Curatorium Gereformeerde Gemeenten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 mei 2007 15:46

Wat jammer dat mensen zo zijn voorgeprogrammeerd dat ze alles van ouders napraten!
Dat is helemaal niet jammer, ik ben maar wat blij dat ik mijn ouders, en hun ouders, mijn kerk en zijn traditie kan napraten. Alleen zou je daar nooit uitkomen. Ik vind het wat jammer dat je een visie die niet de joue is, direct 'napraten' noemt. Ook jij praat heel veel dingen gewoon na, dat is helemaal niet erg.

Feit is dat gebleken is dat het curatorium al heel vaak verkeerder beslissingen heef genomen. Meerdere dominee's zijn geschorst of anderszins uit het ambt gezet.
Is het daarmee een foute beslissing?

Feit is ook dat er in de Hervormde kerk al meer dominee''s uit de Ger.Gem. op een Hervormde kansel staan omdat ze zijn afgewezen door het Curatorium. Een laten we eerlijk zijn: het zijn zeker niet de minsten. dat sterkt me in de overtuiging dat God doorgaat met Zijn werk en als Hij daarin gehinderd wordt door mensen, in dit geval het curatorium, dan gaat Hij Zijn eigen gang en passeert hij deze mensen.
Aangezien die dominee zo opeens een overstap maken naar de Hervormde Kerk met een andere visie op doop en verbond vind ik het dan niet geheel onterecht dat ze niet werden toegelaten. Waarschijnlijk waren ze niet genoeg doordrongen van de visie van de Gergem.

Let wel, het gaat mij niet om of het curatorium goed of slecht is, daar ga ik niet over. Het gaat ok niet over of ik de verbondsvisie van de Gergem ondersteun. Alleen; de Gergem heeft een visie, en een dominee moet wel passen bij die visie om dat uit te dragen. Als een predikant zomaar overstapt, lijkt mij dat die visie blijkbaar niet zo diep zat.

Het doet me nog altijd pijn dat door menselijke controlezucht de Ger.Gem. zwakker en zwakker wordt. De mannen die wel worden aangenomen wordeen vrijwle allemaal gekneed toto klonen van ds Moerkerken.
Als ze dat waren, waren de preken in ieder geval goed te begrijpen. Moerkerken is een predikant die qua preken erg makkelijk preekt, wel separerend maar niet 'de grond in stampend', dat is met andere predikanten wel eens het geval. Moerkerken wordt m.i. vaak neergezet als een autocratische paus-dominee, dat is niet het geval.

Men wil het eigene van de Gergem bewaren, daar is een curatorium uitermate geschikt voor. Ik doe geen waarde uitspraken in dit topic over dat eigene..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 11 mei 2007 16:44

Raido schreef:
Moerkerken is een predikant die qua preken erg makkelijk preekt

Even terzijde. De moeder van Ds. A. Moerkerken schreef in het Reformatorisch dagblad van 20-04-2007 http://www.refdag.nl/artikel/1299390/%2 ... uo%3B.html Elke zondag gebeurt er een wonder. Aart Moerkerken gaat afgemat de kansel op en komt er uitgeput weet af. Maar als hij drie woorden heeft gesproken, merk je niets meer aan hem.

Verder ben ik het met je eens.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 mei 2007 14:20

Hallo Denkertje,
wat knap dat jij weet dat de ouders van Dirk er net zo over denken als hij... Of andersom gezegd: dat Dirk net zo denkt als zijn ouders.

Verder heb ik eerder in de discussie al aangegeven dat het een misvatting is van velen dat alle predikanten in de GG precies dezelfde lijn volgen als ds. Moerkerken. Verder kun je je afvragen of het erg zou zijn als iedere GG-predikant preekt in de lijn van ds. Moerkerken.

En blijkbaar is het bestaan en functioneren van het curatorium voor meer dan 100.000 mensen niet zo'n groot probleem dat ze er de GG voor verlaten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 mei 2007 16:01

TheKeimpe schreef:En blijkbaar is het bestaan en functioneren van het curatorium voor meer dan 100.000 mensen niet zo'n groot probleem dat ze er de GG voor verlaten.

