de spijswetten gaf. Hiermee zeg ik niet dat je je daar nu nog perse aan moet houden. Maar wel dat er voor allebei iets te zeggen is!

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 23 mei 2007 17:31

Overigens: het is zeker niet mijn bedoeling om het één goed te keuren en het ander niet. Wat iedereen wel of niet eet, moet iedereen zelf weten.

Romeinen 14 vers 6:
Wie alles eet, doet dat om de Heer te eren, en hij dankt God voor zijn voedsel. Wie iets niet wil eten, laat het staan om de Heer te eren, en ook hij dankt God.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 23 mei 2007 17:33

Harm-J schreef:Varkensvlees onrein? Wat doe jij dan met de tekst uit Markus 7

Dat we het nu wel mogen eten, wil niet zeggen dat het goed is voor ons. Varkensvlees blijft namelijk dagenlang rotten in je darmen voordat het verteert is. Geen wonder dat veel mensen buikpijn krijgen van het eten van varkensvlees (waaronder ikzelf). Verder zitten er veel meer parasieten in varkensvlees dan in bijvoorbeeld rund. Het schijnt zo te zijn dat je van structureel varkensvlees eten allerlei vage klachten kunt krijgen, waaronder vermoeidheid e.d.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 23 mei 2007 17:34

paprikameisje2 schreef:hoe meer vlees hoe beter

Niet voor je gezondheid...

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 23 mei 2007 17:46

Cisca schreef:Geef mij maar een lekker biefstukje 8-[ (lang geleden trouwens)

Dat eet ik ook hoor! Alleen zo ver doorbakken dat het niet rood meer is. Dat geldt voor alles: ik eet geen rauw vlees. Dus ook geen filet american en zo.

Leej
Mineur
Mineur

Berichtdoor Leej » 23 mei 2007 17:52

Hoeiiii!! Nooit geweten dat er mensen zo nauwkeurig zijn met het eten. Ik eet gewoon alles, varkens, rund, kip e.d. Ik heb nog nooit lamsvlees op.
Het enige wat ik niet wil eten: onze eigen beesten(wel onze kippen). Vroeger slachten ze met Kerst hun eigen vetgemest konijn.

Ik denk overigens dat die geboden alleen bedoeld zijn voor de Joden, in die tijd. Ik denk dat God de beesten voor de mensen heeft geschapen als voedsel. Ben helemaal eens met Harm-J. Tuurlijk moeten de beesten op een fatsoenlijke manier gedood worden. In één klap.
Zoals een bloem de zon nodig heeft om bloem te worden, zo heeft een mens de liefde nodig om mens te worden

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 23 mei 2007 17:53

rosalie83 schreef:Yep, maar het was ook God die de spijswetten gaf. Hiermee zeg ik niet dat je je daar nu nog perse aan moet houden. Maar wel dat er voor allebei iets te zeggen is!

Spijswetten golden ten tijden van het oude testament.

rosalie83 schreef:Dat we het nu wel mogen eten, wil niet zeggen dat het goed is voor ons. Varkensvlees blijft namelijk dagenlang rotten in je darmen voordat het verteert is. Geen wonder dat veel mensen buikpijn krijgen van het eten van varkensvlees (waaronder ikzelf). Verder zitten er veel meer parasieten in varkensvlees dan in bijvoorbeeld rund. Het schijnt zo te zijn dat je van structureel varkensvlees eten allerlei vage klachten kunt krijgen, waaronder vermoeidheid e.d.

Of het wel of niet gezond is, daar schreef ik niets over. Ik gaf aan (met de verwijzing naar Marcus 7) dat iemand het niet meer als onrein kan bestempelen.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

jamillah
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor jamillah » 23 mei 2007 18:40

Vandaag lekker goed gebraden rundvlees op. Varkensschnitzels mag niet meer van sonja. Gister een biefstukje en eergister lekker spaghetti met mager gehakt. Mmmmm. Ik zou niet zonder mn stukje vlees kunnen denk ik. Vis vind ik daarentegen niet echt lekker.

Overigens haal ik het meeste vlees (omdat ik het liefst echt mager heb...) bij de plaatselijke slager en daar weet ik van dat hij die beesten niet mishandeld. En de koeien komen hier allemaal uit de buurt en hebben heerlijk in de wei gestaan. Ik heb er nooit zo bij stil gestaan als veel mensen hier eigenlijk. Misschien moet ik dat ook eens gaan doen. Maar ik ben een echte vleeseter dus..

Cisca

Berichtdoor Cisca » 23 mei 2007 18:41

rosalie83 schreef:
Cisca schreef:Geef mij maar een lekker biefstukje 8-[ (lang geleden trouwens)

Dat eet ik ook hoor! Alleen zo ver doorbakken dat het niet rood meer is. Dat geldt voor alles: ik eet geen rauw vlees. Dus ook geen filet american en zo.

Wat een verschil van smaken, 'k heb het het liefst zo rood mogelijk, en filet american is echt smullen, wat een tractatie :8>

Terug naar “Archief”