meeschrijven met een preek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hananja
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor hananja » 03 mei 2007 10:39

Ik schrijf zelf over het algemeen ook mee. Mijn motivatie om het te doen is idd dat ik mn aandacht er dan beter bij kan houden.
Sinds kort (een paar maanden) kom ik ook bij mn vriend in de kerk (Geref. Gemeente) en daar heb ik het 1 keer geprobeerd, maar toen ging het niet. Dat is denk ik omdat ik het graag in eigen woorden opschrijf, maar er op een andere manier gepreekt werd dat ik gewend was. Dus ik heb besloten voorlopig gewoon alleen te luisteren en wel mn aandacht er bij te houden, ipv de helft van de preek te missen doordat ik te veel bezig was met het omzetten zeg maar.
Zelf vind ik dat je er later nogal wat aan kan hebben. Bij JV als je iets aanhaalt wat je een paar weken geleden in de preek gehoord hebt, of bijvoorbeeld als mijn hospita de preek niet goed heeft kunnnen volgen doordat ze problemen heeft met haar oren en met liplezen een heel eind komt, maar met besnorde en bebaarde dominees nogal eens problemen heeft. (In dat laatste geval typ ik m wel eventjes uit, want niet iedereen kan mijn handschrift ontcijferen :lol: lees: de meeste mensen niet )

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 mei 2007 11:30

Ik zou het ook graag doen maar ik heb vaak niet de vrijmoedigheid voor ik hebal zo'n stempel hier in mijn thuisgemeente ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 mei 2007 11:55

Raido schreef:Ik zou het ook graag doen maar ik heb vaak niet de vrijmoedigheid voor ik hebal zo'n stempel hier in mijn thuisgemeente ;)

je hebt niet eens lang haar ;p Maar Hananja schrijft wel, dus als jullie nou gewoon altijd samen naar de kerk gaan, dan kan je bij haar spieken ;) Hmm maar dan is het idee natuurlijk weer weg dat je zelf je hoofd er beter bij kan houden als je schrijft. Dat werkt natuurlijk niet als degene naast je schrijft en jij niet :-S

André

Berichtdoor André » 03 mei 2007 12:14

Raido schreef:Ik zou het ook graag doen maar ik heb vaak niet de vrijmoedigheid voor ik hebal zo'n stempel hier in mijn thuisgemeente ;)
Oh, dan kan dit er ook nog wel bij, toch.
Trouwens wat is dat toch dat meeschrijven niet wenselijk zou zijn?
Daar begon het topic ook mee dacht ik.
Je maakt wel een grapje over vrijmoedigheid, maar wsl is dat niet de werkelijke reden?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 mei 2007 12:14

Nee het gaat de laatste tijd ook niet eens echt over de uiterlijkheden, maar dat heb ik wel gehad. En voor Gergembegrippen heb ik toch echt lang haar (okay, nu niet). Maar ik heb gewoon de stempel:

- Kritisch
- Evangelisch (dat is het ergste wat je kunt krijgen, en als ik iets niet ben is het wel evangelisch)
- Anders
- Autonoom
- Alternatief

Nou ja daar zit ik niet altijd op te wachten en schrijf ik heel soms wel mee. Alleen op een klein blokje de punten, en wat losse kreten. Maar als ik alles wil schrijven heb ik een boekwerk nodig, ik ben meer een mindmapper dan een schrijver. Ik schrijf losse kreten de rest zijn pijltjes, vraagteken, rondjes en linkjes. En vaak van die vragen die ik aan de dominee zou vragen als ik er tijd voor had. 'Als het Lam van eeuwigheid geslacht was, waarom is er dan een échte kruisiging nodig?' (ja ik weet het antwoord wel).

Het geinige is overigens dat ik in de GKV niet schrijf, omdat ik het allemaal gewoon snap en hooguit 1 of 2 vragen in mijn hoofd heb, het is voor mij zeg maar een soort van gezonde snelle hap, terwijl ik zwart roggebrood als geestelijk voedsel gewend ben ;)

André

Berichtdoor André » 03 mei 2007 12:24

Raido schreef:Het geinige is overigens dat ik in de GKV niet schrijf, omdat ik het allemaal gewoon snap en hooguit 1 of 2 vragen in mijn hoofd heb, het is voor mij zeg maar een soort van gezonde snelle hap, terwijl ik zwart roggebrood als geestelijk voedsel gewend ben ;)
Hoe jong ben je ook alweer, zeg voor het gemak even 20 jaar, zou het niet fijn zijn om de andere 80 jaar van je leven een woordverkondiging te mogen horen die je zomaar begrijpt? Heldere evangelie verkondiging, ofzo. :wink:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 03 mei 2007 12:32

André schreef:
Raido schreef:Het geinige is overigens dat ik in de GKV niet schrijf, omdat ik het allemaal gewoon snap en hooguit 1 of 2 vragen in mijn hoofd heb, het is voor mij zeg maar een soort van gezonde snelle hap, terwijl ik zwart roggebrood als geestelijk voedsel gewend ben ;)
Hoe jong ben je ook alweer, zeg voor het gemak even 20 jaar, zou het niet fijn zijn om de andere 80 jaar van je leven een woordverkondiging te mogen horen die je zomaar begrijpt? Heldere evangelie verkondiging, ofzo. :wink:
Nou ja, ik vind het soms wat teveel een gezellig babbeltje, die hap kan dan nog wel gezond zijn maar je verteerd het wel sneller dan dat roggebrood, maar roggebrood is minder lekker.