Dat is natuurlijk een enorme dooddoener.

Bovendien zijn er in indirecte zin genoeg mensen die door de acties van het curatorium (namelijk het afwijzen van kandidaten die zij juist goed kunnen waarderen) de GG verlaten en richting HHK of CGK vertrekken.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 mei 2007 19:39

Aragorn schreef:
TheKeimpe schreef:En blijkbaar is het bestaan en functioneren van het curatorium voor meer dan 100.000 mensen niet zo'n groot probleem dat ze er de GG voor verlaten.

Dat is natuurlijk een enorme dooddoener.

Bovendien zijn er in indirecte zin genoeg mensen die door de acties van het curatorium (namelijk het afwijzen van kandidaten die zij juist goed kunnen waarderen) de GG verlaten en richting HHK of CGK vertrekken.
De meeste mensen accepteren het omdat het nou eenmaal niet anders is.

Een van hen ben ik, maar ik val dan ook wel eer onder het kopje 'verlaten naar de HHK, CGK of PKN' .
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

HansenMirjam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HansenMirjam » 19 mei 2007 00:53

Toen ik 4 jaar geleden door mijn huwelijk in de GG terecht kwam, was voor mij de werkwijze van het curatorium een van de vele dingen die ik niet begreep. Nog niet trouwens.

Ik vind het wel goed dat degenen die een roeping hebben eerst worden uitgenodigd hun verhaal te doen. Vervolgens snap ik het niet helemaal meer. Ik heb weleens begrepen dat er soms wel 15 mannen/jongens op de oproep van het curatorium reageren.
Ik neem aan dat ze dat niet voor de leut doen, maar daar een gegronde reden voor hebben. Zeker als je weet dat de vraaggesprekken niet voor de poes zijn. En als je in de GG opgevoed bent weet je welk gewicht eraan hangt. Dus: ze komen omdat ze doordrongen zijn van een hogere drang /roeping tot het ambt.
Vervolgens lees je een of twee dagen later een verdrietig stuk in de krant dat er weer niemand is aangenomen, ach en wee, hoe moet het nou etc.

Dan denk ik:"ja, dat doe je zelf..."
Zeker als je weleens in oude boeken leest dat mannen het jaar erop wel aangenomen worden...rara hoe kan dat

Ik zou geen alternatief weten, maar een soepeler aannemimgsbeleid zou mijn voorkeur hebben. Mochten mannen dan toch niet de juiste roeping hebben gevoeld komt dat in de 4 jaar van de studie echt wel naar boven, en dan wordt je weer gewoon timmerman ofzo.
En wat meer dominees a la vdNet en Harinck zou ik zeer toejuichen, maar dat is persoonlijk.

En dat er ooit predikanten zijn aangenomen die later afgezet werden om
welke reden dan ook: ach dat is iets van alle eeuwen en plaatsen. Niets menselijks is hen vreemd...
A smile costs nothing, but gives much

Jantjes

Berichtdoor Jantjes » 19 mei 2007 09:33

Ik vind het maar een vreemd toelatingsbeleid HansenMirjam wat jij er op na houd.
Ik vind het een typisch menselijk beleid van jou zoiets van nou-ja we zien later wel.
Ieder bedrijf zou fait gaan met zo’n beleid, hoewel de kerk geen bedrijf is natuurlijk.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 19 mei 2007 09:37

Ik ben blij dat de PKN een andere methode er op na houdt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 19 mei 2007 11:03

Hans en Mirjam,

Ik ben het voor een groot gedeelte met je (jullie) eens.
Ware het niet dat ik op het afwijzen toch even wil inhaken.
Het klopt dat mensen daar niet zomaar komen.
Maar het lijkt mij ook te kloppen dat mensen niet zomaar worden afgewezen. Er is hier helaas geen openheid over, wat wel zeer begrijpelijk is. Maar ik kan me zo voorstellen dat er ook mensen komen die graag dominee willen worden voor hun eigen eer, om maar eens een voorbeeld te noemen. Normaal gesproken zou je zeggen worden die er uitgefilterd bij de kerkeraad (die eerst een attest moet geven). Maar ook hier is geen openheid over, wanneer iemand wel een attest krijgt en wanneer niet.

