Reformatorische schoonouders: een ramp?!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

janneman83
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneman83 » 11 mei 2007 14:46

[quote="Omega] Stel dat jullie kinderen mogen krijgen, dan zijn je ouders wel de opa en oma van de kids. Die kleintjes snappen er later vast helemaal niets van als er geen goede contacten met hen zijn.[/quote]

Ik heb me opa en oma van me vaders kant nog nooit gezien. in iedergeval niet herinderen dat ik ze ooit gezien heb. Toen ik een jaar of 2 was hadden mijn ouders nog wel contact met hun. Zo ken ik ook maar 1 oom van me vaders kant terwijl hij wel meerdere broes en zusen had/heeft. Ik moet zeggen dat het voor mij nooit verwarrend is geweest of iets dergelijks. Als kind zijnde weet je ook niet beter. je weet dan nog niet hoe het anders kan zijn. je accepteerd dan alles als 'normaal'.
Dat zal waarschijnlijk niet zo zeer een punt zijn. maar lijkt me idd wel moeilijk als je in zo'n situatie zit.

Ik herken dit wel een beetje al was het in mijn situatie anders. daar ging het niet om geloof van me toemalige vrindin maar om haar als persoon. ik had het toen uit eindelijk uitgemaakt omdat ik er onder door drijgde te gaan door de druk van me vader. Ik had er toen zeer moeilijk mee toen ik het uit maakte. omdat we allebij nog ontzettend veel van elkaar hielden. Het heeft een hele tijd geduurd voordat ik er over heen was.
nooit blijft iets zoals het geweest is, niets bestaat om te blijven.

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 11 mei 2007 14:52

janneman83 schreef:[

Zo. Heftig. Onder druk van je ouders een relatie verbreken. Dat gaat wel erg ver!

HansenMirjam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HansenMirjam » 12 mei 2007 09:59

Mwah...valt wel mee hoor, dat de kleinkinderen er niets van zouden snappen. Mijn ouders hebben inmiddels 5 van de 7 kinderen de deur gewezen, en mijn neefjes en nichtjes (dus de kinderen van mijn broers en zussen) snappen meer dan je zou denken. Vinden het ook niet per definitie vreemd, maar dat is meer omdat mijn vader en moeder nu eenmaal niet de allerliefste opa en oma waren...ze komen er gewoon niet meer, het is niet meer en niet minder.

Als wij kinderen hadden gehad hadden ze gewoon maar 1 opa en oma, de ouders van mijn man. Ik denk dat ze die andere helft niet eens zouden missen.

Je oogst nu eenmaal wat je gezaait hebt...
A smile costs nothing, but gives much

Spons
Generaal
Generaal

Berichtdoor Spons » 13 mei 2007 20:43

zo , nu ga ik dan ook maar wat toevoegen aan het geheel hier !

Het is niet meer dan logisch dat ouders hun kind opvoeden in een bepaalde geloofsstroming omdat ze dat nu eenmaal beloofd hebben tijdens de doop van hun kind ! Echter je kan als iemand eenmaal zelfstandig is , volwassen is niet dwingen om je te volgen in een bepaalde richting ! Ouders moeten ook leren hun kind los te laten, en dan vraag ik me af, mag je als ouders echt alles doen om je kind tegen te houden, door bijvoorbeeld iemand als die verhuist en al lang zelfstandig is over te laten schrijven naar dezelfde kerkgemeenschap, ?

Mag je als ouders bij een ruim volwassen mens, bijvoorbeeld die gaat trouwen de attestatie ( bewijs van doop , en belijdenis ) achter houden zodat een huwlijk niet door kan gaan !

Tuurlijk hou je van je kind maar respecteer je dan iemand als je zulke dingen doet ? Is dan alles geoorloofd om iemand binnen een geloofsgemeenschap te houden ? Als iemand nog 15 is liggen dit soort zaken nog heel anders maar iemand die al meer dan 8 jaar het huis uit is , zelfstandig woont, zelfstandig naar een kerk gaat.

gewoon ik ben benieuwd hoe er hier gedacht wordt over dit soort zaken ,
hoever kan je gaan en waar ligt de grens, is er wel wederzijds respect vraag ik me soms wel eens af als je alles zo leest heir !

liisje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 13 mei 2007 21:16

Natuurlijk is er een verschil wanneer men over leeftijd praat 15 of 23 is een groot verschil.

maar zelfs als je nog thuis woont en pas 15 bent hebben je ouders jou te respecteren.

