Overspel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 25 apr 2007 11:46

meschianza schreef:
Aragorn schreef:Wat de bijbel betreft, ik ben blij dat ik me niet geroepen voel om daar m'n moraal op dit gebied vandaan te halen want je moet je dan wel in de nodige bochten wringen.

Heb ik geen enkele moeite mee. Ik denk dat de levensslogan 'Geloof, hoop en liefde, maar de meeste is de liefde' ook toegepast mag worden op het huwelijk en dat lijkt me een allesomvattende leidraad voor een goed huwelijk.

Klopt, maar mensen menen uit de bijbel vaak ook allerlei conventies te moeten halen die daar dan weer veel minder mee te maken hebben. Zoals eerst moeten trouwen alvorens seks te mogen hebben, wel mogen scheiden bij overspel maar bij mishandeling niet, na het scheiden nooit meer met iemand anders te mogen trouwen, etc.

Het lijkt mij dat las je de liefde voorop stelt je dat soort dingen niet nodig hebt.

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 apr 2007 11:51

Volgens mij wordt er met die tekst helemaal niet de liefde tussen mensen gesproken maar de liefde tot God. Die is het allerbelangrijkste.

En ja, ik heb mijn zielemaatje gevonden. Daarom zijn er dingen die niet uitgesproken hoeven worden omdat we die weten van elkaar.

Maarre: ik begrijp het helemaal. :wink:

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 25 apr 2007 11:56

tante-tortel schreef:Volgens mij wordt er met die tekst helemaal niet de liefde tussen mensen gesproken maar de liefde tot God. Die is het allerbelangrijkste.

En ja, ik heb mijn zielemaatje gevonden. Daarom zijn er dingen die niet uitgesproken hoeven worden omdat we die weten van elkaar.

UIteraard slaat de tekst allereerst op je geloof/je relatie met God. Maar als christen zou dat toch zijn weerklank moeten vinden in heel je leven/levensstijl, dus ook in je relatie met man, vrouw, kinderen, buren etc. ER staat ook in de bijbel dat je niet kan verwachten dat God je schulden vergeeft, wanneer je de schulden van je naasten aan jou niet kan vergeven.

André

Berichtdoor André » 25 apr 2007 12:01

meschianza schreef:
tante-tortel schreef:Volgens mij wordt er met die tekst helemaal niet de liefde tussen mensen gesproken maar de liefde tot God. Die is het allerbelangrijkste.

UIteraard slaat de tekst allereerst op je geloof/je relatie met God. Maar als christen zou dat toch zijn weerklank moeten vinden in heel je leven/levensstijl, dus ook in je relatie met man, vrouw, kinderen, buren etc. ER staat ook in de bijbel dat je niet kan verwachten dat God je schulden vergeeft, wanneer je de schulden van je naasten aan jou niet kan vergeven.
Dat is die andere aanbeveling: heb uw naaste lief als u zelf, daarmee omvat je alles weer. :)

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 25 apr 2007 12:06

Aragorn schreef:
meschianza schreef:
Aragorn schreef:Wat de bijbel betreft, ik ben blij dat ik me niet geroepen voel om daar m'n moraal op dit gebied vandaan te halen want je moet je dan wel in de nodige bochten wringen.

Heb ik geen enkele moeite mee. Ik denk dat de levensslogan 'Geloof, hoop en liefde, maar de meeste is de liefde' ook toegepast mag worden op het huwelijk en dat lijkt me een allesomvattende leidraad voor een goed huwelijk.

Klopt, maar mensen menen uit de bijbel vaak ook allerlei conventies te moeten halen die daar dan weer veel minder mee te maken hebben. Zoals eerst moeten trouwen alvorens seks te mogen hebben, wel mogen scheiden bij overspel maar bij mishandeling niet, na het scheiden nooit meer met iemand anders te mogen trouwen, etc.

Het lijkt mij dat las je de liefde voorop stelt je dat soort dingen niet nodig hebt.

In principe is in het NT de wet/levensregels is/zijn samengebracht in het werkwoord 'Liefde'. Toch zal de vertaalslag daarvan voor christenen per persoon kunnen verschillen denk ik. Afhangend van de cultuur en context, verleden en achtergrond van een christen. Probleem is alleen dat christenen dat vaak van elkaar niet kunnen accepteren en erlkaar daar op veroordelen

Zo zal een christen in India nooit alcohol drinken of een sigaret opsteken. Dat hoort een christen niet te doen in hun ogen. Vrouwen dragen de enkels bedekt. Terwijl als bij ons de pastoriedeur opengaat, je eerst een rookkolom tegemoet komt. Ik lust graag een wijntje en mijn broek en roklengte komen gemiddeld op mn knie uit.
Daarentegen behangen christenen in India zich gerust met prachtige sierraden en lopen vrouwen met blote buiken duidelijk zichtbaar onder hun sari. Terwijl veel christenen in NL dat snel te opzichtig/aanstootgevend vinden.
Laatst gewijzigd door meschianza op 25 apr 2007 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 25 apr 2007 12:07

André schreef:[Dat is die andere aanbeveling: heb uw naaste lief als u zelf, daarmee omvat je alles weer. :)

De bijbel steekt zo geniaal in elkaar :mrgreen:

André

Berichtdoor André » 25 apr 2007 12:15

meschianza schreef:
André schreef:[Dat is die andere aanbeveling: heb uw naaste lief als u zelf, daarmee omvat je alles weer. :)

De bijbel steekt zo geniaal in elkaar :mrgreen:
Hm hm, toch drijft er wel eens de vraag bij mij naar boven, waarom ook alweer, overspel/echtscheiding/geestelijke mishandeling/kindersterfte/etc.
Gaan we dat toch maar 'benoemen' als de gebrokenheid van dit aardse leven, oid?