Kortom, je kunt er zo weinig over zeggen of er meer studenten door zouden moeten komen omdat daar de informatie niet beschikbaar van is. Ik neem in ieder geval aan dat de heren van het curatorium in afhankelijkheid handelen. En ik vind het niet meer dan terecht dat mensen worden ''verhoord' op hun bekering en roeping.

Ik ben blij met het curatorium alleen bij de procedure van aanname/afwijzing kan je je vraagtekens zetten, maar ook niet meer dan dat omdat je gewoonweg informatie mist om daar wat over te kunnen zeggen. En dus vertrouwen we er maar op dat de heren van het curatorium in alle afhankelijkheid te werk gaan.
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 19 mei 2007 11:30

HansenMirjam schreef:Vervolgens lees je een of twee dagen later een verdrietig stuk in de krant dat er weer niemand is aangenomen, ach en wee, hoe moet het nou etc.

Dan denk ik:"ja, dat doe je zelf..."\
en wanneer is dat voor het laatst voorgekomen, dat er geen één student is aangenomen?

Zeker als je weleens in oude boeken leest dat mannen het jaar erop wel aangenomen worden...rara hoe kan dat
mozes ging zelf aan de gang, sloeg een egyptenaar dood. hij reageerde hiermee echter te voorbarig. God stuurde hem eerst 40 (!) jaar naar de woestijn, voordat hij werd aangenomen. ik denk dat dit alleen maar voor een stuk geestelijke verdieping zorgt in het leven van deze mensen, en daardoor zullen zij ook een boodschap hebben die meer diepte heeft.

Ik zou geen alternatief weten, maar een soepeler aannemimgsbeleid zou mijn voorkeur hebben. Mochten mannen dan toch niet de juiste roeping hebben gevoeld komt dat in de 4 jaar van de studie echt wel naar boven, en dan wordt je weer gewoon timmerman ofzo.
even heel praktisch: wie zal dat betalen? en inhoudelijk: hoeveel schade hebben deze studenten dan al aan (kunnen) richten bij hun medestudenten?
En dat er ooit predikanten zijn aangenomen die later afgezet werden om
welke reden dan ook: ach dat is iets van alle eeuwen en plaatsen. Niets menselijks is hen vreemd...

nee, dat klopt. maar er wordt ook anders gereageerd, misschien meer in de binnenkamer: weer is de naam van God en de naam van Christus ontheiligd.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Machiavelli
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Machiavelli » 19 mei 2007 13:05

japio schreef:Hans en Mirjam,

Ik ben het voor een groot gedeelte met je (jullie) eens.
Ware het niet dat ik op het afwijzen toch even wil inhaken.
Het klopt dat mensen daar niet zomaar komen.
Maar het lijkt mij ook te kloppen dat mensen niet zomaar worden afgewezen. Er is hier helaas geen openheid over, wat wel zeer begrijpelijk is. Maar ik kan me zo voorstellen dat er ook mensen komen die graag dominee willen worden voor hun eigen eer, om maar eens een voorbeeld te noemen. Normaal gesproken zou je zeggen worden die er uitgefilterd bij de kerkeraad (die eerst een attest moet geven). Maar ook hier is geen openheid over, wanneer iemand wel een attest krijgt en wanneer niet.

Kortom, je kunt er zo weinig over zeggen of er meer studenten door zouden moeten komen omdat daar de informatie niet beschikbaar van is. Ik neem in ieder geval aan dat de heren van het curatorium in afhankelijkheid handelen. En ik vind het niet meer dan terecht dat mensen worden ''verhoord' op hun bekering en roeping.

Ik ben blij met het curatorium alleen bij de procedure van aanname/afwijzing kan je je vraagtekens zetten, maar ook niet meer dan dat omdat je gewoonweg informatie mist om daar wat over te kunnen zeggen. En dus vertrouwen we er maar op dat de heren van het curatorium in alle afhankelijkheid te werk gaan.
Wat een vetrouwen in mensen die niet moe worden om te vertellen over de verdorvenheid van mensen en hoe je op God, en niet op mensen, moet vertrouwen.

