Dordtse leerregels

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 10 nov 2003 22:09

Hmm, op dit moment even geen zin in verplichte dingen ;)

OK mijn reactie op dit artikel zal ik voornamelijk richten op het commentaar van Klaas op dit artikel. Volgens mij geeft hij wel zo ongeveer de hoofdstroom van de kritiek weer.

Klaas schreef:Bedankt voor de bijdragen tot nu toe. Allereerst een organisatorisch puntje. Zoals was te voorzien dreigt het hier en daar al een klein beetje een zooitje te worden. Zullen we afspreken dat we het hier hebben over de kern: de artikelen van de DL en de inhoudelijke reacties daarop? Dat iemand vind dat je de bijbel eigenlijk in mootjes moet hakken of achterstevoren moet lezen is erg interessant, maar daar gaat deze discussie niet over.

Aanvulling: laten we vooral sec op waarheden bespreken en de verschillende verhoudingen waarin ze moeten voorkomen voor een later tijdstip bewaren. Het gaat er nu om of de DL waarheden bevatten of niet, en zo niet, waar dan niet en op welk woord van de Schrift.
Klaas schreef:Allereerst is er technisch gezien niet zoveel tegenin te brengen. Er worden hier m.i. niet direct onwaarheden verkondigd. Ik vind echter de plaats die deze uitspraak krijgt nogal opmerkelijk. Het eerste wat we over God lezen als we in de DL beginnen is dat Hij ons terecht had kunnen verdoemen. De bijbel begint echter heel ergens anders. Allereerst is er een scheppende God die dat wat Hij schept goed vind. Vervolgens zien we dat deze God de mens verantwoordelijkheid geeft. Wanneer het daarmee mis gaat zien we een God die genadig is, etc etc. Ik vraag me dan ook af of zo'n aftrap recht doet aan de wijze waarop God zichzelf openbaart. Natuurlijk zijn de DL niet bedoeld om een beknopt overzcht van de bijbel te geven maar dan nog vind ik dit opmerkelijk.

Eerlijk gezegd vind ik het niet opmerkelijk. Het gaat in de DL erom de leer aangaande de heilsweg aan te wijzen. Het gaat om de verhouding tot God. De Bijbel begint met de geschiedenis van Adam en Eva die goed geschapen zijn, maar al in Gen. 3 wordt de val beschreven. Ik zou daarom als samenvatting van Gen. 1-3 kunnen zeggen, dat God de mens goed geschapen heeft, maar dat de mens, uit zichzelf diep gevallen is en de dood waardig is. Zij hebben namelijk die zonde gedaan waarop de dood als straf stond. De Bijbel begint ermee en de DL beginnen ermee. De verantwoordelijkheid van de mens wordt helemaal niet onder tafel geveegd, maar de DL laten zien waar de mens zijn vrije wil heeft verloren, en dat hij daar volledig verantwoordelijk voor is.
Klaas schreef:Ten tweede vraag ik me af of God zich in de bijbel uberhaupt openbaart als 'de God die het recht heeft ons allemaal te verdoemen'. Mijn idnruk is dat de bijbel ons een God schetst die ondanks onze verkeerde keuzes genadig is. De oorzaak van het verloren gaan wordt in de bijbel volgens mij allereerst bij de mens gelegd. De mens heeft voor zichzelf een levensbedreigende situatie gecreëerd maar God wil hem genadig zijn. Natuurlijk wordt er in de bijbel gesproken over Gods oordeel e.d. maar volgens mij ligt het accent anders.

De DL beginnen bij de schepping. Ik denk dat de Bijbel zowel Gods rechtvaardigheid als ook Zijn genade naar voren brengt. In die volgorde, dat doen de DL ook in die volgorde.
Klaas schreef:Tenslotte een aandachtspuntje. Blijkbaar vonden de opstellers van de DL het nodig om Gods onschuld te bewijzen. Allereerst wordt betoogd dat God rechtvaardig gehandeld zou hebben als... De opstellers knopen hiermee aan bij ons begrip van rechtvaardigheid. Hoewel we er als mensen moeite mee kunnen hebben, kunnen we inzien dat een algeheel verdoemen van de mensheid niet onrechtvaardig zou zijn. Dit is van belang omdat er later in de DL nog wel meer dingen gezegd worden die wij wellicht als niet rechtvaardig beschouwen. Als dat wordt aangekaart volgt echter bijna altijd een relativering van ons begrip van rechtvaardigheid. De zaken liggen dan blijkbaar heel anders....
Vooral de laatste opmerkingen zijn nogal cryptisch. Wil je die toelichten? Of komt dat bij latere artikelen vanzelf naar boven?

surfer schreef:dit is gefilosofeer van de opstellers van de DL:..zou..gedaan hebben...indien...had willen laten...
Het mag hoor, maar maak er vervolgens geen dogma van.

