Overspel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 30 apr 2007 15:02

MrSokkie,
Je hebt gelijk als je zegt dat als er een seksuele relatie bestaat tussen twee bloedverwanten het incest is.

Maar wat Harm-J bedoelt en wat algemeen gangbaar is wanneer we over incest spreken wordt verwoord in deze definitie:
“Onder incest versta ik geseksualiseerd geweld tegen een kind dat van de dader min of meer afhankelijk is, met wie ze op grond van familiebanden ( of banden uit de directe levenssfeer) emotioneel en loyaal verbonden is, waardoor de dader op grond daarvan macht heeft over dat kind, een macht waaraan zij zich niet onttrekken kan”

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 08 mei 2007 21:03

Aragorn schreef:Ik zou je dan toch aanraden een poging te wagen je partner hier ook in te betrekken, voor zover dat mogelijk is. Waarschijnlijk zul je daarna ook een stuk minder -of iig op een andere manier- aan je chatmaatje denken en meer gericht zijn op je eigen man. Het versterkt je emotionele band immers.
En of je er dan het stickertje overspel op moet plakken of niet boeit eigenlijk helemaal niet. Het gaat er tenslotte om dat je elkaar recht in de ogen kunt kijken.

Op het moment dat ik via MSN dingen zou gaan bespreken die ik niet met mijn partner zou kunnen of willen bepraten, zou voor mijn een grens gepasseerd zijn. Ik zou dat persoonlijk als ontrouw zien. Waarmee ik niet zeg dat ik Jess van ontrouw beticht, want haar situatie kan aanleiding geven om wel vertrouwelijk met iemand anders dan haar partner te zijn. Ik kan me namelijk ook wel situaties voorstellen waarin je weldegelijk bepaalde zaken (eerst) met iemand anders bespreekt.

Maar zelf vind ik dat mijn partner er als eerste (en vaak ook als enige) recht op heeft te weten wat mij bezighoud of dwarszit. Zeker als het betrekking heeft op onze relatie. En dat betekent dat ik ook bij MSN'en lang niet altijd het achterste van mijn tong laat zien.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 08 mei 2007 23:07

Inderdaad, het voelt gewoon raar om dingen aan anderen te vertellen die je eigen partner niet van je weet.

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 09 mei 2007 17:51

tja maar van overspel is er dan geen sprake lijkt me....meer van verwijdering wat kan leiden tot....
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 mei 2007 21:02

Klopt, alhoewel het ook aan je definitie ligt. Ik vind het dan ook niet zo interessant of iets nu 'officieel' wel of geen overspel heet. Het gaat er gewoon om of je je er (beide) goed bij voelt, en sommigen hebben dat in een open relatie ook nog.

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 10 mei 2007 08:54

Aragorn schreef:Klopt, alhoewel het ook aan je definitie ligt. Ik vind het dan ook niet zo interessant of iets nu 'officieel' wel of geen overspel heet. Het gaat er gewoon om of je je er (beide) goed bij voelt, en sommigen hebben dat in een open relatie ook nog.

Okeej mee eens :mrgreen:
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 10 mei 2007 09:01

Volgens mij gaat het er niet om of wij ons ergens goed bij voelen, maar of God wil dat we zo leven.
En dat kun je van een open relatie niet zeggen.
Wat je dan ook verstaat onder een open relatie...

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 10 mei 2007 09:51

Volgens mij gaat het er niet om of wij ons ergens goed bij voelen, maar of God wil dat we zo leven.

Ik denk dat God ook wil dat wij ons er goed bij voelen :wink:
En nee, ik ben geen voorstander van een open relatie. Ja, open naar elkaar toe.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mei 2007 11:23

Ik zou een open relatie zelf waarschijnlijk ook niet aankunnen, daar niet van. Maar als mensen dat wel kunnen en daarin ook open naar elkaar zijn zie ik niet zo'n probleem.

