Gij vrouwen, zijt uw eigen mannen onderdanig...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

kwebbel
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor kwebbel » 13 mei 2007 10:31

Lalage schreef:Nou Annet, dat geldt natuurlijk voor beide partijen. Ik had het er toevallig vandaag met iemand over, die zei: elke keer als je ruzie maakt en je zegt dingen tegen elkaar die je eigenlijk niet meent, dan beschadig je iets. Nu zijn Borkdude en ik allebei wel opvliegend en we kunnen elkaar dus wel flink verrot schelden op z'n tijd. Inmiddels vind ik dat minder erg dan eerder, omdat we het daarna wel weer goed maken. Maar is het dan de taak van de vrouw om haar mond te houden en haar man te laten uitrazen? Misschien wel verstandiger, maar niet makkelijk!
Nee idd Lalage, dat vind ik ook. Wij kunnen ook wel eens ruzie maken over de stomste dingen, we laten elkaar niet altijd uitrazen (meestal wel). Soms gaat het ook van: "Laat mij uitpraten! Ik was eerst!" :lol: :lol: Maar gelukkig zijn wij ook wel zo verstandig dat we het allebei weer goedmaken :)

Maar even weer on-topic: Vroegah mocht de vrouw echt niks. Het enige recht was het aanrecht. Klinkt heel stom maar het was wel zo. Ben ik blij dat die tijden veranderd zijn :wink:
Hoewel........ ik zie het dichtbij nog in mijn familie. Mijn opa, oma en het gezin van mijn tante (dus dochter van mijn opa) die hebben heel sterk: "Zolang de ouderen nog leven, moeten de jongeren zwijgen." En dat krijg je er dus niet uit bij zulke gasten.
¯`v´¯)
`•.¸.•´
¸.•´¸.•´*)
(¸.•´ (¸.•´*..¸¸.•´¯`• Groetjes...

emmertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor emmertje » 13 mei 2007 10:45

Debor@ schreef:
emmertje schreef:(ik maak wel altijd zijn brood klaar :oops: ... maar ik vind 'm gewoon zo lief)
Haha, misschien gruwelijk offtopic, maar nu ik dit zo lees schiet me een stukje binnen uit 'Joop ter Heul':

"Toen Leo en ik nog niet getrouwd waren, stelde ik me zo voor, dat ik elke morgen uit mijn bed zou ijlen, om hem nog een kopje thee op zijn legerstede te kunnen offreren. Kind, ik heb het, welgeteld, zes keer gedaan. (...) En Leo voorspelt tragisch, dat er nog wel eens een tijd zal komen, dat ik helemaal niet meer voor hem zal opstaan (...)"

Dus het zal wel slijten met de jaren. En nu maar weer gauw ontopic.

Nou.. gelukkig maar dan, want eigenlijk kan het niet zo ;)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 13 mei 2007 10:57

*Annet* schreef:Als we ruzie hebben komt dat eigenlijk ook meestal door mij. Hij is gewoon altijd super makkelijk maar ik mag niet zeuren. En als ik dan te lang zeur en we bonje hebben moet ik mijn mond houden en naar hem luisteren.

In deze situatie lijkt mij helemaal geen sprake te zijn van een gelijkwaardige relatie!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 mei 2007 11:55

Galateia schreef:
*Annet* schreef:Als we ruzie hebben komt dat eigenlijk ook meestal door mij. Hij is gewoon altijd super makkelijk maar ik mag niet zeuren. En als ik dan te lang zeur en we bonje hebben moet ik mijn mond houden en naar hem luisteren.

In deze situatie lijkt mij helemaal geen sprake te zijn van een gelijkwaardige relatie!

Mwah, dat denk ik niet hoor. Vrouwen kunnen nu eenmaal erg goed zeuren en dan mag een man heus wel eens zeggen van 'hou nu maar weer op'.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 13 mei 2007 13:00

En als ik dan te lang zeur en we bonje hebben moet ik mijn mond houden en naar hem luisteren.

