elbert schreef:De catechismus concludeert dit op grond van de Bijbel.
catechismus is een intepretatie van de Bijbel en niet de Bijbel zelf
1 Kor. 11:28 Maar laat ieder mens zichzelf beproeven en laat hij zó eten van het brood en drinken van de drinkbeker.
29 Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel, omdat hij het lichaam van de Heere niet onderscheidt.
Er staat heir niet bij dat je onwaardiglijk eet en drinkt als je op een andere manier aan eht avondmaal gaat als je buurman. Er staat heir niet dat je onwaardiglijk eet en drinkt als je zonder een bekering aan eht avondmaal gaat.
1 Kor. 10:19 Wat zeg ik hiermee dan? Dat een afgod iets is, of dat een afgodenoffer iets is?
20 Nee, ik zeg dit omdat wat de heidenen offeren, zij dat aan de demonen offeren en niet aan God. En ik wil niet dat u met de demonen gemeenschap hebt.
21 U kunt niet de drinkbeker van de Heere drinken én de drinkbeker van de demonen.
22 Of willen wij de Heere tot jaloersheid verwekken? Wij zijn toch niet sterker dan Hij?
Wanneer is iets een heiden offer?
Volgens mij doet de RKK en de oud GerGem in Ned. (en alles wat er tussen zit) het tot eer van God en niet van de duivel.
1 Kor. 11:20 Wanneer u dan samenkomt op één plaats, is dat niet het eten van de maaltijd van de Heere.
Als je dat gedeelte leest dan krijgen de Korintiers op hun kop hier omdat ze zich in groepen verdelen. Ze willen ook niet de maaltijd samen met elkaar delen, maar eten apart. Ze delen de maaltijd van jzus niet. Dat is nou net het punt van Riska en mij. Ondanks de verschillen in leer en vormgeving van het geloof zijn we één in Christus!
1 Kor. 11:34 Maar als iemand honger heeft, laat hij thuis eten, opdat u niet tot een oordeel samenkomt. Wat betreft de overige zaken nu zal ik opdracht geven wanneer ik kom.
Dit gaat er over dat het geen schranspartij mag worden. Dit heeft niets te maken met wie er wel of niet aan mogen gaan.
Psalm 50:16 Maar tot de goddeloze zegt God:
Hoe durft u over Mijn verordeningen te spreken
en Mijn verbond in uw mond te nemen?
ik haal hier meer uit het verbond uitleggen, zeggen dat je dele hebt in het verbond. Het avondmaal was er ook nog niet eens toen deze psalmen geschreven zijn.
Jes. 1:11 Waartoe zal Mij zijn de veelheid uwer slachtoffers? zegt de HEERE; Ik ben zat van de brandoffers der rammen, en het smeer der vette beesten, en heb geen lust aan het bloed der varren, noch der lammeren, noch der bokken.
Dit gaat om offeren en niet om het Avondmaal.
Als je perse de lijn door wilt trekken dan gaat het hier om de hoeveelheid offers en niet om hoe we aan meoten gaan aan het avondmaal
Jes. 66:3 Wie een os slacht, slaat een man; wie een lam offert, breekt een hond den hals; wie spijsoffer offert, is als die zwijnenbloed offert; wie wierook brandt ten gedenkoffer, is als die een afgod zegent. Dezen verkiezen ook hun wegen, en hun ziel heeft lust aan hun verfoeiselen.
Deze tekst is voor mij nog onduidelijker wat die te maken heeft over wie er nu aan het avondmaal mag gaan en wie niet.
Jer. 7:21 Zo zegt de HEERE der heirscharen, de God Israëls: Doet uw brandofferen tot uw slachtofferen, en eet vlees.
ook geen idee wat dit zegt over wie aan het avondmaal mag gaan en wie niet
Je hebt dus niets aan het avondmaal als je zonder geloof en bekering leeft; het getuigt dan juist tegen je.
Het gaat er als christen trouwens ook niet om om van het avondmaal af te blijven, maar het gaat erom om op de juiste wijze avondmaal te vieren.
en wat is de juiste wijze? Je hebt het nog steeds niet aangetoont met al deze teksten! Het heeft mij juist alleen maar versterkt in mijn standpunt dat verdeeltheid in leer geen reden moet zijn om samen aan het avondmaal te gaan, als we wel het zelfde bijzondere Heilsfeit gedenken die Jezus voor ons volbracht heeft.