Deze reactie begrijp ik niet zo. De uitspraak dat God niet onrechtvaardig zou zijn als Hij ons zou verdoemen is toch rechtstreeks gebaseerd op o.a. de genoemde teksten? Het lijkt mij een op de Schrift gebaseerde waarheid te zijn en geen door mensen geconstrueerd dogma.
Cathy schreef:Wat ik moeilijk vind in dit stuk; dat het geschreven is nà de dood en opstanding van Yeshua.
Want nu zou G.d Zichzelf nl. ongelijk hebben gedaan , indien Hij het ganse menselijke geslacht...enz.
Goede opmerking! Doet God Zichzelf tekort als Hij niet iedereen zalig maakt? Verder trek je het OT en het NT in de wijze van zalig worden op een m.i. verkeerde wijze uit elkaar. M.n. Hebr. 10 laat zien dat zowel in OT als in NT de gelovigen zalig werden door het bloed van Christus.
De uitgebreide reactie van @mic laat ik even voor wat ze is. Zijn (of haar) opmerkingen komen wellicht later nog ter sprake als we verder komen.
Voor I-1,2,3 heb ik m.i. nu geen argumenten meer om ze af te vallen. Ik kan ze tot dusver allen aanvaarden als gegrond op het Woord van God.

Gr,

Hans

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 10 nov 2003 22:14

henkie schreef:Met 1.2 en 1.3 eens.
Al vind ik En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt? erg onduidelijk. Nou lijkt het net alsof er geen geloof mogelijk is zonder deze 'verkondigers'. Ik neem aan dat dit geldt voor de mensen die zelf geen bijbel konden lezen?
Normaal gesproken heeft het Woord uitleg nodig, of eigenlijk, hebben wij uitleg nodig. Ik zal echter niet willen ontkennen dat iemand op grond van de Bijbel, zonder uitlegger, tot geloof kan komen. Ik weet ook zo vlug geen voorbeeld. Wel dacht ik direct aan de kamerling uit Ethiopie, die duidelijkw el uitleg nodig had, en daardoor ook tot geloof kwam. Bovendien schreef Paulus dit waarschijnlijk ook in een tijd dat het geschreven Evangelie nog niet zo verspreid was als nu. Het OT was er grotendeels, maar een eigen bijbel was bizar duur en voor de meesten niet te betalen. Dus is het wel begrijpelijk dat Paulus deze uitspraak doet.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 10 nov 2003 22:25

Niet helemaal eens met I-3.

1. Gods Geest is de eerste voorwaarde om mensen tot geloof te brengen, de Bijbel kan als tweede (meestal gebruikte middel) gezien worden, christenen komen op de derde plaats.
2. Kan makkelijk misbruikt worden:
a. Om mensen te dwingen zoveel mogelijk naar de kerk te komen. Regelmatig gehoord: "Als je niet onder de prediking komt, kun je niet bekeerd worden".
b. Verder zorgt de formulering "tot wie en wanneer Hij wil" ervoor, dat je wel erg makkelijk onder je evangelisatieplicht uit kunt komen
3. "Tot wie en wanneer Hij wil" gaat er van uit dat God alles tot in de kleinste details voorbestemd heeft; vraag me af of je dat hard kunt maken uit de Bijbel.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

joris

Berichtdoor joris » 10 nov 2003 22:45

alweer vergeten ze de mooiste stuk van het aangehaalde bijbelvers: hoe lieflijk zijn de voeten van hen, die een goede boodschap brengen.
ik vind het een zuinig artikel. God houdt namelijk van iedereen, Hij vraag ons de wereld in te gaan, niet naar dat en dat adres.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 10 nov 2003 22:49

joris schreef:alweer vergeten ze de mooiste stuk van het aangehaalde bijbelvers: hoe lieflijk zijn de voeten van hen, die een goede boodschap brengen.
ik vind het een zuinig artikel. God houdt namelijk van iedereen, Hij vraag ons de wereld in te gaan, niet naar dat en dat adres.

