Beargumentatie refo-ouders naar hun kinderen toe...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 28 apr 2007 16:02

Cisca schreef:
Wullimpie schreef:Als ik eens een gok mag doen.
Misschien mocht het niet vanwege het "maar gij geheel anders".
Laten zien dat jij de zondag anders waardeert/invult dan de rest van het dorp.
Ik kan me daar wel wat bij voorstellen, op voorwaarde dat er dan ook echt een andere invulling wordt gegeven.

Toch blijft het vreemd, iets wat op zondag niet kan, kan door de week dan eigenlijk ook niet.
Als men dingen op zondag als zonde ziet, zijn ze dat op andere dagen ook, dat geldt tevens voor het "maar gij geheel anders".

Ik doel natuurlijk niet op zonden, die mogen inderdaad nooit.
De zondag is echter (altans voor christenen) een aparte dag, dan mag je die dus ook wel "apart" invullen lijkt me.

Om maar een voorbeeld te noemen, op de zondag komt de PC niet aan bij mij, niet dat het dan ineens zondig zou zijn, maar ik wil die dag een andere invulling geven.

Maar goed, laten we niet teveel offtopic gaan, het gaat hier immers niet om de invulling van de zondag opzich.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 28 apr 2007 18:49

nee, maar de zondag heeft wel de vele regels die eigenlijk niemand kan verklaren en ook de ouders niet
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 28 apr 2007 21:19

Wij mochten trouwens voornamelijk niet buiten de tuin spelen, omdat de zondag de enige dag was dat het hele gezin bij elkaar was. We gingen daarom ook nooit bij mensen op de koffie, of anderen bij ons. Dat zijn dus eigenlijk geen principiële redenen, maar zo'n 'gevoel' krijg je er wel bij.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 28 apr 2007 23:25

Wij proberen onze kinderen altijd wel uit te leggen waarom iets niet mag. Wij doen hen in elk geval nooit af met het antwoord: Dat is goddeloos. Dat vind ik zo'n dooddoener die ik hier en daar nogal eens hoor.

Onze kinderen mogen op zondag wel buiten spelen, maar op onze eigen plaats. Waarom niet buiten de poort? Omdat we dan niet kunnen zien waar ze heen gaan en wat ze gaan doen. We willen ze dan gewoon bij ons houden, een spelletje met hen doen, voorlezen of what ever. Wandelen of fietsen doen we ook gerust. En dat weten ze ook en doen ze niet moeilijk over. Ik heb geen zin om op zondag hen ook weer op te moeten zoeken als het zondagsschool- of kerk-tijd is. Het scheelt natuurlijk ook een heel stuk dat we in een vrij refo buurt wonen. Zoals genoemd speelt sociale controle ook wel wat mee maar echt niet overheersend.

Soms weet ik ook wel eens niet waarom iets niet mag en dat zeg ik dan ook wel, of ik zeg gewoon dat ik/wij het liever niet hebben.

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 30 apr 2007 18:13

Bij mijn ouders was het ook van : gij geheel anders! En op zondagmiddag lekker het gereformeerde verantwoorde middagslaapje doen, dus vooral niet teveel herrie maken. Toen ik wat ouder werd mocht ik dan wel weer huiswerk maken op zondag, dat in het kader van goede cijfers halen op school, zodat er op het kerkplein weer wat verteld kon worden. Buiten spelen mocht niet, alleen in de tuin. Fatsoenlijke argumentatie was er niet, alleen dat ze met name wilden dat we vooral goed gereformeerd/gelovig zouden blijven.
Niet gek dat ik de zondag ronduit haatte als de dag dat er niets mocht en je de hele dag binnen moest blijven. Nu ga ik wel gewoon mijn eigen gang op zondag, en als ik mijn kinderen iets wil verbieden, dan is dat met een argument. (niet dat ik nu met een kabouter van 2 in discussie gaat, dan is het gewoon omdat ik dat wil:-))
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

*Annet*
Generaal
Generaal

Berichtdoor *Annet* » 30 apr 2007 21:36

@ Kathleen:

Dat zondagmiddagslaapje is voor de voortplanting! Dus heel gereformeerd verantwoord :mrgreen:

Smurffie
Generaal
Generaal

Berichtdoor Smurffie » 30 apr 2007 22:03

*Annet* schreef:@ Kathleen:

Dat zondagmiddagslaapje is voor de voortplanting! Dus heel gereformeerd verantwoord :mrgreen:

:schaterlach:

Katlheen
Majoor
Majoor

Berichtdoor Katlheen » 01 mei 2007 09:34

Toch wel raar dat ik dan de jongste ben gebleven.... :roll:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Jo'tje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jo'tje » 01 mei 2007 11:12

soms weet ik ook wel eens niet waarom iets niet mag en dat zeg ik dan ook wel, of ik zeg gewoon dat ik/wij het liever niet hebben.

Over dooddoeners gesproken...

Mijn ouders waren nooit zo van het mag-niet gebeuren.
Ik mocht best met m'n buurmeisje op straat spelen enzo of lekker naar het strand fietsen als het mooi weer was op zondag. Als ze maar wisten waar ik uithing.
Maar ook in andere dingen waren ze meer leidend dan verbiedend, of hoe je dat ook mag zeggen ;) Bijvoorbeeld qua uitgaan, prioriteiten stellen etc. Door gewone gesprekken etc. leer je meer dan 'dat willen we niet hebben'.
pobody's nerfect

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 01 mei 2007 15:52

Gerdien B. schreef:nee, maar de zondag heeft wel de vele regels die eigenlijk niemand kan verklaren en ook de ouders niet

Dat had de sabbat bij de farizeers ook. De regels waren gewoon domme eigen bedenkseltjes. Goed bedoeld, maar toch slecht. De zondag als aparte dag apart invullen, oke.... maar niet met wetticisme! En eigen regels stellen mag dan wel.. .alleen uitkijken met regels opleggen en anderen toetsen aan eigen regels, zoals de farizeeen deden. Op zondag niet computeren, oke. :) Wij keken vroeger op zondag nooit tv... nu doen mijn ouders er minder moeilijk over, hoewel hij haast nooit aanstaat hoor. Maar even een keer het journaal kijken of teletekst of even wat anders is geen probleem meer.

Voor Annetook: kijk uit dat je kidneren geen hekel aan de zondag krijgen omdat ze dan niks mogen. Je kan ze op iets oudere leeftijd, als ze wat verantwoordelijkheidsgevoel krijgen, ze wel buiten laten spelen en duidelijke afspraken maken wanneer ze weer terug moeten zijn. Mijn ouders hoefden me ook niet altijd te zoeken hoor. :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 01 mei 2007 18:19

*zonder woorden*
Meer gereformeerden in pleeggezin

Steeds vaker worden kinderen uit streng gereformeerde gezinnen opgenomen in pleeggezinnen. Dat aantal is vorig jaar bijna verdubbeld van 34 naar 62.

De Stichting Gereformeerd Jeugdwelzijn, die de cijfers bekendmaakte, noemt de situatie alarmerend. Volgens directeur Nitrauw is er niet één oorzaak aan te wijzen voor de explosieve stijging, die ingaat tegen de landelijke trend.

De autoritaire en soms tirannieke stijl van opvoeden speelt volgens directeur Nitrauw een belangrijke rol. De ouders proberen de kinderen af te schermen van de buitenwereld. Dat kan in deze open wereld niet meer, aldus de directeur.

Bron: nos.nl

edit: artikel in een quote neergezet
Laatst gewijzigd door Harm-J op 01 mei 2007 18:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 01 mei 2007 18:24

Harm-J schreef:*zonder woorden*

Meer gereformeerden in pleeggezin

Steeds vaker worden kinderen uit streng gereformeerde gezinnen opgenomen in pleeggezinnen. Dat aantal is vorig jaar bijna verdubbeld van 34 naar 62.

De Stichting Gereformeerd Jeugdwelzijn, die de cijfers bekendmaakte, noemt de situatie alarmerend. Volgens directeur Nitrauw is er niet één oorzaak aan te wijzen voor de explosieve stijging, die ingaat tegen de landelijke trend.

De autoritaire en soms tirannieke stijl van opvoeden speelt volgens directeur Nitrauw een belangrijke rol. De ouders proberen de kinderen af te schermen van de buitenwereld. Dat kan in deze open wereld niet meer, aldus de directeur.

Bron: nos.nl

Geen enkel gezin is perfect en soms is het nodig dat kinderen uit huis geplaatst worden maar ik vind 64 niet eens zoveel. Wanneer je kijkt naar kinderen uit andere 'hoeken' van de maatschappij (achterwijken bijvoorbeeld) is daar wellicht ook een groei en daar zijn sowiso meer kinderen die een moeilijk thuis hebben.

Alleen die stijging die jij aankaart Harm-J is wel groot, maar hoe zit het dan met andere soorten gezinnen?

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 01 mei 2007 18:28

Geen idee. Het feit dat de Stichting Gereformeerd Jeugdwelzijn zelf met deze cijfers naar buiten komt, lijkt mij aardig veel zeggend !!

Meestal worden dit cijfers erg binnenkamers gehouden.! Daarbij genomen dat de Gereformeerde hoek, tevens een klein deel van het grote geheel is vind ik persoonlijk het getal van 62 ook schrikbarend.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Roodkapje
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Roodkapje » 01 mei 2007 18:33

dorine88 schreef:Alleen die stijging die jij aankaart Harm-J is wel groot, maar hoe zit het dan met andere soorten gezinnen?

Ik heet geen Harm-J, maar ik weet van cijfers waarmee men bij Ontwikkelingspsychologie en Orthopedagogiek mee werkt dat de trend landelijk (dus buiten de Gereformeerde Jeugdzorg) daalt.

In Gereformeerd Nederland is die trend dus omgekeerd, wat de directeur zelf ook al aangeeft in het artikeltje dat Harm-J citeert.

dorine88

Berichtdoor dorine88 » 01 mei 2007 18:36

Harm-J schreef:Geen idee. Het feit dat de Stichting Gereformeerd Jeugdwelzijn zelf met deze cijfers naar buiten komt, lijkt mij aardig veel zeggend !!

Meestal worden dit cijfers erg binnenkamers gehouden.! Daarbij genomen dat de Gereformeerde hoek, tevens een klein deel van het grote geheel is vind ik persoonlijk het getal van 62 ook schrikbarend.

De behoefte aan jeugdzorg is groter dan ooit en groeit nog steeds. Het aantal kinderen dat opgroeit in een pleeggezin is de afgelopen jaren fors toegenomen. Begin dit jaar verbleven ruim 12.000 kinderen bij pleegouders. Duizenden andere kinderen zijn ondergebracht in een instelling. Zorgwekkend is dat het aantal jonge kinderen, tussen de nul en de vier jaar, enorm is toegenomen. In 2005 was maar liefst 37 procent van de kinderen die in een pleeggezin is geplaatst uit die leeftijdsgroep. Dat betekent een verdubbeling in vier jaar tijd.

Dit is uit een toespraak van minister Rouvoet op 23 april. Het aantal kinderen in pleeggezinnen stijgt dus landelijk.

Harm-J wat jij zegt is inderdaad wel opvallend, dat die stichting zélf met die cijfers naar buiten komt. Zelf vind ik het getal van 62 niet schrikbarend (tuurlijk elk kind met een rotsituatie thuis is en één teveel) maar ik denk dat je over zo'n laag aantal, in vergelijking met het aantal kinderen, geen goede uitspraken over kunt doen.

Ik kan op internet verder geen concrete cijfers vinden zoals
- aantal reformatorische kinderen
- aantal kinderen vanuit andere 'hoeken' in pleeggezinnen en hoeveel van de hoeveel het er dan zijn....

Terug naar “Archief”