Moderator: Moderafo's
HOOFDSTUK 1 Van de Goddelijke verkiezing en verwerping
1-1. Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben, en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden, zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan, indien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten en om de zonde verdoemen, volgens deze uitspraken van den apostel: De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods (Rom. 3:19, 23). En: De bezoldiging der zonde is de dood (Rom. 6:23).
Wat ik moeilijk vind in dit stuk; dat het geschreven is nà de dood en opstanding van Yeshua.
Want nu zou G.d Zichzelf nl. ongelijk hebben gedaan , indien Hij het ganse menselijke geslacht...enz.
Melodious Tonk schreef:Naar de letter kan ik het er niet mee oneens zijn.
Maarrrr...
de PLEK die deze dingen hebben gekregen (zowel '1e artikel van DL' als de plaats in het denken van sommigen), de centrale rol, is m.i. wel bezwaarlijk. Ik bedoel: het is een inzicht dat je helemaal bijbels kunt funderen, en dat toch belangrijke bijbelse noties (genade, Gods liefde voor zijn schepping en de mens in het bijzonder) buiten de deur houdt.
Maar destijds vond men kennelijk dat dit soort dingen even duidelijk gesteld moeten worden.
Zeggen dat een oudvader of helemaal in alles gelijk had, of overal niet vind ik iets te simplistisch... Het feit dat God door iemand heenwerkt betekend niet dat hij geen fouten kan makenIk ben het van harte eens met alle Dordtse leerregels, en wie dat niet is, begeeft zich simpelweg buiten het gereformeerde spoor.
Lijkt me gevaarlijk, als je miskent dat God in Nederland gewerkt heeft door de planting van een kerk, en door het werk van gezaghebbende en godzalige mannen zoals de predikanten en professoren die betrokken waren bij het opstellen van de Dordtse leerregels.
Ik ben absoluut geen fan van de DL, maar hier wil ik toch ff een kantekening bij plaatsen: Het is geschreven tegen de remonstranten, en niet zoals de geloofsbelijdenis om volledig te zijn. Het doel van de DL was aantonendat de mens niet uitzichzelf behouden kan worden, dus is het vrij logisch om met de doodstaat van de mens te beginnen.Het eerste wat we over God lezen als we in de DL beginnen is dat Hij ons terecht had kunnen verdoemen. De bijbel begint echter heel ergens anders.
Iemand was niet zo enthousiast over Paulus, hij legt alles veel ingewikkelder uit en vervolgens wordt hij nog vaker geciteerd als Jezus. Ik denk dat de evangelieën een verslag zijn van het leven van Jezus, paulus daarintegen legt uit waarom Jezus bepaalde dingen deed, oftwel hij gaf theologische handvaten. Jezus legt uit dat je Hem nodig hebt om tot God te komen, Paulus legt uit waarom je Jezus nodigt hebt om tot God te komen. Ik denk dat je dat een beetje in die trend kan benoemen.(ergens op pag 1, telui om te kopieren)
1-2. Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (1 Joh. 4:9; Joh. 3:16).
Zo los ben ik het er uiteraard mee eens, wat in de bijbel staat geloof ik. Maar ik geloof dit dus zoalshet er staat: ieder die in Hem gelooft zal gered worden.1-2. Maar hierin is de liefde Gods geopenbaard, dat Hij Zijn eniggeboren Zoon in de wereld gezonden heeft, opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe (1 Joh. 4:9; Joh. 3:16).
dit is gefilosofeer van de opstellers van de DL:..zou..gedaan hebben...indien...had willen laten...1-1. Aangezien alle mensen in Adam gezondigd hebben, en des vloeks en eeuwigen doods zijn schuldig geworden, zo zou God niemand ongelijk hebben gedaan, indien Hij het ganse menselijke geslacht in de zonde en vervloeking had willen laten en om de zonde verdoemen, volgens deze uitspraken van den apostel: De gehele wereld is voor God verdoemelijk. Zij hebben allen gezondigd, en derven de heerlijkheid Gods (Rom. 3:19, 23). En: De bezoldiging der zonde is de dood (Rom. 6:23).
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten