weinig avondmaalgangers in de gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

André

Berichtdoor André » 16 mei 2007 19:06

Boekenlezer schreef:
André schreef:Nee, dan de mensen die niet aan het avondmaal gaan, omdat ze zogenaamd niet de vrijmoedigheid hebben.
Ik vind het mijn plicht als medechristen waar mogelijk deze dwaling onder de aandacht te blijven brengen.

En hoe wil je ze dan ertoe bewegen om toch te gaan? Denk je dat het helpt als je tegen ze roept: "Doe nou niet zo moeilijk, joh! Je moet het gewoon geloven, en verder niet zeuren!"?
Een dergelijke benadering zal ze allerminst overtuigen. Niet onterecht, want het is ook een veel te simpele benadering. (Met zo'n benadering kan ik ook altijd totaal niks beginnen. Het brengt me alleen maar meer in onzekerheid, omdat het zo ontzettend goedkoop klinkt.) De zelfbeproeving van het avondsmaalsformulier houdt bepaald wel wat meer in!
Het zijn nogal tere zaken waar het dan over gaat.
Maar hoezo dan tere zaken, wat mag ik me daar bij voorstellen? En wat is er zo moeilijk aan om te geloven dat Jezus voor mijn zonden heeft geleden en dat ik daar ter gedachtenis het avondmaal voor mag vieren?
Trouwens ik heb geen enkele illusie dat ik reformatorische gelovigen over een streep zou kunnen trekken oid, maar God verteld mij wel telkens, André probeer te vertellen waarom mijn Zoon heeft geleden en voor wie.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 16 mei 2007 20:55

André schreef:
Boekenlezer schreef:
André schreef:Nee, dan de mensen die niet aan het avondmaal gaan, omdat ze zogenaamd niet de vrijmoedigheid hebben.
Ik vind het mijn plicht als medechristen waar mogelijk deze dwaling onder de aandacht te blijven brengen.

En hoe wil je ze dan ertoe bewegen om toch te gaan? Denk je dat het helpt als je tegen ze roept: "Doe nou niet zo moeilijk, joh! Je moet het gewoon geloven, en verder niet zeuren!"?
Een dergelijke benadering zal ze allerminst overtuigen. Niet onterecht, want het is ook een veel te simpele benadering. (Met zo'n benadering kan ik ook altijd totaal niks beginnen. Het brengt me alleen maar meer in onzekerheid, omdat het zo ontzettend goedkoop klinkt.) De zelfbeproeving van het avondsmaalsformulier houdt bepaald wel wat meer in!
Maar hoezo dan tere zaken, wat mag ik me daar bij voorstellen? En wat is er zo moeilijk aan om te geloven dat Jezus voor mijn zonden heeft geleden en dat ik daar ter gedachtenis het avondmaal voor mag vieren?
Trouwens ik heb geen enkele illusie dat ik reformatorische gelovigen over een streep zou kunnen trekken oid, maar God vertelt mij wel telkens, André probeer te vertellen waarom mijn Zoon heeft geleden en voor wie.

Laat ik de vraag wat anders stellen: wat is er zo moeilijk aan om te geloven dat ik het ware zaligmakende geloof heb?
Want daar komt het in feite op neer bij de zaak rond het avondmaal.

Ik spreek even voor mijzelf. Ik noem even wat zaken op die je als gelovige dwars kunnen zitten in je geloofszekerheid. En dat is iets wat denk ik bij veel mensen leeft (soms meer, soms minder), ongeacht of ze van een zware kerk zijn, of niet. Want het zijn gegevens uit de Bijbel, waar iedere christen kennis van kan nemen.
Vragen die ik kan verzinnen:
In Mattheüs 7:21-23 staat:
21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.
22 Velen zullen te dien dage tot Mij zeggen: Heere, Heere! hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam duivelen uitgeworpen, en in Uw Naam vele krachten gedaan?
23 En dan zal Ik hun openlijk aanzeggen: Ik heb u nooit gekend; gaat weg van Mij, gij, die de ongerechtigheid werkt!