Natuurlijk kunnen ze het niet met jou eens zijn maar dan moet het nog op redelijke wijze vertelt worden en niet met allemaal rare woorden en maar in het wildweg dingen gaan verbieden om iets (wat er heel (nog) niet is) te voorkomen.

ten allentijde moet er gewoon gesproken worden en niet alleen maar met de geijkte woorden komen "het hoort zo of het hoort niet" leg als ouders uit waarom je het er niet mee eens bent en waarom je er niet achter kunt staan(en kom dan miet aan met ze is van gescheiden ouders want dat is de slapste smoes die je kunt bedenken.)

maar geef als ouders ook de kinderen de kans om hun idee erover te vertellen en eventueel eigen fouten te maken. echt waar hoe harder je als ouder je best doet om 2 geliefden uit elkaar te drijven hoe dichter je ze soms bij elkaar brengt (al is het maar om pa en ma dwars te zitten.)
geloven is op jezus vertrouwen!
ook als je hem niet begrijpt.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 mei 2007 22:19

het gaat hier om schoonouders, dus laten we er even vanuit gaan dat ze dus niet thuis wonen. Ik vind dat je dan heel anders tegen over je ouders staat, dan als je op je zelf woont of getrouwt bent. Dan maak je samen keuzes en ook in het geloofkwesties. Ouders mogen hun mening geven maar jij ook en je hebt elkaar te respeveteren en ga elkar niet express voor de hoofd stoten.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

liisje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor liisje » 14 mei 2007 09:49

Het gaat hier zeker over schoonouders en daar heb ik heel veel mee meegemaakt.
Maar de problemen beginnen vaak als je nog thuis woont in de verkeringstijd en in veel gevallen zet dat dus door wanneer je getrouwd bent.

En ook in je verkeringstijd noem je de ouders van je vriend(in) vaak al je (a.s) schoonouders .

En daarom het verhaal hierboven over leeftijdsgrens en in of uitwonend
geloven is op jezus vertrouwen!

ook als je hem niet begrijpt.

GKN'er
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor GKN'er » 15 mei 2007 12:36

HansenMirjam schreef:Mijn ouders hebben inmiddels 5 van de 7 kinderen de deur gewezen

:shock:

Misschien wordt dit te persoonlijk, maar hebben jouw ouders dat gedaan, als ik vragen mag? Het lijkt mij niet niks als je als ouders - om wat voor reden dan ook - met je eigen kinderen besluit te breken.
Gereformeerde Kerken in Nederland, moge het neocalvinisme levend blijven!

HansenMirjam
Mineur
Mineur

Berichtdoor HansenMirjam » 18 mei 2007 04:27

idd wat persoonlijk, maar om antwoord op je vraag te geven: JA, helaas
Lang verhaal wat niet kort te maken is en waar veel verdriet mee gepaard gaat. Zelfs hun jongste kleindochter hebben ze nooit gezien, terwijl ze toch al 2,5 is...
In september trouwt mijn broertje, zonder dat mijn ouders erbij zullen zijn...
de geschiedenis herhaald zich, 15 jaar geleden waren ze ook niet op de trouwdag van mijn zus.

Inmiddels twijfelen wij niet meer aan onszelf maar aan onze ouders
A smile costs nothing, but gives much

Hadassa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Hadassa » 18 mei 2007 10:40

HansenMirjam schreef:idd wat persoonlijk, maar om antwoord op je vraag te geven: JA, helaas
Lang verhaal wat niet kort te maken is en waar veel verdriet mee gepaard gaat. Zelfs hun jongste kleindochter hebben ze nooit gezien, terwijl ze toch al 2,5 is...
In september trouwt mijn broertje, zonder dat mijn ouders erbij zullen zijn...
de geschiedenis herhaald zich, 15 jaar geleden waren ze ook niet op de trouwdag van mijn zus.

Inmiddels twijfelen wij niet meer aan onszelf maar aan onze ouders

Sterkte Meid,
U schonk mij het leven en de liefde, Uw zorg heeft mij bewaard !

Dirk
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Dirk » 18 mei 2007 10:46

Spons schreef:zo , nu ga ik dan ook maar wat toevoegen aan het geheel hier !

Het is niet meer dan logisch dat ouders hun kind opvoeden in een bepaalde geloofsstroming omdat ze dat nu eenmaal beloofd hebben tijdens de doop van hun kind ! Echter je kan als iemand eenmaal zelfstandig is , volwassen is niet dwingen om je te volgen in een bepaalde richting ! Ouders moeten ook leren hun kind los te laten, en dan vraag ik me af, mag je als ouders echt alles doen om je kind tegen te houden, door bijvoorbeeld iemand als die verhuist en al lang zelfstandig is over te laten schrijven naar dezelfde kerkgemeenschap, ?

Mag je als ouders bij een ruim volwassen mens, bijvoorbeeld die gaat trouwen de attestatie ( bewijs van doop , en belijdenis ) achter houden zodat een huwlijk niet door kan gaan !

Tuurlijk hou je van je kind maar respecteer je dan iemand als je zulke dingen doet ? Is dan alles geoorloofd om iemand binnen een geloofsgemeenschap te houden ? Als iemand nog 15 is liggen dit soort zaken nog heel anders maar iemand die al meer dan 8 jaar het huis uit is, zelfstandig woont, zelfstandig naar een kerk gaat.

gewoon ik ben benieuwd hoe er hier gedacht wordt over dit soort zaken ,
hoever kan je gaan en waar ligt de grens, is er wel wederzijds respect vraag ik me soms wel eens af als je alles zo leest heir !

Hoe ver mag je gaan?
Op een dag zijn mensen volwassen. Ook ouders hebben dat plicht om hun kinderen ruimte te geven, ook al gaat dit lijnrecht in tegen het ideaal dat hun voor ogen staat. Een ruim volwassen mens heeft dus zeker de vrijheid om zelf te kiezen, waarbij hij altijd verantwoording af zal moeten leggen aan God.

Ik kan mij voorstellen dat ouders niet willen meewerken aan het huwelijk van hun kinderen, omdat ze niet geloven dat dat een huwelijk wordt waar zij achter kunnen staan (bijvoorbeeld de keuze voor een bepaalde kerk of door de psychische toestand voor de schoonzoon/dochter). Maar ook ouders hebben zich te houden aan de Nederlandse wet. Het achterhouden van dooppapieren etc. mogen imho zij dus niet doen. Dit is de eigen keuze van een volwassene. Voorbarige handelen in deze maakt meer kapot dan dat er goeds uit voort kan komen. Voor ouders is het dus belangrijk om los te laten.

Ook al ben je het hardgrondig met elkaar oneens, dan is het nog niet goed om 5 van de 7 kinderen de deur te wijzen. Anderzijds geldt voor kinderen wel de plicht om zich aan de regels van thuis te houden, als zij thuis zijn. En als ze een andere koers willen dan thuis, dan zullen ze een zelfstandig bestaan op moeten gaan bouwen. Thuis (de ouders) hoeft niet te veranderen, omdat de kinderen iets anders willen. (Uiteraard ligt het anders als de ouders een verkeerde koers varen.)

liisje schreef:maar zelfs als je nog thuis woont en pas 15 bent hebben je ouders jou te respecteren.

ehm..., ik denk niet dat ik het met je eens bent. Jouw ouders zijn als je 15 bent verantwoordelijk voor jou. Dit betekent ook dat ze dingen van jou mogen vragen die goed zijn/zij goed vinden, maar waar jij niet achter staat. Ouders mogen in hun huishouden de regel hanteren dat een ieder die aanwezig is op zondag ook twee keer naar de kerk gaat waar de ouders toe behoren.

Dit neemt niet weg dat een goede opvoeding uit meer bestaat dan de kale medeling "zo moet het". En dat opvoeden veel tact en liefde vraagt lijkt me ook logisch. De problemen van iemand van 15 zijn voor die persoon serieuze problemen, dus ze negeren lijkt me geen goede optie.
Wijsheid en Intelligentie: een wereld van Verschil!!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 18 mei 2007 10:57

Overigens vind ik het wel raar dat je die dooppapieren perse nodig hebt, er wordt toch wel ergens geregistreerd wie er gedoopt wordt?

Haai
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Haai » 18 mei 2007 19:41

Lalage schreef:Overigens vind ik het wel raar dat je die dooppapieren perse nodig hebt, er wordt toch wel ergens geregistreerd wie er gedoopt wordt?

Dit is idd ook gewoon op te vragen in de gemeente waar je gedoopt bent, hier heb je je ouders dus niet persé bij nodig :wink:

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 18 mei 2007 21:06

hihi! Over reformatorische schoonouders gesproken......
Ik heb mijn as schoonmama een kaartje gestuurd voor schoonmoederdag :)

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 18 mei 2007 23:02

omdat ik daarvoor te laat was heb ik haar een e-card gestuurd maar gewoon voor moederdag :wink:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Terug naar “Archief”