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 19 mei 2007 14:04

Moet je je voorstellen dat het curatorium aan gaat geven: om die en die reden zeggen wij nee...
Dan heb je ieder jaar een kerkscheuring omdat men de criteria anders wil leggen dan de curatoren.

Nee, de geslotenheid moet blijven. Waarbij bedacht moet worden dat het de curatoren ieder voor zich oordelen. Natuurlijk is er overleg, maar uiteindelijk wordt er gestemd. Daarmee is ook weer aangetoond dat het geklets over ds. Moerkerken een hoop geblaat is, hij heeft niet eens zelf een stem in de uiteindelijke stemming.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 19 mei 2007 15:21

TheKeimpe schreef:Nee, de geslotenheid moet blijven. Waarbij bedacht moet worden dat het de curatoren ieder voor zich oordelen. Natuurlijk is er overleg, maar uiteindelijk wordt er gestemd. Daarmee is ook weer aangetoond dat het geklets over ds. Moerkerken een hoop geblaat is, hij heeft niet eens zelf een stem in de uiteindelijke stemming.

Dat is natuurlijk een beetje naïef. Ik neem aan dat jij ook best weet dat bepaalde figuren (al dan niet direct) grote invloed kunnen uitoefenen op andere mensen en het zal niet de eerste keer zijn dat zoiets (in een kerkverband) gebeurt.
Ik kan er niet zo goed over oordelen of dat hier ook het geval is, maar die onafhankelijkheid en objectiviteit zijn nooit zo helder als jij hier doet voorkomen. Bovendien kan ik me zo voorstellen dat ook niet iedereen het curatorium in komt.

miepjuh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor miepjuh » 19 mei 2007 15:50

Raido schreef:
Feit is dat gebleken is dat het curatorium al heel vaak verkeerder beslissingen heef genomen. Meerdere dominee's zijn geschorst of anderszins uit het ambt gezet.

Is het daarmee een foute beslissing?

Met Raido eens.
Het hoeft inderdaad geen foute beslissing te zijn.
Vergelijk met dat God Saul koning had gemaakt. Het bleek later een vekeerde koning te zijn. Maar was dat van de kant van God een verkeerde beslissing?
Ik denk van niet.
Als je blijft staren naar de plaats waar de zon onder ging, zul je hem nooit meer op zien gaan.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 19 mei 2007 16:47

Aragorn schreef:
TheKeimpe schreef:Nee, de geslotenheid moet blijven. Waarbij bedacht moet worden dat het de curatoren ieder voor zich oordelen. Natuurlijk is er overleg, maar uiteindelijk wordt er gestemd. Daarmee is ook weer aangetoond dat het geklets over ds. Moerkerken een hoop geblaat is, hij heeft niet eens zelf een stem in de uiteindelijke stemming.

Dat is natuurlijk een beetje naïef. Ik neem aan dat jij ook best weet dat bepaalde figuren (al dan niet direct) grote invloed kunnen uitoefenen op andere mensen en het zal niet de eerste keer zijn dat zoiets (in een kerkverband) gebeurt.
Ik kan er niet zo goed over oordelen of dat hier ook het geval is, maar die onafhankelijkheid en objectiviteit zijn nooit zo helder als jij hier doet voorkomen. Bovendien kan ik me zo voorstellen dat ook niet iedereen het curatorium in komt.

Er zitten elf predikanten in het curatorium en ds. Moerkerken hoort daar niet bij. Hij is hoofd van de theologische school en heeft een grote vinger in de pap met betrekking tot het onderwijs wat daar gegeven wordt. Dus invloed heeft hij zeker (wat mij betreft niet eens negatief), maar niet bij het curatorium. Daarnaast ben ik ook geen voorstander van openheid hoor. Dat kan inderdaad niet, maar het was om aan te geven dat je er wel over kunt speculeren, maar conclusies trekken kan je niet.....

Daarnaast heb ik mij laten vertellen (betrouwbare bron :wink: ) dat het curatorium vaak unaniem (11-0) iemand aan neemt.
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

Terug naar “Archief”