Er zullen dus mensen zijn die in Jezus geloofd hebben, ja, die echt voor Hem gingen, om het eens modern te zeggen. En toch worden zij afgewezen. Zij komen het Koninkrijk van God niet in, maar worden voor eeuwig verdoemd, evenals de ongelovigen. Als dat nu van deze mensen geldt, hoe kan ik dan weten dat ik geen schijngelovige ben, en ook niet bij die mensen hoor? Ik kan mijzelf wel voorhouden dat ik geloof en daarom naar de hemel zal mogen, maar misschien vergis ik mij daarin wel vreselijk.

In 1 Korinthiërs 10:1-6 staat:
1 En ik wil niet, broeders, dat gij onwetende zijt, dat onze vaders allen onder de wolk waren, en allen door de zee doorgegaan zijn;
2 En allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee;
3 En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben;
4 En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde; en de steenrots was Christus.
5 Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ter nedergeslagen.
6 En deze dingen zijn geschied ons tot voorbeelden, opdat wij geen lust tot het kwaad zouden hebben, gelijkerwijs als zij lust gehad hebben.

Er wordt hier teruggekeken naar het volk Israël. Dat wordt hier onder de neus gedrukt als een ernstige waarschuwing aan het adres van de Korinthiërs. Van dat verbondsvolk Israël is maar een minderheid behouden. De rest ging ten onder door eigen ongeloof en ongehoorzaamheid. En vers 6 maakt duidelijk het niet anders is geworden voor de nieuwtestamentische kerk. (Dat zit 'm in het woord τυποι [tupoi]. Dat is hier vertaald met 'voorbeelden', maar dat dekt de lading ervan niet helemaal. Het geeft aan dat het hier gaat over Gods werkwijze, die ook vandaag niet anders is. God werkt nog precies zo, zoals toen! Dat is dus meer dan een voorbeeldje om even naar te kijken.) Ook daarbinnen voltrekt zich Gods oordeel (zie 1 Petrus 4:17).
Als God zijn eigen verbondsvolk - waartoe ik ook mag behoren omdat ik tot de nieuwtestamentische kerk behoor - niet spaart, op welke grond weet ik dan nog dat ik er niet aan zal gaan als het er echt op aan gaat komen? Heb ik wel een waar geloof? Heb ik die bijbelse gehoorzaamheid, waarover het hier gaat?

Er is uiteraard nog veel meer op te sommen. Maar ik geef even deze twee voorbeelden.
Niet dat het mij momenteel kwelt, want ik had het een paar berichten terug over de zekerheid van mijn geloof. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat dit mensen dwarszit. Het heeft mij ook best wel eens geknepen.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

André

Berichtdoor André » 16 mei 2007 21:09

Boekenlezer schreef:
André schreef:
Boekenlezer schreef:

Trouwens ik heb geen enkele illusie dat ik reformatorische gelovigen over een streep zou kunnen trekken oid, maar God vertelt mij wel telkens, André probeer te vertellen waarom mijn Zoon heeft geleden en voor wie.

Laat ik de vraag wat anders stellen: wat is er zo moeilijk aan om te geloven dat ik het ware zaligmakende geloof heb?
Want daar komt het in feite op neer bij de zaak rond het avondmaal.
Oh, dat wil ik direct geloven hoor.

Nu er toch wat teksten voorbij gingen wil ik deze graag toevoegen.

Gal. 3: 25 Maar nu het geloof gekomen is, staan we niet langer onder toezicht, 26 want door het geloof en in Christus Jezus bent u allen kinderen van God. 27 U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed. 28 Er zijn geen Joden of Grieken meer, slaven of vrijen, mannen of vrouwen – u bent allen één in Christus Jezus. 29 En omdat u Christus toebehoort, bent u nakomelingen van Abraham, erfgenamen volgens de belofte.

Zo gemakkelijk mag geloven ook zijn.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: weinig avondmaalgangers in de gemeente

Berichtdoor Gerdien B. » 16 mei 2007 23:32

elbert schreef:De catechismus concludeert dit op grond van de Bijbel.
catechismus is een intepretatie van de Bijbel en niet de Bijbel zelf

1 Kor. 11:28 Maar laat ieder mens zichzelf beproeven en laat hij zó eten van het brood en drinken van de drinkbeker.
29 Want wie op onwaardige wijze eet en drinkt, die eet en drinkt zichzelf een oordeel, omdat hij het lichaam van de Heere niet onderscheidt.