Beetje offtopic wellicht.....

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 25 apr 2007 13:09

Zo ik ligt mijn kont nog niet eens of er zijn een paar pagina's bij gekomen...

Tante Tortel: wat is voor jou wel overspel? En is dat dan alleen maar fysiek?
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 apr 2007 13:14

-petje af- schreef:Zo ik ligt mijn kont nog niet eens of er zijn een paar pagina's bij gekomen...

Dat heb ik toch al een aantal keren gezegd?
Dat wie een ander aanziet om die te begeren pleegt al overspel.

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 25 apr 2007 14:42

heb je mijn reactie ook gelezen of moet ik dat ff quoten???

en mijn vraag is meer wat voor dingen bestempel jij nu in het leven nu dan als overspel....noem het bij naam en niet in tale kanaans!
Werken voor de Heer is fijn! Het betaald niet zo goed, maar de pensioenregeling is zalig!

Hippieblijhoofd
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Hippieblijhoofd » 25 apr 2007 14:55

tante-tortel schreef:
-petje af- schreef:Zo ik ligt mijn kont nog niet eens of er zijn een paar pagina's bij gekomen...

Dat heb ik toch al een aantal keren gezegd?
Dat wie een ander aanziet om die te begeren pleegt al overspel.

En vind je dat ook reden genoeg om te scheiden?

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 apr 2007 15:59

Nog een keer dan maar: Ik vind dat je nooit mag scheiden.
En de tale kanaans is mij eigen. Zo spreek ik.

Ik heb er verder gewoon niets aan toe te voegen.

Ik wil met mijn aanhalen van de Bijbel alleen maar zeggen: wie heeft er nu nooit eens iemand anders aangezien en gedacht: nu daar zou ik wel wat mee willen hebben? Of : zo als ik die eerder was tegen gekomen?
Of: weet ik nog wel zeker dat ik bij deze man/vrouw hoor?
WE zondigen allemaal tegen het gebod : gij zult niet echtbreken.
Daarom kan ik het niet benoemen.
Als zoiets gewoons als een ander aanzien om die te begeren al overspel is, laat ik dan maar zwijgen over de dingen die IK zie als overspel.

Harm-J
Majoor
Majoor

Berichtdoor Harm-J » 25 apr 2007 16:19

tante-tortel schreef:Nog een keer dan maar: Ik vind dat je nooit mag scheiden.

Het is te hopen dat jouw man, jou nooit lichamelijk geweld zal aandoen. Jij mag tenslotte nooit scheiden. Hoezo refoblik?
Het is ons maar geleend, de vele mooie dingen.
Ons onbetwistbaar eigendom, zijn de herinneringen.

-petje af-
Mineur
Mineur

Berichtdoor -petje af- » 25 apr 2007 16:43

Ik heb er verder gewoon niets aan toe te voegen.

Ik wil met mijn aanhalen van de Bijbel alleen maar zeggen: wie heeft er nu nooit eens iemand anders aangezien en gedacht: nu daar zou ik wel wat mee willen hebben? Of : zo als ik die eerder was tegen gekomen?
Of: weet ik nog wel zeker dat ik bij deze man/vrouw hoor?
WE zondigen allemaal tegen het gebod : gij zult niet echtbreken.
Daarom kan ik het niet benoemen.
Als zoiets gewoons als een ander aanzien om die te begeren al overspel is, laat ik dan maar zwijgen over de dingen die IK zie als overspel.

Waarom zwijgen over de dingen, ik heb geen vloerkleed en ik wil het niet onder de tafel hebben. Gooi het liever op de tafel.
Hoe kan ik zulke mensen nu ooit begrijpen en helpen als ze het niet eens benoemen!!! Dus trek je mond open en stop met vegen!!

tante-tortel

Berichtdoor tante-tortel » 25 apr 2007 16:49

Harm-J schreef:

Het is te hopen dat jouw man, jou nooit lichamelijk geweld zal aandoen. Jij mag tenslotte nooit scheiden. Hoezo refoblik?

Dat je het niet met me eens bent zou je ook anders kunnen zeggen.
Maar we zijn toch allemaal vrij om onze mening te uiten hier op het forum?
Mijn man slaat mij niet, en ik hem ook niet.
Soms kan het zijn dat het bij elkaar wonen niet meer kan, maar dan is er altijd nog de mogelijkheid om te scheiden van tafel en bed.
Ik ontken ook zeker niet de moeite die er in een huwelijk kunnen zijn.
We leven ten slotte in een gebroken wereld.
Maar dat maakt het gebod niet anders.
We mogen ook nooit iemand doodslaan. Maar wat als je nu elke dag geterroriseerd wordt en je enige uitweg moord is, mag het daarom wel?
Je mag ook niet stelen, maar als je nu helemaal geen eten hebt en je leid honger, mag je daarom wel stelen?

Terug naar “Archief”