Carey:
Zo, dus jij gelooft dat mensen elkaar van het geloof af kunnen houden?
Ja., waarom denk je anders dat de bijbel zo fel tegen farizeeërs en valse leraars ageert? Het gaat er niet alleen om dat ze zelf fout zitten maar ook dat ze daarmee anderen verleiden.
Carey:
Wanneer je de predikanten van de GerGem een beetje kent, zul je ook niet kunnen volhouden dat zij de intentie hebben mensen van het geloof af te houden, dus dit argument is niet steekhoudend.
Ik twijfel niet per definitie aan hun integriteit (dat mag in GG kringen wellicht populair zijn, maar ik probeer dat toch te vermijden). Het kan ook zijn dat de voorgangers oprecht maar misleid zijn.
Carey:
Ik durf te zeggen, dat je met de opmerking die je maakt over de prediking, het gros van de predikanten geen recht doet.
Dan zal ik wel net de verkeerde mensen kennen.
Carey:
ik ontken niet dat God al in mensen werkt voor het moment van de bekering, maar dat kun je dan zelf niet herkennen omdat je God nog niet persoonlijk kent.
Dat was niet precies waar ik op doelde. In het boek Handelingen zien we hoe het evangelie zich verspreidt. Vele mensen komen tot geloof na het horen van slechts 1 preek. We lezen niets over diverse stappen die doorlopen worden, het lijkt allemaal erg eenvoudig. Er wordt opgeroepen tot geloof en mensen komen tot geloof. Mede daarom stel ik dat God met de oproep de mogelijkheid tot geloof geeft. Persoonlijk vind ik de situatie in de huidige reformatorische gezindte schrijnend afsteken tegen die van Handelingen. In deze kringen is het de gewoonste zaak van de wereld dat je zondag aan zondag in de kerk zit zonder daadwerkelijk tot geloof te komen terwijl er in de bijbel slechts 1 preek of gesprek nodig was. Noem dat maar eens normaal.
Carey:
Als wij de mogelijkheid hebben om gehoor te geven aan die oproep, kunnen we dus zelf kiezen of we gelovig willen zijn of niet.
Nogmaals: ik stel dat God die mogelijkheid in de verkondiging geeft. De Geest komt mee in de prediking. De bijbel zelf noemt het geen gehoor geven aan de prediking ongehoorzaamheid en spreekt over niet-willen.
Rom. 10
8 Maar wat zegt zij? Nabij u is het Woord, in uw mond en in uw hart. Dit is het Woord des geloofs, hetwelk wij prediken.
9 Namelijk, indien gij met uw mond zult belijden den Heere Jezus, en met uw hart geloven, dat God Hem uit de doden opgewekt heeft, zo zult gij zalig worden.
10 Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid en met den mond belijdt men ter zaligheid.
11 Want de Schrift zegt: Een iegelijk, die in Hem gelooft, die zal niet beschaamd worden.
12 ¶ Want er is geen onderscheid, noch van Jood noch van Griek; want eenzelfde is Heere van allen, rijk zijnde over allen, die Hem aanroepen.
13 Want een iegelijk, die den Naam des Heeren zal aanroepen, zal zalig worden.
14 Hoe zullen zij dan Hem aanroepen, in Welken zij niet geloofd hebben? En hoe zullen zij in Hem geloven, van Welken zij niet gehoord hebben? En hoe zullen zij horen, zonder die hun predikt?
15 En hoe zullen zij prediken, indien zij niet gezonden worden? Gelijk geschreven is: Hoe liefelijk zijn de voeten dergenen, die vrede verkondigen, dergenen, die het goede verkondigen!
16 Doch zij zijn niet allen het Evangelie gehoorzaam geweest; want Jesaja zegt: Heere, wie heeft onze prediking geloofd?
17 Zo is dan het geloof uit het gehoor, en het gehoor door het Woord Gods,
18 Maar ik zeg: Hebben zij het niet gehoord? Ja toch, hun geluid is over de gehele aarde uitgegaan, en hun woorden tot de einden der wereld.
19 Maar ik zeg: Heeft Israel het niet verstaan? Mozes zegt eerst: Ik zal ulieden tot jaloersheid verwekken door degenen, die geen volk zijn; door een onverstandig volk zal ik u tot toorn verwekken.
20 En Jesaja verstout zich, en zegt: Ik ben gevonden van degenen, die Mij niet zochten; Ik ben openbaar geworden dengenen, die naar Mij niet vraagden.
21 Maar tegen Israel zegt Hij: Den gehelen dag heb Ik Mijn handen uitgestrekt tot een ongehoorzaam en tegensprekend volk.
Carey:
Dan is Christus dus voor iedereen gestorven, maar niet iedereen neemt het aanbod aan, dus is een deel van Zijn offer tevergeefs geweest, of niet? Dit lijkt me niet helemaal theologisch juist...
Volgens mij is het vooral logisch of filosofisch gezien lastig te plaatsen. Vanuit de bijbel is het goed te onderbouwen.
Solus:
Moeten we daar dan maar lijdelijk op wachten? Welnee, val Hem nog te voet om van Hem Zijn wegen te leren! Doe het Koninkrijk Gods maar geweld aan hoor! Net als die weduwe die die rechter maar lastig bleef vallen. Die gelijkenis heeft Jezus toch niet voor niks gegeven? Loop Hem maar aan als een waterstroom (ps. 34). Die zoekt, zal vinden.
Ik vind dit soort uitspraken zo verdacht veel lijken op uitspraken die over het algemeen afgewezen worden als ze van evangelische christenen komen. Als iemand zegt dat je jezelf aan Christus moet geven dan hoor ik de protesten alweer komen. Je mag echter wel stellen dat je Hem te voet moet vallen. Je kunt niet je vertrouwen op God stellen maar wel het 'Koninkrijk Gods geweld aandoen'. Waarom val je Hem te voet? Waarom doe je het Koninkrijk geweld aan? Omdat dat heel misschien wel wat opleevrt? Of doe je dat omdat je gelooft dat er alleen bij Hem heil te vinden is?
Boely:
Thomas Watson zegt: geloven is ten eerste van jezelf afzien, alles van God verwachten, en ten tweede aannemen!!! (...) Dat maakt ook net het crusiale verschil uit tussen de leer der Godzaligheid en alle, werkelijk alle andere Godsdiensten: De leer der reformatie: Vrije genade, en bij alle andere Godsdiensten moeten mensen hetzelf doen.
Eh, bedoel je nou dat je het niet met Watson eens bent?
Boely:
Het meest komt de oproep: je moet geloven! Dat klinkt Bijbels, maar als wij uit onszelf gaan geloven, dan krijgen we zelf ook de eer. Maar als God ons uit vrije genade, zijn genade schenkt dan worden wij niets, maar God alles!
De oproep 'je moet geloven' klinkt niet alleen bijbels, maar is het ook ronduit. In onze menselijke schemaatjes sluiten een opdracht en een gave elkaar wellicht uit, maar in de bijbel lezen we doodleuk beide. Geef je de voorkeur aan menselijke schema's of aan de bijbel?
Boely:
Ik heb het boek ook gelezen, en wat mij opvalt is dat er bar weinig Bijbels bewijs is geleverd voor de genomen standpunten...
Volgens mij was het doel van de studie te onderzoeken hoe vroegere theologen (en dan met name de theologen waar dominee's in rechts-refo-kringen zich op beroepen) over de toe-eigening van het heil geschreven en gedacht hebben. Jij verwijt de chocoladevla dat je zo weinig van de aardbeien proeft...
Klaas