Er staat heir niet bij dat je onwaardiglijk eet en drinkt als je op een andere manier aan eht avondmaal gaat als je buurman. Er staat heir niet dat je onwaardiglijk eet en drinkt als je zonder een bekering aan eht avondmaal gaat.

1 Kor. 10:19 Wat zeg ik hiermee dan? Dat een afgod iets is, of dat een afgodenoffer iets is?
20 Nee, ik zeg dit omdat wat de heidenen offeren, zij dat aan de demonen offeren en niet aan God. En ik wil niet dat u met de demonen gemeenschap hebt.
21 U kunt niet de drinkbeker van de Heere drinken én de drinkbeker van de demonen.
22 Of willen wij de Heere tot jaloersheid verwekken? Wij zijn toch niet sterker dan Hij?

Wanneer is iets een heiden offer?
Volgens mij doet de RKK en de oud GerGem in Ned. (en alles wat er tussen zit) het tot eer van God en niet van de duivel.

1 Kor. 11:20 Wanneer u dan samenkomt op één plaats, is dat niet het eten van de maaltijd van de Heere.

Als je dat gedeelte leest dan krijgen de Korintiers op hun kop hier omdat ze zich in groepen verdelen. Ze willen ook niet de maaltijd samen met elkaar delen, maar eten apart. Ze delen de maaltijd van jzus niet. Dat is nou net het punt van Riska en mij. Ondanks de verschillen in leer en vormgeving van het geloof zijn we één in Christus!
1 Kor. 11:34 Maar als iemand honger heeft, laat hij thuis eten, opdat u niet tot een oordeel samenkomt. Wat betreft de overige zaken nu zal ik opdracht geven wanneer ik kom.

Dit gaat er over dat het geen schranspartij mag worden. Dit heeft niets te maken met wie er wel of niet aan mogen gaan.

Psalm 50:16 Maar tot de goddeloze zegt God:
Hoe durft u over Mijn verordeningen te spreken
en Mijn verbond in uw mond te nemen?

ik haal hier meer uit het verbond uitleggen, zeggen dat je dele hebt in het verbond. Het avondmaal was er ook nog niet eens toen deze psalmen geschreven zijn.
Jes. 1:11 Waartoe zal Mij zijn de veelheid uwer slachtoffers? zegt de HEERE; Ik ben zat van de brandoffers der rammen, en het smeer der vette beesten, en heb geen lust aan het bloed der varren, noch der lammeren, noch der bokken.

Dit gaat om offeren en niet om het Avondmaal.
Als je perse de lijn door wilt trekken dan gaat het hier om de hoeveelheid offers en niet om hoe we aan meoten gaan aan het avondmaal

Jes. 66:3 Wie een os slacht, slaat een man; wie een lam offert, breekt een hond den hals; wie spijsoffer offert, is als die zwijnenbloed offert; wie wierook brandt ten gedenkoffer, is als die een afgod zegent. Dezen verkiezen ook hun wegen, en hun ziel heeft lust aan hun verfoeiselen.

Deze tekst is voor mij nog onduidelijker wat die te maken heeft over wie er nu aan het avondmaal mag gaan en wie niet.

Jer. 7:21 Zo zegt de HEERE der heirscharen, de God Israëls: Doet uw brandofferen tot uw slachtofferen, en eet vlees.

ook geen idee wat dit zegt over wie aan het avondmaal mag gaan en wie niet

Je hebt dus niets aan het avondmaal als je zonder geloof en bekering leeft; het getuigt dan juist tegen je.
Het gaat er als christen trouwens ook niet om om van het avondmaal af te blijven, maar het gaat erom om op de juiste wijze avondmaal te vieren.

en wat is de juiste wijze? Je hebt het nog steeds niet aangetoont met al deze teksten! Het heeft mij juist alleen maar versterkt in mijn standpunt dat verdeeltheid in leer geen reden moet zijn om samen aan het avondmaal te gaan, als we wel het zelfde bijzondere Heilsfeit gedenken die Jezus voor ons volbracht heeft.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 mei 2007 23:42

Wullimpie schreef:
Gerdien B. schreef:hoe denk jij dan, hoe het avondmaal gevierd moet worden volgens de Bijbel? (dus even geen H.C.)