Ergo: ik vind het niet erg om eens in de zoveel tijd een snelle hap-preek te horen, maar om daar later altijd onder te zitten, nee.. *let op: ik zeg niet dat die preken verkeerd zijn, niet voedzaam zijn etcetra; enkel dat ik dat niet gewend ben, en daar lang niet altijd behoefte aan heb*.

Maar, dat is wel een ander verhaal. Overigens, een preek in mijn kerk begrijp ik persoonlijk even goed als een preek in de GKV ;)

miepjuh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor miepjuh » 03 mei 2007 13:37

Ik schrijf niet mee met de preek, nooit gedaan ook, trouwens.
Maar aanstaande zondag hoop ik met twee Canadesen naar de kerk te gaan (zij komen naar Nederland), en zij kunnen helemaal geen Nederlands.

Nu is mijn vraag eigenlijk: is het wat om pen en papier mee te nemen om een beetje de hoofdlijnen voor hen op te schrijven (in het Engels uiteraard)? Dat ze het dan misschien toch nog een beetje kunnen volgen?

Ik heb geen idee of dit wat is, aangezien ik geen ervaring heb met meeschrijven. Maar misschien hebben jullie nog een goeie tip?
Als je blijft staren naar de plaats waar de zon onder ging, zul je hem nooit meer op zien gaan.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 03 mei 2007 13:37

In onze gemeente zitten relatief veel meeschrijvers. Hoewel ik het zelf niet doe (ik beluister de preek dan liever nog een keer), vind ik het een goede zaak als mensen dingen uit de preek opschrijven om het later nog een keer te kunnen overdenken. Ik snap ook niet dat mensen daar kritiek op zouden kunnen hebben. In de vroege kerk werd al meegeschreven, daarom zijn er bijvoorbeeld heel veel preken van bijvoorbeeld Augustinus en andere kerkvaders bewaard gebleven.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 03 mei 2007 14:21

miepjuh: knap als je dat dan ook tegelijk in het Engels kunt vertalen! Ik durf wel van mezelf te zeggen dat ik goed aantekeningen kan maken, maar als ik naar Engels luister, gaat Engels en Nederlands toch vaak door elkaar. Het is niet makkelijk tegelijk te luisteren en te vertalen. Toch zijn er ook mensen die tolken als ze buitenlandse gasten meenemen naar de kerk, dus die vertalen dan ter plekke de hele preek en fluisteren dat in het oor van de gast. Dat moet je dan natuurlijk wel zachtjes doen ;)

Galateia
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Galateia » 03 mei 2007 14:29

De kerk waar ik (meestal) naartoe ga is tweetalig: eerst Engels, dan vertaling in het Nederlands :mrgreen:

Maar ff on-topic: meeschrijven tijdens de preek lijkt me heel normaal en echt extreem handig. Zeker voor die momenten als je ineens denkt van 'wat zei hij/zij daar nou ook alweer over?'

Ik zou het gewoon doen!!!

Voor je gasten uit Canada kun je misschien wel de Bijbelteksten even noteren en het onderwerp van de preek ofzo. Hebben ze iets te doen. Als je dan verder in het Nederlands aantekeningen maakt (als je dat moeilijk vindt in het Engels), kun je na de preek altijd even voor ze samenvatten wat er gezegd is, toch? Het fluisteren in de oor kan voor de andere aanwezigen als storend ervaren worden. Tenzij je achterin gaat zitten misschien?
Laatst gewijzigd door Galateia op 03 mei 2007 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

miepjuh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor miepjuh » 03 mei 2007 14:30

Ik stel me er nog niet al te veel bij voor dat ik dat ook echt kan! :wink:

Maar een beetje de hoofdlijn zal waarschijnlijk wel lukken.

In het oor fluisteren is op zich wel goede optie, maar bij twee mensen tegelijk toch een beetje lastig. :-k
Als je blijft staren naar de plaats waar de zon onder ging, zul je hem nooit meer op zien gaan.

miepjuh
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor miepjuh » 03 mei 2007 14:34

Galateia schreef:Voor je gasten uit Canada kun je misschien wel de Bijbelteksten even noteren en het onderwerp van de preek ofzo. Hebben ze iets te doen. Als je dan verder in het Nederlands aantekeningen maakt (als je dat moeilijk vindt in het Engels), kun je na de preek altijd even voor ze samenvatten wat er gezegd is, toch? Het fluisteren in de oor kan voor de andere aanwezigen als storend ervaren worden. Tenzij je achterin gaat zitten misschien?

Zoiets kan idd heel goed! En als zij een Engelse Bijbel bij zich hebben, kunnen ze zelf ook al wel een beetje de tekst bekijken.

Napraten is idd goed idee. Sommige woorden verstaan ze waarschijnlijk wel, kunnen ze aan de hand daarvan ook wel iets volgen denk ik.

ikkie89
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor ikkie89 » 03 mei 2007 14:40

ehmm als j't zelf wil, waarom niet??
probeer wel dat het anderen niet stoort!
moet altijd wel lachen als ik moet werken
zit een bewoonster naast mij in de kerk
die als ze iemand ziet schrijven, verontwaardigt
fluistert: oh, dat mag niet'schrijven, je moet stil zitten!'' 8)
dit gebeurt steeds weer als ze het ziet :P
dus het kan idd mensen storen... :wink:
Wees eerst een individu voordat je een duo wordt

Maaike

Berichtdoor Maaike » 03 mei 2007 14:42

Ik schrijf zelf ook mee, en ik kan op die manier mn gedachten er veel beter bij houden. Er zijn ook best veel mensen bij ons in de gemeente die het doen, en t worden er steeds meer.
Ook voor asielzoekers die in de kerk komen is er steeds iemand anders die in het engels meeschrijft.

Terug naar “Archief”