Islamisering van de samenleving?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 30 apr 2007 15:25

Zahra schreef:Ik denk dat de Islaam/Koran veel makkelijker te intepreteren is dan de Bijbel met al die moeilijke dogma's enzo...van het Christendom heb je zoveel verschillende stromingen en kerkgenootschappen..en dat is allemaal verschil in intepretatie

oooh en de islam heeft dat niet? Waarom zijn er denk je, dan zoveel interpretaties van de Koran?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 30 apr 2007 15:32

zahra schreef:takfieri's zijn een beetje raar, die noemen iedere moslim die niet net zoals hun is ook ongelovig..terwijl dat verboden is in de Islam om andere moslims uit te maken voor kafier/ongelovige........maar de takfiri's zijn een hele kleine groep

Tja, maar als ik moslim ben en vind dat iemand anders geen moslim is, dan mag ik ze weer wel ongelovig noemen. Een beetje zoals hier een christen niet-christelijk wordt genoemd als het gedrag niet aanspreekt.

Met Salafisten is helemaal niks mis mee...Selefie betekend gewoon gelovige, en ze proberen zo juist mogelijkt te leven...en nergens word gezegd op internet dat je zomaar bommen mag gooien..zomaar mag natuurlijk nooit

Nergens op Internet? Internet is groot hoor, en er staan genoeg abjecte dingen op.

Ik denk dat de Islaam/Koran veel makkelijker te intepreteren is dan de Bijbel met al die moeilijke dogma's enzo...van het Christendom heb je zoveel verschillende stromingen en kerkgenootschappen..en dat is allemaal verschil in intepretatie

Ik denk je hier een beetje bevooroordeeld bent. De Koran is een hoogst moeilijk en ontoegankelijk boek en op plaatsen verre van samenhangend. Wat dat betreft kun je beter de bijbel lezen want daar is zo veel aan geredigeerd dat er staat wat de kerkvaders uit de 1e eeuw wilden dat er staat. Dat scheelt natuurlijk al enorm. Islam is net zo min als het Christendom een monolitisch geloof. heb je 100 gelovigen, dan heb je 101 interpretaties van het heilige boek in kwestie :mrgreen:

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 30 apr 2007 15:44

Riska schreef:
Zahra schreef:Ik denk dat de Islaam/Koran veel makkelijker te intepreteren is dan de Bijbel met al die moeilijke dogma's enzo...van het Christendom heb je zoveel verschillende stromingen en kerkgenootschappen..en dat is allemaal verschil in intepretatie

oooh en de islam heeft dat niet? Waarom zijn er denk je, dan zoveel interpretaties van de Koran?

nou het Christendom kent zoveel verschillende stromingen..dat weet je net zo goed als ik..je word helemaal duizelig van de verschillende kerken..zelfs onder de refo kerken heb je er al een stuk of 7 als het niet meer is

De Islamieten lezen gewoon allemaal dezelfde Koran, gaan gewoon naar dezelfde Moskee..hier in Nederland heb je moskee's waar alle moslims van verschillende afkomsten komen..alleen de ene moslim is wat strenger dan de ander..maar ze bezoeken wel dezelfde moskee

de hoofdstromingen zijn de Soennieten en de Sjiieten, maar dit gaat niet over verschil in intepretatie van de Koran..vaak bezoeken ze ook gewoon dezelfde moskee..alhoewel je ook Sjietische moskee's hebt

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 30 apr 2007 15:52

MrSokkie schreef:
zahra schreef:takfieri's zijn een beetje raar, die noemen iedere moslim die niet net zoals hun is ook ongelovig..terwijl dat verboden is in de Islam om andere moslims uit te maken voor kafier/ongelovige........maar de takfiri's zijn een hele kleine groep

Tja, maar als ik moslim ben en vind dat iemand anders geen moslim is, dan mag ik ze weer wel ongelovig noemen. Een beetje zoals hier een christen niet-christelijk wordt genoemd als het gedrag niet aanspreekt.

Met Salafisten is helemaal niks mis mee...Selefie betekend gewoon gelovige, en ze proberen zo juist mogelijkt te leven...en nergens word gezegd op internet dat je zomaar bommen mag gooien..zomaar mag natuurlijk nooit

Nergens op Internet? Internet is groot hoor, en er staan genoeg abjecte dingen op.

Ik denk dat de Islaam/Koran veel makkelijker te intepreteren is dan de Bijbel met al die moeilijke dogma's enzo...van het Christendom heb je zoveel verschillende stromingen en kerkgenootschappen..en dat is allemaal verschil in intepretatie

Ik denk je hier een beetje bevooroordeeld bent. De Koran is een hoogst moeilijk en ontoegankelijk boek en op plaatsen verre van samenhangend. Wat dat betreft kun je beter de bijbel lezen want daar is zo veel aan geredigeerd dat er staat wat de kerkvaders uit de 1e eeuw wilden dat er staat. Dat scheelt natuurlijk al enorm. Islam is net zo min als het Christendom een monolitisch geloof. heb je 100 gelovigen, dan heb je 101 interpretaties van het heilige boek in kwestie :mrgreen:

Tafkier is verboden in de Islaam..streng verboden..dus als je een moslim uitmaakt voor kafier/ongelovige bega je een zonde
En als je een Atheist uitmaakt voor ongelovige/Kafier dan is het wat anders..want dan is hij ook een ongelovige
Christenen en Joden worden mensen van het Boek genoemd

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 30 apr 2007 15:56

MrSokkie schreef:

tja de Bijbel van nu, is ook niet meer de Bijbel zoals die was..er is veel aan veranderd.........maar dat is mijn mening..maar je kunt hier genoeg info over vinden, over dat de Bijbel niet meer helemaal zuiver is...en nee dat komt niet allemaal van Islamitische sites,maar zelfs sommige Christelijke Bijbelgeleerden zeggen dit

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 30 apr 2007 16:40

zahra schreef:nou het Christendom kent zoveel verschillende stromingen..dat weet je net zo goed als ik..je word helemaal duizelig van de verschillende kerken..zelfs onder de refo kerken heb je er al een stuk of 7 als het niet meer is

De Islamieten lezen gewoon allemaal dezelfde Koran, gaan gewoon naar dezelfde Moskee..hier in Nederland heb je moskee's waar alle moslims van verschillende afkomsten komen..alleen de ene moslim is wat strenger dan de ander..maar ze bezoeken wel dezelfde moskee

Islam is net zo versplinterd als het Christendom. Dat kun je willen zien of niet.

de hoofdstromingen zijn de Soennieten en de Sjiieten, maar dit gaat niet over verschil in intepretatie van de Koran..vaak bezoeken ze ook gewoon dezelfde moskee..alhoewel je ook Sjietische moskee's hebt

Nee klopt, dit verschil is politiek en gaat over wie de echte opvolger van Mohammed was (ene Ali, geloof ik, volgens de Sjiíten). Maar goed, dat let ze niet om elkaar af te maken net zoals in Noord-Ierland met de protestanten en katholieken gebeurde.

Riska

Berichtdoor Riska » 30 apr 2007 16:41

Zahra schreef:nou het Christendom kent zoveel verschillende stromingen..dat weet je net zo goed als ik..je word helemaal duizelig van de verschillende kerken..zelfs onder de refo kerken heb je er al een stuk of 7 als het niet meer is

Ja, maar die lezen allemaal precies dezelfde Bijbel. Alleen wordt die Bijbel door diverse stromingen wat anders uitgelegd/geïnterpreteerd. Dat gebeurt in de islam precies hetzelfde. Er kunnen daar wel twee hoofdstromingen zijn, maar de ene imam legt dingen heel anders uit dan de andere en ze gebruiken allebei als grond voor hun uitleg de Koran.
Het is natuurlijk gemakkelijk om je te verschuilen achter de hoeveelheid kerken.
Ik zou zeggen: verdiep je in de Bijbel zoals je je verdiept in de Koran en kom dan met een gefundeerde mening.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 30 apr 2007 16:42

zahra schreef:Tafkier is verboden in de Islaam..streng verboden..

Tja, er is wel meer verboden en toch gebeurd het.

dus als je een moslim uitmaakt voor kafier/ongelovige bega je een zonde
En als je een Atheist uitmaakt voor ongelovige/Kafier dan is het wat anders..want dan is hij ook een ongelovige

En als ik iemand geen moslim vind, kan ik hem/haar dus in mijn ogen gewoon voor kaffer uitmaken. Want ja, hij zegt wel dat hij moslim is, maar ondertussen volgt hij toch de regeltjes minder streng dan ik, dus is het geen echte moslim (een naam-moslim zeg maar)

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 30 apr 2007 20:08

MrSokkie schreef:
zahra schreef:Tafkier is verboden in de Islaam..streng verboden..

Tja, er is wel meer verboden en toch gebeurd het.

dus als je een moslim uitmaakt voor kafier/ongelovige bega je een zonde

En als ik iemand geen moslim vind, kan ik hem/haar dus in mijn ogen gewoon voor kaffer uitmaken. Want ja, hij zegt wel dat hij moslim is, maar ondertussen volgt hij toch de regeltjes minder streng dan ik, dus is het geen echte moslim (een naam-moslim zeg maar)

nee dat mag dus niet..ookal vind jij iemand geen goede moslim, dan nog is het verboden/Haram om hem te veroordelen tot kafier/ongelovige..als iemand zegt moslim te zijn, dan is hij dat
Alleen de atheisten zijn kafiers..de Joden en Christenen zijn de mensen van het boek

zahra
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor zahra » 30 apr 2007 20:13

Riska schreef:
Zahra schreef:nou het Christendom kent zoveel verschillende stromingen..dat weet je net zo goed als ik..je word helemaal duizelig van de verschillende kerken..zelfs onder de refo kerken heb je er al een stuk of 7 als het niet meer is

Ja, maar die lezen allemaal precies dezelfde Bijbel. Alleen wordt die Bijbel door diverse stromingen wat anders uitgelegd/geïnterpreteerd. Dat gebeurt in de islam precies hetzelfde. Er kunnen daar wel twee hoofdstromingen zijn, maar de ene imam legt dingen heel anders uit dan de andere en ze gebruiken allebei als grond voor hun uitleg de Koran.
Het is natuurlijk gemakkelijk om je te verschuilen achter de hoeveelheid kerken.
Ik zou zeggen: verdiep je in de Bijbel zoals je je verdiept in de Koran en kom dan met een gefundeerde mening.

nee die lezen niet allemaal dezelfde Bijbel, de Jehova Getuige hebben een andere Bijbel, de Katholieken hebben een paar bijbelboeken extra(ben de namen even kwijt)

en verder word de Bijbel niet meer in zijn oorspronkelijke versie gelezen..Hebreeuws of Grieks...en dan is er ook nog een verschil in de Statenvertaling en de nieuwere vertalingen..meestal komt het wel overheen..maar soms heeft een zin een hele andere betekenis gekregen

Waarom moet ik me verdiepen in de Bijbel, dat heb ik zowat mijn hele leven al gedaan hoor

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 30 apr 2007 20:38

zahra schreef:De Islamieten lezen gewoon allemaal dezelfde Koran, gaan gewoon naar dezelfde Moskee..hier in Nederland heb je moskee's waar alle moslims van verschillende afkomsten komen..alleen de ene moslim is wat strenger dan de ander..maar ze bezoeken wel dezelfde moskee

Tralala... Jouw verhaal klopt van geen kanten...Zahra...!!

1. Van de koran zijn diverse uitgaven. (lees vertalingen en uitleggingen)
2. Er zijn 4 hoofdstromingen. (Dan heb ik het nog niet over alle afscheidingen die daar weer uit zijn ontstaan)
3. Inderdaad, 'vaak' maar lang niet altijd. Sommige moskeén zijn lichter/zwaarder dan anderen. E.a. hangt weer af van de voorgaande Iman.

Toen waren er nog veel puntjes over om in te vullen.. :mrgreen:

N.B .

Zahra zullen wij het eens fijntjes over soefie's hebben, die van de sjaria vinden dat het eigenlijk uiterlijke regels zijn, die niet altijd strikt hoeven worden uitgevoerd? Hoewel als je even doorvraagt bij hun, merk je al snel dat ze wel voorstander zijn van een theocratische staat. Waar de uitlegging en uitvoering van de sjaria boven de gewone wet staat....

edit: (en uitvoering) toegevoegd.
Laatst gewijzigd door Harm-J op 30 apr 2007 20:56, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Riska

Berichtdoor Riska » 30 apr 2007 20:54

zahra schreef:
Riska schreef:

nee die lezen niet allemaal dezelfde Bijbel, de Jehova Getuige hebben een andere Bijbel, de Katholieken hebben een paar bijbelboeken extra(ben de namen even kwijt)

en verder word de Bijbel niet meer in zijn oorspronkelijke versie gelezen..Hebreeuws of Grieks...en dan is er ook nog een verschil in de Statenvertaling en de nieuwere vertalingen..meestal komt het wel overheen..maar soms heeft een zin een hele andere betekenis gekregen

Waarom moet ik me verdiepen in de Bijbel, dat heb ik zowat mijn hele leven al gedaan hoor

Als jij je je hele leven al verdiept in de Bijbel, dan weet je dat er diverse vertalingen zijn, maar dat de verschillen minimaal zijn. Niets wezenlijks. Ook moet je dan weten dat soms de zgn. apocriefe boeken zijn toegevoegd, die niet tot de officiële canon behoren.
Nee, de Bijbel wordt door de meeste christenen niet in de oorspronkelijke taal gelezen, wel door de voorgangers...
Maar tenzij jij opgevoed bent binnen een Turks, Marokkaans of Arabisch gezin, kun jij de Koran ook niet in de originele taal lezen.
En als ik de Nederlandse vertaling van de Koran lees is volgens mij de Bijbel geen milimeter moeilijker dan die Koran.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 30 apr 2007 21:10

zahra schreef:nee dat mag dus niet..ookal vind jij iemand geen goede moslim, dan nog is het verboden/Haram om hem te veroordelen tot kafier/ongelovige..als iemand zegt moslim te zijn, dan is hij dat
Alleen de atheisten zijn kafiers..de Joden en Christenen zijn de mensen van het boek

Ik geef je groot gelijk hoor. Ik denk hetzelfde. Maar het is wel erg makkelijk je geloofsgenootjes voor niet-echt-gelovig uitmaken als zij dingen doen die jou niet aanstaan. Dat gebeurd hier op refoweb en dat zal onder moslims ongetwijfeld ook wel gebeuren.

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 30 apr 2007 21:14

Riska schreef:... dan weet je dat er diverse vertalingen zijn, maar dat de verschillen minimaal zijn. Niets wezenlijks.

Weet je dat of wil je alleen heel erg graag dat dat zo is? Wat ik er over gelezen heb is er heel wat gesleuteld aan de Bijbel om theologische gevechten aan te gaan. Er waren in het begin van het Christendom niet voor niets zo ontzettend veel heterodoxe ideeën.

Nee, de Bijbel wordt door de meeste christenen niet in de oorspronkelijke taal gelezen, wel door de voorgangers...

De oorspronkelijke taal misschien ja, maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat de inhoud ook origineel is. Een stuk waarschijnlijker is het een kopie van een kopie van een kopie.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 30 apr 2007 21:22

MrSokkie schreef:De oorspronkelijke taal misschien ja, maar dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat de inhoud ook origineel is. Een stuk waarschijnlijker is het een kopie van een kopie van een kopie.

De moslims zijn dan wel orgineel, die zeggen dat 'het boek' is nedergedaald :mrgreen:
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.

Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

Terug naar “Archief”