De H.C. verwoord toch de bijbel?

Maar goed, het avondmaal moet gevierd worden zoals dat door Jezus en Paulus in de bijbel beschreven wordt.

Wat teksten:
Matthëus 26:26
En als zij aten, nam Jezus het brood, en gezegend hebbende, brak Hij het, en gaf het den discipelen, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam.
27
En Hij nam den drinkbeker, en gedankt hebbende, gaf hun dien, zeggende: Drinkt allen daaruit;
28
Want dat is Mijn bloed, het bloed des Nieuwen Testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden.

1 Korinthiërs 10:14
Daarom, mijn geliefden, vliedt van den afgodendienst.
15
Als tot verstandigen spreek ik; oordeelt gij, hetgeen ik zeg.
16
De drinkbeker der dankzegging, dien wij dankzeggende zegenen, is die niet een gemeenschap des bloeds van Christus? Het brood, dat wij breken, is dat niet een gemeenschap des lichaams van Christus?
17
Want een brood is het, zo zijn wij velen een lichaam, dewijl wij allen eens broods deelachtig zijn.
18
Ziet Israel, dat naar het vlees is: hebben niet degenen, die de offeranden eten, gemeenschap met het altaar?
19
Wat zeg ik dan? Dat een afgod iets is, of dat het afgodenoffer iets is?
20
Ja, ik zeg, dat hetgeen de heidenen offeren, zij den duivelen offeren, en niet Gode; en ik wil niet, dat gij met de duivelen gemeenschap hebt.
21
Gij kunt den drinkbeker des Heeren niet drinken, en den drinkbeker der duivelen; gij kunt niet deelachtig zijn aan de tafel des Heeren, en aan de tafel der duivelen.
22
Of tergen wij den Heere? Zijn wij sterker dan Hij?

1 Korinthiërs 11:23 Want ik heb van den Heere ontvangen, hetgeen ik ook u overgegeven heb, dat de
Heere Jezus in den nacht, in welken Hij verraden werd, het brood nam;
24 En als Hij gedankt had, brak Hij het, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam, dat voor u gebroken wordt; doet dat tot Mijn gedachtenis.
25 Desgelijks [nam] Hij ook den drinkbeker, na het eten des avondmaals, en zeide:
Deze drinkbeker is het Nieuwe Testament in Mijn bloed. Doet dat, zo dikwijls als gij [dien] zult drinken, tot Mijn gedachtenis.
26 Want zo dikwijls als gij dit brood zult eten, en dezen drinkbeker zult drinken, zo verkondigt den dood des Heeren, totdat Hij komt.
27 Zo dan, wie onwaardiglijk dit brood eet, of den drinkbeker des Heeren drinkt, die zal schuldig zijn aan het lichaam en bloed des Heeren.

Dat dit in sommige kerken is doorgeslagen naar een avondsmaal mijding is niet goed, zoals ook en avondsmaal automatisme niet goed is.
Ik denk trouwens dat het formulier zoals dat in reformatorische kerken wordt gebruikt een goed beeld geeft van de hoe het avondmaal gevierd moet worden, beiden kanten, opdracht tot zelfonderzoek en nodiging komen aan de orde.

En om maar de eindigen met wat een dominee eens zei tijden een avondsmaaldienst.
"Aangaan is een daad, maar blijven zitten is ook een daad."