Je zegt wat ik bedoel met 2b en 3; maar dan beter, dank je :mrgreen:
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 10 nov 2003 22:55

Gershwin schreef:Niet helemaal eens met I-3.

1. Gods Geest is de eerste voorwaarde om mensen tot geloof te brengen, de Bijbel kan als tweede (meestal gebruikte middel) gezien worden, christenen komen op de derde plaats.
Is het juist niet zo, dat God werkt door Woord EN Geest? Dat wordt door dit artikel niet uitgesloten.
2. Kan makkelijk misbruikt worden:
a. Om mensen te dwingen zoveel mogelijk naar de kerk te komen. Regelmatig gehoord: "Als je niet onder de prediking komt, kun je niet bekeerd worden".
b. Verder zorgt de formulering "tot wie en wanneer Hij wil" ervoor, dat je wel erg makkelijk onder je evangelisatieplicht uit kunt komen
maar daarom niet onjuist. Andere woorden uit de Bijbel roepen weer op tot deze twee plichten. Op mogelijk verkeerd gebruik kan je geen stelling afwijzen, dan kan je ook de Bijbel wel afwijzen, omdat die ook zo vaak verkeerde gebruikt wordt.
3. "Tot wie en wanneer Hij wil" gaat er van uit dat God alles tot in de kleinste details voorbestemd heeft; vraag me af of je dat hard kunt maken uit de Bijbel.
hmm, moet ik eens over nadenken.

Hans
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Hans » 10 nov 2003 22:59

joris schreef:alweer vergeten ze de mooiste stuk van het aangehaalde bijbelvers: hoe lieflijk zijn de voeten van hen, die een goede boodschap brengen.

Vraagje naar aanleiding van je post: hoe verklaar je het dat dan niet altijd overal het evangelieis geweest?

God zendt ons naar de wereld, waar Hij ons wil hebben. Toch is het praktisch onmogelijk voor ons om overal tegelijk te zijn. Daarom kan ik niet zoveel met jouw kritiek op dit artikel. Het staat een beetje los van de realiteit.

joris

Berichtdoor joris » 10 nov 2003 23:23

Hans schreef:

Vraagje naar aanleiding van je post: hoe verklaar je het dat dan niet altijd overal het evangelieis geweest?

God zendt ons naar de wereld, waar Hij ons wil hebben. Toch is het praktisch onmogelijk voor ons om overal tegelijk te zijn. Daarom kan ik niet zoveel met jouw kritiek op dit artikel. Het staat een beetje los van de realiteit.
Gods stuurt ons, dat wil nog niet zeggen dat we dat dan braaf doen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 nov 2003 00:03

Hans:
Volgens mij geeft hij wel zo ongeveer de hoofdstroom van de kritiek weer.

Wow, ik behoor tot een hoofdstroom; dat is een unicum en dient gevierd te worden (neemt een slok whiskey) ;-)

Hans:
Aanvulling: laten we vooral sec op waarheden bespreken en de verschillende verhoudingen waarin ze moeten voorkomen voor een later tijdstip bewaren. Het gaat er nu om of de DL waarheden bevatten of niet, en zo niet, waar dan niet en op welk woord van de Schrift.

Ik weet niet of ik zo gelukkig ben met die aanvulling. Als iemand zegt dat God liefde is, dan is daarvan geen woord gelogen. Jij en ik weten echter ook wel dat je, met dat gegeven als uitgangspunt, hele onbijbelse dingen kunt beweren terwijl je de bijbel naar de letter niet tegenspreekt.

Hans:
Eerlijk gezegd vind ik het niet opmerkelijk. Ik zou daarom als samenvatting van Gen. 1-3 kunnen zeggen, dat God de mens goed geschapen heeft, maar dat de mens, uit zichzelf diep gevallen is en de dood waardig is. Zij hebben namelijk die zonde gedaan waarop de dood als straf stond. De Bijbel begint ermee en de DL beginnen ermee.

Dat de mens goed geschapen is vinden we ten eerste al niet in dit artikel terug (of je moet terugredenerend zeggen dat een val impliceert dat er een toestand voor de val was). Ten tweede valt het me telkens weer op dat dat 'de dood waardig zijn' in Gen. 1-3 helemaal niet door God aan de orde gesteld wordt. God geeft inderdaad een gebod met daaraan gekoppeld een straf. Op het moment dat de overtreding een feit is rept Hij hierover niet meer. Waar je zou verwachten dat Hij de mens, als rechtvaardig God, zou straffen, geeft Hij juist een belofte van verlossing. Vandaar ook mijn tweede vraag: tekent de bijbel ons een God die het recht heeft ons te verdoemen of tekent de bijbel ons een God die juist niet met ons doet naar onze overtredingen? Welke van deze twee wordt telkens expliciet weergegeven?

