Riska schreef:Boekenlezer,
Ik heb eigenlijk maar ��n advies aan jou:
Laat die hele oorspronkelijke tekst - dus Hebreeuws en Grieks - eens varen en lees gewoon de Bijbel eens in normaal Nederlands.
Lees dat niet als een wetenschapper, maar laat je hart eens spreken.
Kijk, wat de Geest is achter de woorden.
Soms - en ik ben ongetwijfeld een aanzienlijk stukje ouder dan jij - ben je zo vertrouwd met wat je met de paplepel hebt ingegeven gekregen, dat er een bepaalde tunnelvisie ontstaat.
Zo maakte mijn predikant me attent op een brief van Paulus in het kader van iets waar ik mee worstelde. Het was of mijn ogen geopend werden, voor wat er werkelijk staat, terwijl ik de teksten uit het hoofd kende.
In het Engels zeggen ze niet: uit het hoofd, maar: "by heart".
En daar gaat het om: dat het geloof niet uit verstand (wel erbij gebruiken overigens) maar vooral uit het hart komt.
Met andere ogen een keer naar teksten kijken kan heel bevrijdend werken!
Mee eens, als je je focust op details, bezig gaat met hebreeuws/griekse futiliteiten, dan ben je zo gefixeerd naar één klein detail aan het staren, dat je de complete boodschap van het geheel mist. Het gaat om het grote geheel, waar kleine details inpassen. Boekenlezer leest de Bijbel niet als een wetenschapper, maar als een pseudowetenschapper, een amateur-theoloog. En dát is denk ik het werkelijke probleem: bezig zijn met iets wat niet direct je vakgebied is, en waar je net iets te weinig achtergrondkennis van hebt, maar dan wel doen alsof jouw conclusies dan de enige juiste zijn. Dat wordt ook wel 'arrogant bijbellezen' genoemd. En daar is iedereen vatbaar voor die enige vorm van wetenschappelijke vorming heeft of kritisch/analytisch heeft leren denken. Ikzelf ben ook in die valkuil getrapt en ben blij dat God me heeft laten zien waarom dit zo gevaarlijk is.
Dus voor je over theologische haarkloverijen begint, is het nuttig om het geheel eerst in z'n geheel te bekijken. En ik heb sterk het idee dat Boekenlezer dat niet doet, als ik zijn posts zo lees. Ik zie steeds fragmentjes langskomen met hele verhalen die daaraan opgehangen worden.
Dat moet je niet doen, je moet van die fragmenten afblijven en alles gewoon in de context laten staan en lange stukken lezen, in context met het geheel. Dát is gereformeerd Bijbellezen. Focussen op kleine fragmentjes en details, en daar hele theorieën aan ophangen is evangelisch.
Aan Wullempie zou ik willen toevoegen dat als de katholieken echt leren wat jij meent dat ze leren, je helemaal gelijk hebt.
Het punt is alleen dat wat jij claimt dat de katholieken leren, helemaal niet de katholieke opvatting is, maar een protestantse opvatting over wat protestanten denken wat katholieken leren.
Zie je het verschil?