De HC is zeker even wel van mindere waarde dan de Bijbel.
Ik vind het ook erg jammer dat er zo'n enorme grote waarde aan het HC wordt gehecht en vind het heel erg dat velen in de refo kringen alles alleen maar weten te verkaren vanuit de HC ipv vanuit de Bijbel!

moet ik uit de rest van je posting nu concluderen, dat als ik aan de communie ga, dat ik dan de duivel dien? :roll:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 mei 2007 11:55

Gerdien B. schreef:...dat er mensen in de banken blijven zitten terwijl ik weet en zie dat God in hun harten werkt. Zij durven niet aan te gaan want zij hebben niet die vrijmoedigheid zeggen ze. Als je vraagt waar ze dan op wachten weten ze eigenlijk ook niet wat het is.
Dat is pas erg, jezelf onthouden van de sacramenten die God je aanbiedt!

Dat heb ik nog niet genoemd, maar het speelt wel in de discussie die ik met André voerde: de ware gelovigen mogen niet wegblijven van het avondmaal.
De mensen die je nu beschrijft zouden dat misschien ook eens in de overweging mee moeten nemen als het over de vrijmoedigheid gaat. Geen vrijmoedigheid om aan te gaan, maar daarom wel vrijmoedigheid om weg te blijven?
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 mei 2007 12:06

Waren de discipelen ware gelovigen?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 17 mei 2007 12:30

Optimatus schreef:Waren de discipelen ware gelovigen?

Dat is een interessante vraag om over na te denken. Uiteindelijk in ieder geval wel. Zij waren in ieder geval wel uitverkorenen.

Ik moest even denken aan de tekst: "Maar Ik heb voor u gebeden, dat uw geloof niet ophoude; en gij, als gij eens zult bekeerd zijn, zo versterk uw broeders." (Wat een prachtige tekst!) Dat blijkt in Lukas 22:32 te staan. Ik heb even naar het Griekse woord voor 'bekeerd zijn' gekeken, en dat blijkt te zijn: epistrapsas. Dat blijkt de aoristus te zijn, een deelwoord van het werkwoord epistrefein.
Er is in het nieuwtestamentische Grieks ook een ander woord voor (zich) bekeren. Dat is: metanoein. Dat is het eerste woord wat ik geleerd heb bij het Grieks leren. Vandaar dat ik daar het eerste aan dacht, bij het lezen van deze tekst, maar het blijkt dus een ander woord te zijn wat er staat, toen ik in de grondtekst keek.
Het laatste woord legt het accent op wat er binnenin een mens gebeurt: het gemoed wordt veranderd, omgezet. Terwijl het woord in de tekst in feite meer beschrijft hoe het er aan de buitenkant uitziet: er vindt een ommekeer plaats.
Ik heb verder nog geen conclusies getrokken, maar gewoon even neergezet wat ik er tot nu toe over heb nagetrokken.

(Het gaat er hier wel wispelturig aan toe met de Griekse letters, zeg! De ene dag werken ze niet, de volgende dag weer wel, en de daarop volgende dag weer niet! Dat is echt balen! :x )

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 mei 2007 12:46

André schreef:
Wie geloofd in God zal behouden worden. verder staat er geen enkele voorwaarde bij.
Jawel, één: Heb uw naaste lief als uw zelf.

Dat is wat uit het geloof voort komt, dan gaan we god lief hebben boven alles en onze naasten als onszelf

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 17 mei 2007 12:55

Boekenlezer schreef:
Optimatus schreef:Waren de discipelen ware gelovigen?

Dat is een interessante vraag om over na te denken. Uiteindelijk in ieder geval wel. Zij waren in ieder geval wel uitverkorenen.

Dus ware gelovigen liggen te slapen als hun Meester vraagt te waken, rennen hard weg als er een troep soldaten op hen afkomt en verraden hem als dienstmeisjes vragen of zij Hem kennen?

Nu wil ik niet vervelend doen, maar dat zijn toch stuk voor stuk nogal harde feiten. De huidige christenen zijn niet beter noch slechter dan de discipelen, maar dan geldt er plotseling wel een belemmering om aan het Avondmaal deel te nemen?

Christus at met zondaars en uitgestotenen, met hoeren en met tollenaars. Ik denk dat een ietwat flamboyante organist dan ook wel aan het Avondmaal zou mogen gaan. Hoe was het ook alweer? "Komt allen herwaarts tot Mij."