òf
'Hou nu maar weer op'

vind ik nogal een verschil. Trouwens, je kunt je ook afvragen waarom iemand veel zeurt. . . mond houden en luisteren vind ik nogal weinig diepgaand en ook erg makkelijk om er maar weer vanaf te zijn.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 13 mei 2007 15:45

Ik zou me doodongelukkig voelen als mijn geliefde de hele dag liep te knipmessen. Ik vind het absoluut niet vervelend om mijn zin te krijgen, maar ik zou er niet goed van worden als ik alles zou (mogen) bepalen - mijn geliefde heeft een eigen leven en is zich daar (gelukkig) heel erg van bewust.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 13 mei 2007 18:39

Ik zou er waarschijnlijk zelf onzeker van worden als ze op alles ja en amen zou zeggen. 8-[

Debor@
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Debor@ » 13 mei 2007 18:43

Aragorn schreef:Ik zou er waarschijnlijk zelf onzeker van worden als ze op alles ja en amen zou zeggen. 8-[
Het is ook nooit goed ;)
'I was born too late to a world that doesn’t care.'

emmertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor emmertje » 13 mei 2007 19:10

hey misschien ben ik irritant (of niet 'misschien' ;) maarrreeee..... als er in de bijbel staat dat God wil dat een vrouw onderdanig is aan haar man, (of in de nieuwe vertaling, het gezag van haar man 'moet' erkennen) dan is het toch een heel goed plan om je daaraan te willen houden als je een christen ben. (en als christen geloof ik dat dat voor iedereen een goed plan is, anders zou ik niet in de souvereiniteit van mijn God geloven en dat zou weer hypocriet en inconsequent zijn). Ik zou zeggen: schiet maar ;)

emmertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor emmertje » 13 mei 2007 19:11

ps.. sorry voor de overdaad aan haakjes, btje chaotisch, sorry

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 13 mei 2007 19:29

Nee ik kan dat gewoon niet, en ik voel niet dat dat bij mijn geloof hoort. Verder zie ik er niets goed in om onderdanig te zijn/doen.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 mei 2007 19:56

Bij mijn geloof ook niet.
God heeft de man en vrouw bij elkaar gebracht om samen verder door het leven te gaan. Er zal zeker een soort rolverdeling zijn, maar wel op de manier waar beide gelukkig bij zullen zijn.

Een vrouw kan nooit totaal tot haar volledige recht komen als zij continu achter de man moet staan. Dan doe je God te kort denk ik.
God heeft een vrouw ook talenten gegeven en niet alleen de mannen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

emmertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor emmertje » 13 mei 2007 20:09

ik weet heel erg zeker dat God enorm veel geweldige gaven in vrouwen heeft gelegd, en het is godgeklaagd dat 'gezag' zo ontzettend vaak en structureel is misbruikt dat 'wij' vrouwen, waarbij ik mezelf uiteraard aansluit, maar ook mannen, er bang voor zijn geworden.

Echter: gezag, zoals God het heeft bedoeld, is van het zeer liefhebbende, dienende (zie J.C. Himself) opofferende soort, waar een vrouw bij tot bloei komt. Waarbij ze nog 100x zo mooi is en waarbij ze ontluikt.
(Whaahahaa... dat laatste zelfs mij heel erg waki-waki in de oren.)
En toch begin ik te geloven dat het waar is.
Ik krijg net zo goed kromme tenen bij het woord 'onderdanig', maar 'erkennen v/h gezag van de man', zoals het dan in de NV staat moet in wezen wel iets goed zijn als God Himself het heeft verzonnen. Ik bedoel: hij heeft ons hart ook ontworpen.

emmertje
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor emmertje » 13 mei 2007 20:19

ff commentaar op mezelf (als dat ook mag, volgende keer zal ik ff wat langer nadenken voor ik post). Ik heb het over mooi en tot bloei komen enzo.. ik bedoel niet op barbie-niveau, ook op intellectueel niveau enz.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 13 mei 2007 20:21

Ik haal even de Van Dale erbij:

ge·zag (het ~)
1 door anderen aanvaarde macht
2 de overheid
3 geestelijk overwicht => autoriteit

ge·zag·heb·bend (bn.)
1 (van personen en hun uitspraken, meningen) overwicht hebbend of gewicht hebbend => prominent, van grote allure, vooraanstaand

Conclusie: de nieuwe vertaling blijft dus gewoon hetzelfde zeggen.

Terug naar “Archief”