Wat heb je deze week van de preek opgestoken?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 10 nov 2003 13:42

[quote="parkiet"][quote="columbus"]Gehandicapten dienst? [/quote]
ja... wij hadden gistermiddag ook zo'n aangepaste dienst... heel fijn.... t is idd behoorlijk eenvoudig, maar dat vind ik niet zo erg!!!!
Laat je licht schijnen!!!!! (dat was het onderwerp, geillustreerd met lampionnetjes voor Sint Maarten)[/quote]

ik ben wel bekend met gehandicaptendienst, het was meer al reactie bedoelt.
maar lampionnetjes, Sint Maarten? wat voor kerk is dat? heb ik nooit meegemaakt. ben wel nieuwsgierig.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 10 nov 2003 18:56

Deze week in deze week, de preek die is geweest! :lol:

Gisteren een preek gehoord over 'hoe te leven in de vrijheid van Christus'. Ging over een christelijke houding tegenover occulte praktijken. Ds: J. Schippers, CAMA Zoetermeer.

Link met een lijst met occulte dingen, niet om mee te gaan expirimenteren, maar om deze dingen in je omgeving te herkennen en ervoor te bidden:
http://www.camail.nl/Downloads/Lijst_occultisme.DOC

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 11 nov 2003 15:06

Wat een onzin weer, die lijst. Welke idioot verzint zoiets. Getuigd weer van die 'openminded' manier van denken in de refokerk. Laten we het eens omdraaien.....Het Christelijk geloof is een uit de kluiten gewassen sekte. zucht........ :(

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 11 nov 2003 15:11

heiden schreef:Wat een onzin weer, die lijst. Welke idioot verzint zoiets. Getuigd weer van die 'openminded' manier van denken in de refokerk. Laten we het eens omdraaien.....Het Christelijk geloof is een uit de kluiten gewassen sekte. zucht........ :(
De refokerken beweren toch ook helemaal niet open-minded te zijn... Een christen weet dat hij de ware vrijheid in het navolgen van de wet vind, niet door jezelf open te stellen voor alles wat op je pad komt. Omdat jij die kennis niet hebt of daar gewoon niet in geloofd mogen andere daar toch wel gewoon in geloven?
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 11 nov 2003 15:17

heiden schreef:Wat een onzin weer, die lijst. Welke idioot verzint zoiets. Getuigd weer van die 'openminded' manier van denken in de refokerk. Laten we het eens omdraaien.....Het Christelijk geloof is een uit de kluiten gewassen sekte. zucht........ :(

Waarom zou een ongelovige wel openminded zijn? Jezelf als openminded betitelen is al zeer single minded.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 11 nov 2003 16:12

Je manier van reageren noopt me er bijna toe op zo'n manier te reageren zodat jij inderdaad zult doen waar je mee dreigde (nl. het voor gezien houden). Dit is geen argumenteren, maar modder smijten.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 11 nov 2003 16:27

Zo, zal ik jou eens wat vertellen?

:lol:

Dit komt helemaal niet uit een refokerk, maar uit de evangelische gemeente waar ik lid van ben! Denken dat alles dat met een waarschuwende toon geschreven is uit een refokerk komt, vind ik dus verre van 'openminded'!

Over het woord 'openminded' gesproken... Daar ging die preek nou juist over. Dat er dus dingen zijn waar je als christen niets mee te maken moet krijgen, omdat ze je van God af kunnen houden. In de gemeente waar ik kerk, maar ook in andere gemeenten komt het voor dat mensen met occulte dingen in aanraking komen en daardoor in de groots mogelijke problemen komen. Laat God je dus beschermen voor deze dingen!
:idea:

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 11 nov 2003 16:29

De refokerken beweren toch ook helemaal niet open-minded te zijn... Een christen weet dat hij de ware vrijheid in het navolgen van de wet vind, niet door jezelf open te stellen voor alles wat op je pad komt. Omdat jij die kennis niet hebt of daar gewoon niet in geloofd mogen andere daar toch wel gewoon in geloven?
@tlantis, natuurlijk is iedereen vrij om te geloven wat hij wil. Ik snap alleen niet waarom een dominee met zo'n lijst moet komen van, dit mag wel en dat mag niet.
Waarom zou een ongelovige wel openminded zijn? Jezelf als openminded betitelen is al zeer single minded.
Waar staat dat ik mijzelf als openminded betitel, Kaw? En het tegenovergetelde van openminded is trouwens narrowminded, maar dat terzijde.
Wat ik bedoel is dat ik niet snap dat iemand anders voor jou bepaalde keuzes moet maken. Tuurlijk, het is de dominee, maar dat is ook maar gewoon een mens, met zijn eigen ideeen. Staat er niet in de bijbel iets als: "onderzoek alles, en behoudt het goede"? Waarom neem je dan klakkeloos dingen over?
mvg heiden
P.S. ik weet dat ik af en toe wat 'anti' overkom, maar ik doe dat alleen maar om wat discussie op gang te brengen. :wink:

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 11 nov 2003 16:37

en wat is het doel van die discussie heiden? moet iedereen heiden worden volgens jou? of 'trekt' het christelijke geloof aan je? dat verklaard misschien wel jou aanwezigheid op de site?
ben ik wel nieuwschierig naar
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

heiden
Mineur
Mineur

Berichtdoor heiden » 11 nov 2003 16:42

Over het woord 'openminded' gesproken... Daar ging die preek nou juist over. Dat er dus dingen zijn waar je als christen niets mee te maken moet krijgen, omdat ze je van God af kunnen houden. In de gemeente waar ik kerk, maar ook in andere gemeenten komt het voor dat mensen met occulte dingen in aanraking komen en daardoor in de groots mogelijke problemen komen. Laat God je dus beschermen voor deze dingen!

Equilibrist, ik ben het met je eens dat er dingen zijn waar je je beter niet mee bezig kunt houden. Maar bekijk het nou eens anders......Je hebt vast wel eens een documantaire over een sekte gezien. Wat is regel 1 van de baas van de sekte? "Wat ik zeg (of het boek waar ze zich op beroepen) is waar, en niets anders" Oftewel je verstand inleveren, en "iedereen die je van iets anders probeert te overtuigen is slecht en daar wil je niets mee te maken hebben." Dit laatste is bijna letterlijk wat jij zegt, en nou precies wat ik er zo eng aan vind (aan religie dus), snap je een beetje wat ik bedoel?

Equilibrist
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Equilibrist » 11 nov 2003 16:50

heiden schreef:

Wat is regel 1 van de baas van de sekte? "Wat ik zeg (of het boek waar ze zich op beroepen) is waar, en niets anders" Oftewel je verstand inleveren, en "iedereen die je van iets anders probeert te overtuigen is slecht en daar wil je niets mee te maken hebben." Dit laatste is bijna letterlijk wat jij zegt, en nou precies wat ik er zo eng aan vind (aan religie dus), snap je een beetje wat ik bedoel?

Ik snap precies wat jij bedoelt! :D
Ikzelf ben ook erg tegen alles dat riekt naar autoriteit en sekte-achtige clubjes en typjes. Geloof me.

De dominee die deze lijst gemaakt heeft na aanleiding van een Amerikaans boek predikt dit niet als de enige waarheid en zekerheid (nee, want dat is immers Christus!). Deze lijst was meer een resultaat van studie naar dingen waarin God niet erkend wordt en je af kan houden van je geloof. Uiteraard werden hier bijbelteksten bij genoemd, en wat je er dan mee doet is voor je eigen verantwoordelijkheid.

En: ik vind inderdaad de religies waarin God (JHWH) niet als God erkent wordt en waarin Jezus niet de plaats toegekend wordt die Hem als Redder en Verlosser toekomt, verkeerd. :!:

Daarmee zeg ik trouwens niet dat ik niets te maken wil hebben met mensen die een andere religie aanhangen of occulte praktijken bedrijven. Juist de dialoog maakt dat je meer te weten komt over de drijfveren van een ander. Heel interessant dus. Maar ik hoef geen sceance mee te maken om respect voor iemand te hebben, toch :?:

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 11 nov 2003 16:53

Elke vorm van Godsdienst waarin een levend persoon of groep de dienst uit maakt is bij mij bij voorbaat verdacht. De rol die een dominee speelt is bij mij geaccepteerd totdat de bijbel het tegendeel bewijst.

Misschien moet je een nieuwe topic starten?

parkiet
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor parkiet » 11 nov 2003 18:51

columbus schreef:
parkiet schreef:
columbus schreef:Gehandicapten dienst?

ja... wij hadden gistermiddag ook zo'n aangepaste dienst... heel fijn.... t is idd behoorlijk eenvoudig, maar dat vind ik niet zo erg!!!!
Laat je licht schijnen!!!!! (dat was het onderwerp, geillustreerd met lampionnetjes voor Sint Maarten)

ik ben wel bekend met gehandicaptendienst, het was meer al reactie bedoelt.
maar lampionnetjes, Sint Maarten? wat voor kerk is dat? heb ik nooit meegemaakt. ben wel nieuwsgierig.

ok dan..... nou ja, de dominee had een thema gekozen wat bij de actualiteit paste.... sint maarten dus.... laat je licht schijnen-of te wel, getuig!!!..... was trouwens in een vrijgemaakte kerk
You're my Prince of peace, and I will live my life for You

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 11 nov 2003 23:18

dank je wel Parkiet voor je antwoord. was gewoon benieuwd. :wink:

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 11 nov 2003 23:47

Bij ons ging de dienst over hoop in Christus. Een Christelijk meisje van 19 jaar heeft zichzelf van het leven beroofd. Ik ben zelf 19 dus het heeft heel veel indruk op me gemaakt.

Terug naar “Archief”