Maarja, ik vind het dan ook belangrijker of we ons er goed bij voelen dan de vraag of een boek als de bijbel er ook nog een mening over heeft waar ik me aan zou moeten conformeren.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 10 mei 2007 12:19

Voor mij blijft toch als eerste staan: hoe wil God dat wij leven.
Met elkaar als man en vrouw, maar ook als ouders naar kinderen, en als kinderen naar ouders, enz.
Wat is nu de wil van mijn Hemelse Vader, is de belangrijkste vraag in mijn leven. Hoe wil Hij dat wij leven.
Dat ik me daar ook goed bij voel is een prettige bijkomstigheid.
En dat komt alleen doordat de Geest dat zo bewerkstelligd.
Maar ik moet gerust ook wel eens dingen doen of laten waar ik nu niet een fijn gevoel bij heb, maar wat wel een opgave is van God.
B.v. heb uw naaste lief.....is best weleens erg lastig.
Of het onderdanig zijn aan de man......is ook niet altijd een fijn gevoel.
Maar ik doe het toch.

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 10 mei 2007 12:33

tante-tortel schreef:Volgens mij gaat het er niet om of wij ons ergens goed bij voelen, maar of God wil dat we zo leven.
Wat je dan ook verstaat onder een open relatie...

In mijn beleving heb ik een tamelijk open relatie. D.w.z. dat alles bespreekbaar is. Ook is het zo dat ik zo nu en dan m'n eigen dingen doe, net zoals mijn partner dat doet. We geven elkaar daarin de ruimte, ook al bespreken we ook die dingen met elkaar.

Zou God dat afkeuren, denk je? En wat versta jij dan eigenlijk onder een open relatie? Wanneer is het voor jou 'te open'?

tante-tortel schreef:Of het onderdanig zijn aan de man......is ook niet altijd een fijn gevoel.
Maar ik doe het toch.

Kun je dat 's concreet maken, met een voorbeeld ofzo? Ik ben wel benieuwd naar de verschillende visies op 'onderdanigheid', namelijk. Wat is het precies, en is dat überhaupt wel de bedoeling op die manier? Ik kan me er persoonlijk niet zo heel erg veel bij voorstellen. Ik voel me als man wel de eindverantwoordelijke voor mijn gezin, maar dat betekent niet dat mijn mening in alle gevallen bepalend is voor de keuzes die we maken.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 mei 2007 12:40

@Othello: ik doelde op een open relatie in die zin dat beide partners er ook andere (seksuele) contacten op na houden, dat van elkaar weten en er geen moeite mee hebben. Dat bedoelt tante-tortel ook waarschijnlijk.

LauraC
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor LauraC » 10 mei 2007 12:45

Othello schreef:
tante-tortel schreef:Of het onderdanig zijn aan de man......is ook niet altijd een fijn gevoel.
Maar ik doe het toch.

Kun je dat 's concreet maken, met een voorbeeld ofzo? Ik ben wel benieuwd naar de verschillende visies op 'onderdanigheid', namelijk. Wat is het precies, en is dat überhaupt wel de bedoeling op die manier? Ik kan me er persoonlijk niet zo heel erg veel bij voorstellen. Ik voel me als man wel de eindverantwoordelijke voor mijn gezin, maar dat betekent niet dat mijn mening in alle gevallen bepalend is voor de keuzes die we maken.

Keek maandag naar een programma over 'onderdanige' vrouwen. Daarvan was er, vreemd genoeg, maar 1 christen (de anderen waren goed geschoolde vrouwen). Deze vrouwen hadden allemaal een boek gelezen, the surrendered wife, en vonden dat hun (huwelijks)leven een stuk beter was nu hun man in alles het voor het zeggen had. Zij gingen zelfs zover dat ze hem de kleding en haarstijl lieten uitkiezen, en leverden niet eens commentaar op zijn rijstijl :mrgreen: Dat vind ik wel te ver gaan, maar er zat wel een kern van waarheid in.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 10 mei 2007 12:46

Misschien moeten we even een nieuw topic openen over onderdanigheid aan de man? :)

Othello
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Othello » 10 mei 2007 12:48

Aragorn schreef:@Othello: ik doelde op een open relatie in die zin dat beide partners er ook andere (seksuele) contacten op na houden, dat van elkaar weten en er geen moeite mee hebben. Dat bedoelt tante-tortel ook waarschijnlijk.

Waarom zet je 'seksuele' tussen haakjes? Dat maakt het dan weer een stuk minder duidelijk.

Terug naar “Archief”