Ik doe mijn best te komen en ik laat me niet ophouden door wat Formulieren uit de Reformatie.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 17 mei 2007 13:04

Lukas 22:15: En Hij zeide tot hen: Ik heb grotelijks begeerd, dit pascha met u te eten, eer dat Ik lijde;

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 17 mei 2007 13:12

Optimatus schreef:Ik doe mijn best te komen en ik laat me niet ophouden door wat Formulieren uit de Reformatie.

Zelfs die 'Formulieren uit de Reformatie' houden je niet op, integendeel.

Volgens de gereformeerde leer mag je aangaan aan het Avondmaal OMDAT je weet dat je te vies bent om aangepakt te worden, en dat je zelf NIETS kunt doen om weer schoon te worden. De enige die je schoon kan krijgen is de Heiland, alleen Hij heeft een stuk zeep dat goed genoeg werkt om alle vuiligheid eraf te boenen.

Om in de tussentijd God te kunnen dienen, hoewel je te vies bent om aangepakt te worden, en toch verder te komen in je geloof, stelt Jezus het Avondmaal in. Hij zal je eens schoonwassen, maar vraagt van je om moed te houden, vol te houden, totdat hij komt. Verder vraagt hij om Avondmaal te houden tot zijn gedachtenis tot die tijd.

Bij de Wederkomst zul je eens en voor altijd schoongewassen worden, en door aan te gaan aan het Avondmaal zie je reikhalzend uit naar dat moment. Dat is wat het Avondmaal betekent.

Niet aangaan omdat je merkt dat je vies bent, is proberen jezelf schoon te wassen zonder zeep. Ik kan je nu al vertellen dat dat niet gaat werken. Zonder zeep word je nooit schoon.

japio
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor japio » 17 mei 2007 18:48

Gerdien B. schreef:Lukas 22:15: En Hij zeide tot hen: Ik heb grotelijks begeerd, dit pascha met u te eten, eer dat Ik lijde;

Dus de nodiging tot het HA komt van Hem....
"Ik zag met het oog van mijn ziel het Licht dat nooit verandert. Wie de Waarheid kent, kent dat Licht, en wie het kent, kent de eeuwigheid."

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 17 mei 2007 20:20

Ik heb het topic over mis en avondmaal even afgesplitst van dit topic. Hier dus graag verder over "weinig avondmaalgangers in de gemeente".
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 17 mei 2007 21:14

@Boekenlezer

Harm-J schreef:Eigenlijk kan niemand aangaan als iemand de 3fve te strak leest.... Daar word duidelijk gesteld: "Alle leugenaars, roddelaars, allen die de kerkdiensten niet trouw bezoeken, allen die vloeken etc etc." De 3fve stelt dat: "zolang zij in hun zonden volharden, moeten zij zich van het avondmaal afhouden"Wie durft er voor de volle 100 procent te zeggen dat hij/zij nooit een leugen(tje) om best wil heeft verteld om zijn naaste niet te kwetsen? Wie heeft er nooit iets onaardig over zijn naaste vertelt aan een ander. Wie heeft nooit op een zondag wel eens uit gemakzucht of andere redenen een kerkdienst verzuimt etc etc?

Op bovenstaande ben jij ingehaakt.

Harm-J schreef:Ware het niet dat het God is die de mensen uitnodigt, niemand uitgezonderd.!! Het gaat er imho om wil je proberen te leven zoals God wil. Niet of het je lukt, maar of jij of iemand anders het wil proberen. Natuurlijk weet God dat je valt, (denk hier bij aan de zondeval in het paradijs) daarvoor heeft Hij zijn eniggeboren Zoon aan het kruis laten sterven.!! Daarvoor staat er ook in de 3fve: "Want Gods toorn over de zonde is zo groot, dat Hij - eerder dan ze ongestraft te laten - zijn geliefde Zoon Jezus Christus erom gestraft heeft met de bitter en smadelijke dood aan het kruis.

Waarom haak jij niet op dit bovenstaande in, met name de tekst: 'het is God die nodigt.' ?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Terug naar “Archief”