Hans:
De verantwoordelijkheid van de mens wordt helemaal niet onder tafel geveegd, maar de DL laten zien waar de mens zijn vrije wil heeft verloren, en dat hij daar volledig verantwoordelijk voor is.

Dat haal ik niet uit artikel 1-1. Over vrije wil wordt niet gesproken en het 'in Adam' is eerder reden om onze eigen verantwoordelijkheid in twijfel te trekken. Niet dat ik dat wil, maar wat jij stelt kom ik niet tegen in art. 1-1.

Hans:
De DL beginnen bij de schepping.

De DL beginnen bij de zondeval.

Hans:
Ik denk dat de Bijbel zowel Gods rechtvaardigheid als ook Zijn genade naar voren brengt. In die volgorde, dat doen de DL ook in die volgorde.

Ik wil allerminst Gods rechtvaardigheid en Zijn genade tegen elkaar uitspelen. Beide zijn eigenschappen van God en ik denk niet dat je kunt zeggen dat 1 van beide een 'echtere' eigenschap is dan de andere. Maar over de volgorde en ook de manier waarop deze eigenschappen worden uitgedrukt verschillen we van mening. T.a.v. de volgorde is het in dit gedeelte zo dat God eerst komt met de moederbelofte (voor zover Zijn spreken betrekking heeft op de mens) en pas daarna met de straf voor de mens. Ten tweede komt God in dit gedeelte nergens terug op het recht dat Hij zou hebben om de mensheid te verdoemen. Als we dat in dit gedeelte lezen dan zien we dat in de houding van Adam en Eva. Zij beseffen maar al te goed de consequenties van hun daad en verstoppen zich. Dat is ook de plaats die dat recht op verdoemen m.i. in de bijbel heeft: het is een erkenning van de mens en niet iets wat door God zelf benadrukt wordt. Integendeel, als Hij zelf begint te spreken horen we heel andere dingen...

Klaas:
Dit is van belang omdat er later in de DL nog wel meer dingen gezegd worden die wij wellicht als niet rechtvaardig beschouwen. Als dat wordt aangekaart volgt echter bijna altijd een relativering van ons begrip van rechtvaardigheid. De zaken liggen dan blijkbaar heel anders....

Toelichting: in artikel 1-1 knopen de schrijvers aan bij ons gevoel van rechtvaardigheid. Als ik echter n.a.v. een later artikel zou zeggen dat ik het niet rechtvaardig kan vinden dat je niet alle mensen redt terwijl je dat wel kunt dan mag ik ws. op datzelfde gevoel van rechtvaardigheid geen beroep meer doen.

Hans:
Deze reactie begrijp ik niet zo. De uitspraak dat God niet onrechtvaardig zou zijn als Hij ons zou verdoemen is toch rechtstreeks gebaseerd op o.a. de genoemde teksten? Het lijkt mij een op de Schrift gebaseerde waarheid te zijn en geen door mensen geconstrueerd dogma.

Surfer sluit m.i. aan bij wat ik ook reeds stelde. De vraag is niet of wij zo'n godsbeeld uit de bijbel kunnen destilleren maar of God zich daadwerkelijk zo openbaart. Er wordt in feite gesproken over hypothetische gevallen. Als God heel anders was zou Hij ons wellicht allemaal verloren laten gaan. Maar Godzijdank IS Hij niet anders. Dat laatste is bijbelse taal. De hypothetische mogelijkheid is een menselijke benadrukking.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 nov 2003 00:04

Voor wat betreft mijn mening over 1-3 voel ik met Gershwin en Joris mee. Belangrijk punt is voor mij dat het werk van de Heilige Geest ontbreekt. Dat God werkt door woord en Geest wordt door dit artikel niet ontkent, maar mag van mij best expliciet gesteld worden. Tweede belangrijk punt is de vraag hoe we dat 'tot wie en wanneer Hij wil' moeten opvatten. Vanuit de gedachte van onweerstaanbare genade (die later geformuleerd wordt) lijkt men hier te bedoelen dat de situatie nu precies zo is zoals God hem wenst. Ik vraag me dat af; in hoeverre zijn we zelf debet aan het niet bereiken van bepaalde mensen? Ook zou je eruit af kunnen leiden dat God dus niet wil dat we bepaalde mensen bereiken (wat ook weer in het licht van de rest van de DL nog wel weer eens zo bedoeld zou kunnen zijn). Ik vraag me af of je deze negatieve kant mag afleiden uit dat wat positief gesteld wordt (ik denk het niet) maar de DL duiden zelf wel in die richting.

Klaas

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 11 nov 2003 09:40

Ik krijg hier een beetje de indruk dat de DL stelt:
Als het evangelie bepaalde mensen niet bereikt heeft God hen ook niet willen bereiken.

Verder mis ik juist bij dit stik de oproep tot het brengen van het evangelie. (maar ja iets beoordelen op wat er niet staat is sowieso nooit zo moeilijk)

Maar voor de rest kan ik me in deze punten wel vinden als ik ze het positiefst opvat :wink:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 11 nov 2003 11:45

Hans: Quote:

Surfer sluit m.i. aan bij wat ik ook reeds stelde. De vraag is niet of wij zo'n godsbeeld uit de bijbel kunnen destilleren maar of God zich daadwerkelijk zo openbaart. Er wordt in feite gesproken over hypothetische gevallen. Als God heel anders was zou Hij ons wellicht allemaal verloren laten gaan. Maar Godzijdank IS Hij niet anders. Dat laatste is bijbelse taal. De hypothetische mogelijkheid is een menselijke benadrukking.
klopt, Klaas. Jij had ook een soortgelijke reactie gegeven. Ik heb nooit in de bijbel gelezen dat God Zelf zegt: je bent het niet waard om gered te worden, maar omdat Ik van je houdt zal ik je redden. Dat kan ook niet, want dat zou in tegenspraak zijn met het wezen der liefde die ten grondslag ligt aan deze redding. De opname van dit 'leerstuk' is m.i. daarom gevaarlijk, het leent zich voor misbruik.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 11 nov 2003 16:17

Verder gaan met 1.4 en verder? (ff klaas aant werk houden 8) )
Afbeelding

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 12 nov 2003 20:20

Aangezien klaas z'n taak niet waarneemt :wink: :wink:

D.L. 1.4

1-4. Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd (Joh. 3:36, Mark. 16:16).

#Joh 3:36 Mr 16:16 ———

1-5. De oorzaak of onschuld van dat ongeloof, gelijk ook van alle andere zonden, is geenszins in God, maar in den mens. Maar het geloof in Jezus Christus en de zaligheid door Hem, is een genadige gave Gods; gelijk geschreven is: Uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave (Ef. 2:8 ). Insgelijks: Het is u gegeven in Christus te geloven (Filip. 1:29).

#Eph 2:8 Php 1:29 ———

1-6. Dat God sommigen in den tijd met het geloof begiftigt, sommigen niet begiftigt, komt voort van Zijn eeuwig besluit. Want al Zijn werken zijn Hem van eeuwigheid bekend (Hand. 15:18 ), en Hij werkt alle dingen naar den raad van Zijn wil (Ef. 1:11). Naar welk besluit Hij de harten der uitverkorenen, hoewel zij hard zijn, genadiglijk vermurwt en buigt om te geloven; maar degenen die niet zijn verkoren, naar Zijn rechtvaardig oordeel, in hun boosheid en hardigheid laat. En hier is het dat zich voornamelijk voor ons ontsluit die diepe, barmhartige en evenzeer rechtvaardige onderscheiding der mensen, zijnde in evengelijke staat des verderfs, of het besluit van verkiezing en verwerping, in het Woord Gods geopenbaard. Hetwelk, evenals het de verkeerde, onreine en onvaste mensen verdraaien tot hun verderf, alzo den heiligen en godvrezenden zielen een onuitsprekelijken troost geeft.
Afbeelding

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 12 nov 2003 20:31

Jij hebt echt haast of niet? ;-)

In deze drie artikelen staat zoveel dat ik ze toch liever stuk voor stuk behandel. Ik ga dan ook gewoon eigenwijs verder.

1-4. Die dit Evangelie niet geloven, op die blijft de toorn Gods. Maar die het aannemen en den Zaligmaker Jezus met een waarachtig en levend geloof omhelzen, die worden door Hem van den toorn Gods en van het verderf verlost, en met het eeuwige leven begiftigd (Joh. 3:36, Mark. 16:16).

Klaas

Terug naar “Archief”